SNS

ING gaat NFC-betalingen met smartphones ondersteunen

• 4 februari 2015
  • 24 Reacties
  • 2955 Keer bekeken

Reputatie 3
Badge +1

De Nederlandse bank ING gaat nfc-betalingen via smartphones ondersteunen. Dat maakt de bank bekend via een interview in het AD. Wanneer er een app komt om te betalen met de smartphone, houdt ING vooralsnog in het midden.

ING heeft afgelopen jaren wel proeven gedaan met contactloos betalen via smartphones en biedt al bankpasjes met nfc aan, maar had tot nu toe niet bevestigd dat het de betalingen via smartphones gaat ondersteunen. De bank zegt in het AD niet wanneer het de nfc-betalingen met smartphones zal gaan ondersteunen.

Rabobank is vermoedelijk eerder met de ondersteuning voor nfc-betalingen

http://tweakers.net/nieuws/101187/ing-gaat-nfc-betalingen-met-smartphones-ondersteunen.html

ING en Rabobank zijn er druk mee bezig...ABN AMRO en SNS volgens mij nog geen concrete plannen om NFC via smartphones te laten lopen.

24 reacties

Allemaal prachtig, maar wat moet je als je telefoon leeg is?
Badge +1
Allemaal prachtig, maar wat moet je als je telefoon leeg is?

Aan de lader hangen! Wat dacht je dan? ;)

Je hebt tegenwoordig van die handige power-packs; een mobiele lader met ingebouwde batterij. Handig als je onderweg bent en je hebt even geen stopcontact bij de hand.

Overigens is het zo dat als je telefoon zichzelf uitschakelt omdat de batterij bijna leeg is, je nog gewoon kunt doorgaan met betalen in veel gevallen. Een beetje afhankelijk van de gebruikte technologie, maar ik heb het getest met mijn eigen telefoon met daarin een SIMkaart die NFC betalen ondersteunt (V-PAY). Het betalen bleef gewoon werken nadat de telefoon uit was gegaan wegens lege batterij. Je kunt alleen niet meer op je scherm van je telefoon zien dat je een betaling hebt gedaan... 
:rolleyes:

Groeten,
Stefan
Stefan bedankt voor de uitleg
Als die chip ook zoder spanning werkt, dan zou je die ook in bijv. een sleutelhanger kunnen verwerken.
Mijn sleutelbos heb ik altijd bij me me. Mijn telefoon laat ik bewust wel eens thuis.

jan
Badge +1
Als die chip ook zoder spanning werkt, dan zou je die ook in bijv. een sleutelhanger kunnen verwerken.
Mijn sleutelbos heb ik altijd bij me me. Mijn telefoon laat ik bewust wel eens thuis.

jan

Hi Jan,
Als de telefoon uit gaat wegens lege batterij, is de batterij eigenlijk nog niet echt helemaal leeg. Alleen de capaciteit is onvoldoende om de grootste energieslurpers zoals de CPU, scherm(verlichting) en 3G/4G aan de praat te houden. De NFC chip van de telefoon en de SIMkaart gebruiken vrijwel geen stroom en kunnen gewoon uren door blijven werken op de restcapaciteit van de batterij. Totdat de batterij echt helemaal 'dood' is.
Een contactloze bankpas heeft geen eigen stroomvoorziening, maar de chip in de bankpas gebruikt de energie uit het electromagnetisch veld dat door de betaalterminal wordt uitgezonden. Helaas is dat veld niet sterk genoeg om in geval van een telefoon de SIMkaart plus NFC chip wakker te maken als de batterij helemaal leeg is. Maar je kunt de chip uit de bankpas plus antenne ook in een sleutelhanger verwerken, of een horloge, etc.. Het wordt alleen wel lastig betalen als de betaalterminal alleen de contactchip kan lezen en nog niet aangepast is voor contactloos/NFC...
Groeten,
Stefan

jan

En dat is ook zo. Denk aan het tanken met "de druppel sleutelhanger" van Shell. Zonder batterij. Idem de ov-chipkaart contactloos betalen zonder batterij
[quote]

ING heeft afgelopen jaren wel proeven gedaan met contactloos betalen via smartphones en biedt al bankpasjes met nfc aan, maar had tot nu toe niet bevestigd dat het de betalingen via smartphones gaat ondersteunen. De bank zegt in het AD niet wanneer het de nfc-betalingen met smartphones zal gaan ondersteunen.

ING lanceert dit nog dit jaar. En dit zijn dan ook de ontwikelingen die je overal ziet komen. In USA is NFC betalen met telefoon al ingevoerd. Dus wie volgt.

ING lanceert dit nog dit jaar. En dit zijn dan ook de ontwikkelingen die je overal ziet komen. In USA is NFC betalen met telefoon al ingevoerd. Dus wie volgt.
ING heeft heel goed in de gaten wat de markt nodig heeft en ze zijn erg snel met hun it ontwikkelingen. Jammer dat ze zoveel storingen hebben.

ING heeft heel goed in de gaten wat de markt nodig heeft en ze zijn erg snel met hun it ontwikkelingen. Jammer dat ze zoveel storingen hebben.

En jammer dat ze meer basale zaken niet of niet goed regelen. Maar dat haalt de media niet.
Na mijn ING-tijd was ik blij met de SNS......

En jammer dat ze meer basale zaken niet of niet goed regelen. Maar dat haalt de media niet.
Na mijn ING-tijd was ik blij met de SNS......

Klopt Koos, helemaal met je eens en ook de klantenservice daar is één woord verkeerd aan. Men kent het begrip service niet.
Ik had een paar dagen geleden weer een boeiende ervaring.
Ik ben niet voor niets over gegaan naar SNS en zoals ik zie velen met mij.
Ik heb ooit bij een presentatie een ING-manager trots horen melden dat de klanttevredenheid was gestegen.
Ik dacht bij mezelf: Logisch, als je eerst alle ontevreden klanten hebt weggebonjourd....
Ik heb vorig jaar al eens meegedaan met een proefneming contactloos betalen bij een ING vestiging. Inmiddels heb ik mijn nieuwe ING pasje met contactloos betalen al maanden in huis en het bevalt mij uitstekend.
De RABO wilde niet mee gaan in de proef contactloos betalen via een pasje ; er moest daarvoor wel een nieuwe smartphone aangeschaft worden die geschikt was voor NFC.
Of dat nu zo klantvriendelijk is ?
Ik heb ooit bij een presentatie een ING-manager trots horen melden dat de klanttevredenheid was gestegen.
Ik dacht bij mezelf: Logisch, als je eerst alle ontevreden klanten hebt weggebonjourd....

Ja, ik noem dat altijd van die drogredeneringen en kretologie zoals we van flip tjakka gewend zijn.
Het gooien met getallen zonder enige analyse.
Maar het is wel erg dat er complete beleidslijnen op worden gebaseerd. Wie houdt dan wie voor de gek?
Smijten met getallen suggereert een mate van exactheid die doorgaans niet valt te verdedigen.
KPI's en zo....

Het is als de statisticus die verdronk in een rivier van gemiddeld 40 cm diep.
Maar het is wel erg dat er complete beleidslijnen op worden gebaseerd. Wie houdt dan wie voor de gek?
Smijten met getallen suggereert een mate van exactheid die doorgaans niet valt te verdedigen.
KPI's en zo....

Het is als de statisticus die verdronk in een rivier van gemiddeld 40 cm diep.

Zolang er geen afreken cultuur is blijft iedereen iedereen voor de gek houden.
Vergelijk de politicus, grote beloftes tijdens de verkiezingen.
En als we dan een paar jaar later vinden dat betrokke dat niet waar gemaakt heeft en we dienen een motie van wantrouwen in, dan roept betrokkene "ik neem mijn verantwoordelijkheid, ik treed af".
En zo kom je er mee weg.
Of een ander voorbeeld. Ik heb mijn targets niet gehaald. Hoewel ze bij het opsetllen perfect meetbaar waren. Maar het is niet mijn schuld. Aantoonbaar is dat alles te maken had met bewegingen waar ik geen invloed op kon uitoefenen.

We kunnen allemaal dit soort mooie volzinnen bedenken en we zien het dagelijks om ons heen.
Mijn bezwaar ligt al bij het opstellen van de criteria.
Als je je succes afmeet aan de klanttevredenheid en je jaagt de ontevreden klanten weg zodat die tevredenheid inderdaad stijgt, is die tevredenheid dan een maatstaf voor je succes?
Als je een succesfactor in een getalletje wilt vangen, gaat het meestal al mis. Zoals in het onderwijs een examentraining wel een beter examencijfer oplevert, maar geen beter opgeleide mensen.
Wie zijn er naast politici ook aweer de grootste leugenaars? juist, statistici :D.
Wie zijn er naast politici ook aweer de grootste leugenaars? juist, statistici :D.

En wat dacht je van de glazen bollen van Marketing?
Hoi, ik ben helemaal nieuw op het forum! Maar ik zit toch met een vraagje.

Een vriend van mij is amerikaans en is klant bij Chase en Bank of America, ik was afgelopen maand bij hem in New York.
We gingen samen een lekker koffietje drinken bij Starbucks en hij trakteerde mij, vond ik helemaal goed 😃. Hij pakt z'n iPhone en betaald hiermee.
Ik had hier wel al eens van gehoord maar het zag er erg makkelijk uit. Toen ik terug kwam na Nederland ging ik eens op internet kijken of we dit hier ook konden doen. Helaas nog niet maar het zou medio 2015 na Europa komen. Het is heel erg betrouwbaar want er word een tijdelijk "nummer" uitgewisseld met jou'n telefoon en de betaal paal. En je moet je vingerafdruk laten scannen. Dus het is na mijn weten heel betrouwbaar. 

Nou als dit na Nederland komt, zal SNS dit dan gaan ondersteunen? (De ING bank heeft al laten weten dat ze dit gaan ondersteunen)
Zou het namelijk wel te gek vinden aangezien de plaatselijke supermarkt ook NFC betaalautomaten heeft gekregen en dan kan ik m'n kleine boodschappen met m'n iPhone betalen. 

Hoop dat jullie dit gaan ondersteunen als het er is! 

Groetjes,
Rick

Een vriend van mij is amerikaans en is klant bij Chase en Bank of America, ik was afgelopen maand bij hem in New York.
We gingen samen een lekker koffietje drinken bij Starbucks en hij trakteerde mij, vond ik helemaal goed 😃. Hij pakt z'n iPhone en betaald hiermee.
Ik had hier wel al eens van gehoord maar het zag er erg makkelijk uit. Toen ik terug kwam na Nederland ging ik eens op internet kijken of we dit hier ook konden doen. Helaas nog niet maar het zou medio 2015 na Europa komen. Het is heel erg betrouwbaar want er word een tijdelijk "nummer" uitgewisseld met jou'n telefoon en de betaal paal. En je moet je vingerafdruk laten scannen. Dus het is na mijn weten heel betrouwbaar. 

Nou als dit na Nederland komt, zal SNS dit dan gaan ondersteunen? (De ING bank heeft al laten weten dat ze dit gaan ondersteunen)
Zou het namelijk wel te gek vinden aangezien de plaatselijke supermarkt ook NFC betaalautomaten heeft gekregen en dan kan ik m'n kleine boodschappen met m'n iPhone betalen. 

Groetjes,
Rick

Ha Rick, welkom op dit forum.

Ook in NL zijn er al vormen waarbij je kunt betalen met je telefoon. NFC was tot voor kort niet op alle telefoons beschikbaar. Door Apple zelfs nu pas geïntroduceerd.

Wel introduceerde ING en inmiddels ook SNS de betaalpas met NFC zodat je kleine bedragen in vele winkels al kan betalen met een simpele tap op het betaalapparaat.
Daarnaast heeft o.a. Vodafone de betaalmogelijkheid voor alle smartfones geregeld met behulp van een sticker of de nieuwe  abo smartcard.
Ook bestaat er al geruime tijd de app MyOrder waarmee je aankopen kunt doen in o.a. restaurants met je smartphone en ook parkeergelden kunt betalen.

Ja een uniforme ontwikkeling daar zijn de leveranciers/providers etc. niet sterk in.
We hebben zelfs op Europees niveau Neelie Kroes nodig om de steker van het laadapparaat te uniformeren :D

Groet, Carel
Hoi Rick0899,

Welkom op SNS Community. Leuk dat je gelijk een discussie aanzwengelt 🙂.

Ik heb je bijdrage verplaatst naar een bestaand topic over het zelfde nieuwsbericht. SNS heeft nog geen standpunt ingenomen over NFC. Ik informeer voor je wat onze plannen met NFC zijn,

Heb je het topic ‘Welkom op de community’ al gelezen? In de Koffiekamer kun je je voorstellen en meer over andere leden lezen. We hopen je snel weer te zien.
Badge +1

Groetjes,
Rick

Hoi Rick,
Momenteel kun je in Nederland sinds kort met een paar specifieke telefoons van Samsung betalen in combinatie met een Rabobank rekening. Ik heb daar zelf geen ervaringen mee, maar van diverse collegae en kennissen hoor ik dat dit vaak niet goed werkt.

Zelf heb ik al een jaar de Vodafone SmartPass op mijn NFC telefoon (HTC One M8). Daarmee kan ik overal contactloos betalen als de betaalterminal contactloze betalingen accepteert, zowel in Nederland als in het buitenland. Technisch gezien is het een V-Pay pas. Het nadeel is wel dat deze SmartPass is gekoppeld aan een aparte bankrekening bij Wirecard AG (Duitse bank) waar je eerst geld op moet storten. Gelukkig heeft de SmartPass sinds kort automatisch opladen vanaf je creditcard. Dat werkt ideaal. Een mogelijk nadeel is nog wel dat je aan Vodafone vast zit en dat het alleen werkt in combinatie met een Android toestel dat voor moet komen op de 'white list' van Vodafone. Apple Pay wordt in Nederland nog niet aangeboden, dus daar heb je vandaag nog niets aan helaas.

Dus zo lang SNS nog geen NFC telefoons ondersteunt, gebruik ik mijn SmartPass om mobiel te betalen. Omdat er steeds meer virtuele pasjes en klantenkaarten ook in mijn Vodafone Wallet zitten, laat ik mijn fysieke portemonnee steeds vaker thuis liggen...
🆒

Groeten,
Stefan

Groetjes,
Rick

Hoi Rick,

Zoals al eerder in dit topic is aangekaart: SNS is begin dit jaar begonnen met het uitrollen van contactloos betalen. SNS is ook bezig met het verkennen van de mogelijkheden om te betalen met de smartphone. Naast de mobiele telefoon gaan ook andere mobiele apparaten een belangrijke rol spelen in het betalingsverkeer. Dat is ook één van de redenen waarom SNS als eerste bank in Nederland de saldocheck voor de Smartwatch heeft geïntroduceerd.

Heb je toevallig een Smartwatch 🙂?

Concluderend; we zitten dus met Apple Pay in de verkenningsfase.

Wordt vervolgd 😉...

Groetjes,
Rick

Hoi Rick,

Zoals al eerder in dit topic is aangekaart: SNS is begin dit jaar begonnen met het uitrollen van contactloos betalen. SNS is ook bezig met het verkennen van de mogelijkheden om te betalen met de smartphone. Naast de mobiele telefoon gaan ook andere mobiele apparaten een belangrijke rol spelen in het betalingsverkeer. Dat is ook één van de redenen waarom SNS als eerste bank in Nederland de saldocheck voor de Smartwatch heeft geïntroduceerd.

Heb je toevallig een Smartwatch 🙂?

Concluderend; we zitten dus met Apple Pay in de verkenningsfase.

Wordt vervolgd 😉...

Dankjewel voor een duidelijk antwoord, ik heb op dit moment og geen smartwatch maar de Apple Watch is onderweg na mijn amerikaanse vriend en dan kan ik hem daar gaan ophalen. Dus binnenkort heb ik er eentje:D 

Ik hoop dat jullie het zo snel mogelijk gaan ondersteunen als het in Nederland beschikbaar is.
Dankjewel voor het antwoord !
Dankjewel voor een duidelijk antwoord, ik heb op dit moment og geen smartwatch maar de Apple Watch is onderweg na mijn amerikaanse vriend en dan kan ik hem daar gaan ophalen. Dus binnenkort heb ik er eentje:D 

Ik hoop dat jullie het zo snel mogelijk gaan ondersteunen als het in Nederland beschikbaar is.
Dankjewel voor het antwoord !

Kijk… aan technische snufjes geen gebrek 😉.

Reageer