SNS

Beantwoord

Instant Payments

  • 31 mei 2019
  • 72 Reacties
  • 34984 Keer bekeken


Toon eerste bericht

72 reacties

Reputatie 5
Badge +4
Beste @Peterken,

Over meer informatie over Instant Payments dan dat ik vandaag (en eerder) in dit topic heb gedeeld, beschik ik niet. Instant Payments is binnenkort ook bij SNS beschikbaar en daar wil ik het voor nu bij laten. Wanneer er nieuws is deel ik dat graag én gelijk met iedereen op de community.
Reputatie 3
Hallo Evelyn,

Bedankt dat je ons informeert.
Feit is dat er dan startproblemen zijn tussen Equens en SNS. Rabobank, ABN AMRO, Knab e.d werken al weken met de flits Instant Payment overboekingen. En zij hebben geen uitstel of problemen. Waarom bij SNS dan wel?
Ik krijg steeds te horen van SNS dat het er aan komt, maar we gaan nu naar eind juni en het werkt bij jullie nog niet. En iedere keer schuift het maar op als wij contact hebben......
Reputatie 5
Badge +4
Beste @Blacktomcat,

Het heeft geen nut om mijn informatie op allerei manieren te interpreteren. De vertraging die we hebben opgelopen ligt bij Equens. Of andere banken (tijdens dit complexe proces) ook met tijdelijk uitstel te maken hebben gehad kan ik niet zeggen. We snappen dat veel mensen erg blij zijn met deze supersnelle manier van overboeken. Oók wij kijken ernaar uit om onze klanten zo snel mogelijk Instant Payments aan te bieden. Nog even geduld, het komt eraan.
@Evelyn, dank je voor de toevoeging. maar als het aan Equens ligt, waarom hebben sommige andere banken het dan al wel voor elkaar en de SNS nog niet?
Reputatie 5
Badge +4
Tenzij de SNS afhankelijk is van een partij waar andere banken geen relatie mee hebben.

Daar is geen sprake van @Blacktomcat, in dit geval ligt het bij Equens. Hoe je het ook went of keert, geduld is een schone zaak. Binnenkort zijn we ook over op Instant Payments en verlopen overboekingen supersnel.
Dat het project door meerdere instanties wordt uitgevoerd klinkt logisch. Evenals dat je dan afhankelijk bent van die andere partijen. Maar waarom het bij de ene bank al wel werkt en bij de andere (lees SNS) nog niet, is dan een raadsel. Tenzij de SNS afhankelijk is van een partij waar andere banken geen relatie mee hebben. Hier hadden we toch graag iets meer details willen zien van de achterliggende reden.
Reputatie 5
Badge +4
Dag allemaal,

In juli is Instant Payments ook bij SNS beschikbaar. We beseffen dat de vertraging die we (onverhoopt) hebben opgelopen niet fijn is voor onze klanten. We willen dat onze dienstverlening goed is, het oplossen van de vertraging ligt echter buiten ons bereik. Daarmee bevestig ik het volgende: Instant Payments is een project dat door alle deelnemende banken gezamenlijk wordt uitgevoerd, hierin zijn we dus (mede) afhankelijk van andere banken en Equens. Graag nog even geduld, wanneer het kan voeren wij je overschrijving automatisch als Instant Payment uit. Daar hoef je zelf niets extra voor te doen.
Ik vermoed door het te blijven proberen.........
Hoi Peterken,

Dat klinkt mooi, maar ik kan er weinig mee.
Er is gisteren (als het goed is) geld naar mij over gemaakt, van rabo naar sns, en dit is nog niet binnen.
Gezien dit al eerder over gemaakt zou zijn zit ik er echt op te wachten. Maar ik kan moeilijk iemand aan spreken dat het technisch gelijk op m'n rekening had moeten staan als ik daar niet 100% zeker van ben.
Vandaar mijn vraag: "Hoe weet ik of het voor mij al werkt?"
Reputatie 3
Hoi Josje,

Zowel de bank waarmee je een overboeking mee doet, als de andere, ontvangende bank moet op Instant Payment aangesloten zijn. SNS doet nog niet helemaal mee tot nu toe. Voorbeeld: overboeken van je rabo bank rekening staat binnen 5 seconden op je sns rekening. Echter als je vanaf SNS naar Rabobank overboekt werkt Instant Payment op dit moment nog niet en duurt dus 1 werkdag.
Heel leuk dat het gefaseerd ingevoerd wordt. Dat begrijp ik ook helemaal. Maar HOE kom je er achter of het voor jou wel of niet werkt?
Gewoon uitproberen?!
Ik ben al een uur aan het zoeken waarom het niet werkt tussen 2 danken die beweren dat 't bijde te gebruiken...
Meschien toch wat meer toelichting over "wanneer wel en niet" op de informatie pagina? ;p
Reputatie 3
Feit is dat SNS bij de invoering van Instant Payment overboekingen naar andere banken hopeloos achterloopt bij banken als Rabobank, ABN AMRO, Knab, en zelfs de Regiobank heeft het al.
Bij contact met SNS krijg ik reacties als:
- we lopen achter
- we hebben vertraging.
- het komt er aan

Maar op 21 juni 2019 werkt het nog steeds niet, en heb gisteren te horen gekregen dat SNS pas eind juli verwacht dat iedereen Instant Payment overboekingen kunnen doen. Dat zal wel weer een inschatting zijn en zijn de SNS klanten zo’n beetje als laatste aan de beurt bij banken.
Een kleine vertraging bij SNS?

De RABO bank heeft al jaren instant payment.
Een van de weinige positieve zaken bij de RABO was altijd snel uitvoeren van betalingsopdrachten.
Zover ik me kan herinneren heeft de RABO bank nooit gerommeld met valutadagen.
Daarin liep de ABN bank voorop. Na de fusie met de AMRO bank werd het er niet beter op.

Ik ben een zeer tevreden klant van de SNS bank, dat wil ik hier graag duidelijk stellen.


Instant payments tussen banken zijn pas sinds dit jaar mogelijk. Tussen al het verkeer tussen banken zit namelijk een centrale partij: Equens. (Voorheen: Interpay)
Die verwerkte voorheen alleen alle transacties in batches. (en sorteerde alles uit per bank)

Met instant payment hebben alle deelnemende banken heel veel zaken gewijzigd, om in plaats van batchgewijs, losse transacties te kunnen verzenden én ontvangen. Ook die lopen nog altijd via Equens overigens.

Het enige bankaire verkeer wat altijd al "instant" was, waren betalingen binnen de banken zelf. (Dwz rabo naar rabo, sns naar sns, etc.)
Dat gaat immers niet in batches, en loopt ook niet via Equens.

Er worden reeds heel veel instant payment betalingen uitgevoerd, maar de groepen met rekeningnummers worden langzaam opgevoerd omdat het om enorme hoeveelheden data gaat. Instant payments is een project dat door alle deelnemende banken gezamenlijk wordt uitgevoerd, hierin zijn we dus mede afhankelijk van andere banken.
Dank Jeroen.
Rommelen met valuta dagen werd vooral gedaan door andere banken. Het is al weer tien jaar geleden.
Ik ben pas een jaar klant bij SNS, tot volle tevredenheid.

Peter.
Goedemiddag @PeterPan, bedankt voor je bijdrage. Zoals eerder beschreven, voeren we 'Instant Payments' gefaseerd in. In eerste instantie zou deze functionaliteit eind mei volledig ingevoerd zijn, maar dit is uitgesteld naar juli van dit jaar. Van "gerommel met valutadagen" is overigens geen sprake. Voor overboekingen binnen Nederland geldt dat de boekdatum gelijk is aan de valutadatum. Met de komst van de 'Europese Richtlijn Betaaldiensten' in 2009 is valutering op eenvoudig betalingsverkeer niet meer toegestaan.
Een kleine vertraging bij SNS?

De RABO bank heeft al jaren instant payment.
Een van de weinige positieve zaken bij de RABO was altijd snel uitvoeren van betalingsopdrachten.
Zover ik me kan herinneren heeft de RABO bank nooit gerommeld met valutadagen.
Daarin liep de ABN bank voorop. Na de fusie met de AMRO bank werd het er niet beter op.

Ik ben een zeer tevreden klant van de SNS bank, dat wil ik hier graag duidelijk stellen.
Reputatie 5
Badge +4
Hallo @Achtpeter,

Welkom op de community, ik hoop dat je ons forum met plezier bezoekt. Graag nodig ik je uit om je kennis te delen en/of vragen te stellen.
Bij SNS hebben we inderdaad een kleine vertraging opgelopen. Maar let op: wanneer het kan voeren wij je overschrijving automatisch als Instant Payment uit. Het komt eraan!
Alles goed en wel, maar SNS loopt nog steeds achter. Op zaterdag 1 juni maakte ik 250 euro over van mijn SNS-betaalrekening naar mijn Raborekening. Afschrijven gebeurde prompt, maar het bedrag verscheen pas op maandag op de Raborekening. Dit gaat toch wel een beetje lijken op dat nare systeem van valutadagen uit de vorige eeuw. En nee, het heeft niet aan de Rabobank gelegen. Een overschrijving van een ING-rekening van een behulpzame vriendin naar dezelfde Raborekening lukte op zaterdag met de snelheid van het licht.
Reputatie 5
Badge +4
Beste allemaal,

Net als de meeste Nederlandse banken, gaan we stapsgewijs over naar Instant Payments. Om alles goed te controleren doen we dit in plukjes. We hebben een lichte vertraging opgelopen, maar wanneer het kan voeren wij je overschrijving automatisch als Instant Payment uit. Daar hoef je zelf niets extra voor te doen. Via onze website blijf je goed op de hoogte. Oh ja, een betaling met Instant Payments lukt overigens alleen:
• als je via Mijn SNS of met de app betaalt
• als de bank van de ontvanger ook over is op Instant Payments
• met een enkelvoudige overboeking
Reputatie 3
SNS is laat met Instant Payment overboekingen naar andere banken. Bij ING, Rabobank, Knab en zelfs de Regio bank werkt het medio mei 2019 al. Als ik navraag doe eind mei krijg ik bericht dat men nog bezig is met aansluitingen bij klanten, maar dat IP nog in de testfase zit.
Reputatie 2
Verschilt per bank en niet alle transacties zijn er op overgegaan omdat niet alle banken Instant Payments al volledig gebruiken.

Ik verwacht zelf pas dat rond de Herfst alles rond is met Instant Payments, maar misschien is het al eerder rond met alle banken.
Ja dat vraag ik me ook af.
heb eerder telefonisch contact gehad en toen zei men dat er niets in de weg stond om dit voor 1 juni te hebben uitgerold?
we zouden dan volledig en niet gefaseerd gebruik kunnen maken van instant payment?

Reageer