SNS

Hoe kan ik een buitenlandse cheque innen?

• 18 augustus 2011
  • 25 Reacties
  • 27483 Keer bekeken

Nu zit ik toch met een probleem waar ik echt even niet uitkom! Voor mijn werk ben ik naar Canada geweest. Mijn werkgever heeft een aantal kosten betaald, maar de universiteit waar ik was biedt een gedeeltelijke restitutie van de gemaakte kosten aan. Die restitutie hebben ze naar mij gestuurd in de vorm van een cheque in Canadese dollars. Hij staat op mijn naam dus ik moet hem persoonlijk innen.Op de SNS website staat vermeld dat ik hiervoor naar het GWK moet: https://www.snsbank.nl/web/particulier/betalen/hoe-kan-ik-een-cheque-innen.html
Dus ik naar het GWK. 'Meneer, daar hebben we de mogelijkheden niet voor, u moet bij uw eigen bank zijn.' Gebeld met de SNS klantenservice, waar een allervriendelijkste medewerker het nog even navroeg bij zijn collega's en mij verzekerde dat de GWK hiervoor de enige mogelijkheid is. Vervolgens heb ik via e-mail navraag gedaan bij het GWK, waar ik de volgende reactie kreeg:"Geachte heer, Het spijt ons om u te moeten informeren dat wij geen buitenlandse cheques inwisselen. Wij accepteren op dit moment alleen Travellers Cheques. Voor buitenlandse cheques en persoonlijke cheques kunt u zich wenden tot uw eigen bank." Nou, schiet mij maar lek. Hoe moet ik dat bedrag in vredesnaam op mijn rekening (of die van mijn werkgever) zien te krijgen?

25 reacties

Bedankt voor je post, ReinoutS, en oprechte excuses voor 't ongemak. Wat 'n verwarrende situatie. Ik weet hier zo ook 1-2-3 het antwoord niet op, maar ga voor je op zoek naar het juiste antwoord.

Bedankt,
Stefanie.
Reputatie 4
Badge +1
heb je zelf nog ergens anders een rekening? Misschien zit je werkgever bij een andere bank (ING, ABN AMRO, RABO). Daar kan je dan je cheque aanbieden, tenminste, die hadden daar vroeger formuliertjes voor.... zodra het dan bij je werkgever is bijgeschreven kunnen zij het naar jou doorstorten...

De meeste banken rekenen hier trouwens wel aardig wat kosten voor, vandaar dat je moet proberen eea zonodig te vermijden. Desnoods zou je aan de sturende organisatie kunnen vragen of ze een wire transfer kunnen doen maar die zullen dan waarschijnlijk eerst de cheque terug willen...
Mijn werkgever zit bij de ABN AMRO, maar omdat de cheque op mijn naam staat moet ik hem volgens onze financiële administratie persoonlijk innen.

Misschien wordt het inderdaad een kwestie van terugsturen...
Hahaha.. een PayPal request zou voldoende moeten zijn

Succes met deze lastige situatie
Beste Reinout,

Een vervelende situatie. We hebben je vraag intern doorgezet en komen hier z.s.m. op terug.

Met vriendelijke groet,

Tibor
SNS Bank Webcare
Beste ReinoutS,

Het klopt inderdaad dat het GWK geen mogelijkheid meer heeft om buitenlandse of persoonlijke cheques te verwerken. Zij accepteren alleen nog maar Travellers Cheques.

De informatie die nu nog op onze website staat is niet meer juist. Onze excuses voor deze foutieve informatie. Dit zal zo spoedig mogelijk worden aangepast.

We hopen dat je een passende oplossing zult vinden.

Met vriendelijke groet,

Wilma

SNS Bank Webcare
Beste Wilma,

Bedankt voor het uitzoeken in elk geval. Blijft staan dat de SNS een toch niet onbelangrijke dienst m.b.t. internationaal betalingsverkeer domweg niet verleent. Dan kun je wel een Wereldpas en glimmende credit card op zak hebben maar dat daar kom je er toch niet altijd mee!
Is er inmiddels een oplossing gevonden voor dit probleem? 

Ook ik heb een buitenlandse cheque (in mijn geval US dollars) die ik op geen manier in kan wisselen. Hij staat op mijn naam.

Ik betaal toch zeker niet voor niets iedere maand een bedrag voormijn bankrekening, dan mag ik zulke service toch zeker wel verwachten van mijn bank?
Hallo J.G. Tjeenk Willink,

Allereerst hartelijk welkom op SNS Community 🙂.

Het verzilveren van een cheque is helaas niet meer mogelijk bij SNS Bank: in de SNS Winkel is geen kasfunctie. Er werd erg weinig gebruik gemaakt van deze service waardoor de kosten hoog waren. Alternatieven zijn:

- De cheque verzilveren bij het GWK (alleen travellers cheque).
- Het geld via een andere bank laten storten (ING / Rabobank / ABN).
- De uitgevende instantie vragen om een directe boeking

Hopelijk zien we je vaker op de community. Neem ook eens een kijkje in het topic 'Nieuw? Lees dit eerst!'. Daar vind je informatie en handige tips over deze community.
Is er inmiddels een oplossing gevonden voor dit probleem?

Als ik het me goed herinner heb ik het uiteindelijk via mijn werkgever geregeld, die vaker dit soort cheques incasseert bij zijn bank.
@ Reinout Bedankt voor de tip 🙂.

@ J.G. Tjeenk Willink We horen graag of en hoe het gelukt is. Misschien dat andere leden hier hun voordeel mee kunnen doen.
@ J.G. Tjeenk Willink We horen graag of en hoe het gelukt is. Misschien dat andere leden hier hun voordeel mee kunnen doen.
[/quote]

Uiteindelijk heb ik de cheque terug gestuurd naar de afzender en het maar via PayPal over laten maken. 

Uiteraard is het teleurstellend dat we iedere maand geld betalen om een bankrekening bij een bekende bank aan te houden en dan niet op een stukje service kunnen rekenen.

Anderzijds zijn cheques natuurlijk uit de mode in Nederland.

Mijn advies voor andere leden zou zijn om hun rekening over te zetten naar een andere bank indien ze cheques willen kunnen verzilveren.
Ik heb 2 cheques vanuit Belgié gekregen, Kon ze niet inwisselen bij de ING en ook niet bij mijn SNS bank. Ik heb ze nu 2 jaar hier liggen. Het pensioenfonds van Brussel wil de cheques niet terugnemen omdat die via een Londense bank naar de ING bank is verstuurd. Ik kan nergens mijn cheques innen.
Ik heb de hoop maar op gegeven!
Ik heb 2 cheques vanuit Belgié gekregen, Kon ze niet inwisselen bij de ING en ook niet bij mijn SNS bank. Ik heb ze nu 2 jaar hier liggen. Het pensioenfonds van Brussel wil de cheques niet terugnemen omdat die via een Londense bank naar de ING bank is verstuurd. Ik kan nergens mijn cheques innen.
Ik heb de hoop maar op gegeven!

Hallo Soltys39,

Vervelend om te lezen dat je nergens je cheques kunt innen. Ook wij kunnen je hier helaas niet mee helpen 😞. Graag verwijs ik je naar onderstaand antwoord van mijn collega.

Het verzilveren van een cheque is helaas niet meer mogelijk bij SNS Bank: in de SNS Winkel is geen kasfunctie. Er werd erg weinig gebruik gemaakt van deze service waardoor de kosten hoog waren. Alternatieven zijn:

- De cheque verzilveren bij het GWK (alleen travellers cheque).
- Het geld via een andere bank laten storten (ING / Rabobank / ABN).
- De uitgevende instantie vragen om een directe boeking
na twee jaar in Canada gewerkt te hebben, vandaag een nabetaling via een Canadese cheque per post ontvangen.
hoe is deze te verzilveren?
Badge +1
Goedenavond Ladychef,

Welkom op de community 🙂.

Een cheque zien we niet veel meer in Nederland. De ontvangen cheque is niet bij SNS te verzilveren, omdat onze winkel geen kasfunctie meer hebben. Heb je toevallig een tweede betaalrekening bij een andere bank? Daar kun je de cheque waarschijnlijk verzilveren.

Hopelijk tot snel op de community. Heb je ook al een kijkje genomen in het topic 'Welkom op de community'?
Badge
Hoort het bijschrijven van een cheque op de rekening van de begunstigde ook niet tot de werkzaamheden van een normale bank?
Natuurlijk tegen een vorstelijke vergoeding, maar het zou wellicht voor Ladychef een oplossing kunnen betekenen.
Of is die stap ook al een brug te ver voor de SNS Bank?
Badge +1
Hoort het bijschrijven van een cheque op de rekening van de begunstigde ook niet tot de werkzaamheden van een normale bank?

Goedemiddag Indebanvandebank,

Ik zet je signaal door. Onze stortvoorziening loopt via GWK Travelex. Het is daar wel mogelijk om een traveller cheque van American Express of Thomas Cook in te wisselen.

@Ladychef Heb je inmiddels een oplossing gevonden? Een andere mogelijkheid is de uitkerende instantie verzoeken om een directe overboeking in plaats van een cheque.
Ik heb een check ontvangen in US$ en zou deze graag inwisselen, kan iemand mij aangeven of dit kan en indien ja hoe?
Ik heb een check ontvangen in US$ en zou deze graag inwisselen, kan iemand mij aangeven of dit kan en indien ja hoe?

Hoi H.E., het is niet mogelijk om een cheque in te wisselen bij SNS omdat onze winkels geen kasfunctie hebben. Kun je de uitgevende instantie vragen om het bedrag over te maken naar je rekening als je de cheque terugstuurt? Een alternatief kan ik je niet bieden.
Waarom elke keer als reden geven dat de winkels geen kasfunctie hebben? Bij de Rabobank geven ze de service dat je de cheque kan opsturen en dan wordt de cheque uitbetaald op je bankrekening. Simpel en redelijk snel... Ondanks dat de cheque in Nederland niet veel gebruikt wordt, zijn er nog veel buitenlandse bedrijven en instellingen die wel cheques uitgeven dus SNS bank mist toch wel een doelgroep. En ja natuurlijk wordt (fors) voor betaald voor het verzilveren van een cheque....
Badge
Helaas is, toen de SNS Bank van een echte bank zichzelf heeft gedegradeerd tot een internetbank, er slechts een bank met gebreken overgebleven. En daar zullen wij het mee moeten doen. Take it or leave it.
Badge
Wie voor het indienen van een 'ouderwetse' cheque een ander bank zoekt kan daarbij de Regiobank overslaan. Alhoewel dit zusje van de SNS pretendeert een zakenrekening aan te bieden, liet de plaatselijke zelfstandig adviseur bij navraag weten geen cheques te accepteren.
Volgens mij kan je sowieso bij de Rabobank, ING en ABN AMRO een cheque verzilveren. Andere banken heb ik nog niet gevonden. Wellicht toch maar overstappen naar een normale bank...
Badge +2
Goed dat je naar alternatieven zoekt, Lennart. Natuurlijk zien we je liever niet vertrekken en ik hoop dat de voordelen van SNS Betalen opwegen tegen het ontbreken van de kasfunctie of de mogelijkheid om je cheque te verzilveren. Als je vaak cheques ontvangt, dan snap ik dat dit een terugkerend probleem is en dat je hiervoor een oplossing wil.

Reageer