SNS

Beantwoord

Hoe werken de kosten van buitenlandse transacties?

• 25 oktober 2010
  • 6 Reacties
  • 14578 Keer bekeken

Ik heb laatst een bedrag van ? 130,- overgemaakt naar Ghana. Het was bedoeld voor een lokale school. De SNS vroeg voor de transfer ? 5,-. De lokale Bank daar (Ghana Commercial Bank) hield ook nog eens ? 18,50 in. De hele transactie duurde 5 weken. Na 2 weken vroeg ik aan SNS d.m.v. een speciaal formulier, naar de status van de overboeking. Na 4 weken nog geen reactie en dus telefonisch inlichtingen opgevraagd. Men kon mij niets meededelen, ik moest nog maar wachten. Inmiddels is het geld aangekomen maar heb ik nog altijd geen reactie van SNS gehad. Het bedrag was ook nog te laag door de overwachte inhouding, zodat ik nog eens een transactie moet plegen om het gemis te vereffenen. Ik heb uitgerekend dat ik 18% transactiekosten gemaakt heb. Ergo: SNS slecht in communicatie. Buitenlandse bank houdt geld in t.b.v. behandelingskosten die vooraf niet vermeld worden. Het is sneller en goedkoper om geld via een agentschap over te maken (B.v. Western Union) Je moet meer overmaken dan het bewuste bedrag om de onverwachte kosten te dekken.
icon

Beste antwoord door Sanne 25 oktober 2010, 22:10

Goed punt om hier over te beginnen. Ik heb op mijn werk dagelijks te maken met buitenlandse betalingen en kan je vertellen dat het rampzalig is hoeveel banken ervan af snoepen onder de noemer "bank charges".

wel is het zo dat je normaal gesproken een foreign transfer (buitenlandse betaling) op 3 manieren kan doen:

- charges for applicant (alle kosten voor jou, ook die van de ontvangende bank en eventuele intermediaire banken)

- charges shared (kosten gedeeld; jij de kosten van jouw bank, de ontvanger de kosten van zijn bank

- charges for beneficiary (kosten voor ontvanger; alle kosten komen voor rekening van de ontvanger en zullen van het overgemaakte bedrag worden afgetrokken voordat dit op de rekening wordt bijgescreven)

Ik denk dat de default (standaard) bij SNS "Shared" is...

Sommige banken rekenen belachelijke bedragen voor het ontvangen van bedragen. Bij sommige is dit een vast bedrag, bij andere loopt dit op naarmate het overgemaakte bedrag hoger is en weer andere rekenen een percentage.

Vaak ben je beter af bij grote internationale banken dan bij de lokale. In Ghana zitten in elk geval Barclays en Societe General. Zij zullen je ook event. kunnen adviseren wat de goedkoopste en snelste manier van overmaken is
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 4
Badge +1
Goed punt om hier over te beginnen. Ik heb op mijn werk dagelijks te maken met buitenlandse betalingen en kan je vertellen dat het rampzalig is hoeveel banken ervan af snoepen onder de noemer "bank charges".

wel is het zo dat je normaal gesproken een foreign transfer (buitenlandse betaling) op 3 manieren kan doen:

- charges for applicant (alle kosten voor jou, ook die van de ontvangende bank en eventuele intermediaire banken)

- charges shared (kosten gedeeld; jij de kosten van jouw bank, de ontvanger de kosten van zijn bank

- charges for beneficiary (kosten voor ontvanger; alle kosten komen voor rekening van de ontvanger en zullen van het overgemaakte bedrag worden afgetrokken voordat dit op de rekening wordt bijgescreven)

Ik denk dat de default (standaard) bij SNS "Shared" is...

Sommige banken rekenen belachelijke bedragen voor het ontvangen van bedragen. Bij sommige is dit een vast bedrag, bij andere loopt dit op naarmate het overgemaakte bedrag hoger is en weer andere rekenen een percentage.

Vaak ben je beter af bij grote internationale banken dan bij de lokale. In Ghana zitten in elk geval Barclays en Societe General. Zij zullen je ook event. kunnen adviseren wat de goedkoopste en snelste manier van overmaken is
Hallo,

Ik woon in Duitsland en heb ook daar rekeningen. Ik boek regelmatig daar geld naartoe. Dat kost niets als je de juiste gegevens invult. Ik meen dat het in de kategorie Shared valt. Het kan zijn dat buiten de EU wel weer kosten worden berekend. Dit "spelletje" van de banken is net zoiets als de zeer grove tarieven die lang gangbaar waren bij (mobiel) internationaal bellen. De EU heeft dit terug gebracht naar iets betere tarieven. Eigenlijk zou zoiets ook moeten gebeuren bij de kosten die banken berekenen ( is de laatste jaren al wel beter geworden, was eerder nog veel erger, bij het ... af).

De betreffende bedrijven zullen wel weer nieuwe wegen zoeken om het verlies van inkomsten te compenseren (bij telecombedrijven is dat bijv. o.a. afrekenen per minuut i.p.v. de werkelijke tijd). Van de andere kant; we willen allemaal (veel) verdienen, dus moet er wel wat binnenkomen.

Groet,

Ben
Hoi allemaal,

Bedankt voor het starten van de discussie en de reacties daarop. Ik denk inderdaad dat Sanne gelijk heeft en dat de kosten van grote internationale banken lager zijn dan die van lokale banken.
Daarnaast heb ik zelf ooit iets willen overboeken met Western Union Money transfer en ben daar bijna voor ?1000 opgelicht. Wil niet te belerend klinken, maar check dus goed hoe het precies in zijn werk gaat. Wat dat betreft betaal ik dan liever wat meer, maar dan weet ik wel dat mijn geld daar terecht komt, waar ik wil dat het terecht komt.

Groet Liz
De EU regeringsleiders hebben bij invoering van SEPA (in 2003) besloten dat de banken geen (extra) kosten mogen aanrekenen voor financiele transacties tussen de lidstaten. Dus overschrijving naar het buitenland mag niet duurder zijn dan een binnenlandse overschrijvingen. In NL betekend dat de overschijrving nagenoeg gratis moet zijn, aangezien de kosten hiervan vervat zit in de maandelijkse bijdrage.

Enige verplichting is dat je aan bepaalde voorwaarden moet voldoen : BIC + IBAN, betaling in EUR munt en een max. bedrag van 50.000 EUR.

Voor alle andere overschrijvingen rekenen de banken een transferprovisie aan. Als je kijkt naar de winsten van de banken, verdienen ze dit uiteraard op een andere manier wel terug.
Hoi Abdel, dank je voor die uitleg!

Liz
@Abdel;

+

Groet,

Ben

Reageer