SNS

Beantwoord

Hoe zit het precies met de verplichting om 1x per 90 dagen positief staan?

• 27 augustus 2014
  • 58 Reacties
  • 14779 Keer bekeken

Voorzover ik weet, is het bij de SNS een verplichting 1x per 90 dagen een dag en positief saldo te hebben. Als je een redelijk krediet op je rekening hebt staan is dit soms niet mogelijk. Bij andere banken geldt deze verplichting niet. Kan iemand mij hier meer uitleg over geven?
icon

Beste antwoord door Olaf 27 augustus 2014, 15:45

Hoi Hanneke,

Je hebt verschillende soorten limiet op je rekening. Een ervan is een limiet waarbij je elke 3 maanden een dag valutair positief moet staan. Dit is wettelijk bepaald en de regel wordt door alle banken gehanteerd. Je hebt ook limiet op de rekening die deze verplichting niet heeft. Je spreekt hier meestal van een krediet. Ook deze is wettelijk bepaald. Voldoe je hier niet aan, dan kan de bank de gehele limiet opeisbaar stellen. Overigens wordt er een melding bij BKR gemaakt.

De kredietlimiet op je betaalrekening die SNS Bank aanbiedt, wordt niet bij BKR gemeld. Voorwaarde is wel dat je moet zorgen dat je één keer in de 90 dagen positief staat. Dit bewaken wij door je 14 dagen voorafgaand aan die 90 dagen een brief te sturen met daarin het verzoek om je saldo aan te vullen.

Lukt het niet en heb je langer achter elkaar extra geld nodig, dan kun je beter een doorlopend krediet afsluiten. Bij een doorlopend krediet ben je niet gebonden aan die 90 dagen en dan geldt er meestal een lager rentepercentage. Je moet dan overigens wel een vast bedrag aan rente en aflossing per maand betalen.
Bekijk origineel

58 reacties

Reputatie 2
Badge
Ik heb even gekeken omdat het verhaal me bekend voor kwam maar bij de ING staat dezelfde voorwaarde:
https://www.ing.nl/particulier/lenen/rood-staan/
Hoi Hanneke,

Je hebt verschillende soorten limiet op je rekening. Een ervan is een limiet waarbij je elke 3 maanden een dag valutair positief moet staan. Dit is wettelijk bepaald en de regel wordt door alle banken gehanteerd. Je hebt ook limiet op de rekening die deze verplichting niet heeft. Je spreekt hier meestal van een krediet. Ook deze is wettelijk bepaald. Voldoe je hier niet aan, dan kan de bank de gehele limiet opeisbaar stellen. Overigens wordt er een melding bij BKR gemaakt.

De kredietlimiet op je betaalrekening die SNS Bank aanbiedt, wordt niet bij BKR gemeld. Voorwaarde is wel dat je moet zorgen dat je één keer in de 90 dagen positief staat. Dit bewaken wij door je 14 dagen voorafgaand aan die 90 dagen een brief te sturen met daarin het verzoek om je saldo aan te vullen.

Lukt het niet en heb je langer achter elkaar extra geld nodig, dan kun je beter een doorlopend krediet afsluiten. Bij een doorlopend krediet ben je niet gebonden aan die 90 dagen en dan geldt er meestal een lager rentepercentage. Je moet dan overigens wel een vast bedrag aan rente en aflossing per maand betalen.
Dank  voor  jullie reakties. Is het mogelijk om dan een limiet op de rekening om te zetten naar een doorlopend krediet?
Badge +1
Dank  voor  jullie reakties. Is het mogelijk om dan een limiet op de rekening om te zetten naar een doorlopend krediet?

Goedemiddag Hanneke,

Of je in aanmerking kom voor een Doorlopend Krediet, kun je berekenen via onze website. Hier vind je tevens meer informatie. Als je hiervoor in aanmerking komt, zou je bijvoorbeeld je kredietlimiet kunnen laten vervallen en gebruik kunnen maken van het Doorlopend Krediet.
Hoi Hanneke,

hoi Olaf,
volgens mij bedoel je 1x in de 90 dagen boekhoudkundig niet meer rood staan ipv valutair...
/EM
Hi Mullie,

Het is belangrijk dat het saldo tenminste 24 uur positief is iedere 90 dagen. De valutadatum heeft betrekking op het saldo of bedrag dat rentedragend is. De voorwaarde van dit type krediet hangt hiermee samen.
Hi Mullie,

Het is belangrijk dat het saldo tenminste 24 uur positief is iedere 90 dagen. De valutadatum heeft betrekking op het saldo of bedrag dat rentedragend is. De voorwaarde van dit type krediet hangt hiermee samen.

hoi Jelmer,
1 seconde positief is al genoeg, valuteren mogen banken al tijden niet meer. En het is boekhoudkundig positief.
/EM
Hi Mullie,

Goed dat je met ons meedenkt. SNS hanteert als regel, dat het saldo op je rekening 24 uur lang minimaal € 0,00 moet zijn. Valutering passen wij al een tijd niet meer toe. Ieder bedrag krijgt bij ons de juiste valutadatum mee. Als je nog andere vragen hebt, help ik je graag verder.
Is het geen optie dat de tijd van transacties zichtbaar wordt zodat je dan in 1 oogopslag kan zien of je 24 uur positief hebt gestaan?
Het komt bij nogal eens voor dat ik met mijn 4 wekelijkse salaris enkele dagen moet overbruggen. Lastig om te zien hoeveel tijd er tussen storten van loon zit en eerste transacties.
Hi Mullie,

Goed dat je met ons meedenkt. SNS hanteert als regel, dat het saldo op je rekening 24 uur lang minimaal € 0,00 moet zijn. Valutering passen wij al een tijd niet meer toe. Ieder bedrag krijgt bij ons de juiste valutadatum mee. Als je nog andere vragen hebt, help ik je graag verder.

beste Dennis,
graag even zelf proberen, het is echt 1 seconde en geen 24 uur. 24 uur is nog uit de tijd dat systemen niet online waren.
grtz
/Erik
Is het geen optie dat de tijd van transacties zichtbaar wordt zodat je dan in 1 oogopslag kan zien of je 24 uur positief hebt gestaan?
Het komt bij nogal eens voor dat ik met mijn 4 wekelijkse salaris enkele dagen moet overbruggen. Lastig om te zien hoeveel tijd er tussen storten van loon zit en eerste transacties.

hoi blauwvinger,
dat zou een mooie optie zijn. Alleen die 24 uur is onjuist, in werkelijkheid is positief in 1 seconde al voldoende, want dan verdwijnt die melding al en begint de teller weer opnieuw.
grtz
/Erik
Badge +1
Hallo Blauwvinger1970,

Leuk om je te mogen verwelkomen op de community.

Je wens leg ik voor aan de ontwikkelaars en plaats ik op de wensenlijst; hier komen we op terug. Ben je verder al een beetje wegwijs geworden hier?
Neem ook eens een kijkje in het topic 'Welkom op de community'.

@Mullie ik ga eens navragen hoe het nou precies zit 😉. Je hoort van me.
Badge +1
beste Dennis,
graag even zelf proberen, het is echt 1 seconde en geen 24 uur. 24 uur is nog uit de tijd dat systemen niet online waren.
grtzErik

Goedemiddag Erik,

Onze HID (Helpdesk Internet Diensten) geeft dat die 24 uur wel strikt worden nageleefd; onze systemen houden dit bij. Kun je aangeven over welke melding je het hebt?
Badge +1

Goedemiddag Blauwvinger,

Ik heb inmiddels antwoord ontvangen van de productontwikkelaars:

"De geopperde suggestie is wellicht wel realiseerbaar. Dit zal echter een hoge impact hebben gezien de systemen waar deze informatie vandaan komt. Daarom gaan we deze wens niet realiseren."

Ik wil je nogmaals danken voor het meedenken. We staan natuurlijk altijd open voor andere suggesties 🙂. Tot snel!
Hallo,

Ik beheer een studentenrekening met transacties voor ons huis en maken voor het gemak soms ook gebruik van een kredietlimiet, gelden die 90 dagen ook voor zo'n rekening (studentenprivérekening)? Wij hebben daar volgens mij wel eens overheen gezeten namelijk. En maakt het dan uit hoe je het aanvult? Wij zouden bijvoorbeeld even wat over kunnen maken van een andere rekening en dat 2 dagen later weer terug storten, lijkt me geen probleem, maar toch even voor de zekerheid.

PS: In het kader van meedenken: wordt het bericht 14 dagen voor de '90-dagendeadline' alleen per brief verstuurd of ook per e-mail? Of evt zichtbaar in MijnSNS oid?

Alvast bedankt
Hoi Aliasje7,

Allereerst welkom op SNS Community. :D

Met een SNS Studentenrekening hoef je niet 1 keer in de 90 dagen positief te staan.

Leuk dat je gelijk met een goed idee komt. We versturen verschillende type brieven naar onze klanten in de aanloop naar ondoorbroken roodstand om dit te voorkomen. Hier beginnen we mee na 45 dagen ondoorbroken roodstand. Een e-mail of een bericht in de mobiele app lijkt me een goede toevoeging. Ik zet dit door naar onze marketeers om te kijken of dit mogelijk is.

Om een beetje wegwijs te worden is het leuk om het topic ‘Welkom op de community’ door te lezen. Mocht je meer willen weten over andere leden en iets over jezelf willen vertellen, dan kun je dat doen in de Koffiekamer.
Goedemorgen Aliasje7,

Onze productmanager vindt je idee erg goed en kijkt samen met onze marketeers of we dit kunnen uitvoeren. Ik heb je wens op onze wensenlijst geplaatst onder 'betalen'.
Hoi ik heb een vraag en heb met spoed antwoord nodig,

mijn geld staat maandag pas op mijn bank. en op maandag moet ik ook positief staan wat kan ik nu doen?!?!

is er een mogelijkheid om te voorkomen dat me krediet gestopt word!!!

gr kev
Badge +1
Hoi kevs.c,

Welkom op de community. Ik zie dat je dezelfde vraag in drie verschillende topics hebt gesteld. Voor het overzicht heb ik je eigen topic verwijderd. Ik begrijp dat je hiervan schrikt. Als je snel antwoord wil op je vraag, dan kun je het beste bellen met onze klantenservice: 030 - 633 30 00. Zij zijn nog tot 17.00 uur vandaag te bereiken.
Beste Kirstie,
Waarom geef je geen antwoord op deze legitieme vraag. Ik ben eerlijk gezegd benieuwd of jullie soepel zijn bij klanten die al jaren een rekening bij uw bank hebben of is het de bedoeling mensen in de problemen te brengen? Kan de datum van aanvullen saldo verzet worden tot 3 dagen na verplichte datum? Het is wat ongelukkig afgestemd namelijk. Saldo aanvullen voor de 21ste, terwijl sinds jaar en dag, rond de 23ste het salaris wordt gestort... Tenslotte verdient de bank heel aardig aan de roodstand...
Mvg
India
Badge +2
Goedemorgen India,

Als de storting van je salaris deze maand ongelukkig uitkomt, dan snap ik dat je wil weten welke mogelijkheden er zijn. Bij het afsluiten van een kredietlimiet wijzen we je op het feit dat je 1x in de 90 dagen een positief saldo moet hebben. Daarnaast sturen we op dag 45, 60, 76 en 90 een brief met het verzoek om je saldo op tijd aan te vullen. Als je 90 dagen achter elkaar rood staat, dan vervalt je kredietlimiet.
Ik zie een vraag om te kijken of de toetsdatum niet kan/moet worden aangepast. Hebben jullie "ergens" toetsdatums, die rond / op de 21ste v/d maand liggen?
Ik heb zelf in de loop der jaren gemerkt dat "uitbetaling" (werk, uitkering, pensioen enz.) is opgeschoven naar later in een maand. Was het vroeger vaak midden v/d maand, het schoof op naar 17, 18, 19 enz.. Tegenwoordig is zelfs de 25ste redelijk "normaal".
Vandaar mijn vraag of jullie bepaalde "toetsdata" gebruiken. (vervolg is dan bij "ja" natuurlijk, hebben / passen jullie dit aan, aan de gebruikelijke uitbetalingsdata?)
Groet,
Ben 🆒
Hoi Ben,

We hebben geen toetsdatum. Het systeem signaleert automatisch het moment waarop de roodstand ontstaat. Vanaf dat moment mag je saldo maximaal 90 dagen negatief zijn en ontvang je de brieven die eerder in het topic zijn genoemd.
Hoi Ben,

We hebben geen toetsdatum. Het systeem signaleert automatisch het moment waarop de roodstand ontstaat. Vanaf dat moment mag je saldo maximaal 90 dagen negatief zijn en ontvang je de brieven die eerder in het topic zijn genoemd.

Thanks, duidelijk.
Groet,
Ben 🆒
Als ik inlog staat er dat ik nog 8 dagen kan rood staan (vandaag is het de 20e).

Moet mijn saldo dan de 28e al positief staan, of de 29e?.

2e vraag, geld nog steeds 24 uur, of is een gedeelte van een dag ook goed?

Dit i.v.m. salaris betaling, gebeurd niet op een vaste dag.

Reageer