Beantwoord

Hoe wordt een verzoek om renteverlaging beoordeeld

Hallo,

Ik ben in 2006 gestart met een tophypotheek (budgethypotheek in 2 delen: beleggingsdeel en aflossingsvrij deel) met rente voor 10 jaar vast. Van de hypotheek is inmiddels 40% afgelost. Wanneer ik de resterende hypotheek deel door de WOZ van 1-1-2013 dan kom ik uit op 72%. Als ik daarbij ook nog rekening houdt met de opgebouwde waarde in mijn beleggingsdeel, kom ik op 65%. Ik weet dat WOZ niet hetzelfde is als marktwaarde, alhoewel ik in mijn geval inschat dat die elkaar niet veel ontlopen.

Nu wil ik graag weten wanneer ik in aanmerking kom voor een renteverlaging, zodat ik de risico-opslag van mijn een tophypotheek kan laten vervallen. 

Volgens mijn adviseur vragen jullie daar € 250 voor, onder andere om te toetsen wat de marktwaarde van mijn woning is. Nu snap ik dat jullie mij niet op mijn (niet al te) blauwe ogen geloven, maar andersom: waarom zou ik € 250 uitgeven als ik van te voren niet weet of dat een rentekorting oplevert? Kunnen jullie aangeven bij welke verhouding tussen de schuld-marktwaarde de opslag vervalt? Dan kan ik inschatten of het zin heeft hier geld aan te besteden.
icon

Beste antwoord door Kirsty 7 januari 2015, 12:55

Hoi Vast Goed,

Van mijn collega (hypotheekadviseur) heb ik begrepen dat er contact is geweest. Kunnen we nog iets voor je betekenen?
Anders zeg ik graag: tot ziens op de community :).

Bekijk origineel

11 Reacties

Hoi Vast Goed,

Welkom op SNS Community. Leuk dat je gelijk een vraag stelt.

Goed dat je informeert naar de mogelijkheden voor een renteverlaging op je SNS Hypotheek. Een overzicht van de opbouw vind je hier. Uit de tabel valt op te maken dat de grens op < 66% van de marktwaarde van de woning ligt. De vraag is of hier de waarde van je beleggingsdeel in wordt meegenomen.

Ik kan een hypotheekadviseur van SNS voor je inschakelen. Deze neemt telefonisch contact met je op, om de mogelijkheden te bespreken. Hier zal ook je beleggingsdeel in worden meegenomen, want een adviseur kan hier beter op antwoorden dan ik. Als je wilt dat ik dit in gang zet, ontvang ik graag je hypotheeknummer samen met je telefoonnummer via de mail. Deze mag je sturen naar [email]webcare@sns.nl[/email], o.v.v. 'Community - Wordt verzoek om renteverlaging beoordeeld'.

Heb je het topic ‘Welkom op de community’ al gelezen? In de Koffiekamer kun je je voorstellen en meer over andere leden lezen. Ik hoop je snel weer te zien.
Ik zal je mailen, want op basis van de informatie uit je link kan ik niet afleiden wat het voor mij betekent.
Hoi Vast Goed,

Dat is prima, ik zie je mail tegemoet :).
Hoi Vast Goed,

Van mijn collega (hypotheekadviseur) heb ik begrepen dat er contact is geweest. Kunnen we nog iets voor je betekenen?
Anders zeg ik graag: tot ziens op de community :).
Vast Goed schreef:

Hallo,

Ik ben in 2006 gestart met een tophypotheek (budgethypotheek in 2 delen: beleggingsdeel en aflossingsvrij deel) met rente voor 10 jaar vast. Van de hypotheek is inmiddels 40% afgelost. Wanneer ik de resterende hypotheek deel door de WOZ van 1-1-2013 dan kom ik uit op 72%. Als ik daarbij ook nog rekening houdt met de opgebouwde waarde in mijn beleggingsdeel, kom ik op 65%. Ik weet dat WOZ niet hetzelfde is als marktwaarde, alhoewel ik in mijn geval inschat dat die elkaar niet veel ontlopen.

Nu wil ik graag weten wanneer ik in aanmerking kom voor een renteverlaging, zodat ik de risico-opslag van mijn een tophypotheek kan laten vervallen.

Volgens mijn adviseur vragen jullie daar € 250 voor, onder andere om te toetsen wat de marktwaarde van mijn woning is. Nu snap ik dat jullie mij niet op mijn (niet al te) blauwe ogen geloven, maar andersom: waarom zou ik € 250 uitgeven als ik van te voren niet weet of dat een rentekorting oplevert? Kunnen jullie aangeven bij welke verhouding tussen de schuld-marktwaarde de opslag vervalt? Dan kan ik inschatten of het zin heeft hier geld aan te besteden.

Bij SNS wordt de marktwaarde bepaald op 85% van de WOZ-waarde. Om naar een basishypotheek te gaan dient je hypotheek minder te bedragen dan 66% van de marktwaarde, oftewel 85%*66% = 56% van de WOZ-waarde. Er wordt geen rekening gehoude met een beleggingsdeel (=geen gegarandeerde aflossing), maar wel met een evt spaardeel.

Bij SNS wordt de marktwaarde bepaald op 85% van de WOZ-waarde. Om naar een basishypotheek te gaan dient je hypotheek minder te bedragen dan 66% van de marktwaarde, oftewel 85%*66% = 56% van de WOZ-waarde. Er wordt geen rekening gehoude met een beleggingsdeel (=geen gegarandeerde aflossing), maar wel met een evt spaardeel.

Dus bij de aanvraag van een hypotheek heb ik een duur taxatierapport nodig want de WOZ-waarde is niet betrouwbaar genoeg. Maar om te kijken of iets een top of een basis hypotheek is gebruiken jullie wel de WOZ-waarde. Ik snap het even niet meer.

Dus bij de aanvraag van een hypotheek heb ik een duur taxatierapport nodig want de WOZ-waarde is niet betrouwbaar genoeg. Maar om te kijken of iets een top of een basis hypotheek is gebruiken jullie wel de WOZ-waarde. Ik snap het even niet meer.

Eva, ik ben geen moderator, dus als je "jullie" zegt neem ik aan dat je SNS bedoelt. Ik heb gereageerd over hoe het volgens mij in 2014 was.
Je reaktie noem ik een "halfleeg glas". Ik bekijk het graag "halfvol". Bij een aankoop zal bijna te allen tijde een taxatie nodig zijn, omdat er sprake is van een (super)tophypotheek. Bij een aanpassing is SNS bereid, bij overgang naar basis, te beoordelen of kan worden volstaan met de WOZ. (bij aankoop neem ik trouwens ook aan indien je onder 56% vd WOZ blijft).
Reputatie 3
In geval van twijfel: niet inhalen!  Dus een taxatierapport verlangen.

[
Je reaktie noem ik een "halfleeg glas". Ik bekijk het graag "halfvol". Bij een aankoop zal bijna te allen tijde een taxatie nodig zijn, omdat er sprake is van een (super)tophypotheek. Bij een aanpassing is SNS bereid, bij overgang naar basis, te beoordelen of kan worden volstaan met de WOZ. (bij aankoop neem ik trouwens ook aan indien je onder 56% vd WOZ blijft).

Het maakt mij niet zoveel uit of het glas leeg is of halfvol. Ik probeer alleen een soort logica te ontdekken in de aanvraagprocessen en dat lukt me niet zo erg.

Voor 2011 stond er voor een hypotheekaanvraag ongeveer 4 weken. Dat was ook de standaard duur van de ondervoorbehoud van financiering. Toen ik eind 2011 een hypotheek wilde moest ik met mijn bescheiden hypotheek al uitstel vragen. Ik was zeker de enige niet. Nu wordt geadviseerd minimaal 2 maanden in het contract op te laten nemen.

Ik weet dat er meer dan een miljoen hypotheken onder water staan. Maar dat is veroorzaakt door het verstrekken van veel te hoge en de verkeerde hypotheekvormen, gedreven op bonussen en provisie. En niet omdat het formulier met de verkeerde pen is ingevuld of omdat men de wozwaarde gebruikt heeft in plaats van een taxatierapport.

De aankoop van een huis is al een ingrijpende aangelegenheid. Dan zou je hopen dat je als klant van een bank een beetje hulp zou mogen verwachten in plaats van allerlei vage administratieve regels die trouwens bij elke hypotheekverstrekker weer anders zijn.  Mijn idee hierover wordt trouwens ondersteund door mijn hypotheekadviseur die er over klaagde dat hij meer met papierwerk bezig was dan met advies.  En dat die berg papierwerk voor iedere hypotheekverstrekker weer anders was. Zo is de SNS de enige die het taxatierapport niet digitaal ondertekend wil accepteren. Maar het koopcontract kan bijvoorbeeld wel weer. De werkgeversverklaring ook.
Zo mag een werkgeversverklaring alleen met 1 pen worden ingevuld . Je krijgt het formulier echt terug als dat niet zo is.  Men er dan vanuit gaat dat dat betekent dat het formulier door 1 persoon is ingevuld. Hoe naief ben je dan? En dat is nog maar een paar van de voorbeelden. 

Ik snap echt dat banken willen weten wie zich voor zich hebben en of hun investering de goede is . Maar dat kan ook op een normale manier. Het zo fijn zijn als een aantal gebruiken eens echt tegen het licht worden gehouden. 

Klantvriendelijk, ook voor hypotheken graag. En niet alleen tijdens het kenningsmakinggesprek. 
Hi Eva,

Ik vind dat je een goed punt hebt. Efficiëntie en eenduidigheid zijn niet alleen voor jou als klant, maar ook voor ons als bank belangrijke zaken. Ik duik hier graag in, met jouw hulp uiteraard. Wil je een puntsgewijs lijstje met jouw verbeterpunten voor het hypotheekadvies sturen naar [email]webcare@sns.nl[/email], o.v.v. 'Community - verbeterpunten hypotheekadvies'? Ik leg de punten dan voor aan de productmanager om te kijken waar we verbeteringen kunnen doorvoeren :).
Eva van Goor schreef:

...

Ik weet dat er meer dan een miljoen hypotheken onder water staan. Maar dat is veroorzaakt door het verstrekken van veel te hoge en de verkeerde hypotheekvormen, gedreven op bonussen en provisie. En niet omdat het formulier met de verkeerde pen is ingevuld of omdat men de wozwaarde gebruikt heeft in plaats van een taxatierapport.

Denk niet dat dat de reden is; De waardedaling is voor het overgrote deel de reden dat deze situatie is ontstaan.
De overheid heeft echter jarenlang gestimuleerd om een zo hoog mogelijke hypotheek aan te gaan via de HRA en banken hebben simpelweg aan die vraag voldaan. Helaas heeft ook de bank geen glazen bol hoe de economie zal verlopen, of hoe de persoonlijke situatie van mensen zich zal ontwikkelen.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)