SNS

Beantwoord

Hoe open ik een rekening voor een VvE?

• 26 november 2016
  • 25 Reacties
  • 8708 Keer bekeken

Goedemorgen,
Ik wil al een hele tijd een bankrekening openen voor onze VVE Vereniging Van Eigenaren bij jullie
De kosten zijn daarvoor bij de ABNAMRO 13.50 euro PER MAAND en de rente 0.01%
Is dit nu mogelijken zo ja wat zijn de kosten?
icon

Beste antwoord door Jan 26 november 2016, 15:10

Hoi ernie4444,

Mooi om te zien dat het gelukt is om een topic aan te maken waar je je eerste bericht plaatst. Welkom op de community :)

Heeft jullie VvE een beheerkantoor? Zonder beheerkantoor kun je eenvoudig een SNS Zakenrekening aanvragen via onze website. Op deze pagina lees je de kenmerken van de rekening, zoals de maandelijkse kosten van € 6,58.

Als er wel een beheerkantoor in het spel is, dan vragen zij de rekening aan. Hiervoor moeten ze klant zijn bij SNS. Met of zonder beheerkantoor hebben we een kopie van de legitimatiebewijzen nodig van de gemachtigden en een akte van splitsing en/of notariële akte.

Helpt deze informatie je om de knoop door te hakken?

In de Koffiekamer stellen de communityleden zichzelf voor. We zijn benieuwd wie jij bent 🙂
Bekijk origineel

25 reacties

Hoi ernie4444,

Mooi om te zien dat het gelukt is om een topic aan te maken waar je je eerste bericht plaatst. Welkom op de community :)

Heeft jullie VvE een beheerkantoor? Zonder beheerkantoor kun je eenvoudig een SNS Zakenrekening aanvragen via onze website. Op deze pagina lees je de kenmerken van de rekening, zoals de maandelijkse kosten van € 6,58.

Als er wel een beheerkantoor in het spel is, dan vragen zij de rekening aan. Hiervoor moeten ze klant zijn bij SNS. Met of zonder beheerkantoor hebben we een kopie van de legitimatiebewijzen nodig van de gemachtigden en een akte van splitsing en/of notariële akte.

In de Koffiekamer stellen de communityleden zichzelf voor. We zijn benieuwd wie jij bent 🙂

Eigenlijk niet helemaal
De kosten zijn een beetje hoog per maand en ook die van de overboekingen, en een betaalpas willen we ook niet
Wat we wel willen:

Een rekening op naam van de VVE
Lage maandlasten max 2.50 per maand
een beperkt aantal overboekingen gratis (zo een 50 per jaar)
Geen betaalpas, contant afrekeken en of winkelen doen we niet en cash opnemen al helemaal niet
En standaard een normale rente op de betaalrekening zodat we geen spaarrekening nodig hebben
Raadpleegcodes voor andere dan bestuursleden

Als jullie nou zo een produkt kunnen aanbieden dan garandeer ik een grote belangstelling
De activiteiten zijn lager dan op een doorsnee prive rekening en de kosten voor jullie dus ook
Bovendien trekken jullie zo heel wat spaargeld aan wat jullie weer uitkunnen zetten tegen een hogere rente

Gaarne verneem ik van jullie

Met vriendelijke groet
ernie4444

*gaat nu naar de koffiekamer zich ff voorstellen* 🆒
Hoi ernie4444,

De kosten van deze zakelijke rekening staan vast. Voor de rekening betaal je maandelijks € 2,50 en voor Mijn SNS komt daar € 3 per maand bij. Een betaalpas hoeft niet en scheelt je € 1,08 waardoor de vaste kosten € 5,50 per maand zijn. De variabele kosten hangen af van het aantal bij- en afschrijvingen op de rekening. Meer informatie lees je hier: https://www.snsbank.nl/zakelijk/zakelijk-betalen/bereken-de-kosten-van-uw-betaalpakket.html

Op de zakelijke betaalrekening vergoeden we geen rente. Maar als je een gratis SNS Zakelijk Sparen opent, dan boek je je spaargeld heel eenvoudig over en ontvang je een rente tot 0,45%: https://www.snsbank.nl/zakelijk/zakelijk-sparen.html
Ik zou zeker verder rond kijken. Er zijn banken die lokale verenigingen korting geven. Zakelijke dingen moet je zakelijk behandelen. Vooral een VvE moet op de kosten letten.
Maar als je een gratis SNS Zakelijk Sparen opent, dan boek je je spaargeld heel eenvoudig over en ontvang je een rente tot 0,45%: https://www.snsbank.nl/zakelijk/zakelijk-sparen.html
Wat dan wel weer een"overboeking" is en dus geld kost. Het is dus goed de boel overzien. Ik heb een stamrecht BV en heb dus eigenlijk hetzelfde probleem.
Het was niet gek als de SNS hier een "passender" aanbod zou kunnen doen.
Groet,
Ben 🆒
Goedemorgen BigBen,

Deze kosten staan vast, er is op dit moment geen maatwerk mogelijk. Wat vind je een "passender" aanbod? Dan leg ik dit voor aan de productmanager.
Een rekening vorm tussen een privé rekening en een zakelijke rekening in. Een "veredelde" privérekening?
In ieder geval een rekening vorm die meer recht doet aan het zeer spaarzame gebruik t.o.v. een zakelijke rekening bijv. (o.a. (veel) lagere kosten) Bij zowel een VVE als een stamrecht BV zijn er eigenlijk toch duidelijk andere behoeftes, dan bij een echt zakelijke rekening.
Ik heb 2015 even na gekeken. Ik kom aan 16 bij/afschrijvingen. Verder 12 afschrijvingen van "huishoudelijke" aard (kosten, rente bij/afschrijvingen enz.). Kortom een zeer beperkt gebruik, behoorlijk stabiel "tegoed", weinig risico (ivm een "formele" BV.).
Naar mijn idee ligt dat voor een VVE vergelijkbaar. Mogelijk zijn er meer situaties die hier ook in passen.
Groet,
Ben 🆒
Een goed gebruik is kijken wat de concurrent doet. Dus onderzoek hoe de Rabobank omgaat met rekeningen voor 'locale verenigingen'.

Als ik naar Ben's beschrijving kijk dan is zo'n rekening zelfs goedkoper voor de SNS dan een privé-betaalrekening.

Verder zou de SNS iets kunnen doen met koppel-verkoop. Als N mensen die lid zijn van een vereniging/bestuur (VvE) een SNS betaalrekening hebben, dan kom je in aanmerking voor dit speciale tarief/product.
Dag heren,

Jullie ideeën leg ik voor aan de productmanager.
Een combinatie tussen een zakelijke- en een privérekening is niet mogelijk in verband met wet-en regelgeving. Over verschillende pakketten op de SNS ZZP Rekening denken we na. Dit betekent concreet dat klanten die minder transacties doen, minder betalen. Het maken van een speciale VvE-rekening staat niet op de planning.
Waarom een speciale regeling voor ZZP-ers en niet een wat algemenere goedkopere zakelijke regeling voor een grotere groep? Vooral groepen die geld vasthouden moeten voor jullie interessant zijn.
Goedemorgen Erik,

Ook deze suggestie heb ik neergelegd bij de productmanager. Zodra ik een antwoord heb, dan hoor je van me.
Hoi eRik,

Vanuit onze strategie focussen we ons op ZZP-ers en microbedrijven. Daarom kiezen we voor een rekening voor deze groep zakelijke klanten.
Wij als VvE van 15 huishoudens kregen vandaag terug dat SNS Bank géén zakelijke en géén spaarrekening wil openen, omdat alle gegevens van leden dan gecontroleerd moeten worden en dat SNS dat als kleine bank niet kan. Of in andere woorden: iedere eigenaar wordt als horizontale laag in onze ‘bedrijfsstructuur’ beschouwd en bij meer dan 3 lagen accepteert SNS geen aanvragen. Triodos neemt geen nieuwe zakelijke klanten aan, dus waar kunnen we dan terecht als we ons geld verantwoord willen laten rollen?
Wij als VvE van 15 huishoudens kregen vandaag terug dat SNS Bank géén zakelijke en géén spaarrekening wil openen, omdat alle gegevens van leden dan gecontroleerd moeten worden en dat SNS dat als kleine bank niet kan. Of in andere woorden: iedere eigenaar wordt als horizontale laag in onze ‘bedrijfsstructuur’ beschouwd en bij meer dan 3 lagen accepteert SNS geen aanvragen. Triodos neemt geen nieuwe zakelijke klanten aan op dit moment, dus waar kunnen we dan terecht als we ons geld verantwoord willen laten rollen?
Reputatie 3
Badge +3
Waar kunnen we dan terecht als we ons geld verantwoord willen laten rollen?

Hoi Egon, je vraag voor het openen van een zakelijke rekening voor de VvE kwam ik 2 keer tegen, daarom heb ik 1 verplaatst. Het spijt me dat je voor de VvE niet bij SNS terecht kunt, maar ik vind het goed om te lezen dat je verantwoord wilt bankieren. Hiervoor kun je ook bij ASN Bank terecht. ASN Bank maakt (net als SNS) onderdeel uit van de Volksbank. Hier lees je meer over de Volksbank en kun je een bewuste keuze maken. Voor het gemak deel ik ook vast de pagina naar ASN Bank Zakelijk.
Misschien heb ik niet goed gezocht, maar ik kon niet vinden dat het bij de ASN wel kan;
Groet,
Ben 🆒
-----------------------------------------------------------------------------------
Voor wie is de rekening ASN Betalen Zelfstandigen?
Je kunt een zakelijke betaalrekening openen als je voldoet aan de volgende voorwaarden:

Je bent zelfstandig ondernemer (freelancer, zzp’er) met een eenmanszaak of bv.
Je bedrijf heeft maximaal 2 medewerkers in dienst.
Je hebt niet meer dan 1.000 bij- en afschrijvingen per jaar.
Je wilt als enige gemachtigd worden voor de rekening van je bedrijf.
Je wilt dat je onderneming bijdraagt aan een duurzamere wereld.
Voorwaarden ASN Betalen Zelfstandigen
In de voorwaarden lees je wat je van ons kunt verwachten en wat we van jou verwachten.
Reputatie 3
Badge +3
Heeft de ASN Bank een betaalrekening voor verenigingen en stichtingen?

Hoi @Egon en @BigBen,

Neem me niet kwalijk, ik heb een fout gemaakt. Ik had moeten doorverwijzen naar de RegioBank. Oók onderdeel van de Volkskbank. Speciaal voor verenigingen en stichtingen heeft RegioBank een overzichtelijk en voordelig betaalpakket. Voor dit pakket betaalt je een vast bedrag per maand, het abonnementstarief. Alle informatie lees je hier.
@Evelyn, no worries, heb je expliciet gecheckt of Regiobank ook Verenigingen van Eigenaren (VvE's) accepteert of onder welke voorwaarden? Dat is namelijk een ander soort vereniging dan bv een sportvereniging.
Reputatie 3
Badge +3
Hoi goedemorgen @Egon,

Om antwoord op je vraag te geven heb ik de voorwaarden erop nageslagen. De V&S Rekening van RegioBank is bestemd voor een rekeninghouder, die voldoet aan de volgende voorwaarden:

De rekeninghouder is:
  • „„een rechtspersoon, zoals een vereniging of een stichting, die als zodanig ingeschreven staat in het handelsregister van de Kamer van Koophandel
  • of „„een rechtspersoon, zoals een kerkgenootschap
  • of „„een publiekrechtelijk rechtspersoon, zoals de Staat, een provincie, een gemeente, een waterschap of een andere overheidsorganisatie met rechtspersoonlijkheid, die ingeschreven staat in het handelsregister van de Kamer van Koophandel

De rekeninghouder mag de rekening alleen gebruiken voor de afwikkeling van zijn zakelijke betalingsverkeer. Ik hoop dat ik je hiermee op weg geholpen heb. Ik kan of mag je niet adviseren over rekeningen van RegioBank maar op de speciale pagina op de site lees je meer informatie over deze rekening voor verenigingen en stichtingen.
@Evelyn, dankjewel voor het opzoeken. Waar kan ik het beste aan Regiobank vragen of deze ook VvE's accepteert voor de V&S Rekening?
P.S. je schreef abusievelijk 'ASN Bank' ipv 'Regiobank'
Reputatie 3
Badge +3
Hoi @Egon, niet geloven!
Ik heb het gelijk in het bericht aangepast, bedankt voor je sportieve seintje. Je kunt op verschillende manieren bij de RegioBank terecht met je vragen. Als je hier klikt kom je op de pagina met alle gegevens. Wil je telefonisch contact met de RegioBank, dan is hier alvast het telefoonnummer: 0800 - 0411. Succes!
Ik ben nog in een (bijna afgeronde) procedure voor het aanvragen van een verenigingsrekening bij de Regiobank.
Eén waarschuwing: de procedure is nogal stroperig. Ik dacht met de aanmeldingsformulieren en de persoonlijke gang naar de bank van alle bestuursleden wel klaar te zijn.
Maar nee, dan volgt nog een pakket formulieren. Ik heb uiteindelijkmeer dan 10 handtekeningen moeten zetten, en op verschillende momenten.
En die Regiobank is niet echt naast de deur... Maar als alles digitaal kan heb ik het kantoor niet meer nodig (hoop ik).

Maar de begeleiding was wel heel vriendelijk.
Dankjewel, Koos. Fijn om te weten. #verwachtingenmanagement

Update van onze afgewezen aanvraag bij SNS als nieuwe VvE: ik vertelde onze casus aan mensen die ik ken binnen de bank en zij vonden het argument vreemd van SNS zakelijk aan de telefoon na de afwijzing per email: 'SNS is een kleine bank en we moeten alle eigenaren/leden controleren en daarom doen we geen VvE's'. Wat de echte reden was, was dat ons VvE bestuur nu uit 1 rechtspersoon als bestuurder bestaat, onze bouwvereniging waarmee we ons eigen woonproject hebben gerealiseerd. Dat wordt als extra laag in de 'bedrijfs'structuur gezien en dat wordt door het systeem/risico-analyse als rood gevlagd. Als binnenkort gewoon een paar van ons als natuurlijke personen/eigenaren het VvE bestuur vormen en de oude vereniging niet meer, is er geen probleem meer.
Nog een aandachtspunt:
De man van de Regiobank wilde best meewerken aan meer acties op afstand. Maar dan had ik een mail moeten sturen met de digitale gescande handtekeningen over een onbeveiligde verbinding (heeft geen SSL). Vond ik toch wat slordig.

Het ging bij mij overigens niet om een VvE, maar een fotoclub.

Reageer