SNS

Beantwoord

Hoe voorkom ik dat bewindervoerder mijn loon ziet?

• 9 februari 2017
  • 8 Reacties
  • 3811 Keer bekeken

hoe moet ik het doen
mijn bewindvoeder heeft de koppie van de laatste 3 maanden nodig maar door een werkgever word er geld gestord niet veel maar wel iets
wat moet ik doen als hij dat ziet dan kan ik dat ook inleveren
icon

Beste antwoord door Tibor 9 februari 2017, 13:27

Hallo Patricia,

Welkom op de community. Zoals je ziet heb ik je vraag verplaatst naar een nieuw topic omdat je vraag geen betrekking had op het onderwerp van het topic waarin je de vraag plaatste. Begrijp ik goed dat je niet wil dat je bewindvoerder ziet dat je loon ontvangt omdat je bang bent dat je dit dan moet inleveren? Het is niet mogelijk om een bijschrijving te verwijderen uit je transactie-overzicht. Ben je je ervan bewust dat je je op deze manier ook schuldig maakt aan fraude? Hopelijk kom je eruit met je bewindvoerder.

Om hier wegwijs te worden lees je het topic Welkom op de community door. In de Koffiekamer kom je meer te weten over andere leden en stel je jezelf voor.
Bekijk origineel

8 reacties

Hallo Patricia,

Welkom op de community. Zoals je ziet heb ik je vraag verplaatst naar een nieuw topic omdat je vraag geen betrekking had op het onderwerp van het topic waarin je de vraag plaatste. Begrijp ik goed dat je niet wil dat je bewindvoerder ziet dat je loon ontvangt omdat je bang bent dat je dit dan moet inleveren? Het is niet mogelijk om een bijschrijving te verwijderen uit je transactie-overzicht. Ben je je ervan bewust dat je je op deze manier ook schuldig maakt aan fraude? Hopelijk kom je eruit met je bewindvoerder.

Om hier wegwijs te worden lees je het topic Welkom op de community door. In de Koffiekamer kom je meer te weten over andere leden en stel je jezelf voor.
Reputatie 3
Badge +1
Hoi Patricia,

Ik neem aan dat je een bewindvoerder van schuldhulpverlening bedoelt. Die heeft het recht om te weten wat jouw inkomensten zijn maar ook een plicht om te zorgen dat jij een minimum maand bedrag over houdt. Het beste lijkt mij om open kaart te spelen en te onderbouwen waarom je iets nodig hebt.

Succes en sterkte!
Patricia, ik hoop niet dat je in een WSNP traject zit, want dan moet je uitkijken met dit soort acties: Als blijkt dat u welbewust bezittingen, schulden of andere omstandigheden heeft verzwegen bij het verzoek om te worden toegelaten tot de WSNP, kan dat tot gevolg hebben dat de schuldregeling voortijdig wordt beëindigd zonder “de schone lei”.
Het wegwerken van vermogen/bezittingen in de periode voorafgaand aan de wettelijke schuldsanering is een ongeoorloofde handeling; de schuldeisers worden hierdoor benadeeld. Dit kan een reden zijn om de schuldsanering eerder te beëindigen.
Ook als u inkomsten verzwijgt, de boedelbijdrage niet betaalt, de bewindvoerder niet tijdig informeert of nieuwe schulden laat ontstaan kan de rechtbank beslissen de regeling eerder te beëindigen. Uw schuldsanering kan ook dan worden omgezet in een faillissement. Als het faillissement wordt opgeheven wegens gebrek aan baten kunnen uw schuldeisers weer bij u aankloppen om betaling te eisen. Indien de schuldregeling negatief wordt beëindigd zonder een schone lei, komt u de komende 10 jaar niet in aanmerking voor een wettelijke schuldsaneringsregeling.

Soms is/lijkt het allemaal heel oneerlijk, maar doorbijten en je problemen (zelf) oplossen maakt een nieuwe start mogelijk die je anders verspeeld. Ik wens je wijsheid en wijze vrienden toe.
WSNP zelf is ook al oneerlijk, vergeet dat niet. Schuldeisers moeten dan meestal al afzien van een groot deel van hun vorderingen.
Door op deze manier inkomsten te proberen weg te moffelen benadeel je hen (en de maatschappij) nog meer!
Ik begrijp dat dit een lastige situatie is en dat je uiteraard graag wat extra geld zou hebben.
Tegelijk lees ik hier eigenlijk "kunnen jullie me helpen om te frauderen?"

Ik kan het verhaal niet geheel opschrijven omdat het dan veel langer wordt en nog minder relevant is, maar het doet me sterk denken aan een WAO-uitzendbureau.
Ik had al snel een baantje aangeboden gekregen, net toen de crisis begon. Partner 1 was erg enthousiast maar nr 2 zei dat ze eigenlijk het geld niet hadden.

Toen had de uitzenddame een briljante oplossing. Er bestond iig destijds zoiets als de proeftijd voor 3 maanden. Bedoeld om te kijken of je het werk en alles wat daarbij hoorde aankon. De werkgever moést de intentie hebben je aan te nemen als je voldeed aan de functieeisen. Er was voot niemand risico want het UWV betaalde het loon en je uitkering.

In dit geval was het een frauduleuze kwestie geworden: ze boden me de 3 maandenregeling aan met een contract van wel 4 uur 😉 Indien de economie weer aantrok dan kreeg ik mijn gewone contract. Zo niet, dan had ik wél wat ervaring opgedaan met een positieve referentie en blabla. Ik wees ze er op dat een slechte economische situatie niet geaccepteerd zou worden door het UWV. "Jawel hoor want hij heeft toch de intentie je aan te nemen?"

Ik heb uitgelegd dat ik niet in zee wenste te gaan met deze werkwijze. Ze begreep daar niets van, het was toch om mij te helpen?
Ja, vast. Valsspelen bij het UWV is alleen niet zo slim (en als een toekomstig werkgever daar achter komt hoeven ze ne ook niet al te snel. )

Dat laatste is vooral mijn punt. Je zit helaas in deze situatie en dat is om redenen die ik niet ken en daartoe ben je ook niet verplicht. Toch denk ik dat je beter kan kijken hoe je binnen de schuldsanering hiermee om kan gaan. Bij meer aflossen ben je er ook sneller uit.

Als jouw baan legitiem is met belasting afdragen en zo (wat zo is gok ik omdat ze het storten) dan weet de belastingdienst het toch al. En is het zwart maar krijg je het toch gestort dan komen ze er tzt toch wel achter als je het nu zou proberen weg te laten. Want wat jij en ik niet merken tot je er een keer mee geconfronteerd wordt: er wordt achter de schermen dagelijks veel naar fraude gezocht. En dan ben je pas echt de pino.

Succes!
Ik begrijp dat dit een lastige situatie is en dat je uiteraard graag wat extra geld zou hebben.
Tegelijk lees ik hier eigenlijk "kunnen jullie me helpen om te frauderen?"

Hoi nugget,
als eerste; welkom in onze SNS community.
Ten tweede; compliment voor je bijdrage, ik kan me er geheel in vinden. Het valt niet mee om "recht door zee" te blijven, maar het streven daarnaar daar kan ik me geheel in vinden.
Ten derde; helaas hebt je ook wel gelijk er in dat het "sjoemelen met de regels" zeer wijdt verbreid is. Het is naar mijn mening het ondergraven van onze democratische samenleving. Als je het ergens niet mee eens bent, gebruik de democratische kanalen om dat te proberen te veranderen, anders eindigt het in anarchie.
Groet,
Ben 🆒
Hoi Nugget,

Welkom op de community. Bedankt voor het delen van je ervaring, hopelijk kan patrica14979 hier iets mee.

Het is je eerste bericht op de community en daarom wijs ik je graag op 3 topics. In dit topic Het SNS Team stelt zich voor maak je kennis met het moderatieteam. Om wegwijs te worden lees je het topic Welkom op de community door. In de Koffiekamer kom je meer te weten over andere leden en stel je jezelf voor.
Beste Patricia,
Ik kan me voorstellen dat het vervelend is om niet veel te besteden te hebben maar frauderen is niet verstandig in dit geval. Er is niet voor niet voor niets een bewindvoerder aangesteld want een rechter beslist hier niet zonder reden voor. Dit houdt in dat je kennelijk niet in staat bent geweest om je financiën zelf goed te beheren en te voorkomen dat je schulden hebt gemaakt. En om nu bewust te willen frauderen om geld achter te houden lijkt me dan niet verstandig. Als je in de WSNP zit word je daar inderdaad uitgezet als ze hier achter komen en dan worden je problemen alleen maar groter.
Een bewindvoerder is verplicht om rekening te houden met de beslagvrije voet. Dit is het deel wat schuldeisers niet op mogen eisen. Dit betekent dat je in ieder geval een bedrag wat ongeveer overeenkomt met een bijstandsuitkering over houdt om van te leven. Er zijn ook bedragen berekend wat je per week aan leefgeld kan krijgen en, hoe vervelend dat misschien ook is, zul je daar van rond moeten komen

Reageer