SNS

Beantwoord

Instant Payments

• 31 mei 2019
  • 54 Reacties
  • 11461 Keer bekeken

Toon eerste bericht

54 reacties

Tot vandaag vorlde ik weinig affiniteit met Instant Payments. Of een betaling nou vandaag of vrijdag op mijn rekening staat zal me over het algemeen worst zijn.
Totdat er vanavond mensen kwamen om een Marktplaats aanbieding van ons op te halen. Of dat via een bankoverschrijving kon vanaf een ING-rekening. Uiteraard reageerde ik terughoudend. Er is veel publiciteit rond allerlei frauduleuze praktijken in vergelijkbare situaties. Totdat ik me bedacht dat ik nu ook "aangesloten" zou moeten zijn op Instant Payments. Zo ja, dan is het zo geregeld, zo nee, dan hadden we alsnog een probleem.
Het verliep vlekkeloos. SNS is dus wat mij betreft precies op tijd geweest.
Reputatie 3
Badge +3
Totdat er vanavond mensen kwamen om een Marktplaats aanbieding van ons op te halen. Of dat via een bankoverschrijving kon vanaf een ING-rekening. Uiteraard reageerde ik terughoudend. Er is veel publiciteit rond allerlei frauduleuze praktijken in vergelijkbare situaties. Totdat ik me bedacht dat ik nu ook "aangesloten" zou moeten zijn op Instant Payments. Zo ja, dan is het zo geregeld, zo nee, dan hadden we alsnog een probleem.
Het verliep vlekkeloos. SNS is dus wat mij betreft precies op tijd geweest.

Mooi! Goed geregeld @Koos, wat leuk dat het laat weten. Je angst om opgelicht te worden begrijp ik wel. Eventuele fraude op bijvoorbeeld Marktplaats kunnen we niet oplossen, maar we doen er alles aan zodat klanten hun geldzaken veilig kunnen regelen en ze weten wat ze kunnen doen als er iets niet in de haak is.
Ik heb inmiddels ontdekt dat er nog een hiaat zit in de uitvoering van Instant Payments.
Het overhevelen van het bedrag is dan wel binnen enkele seconden gebeurd, maar de boekdatum wordt nog vertraagd. In een maandoverzichten van mijn zakelijke rekening miste ik 600 euro.
Na een telefoontje bleek het volgende aan de hand. Ik had twee betalingen uitgevoerd op de laatste dag van de maand, 's avonds om kwart over tien. In het maandoverzicht kwamen ze te voorschijn bij de daarop volgende maand. Wel met de juiste datum, maar in het verkeerde maandoverzicht. Kennelijk worden de overzichten gebaseerd op een datum in de backoffice die niet overeenkomt met de "echte" datum.

Dit gebeurde bij RegioBank, maar die gebruikt toch hetzelfde systeem als SNS? Dus is mijn vraag: wanneer gaat dit worden opgelost, want dit kan heel vervelende gevolgen hebben. Zeker als je het niet weet.
In mijn beleving is Instant Payments dus nog niet klaar.
Reputatie 3
Badge +3
Dit gebeurde bij RegioBank, maar die gebruikt toch hetzelfde systeem als SNS? Dus is mijn vraag: wanneer gaat dit worden opgelost, want dit kan heel vervelende gevolgen hebben. Zeker als je het niet weet.
In mijn beleving is Instant Payments dus nog niet klaar.

Goedemorgen @Koos,

De implementatie heeft flink wat voeten in de aarde gehad voor de deelnemende banken en EquensWorldline. Met de introductie van Instant Payments worden betalingen real-time 7x24x365 dagen per jaar uitgevoerd. Het systeem voor RegioBank en SNS is inderdaad gelijk, ik ga voor je navragen of het euvel waar je tegenaan loopt opgelost kan worden.

Reageer