SNS

Beantwoord

Instant Payments

• 31 mei 2019
  • 54 Reacties
  • 11455 Keer bekeken

Waarom werkt Instant Payments nog niet? Zou uiterlijk mei 2019 uitgerold zijn?
icon

Beste antwoord door Evelyn SNS 7 augustus 2019, 09:50

Dag allemaal, ik heb goed nieuws om de dag mee te beginnen. Vanaf nu is Instant Payments actief voor alle rekeningen bij SNS. Overboekingen die voldoen aan de voorwaarden worden dan automatisch zo snel mogelijk verwerkt. Met Instant Payments staat het geld dat je overboekt binnen een paar seconden op de rekening van een ander. Andersom ook: maakt iemand geld naar jou over? Dan staat het net zo snel op je betaal- of spaarrekening.

Instant Payments in het kort

• Binnen een paar seconden geld overboeken naar of ontvangen van rekeningen bij andere Nederlandse banken die Instant Payments hebben
  • 365 dagen per jaar direct geld overschrijven: ook in het weekend, op feestdagen en ’s nachts
  • Voor betaal- spaar- en beleggingsrekeningen
  • Geen extra kosten
  • Voor overboekingen met Instant Payments gelden dezelfde limieten als die je voor internetbankieren hebt.
  • Je hoeft niets extra te doen, wanneer het kan voeren wij je overschrijving automatisch als Instant Payment uit.

Goed om te weten, je overboeking/betaling verloopt alléén via Instant Payments als:

• Je via de nieuwe Mijn SNS (na inloggen met digipas) of met de mobiele app betaalt
  • De bank van de ontvanger ook over is op Instant Payments
  • Voor een enkelvoudige overboeking binnen Nederland
  • Voor particuliere rekeningen. Later wordt dit ook mogelijk voor zakelijke rekeningen.

Overboekingen die met meerdere betalingen in 1 keer worden aangeboden bij de bank (in batches), worden niet met Instant Payments overgeboekt. Bedrijven doen dat bijvoorbeeld vaak met salarissen.
Bekijk origineel

54 reacties

Tot vandaag vorlde ik weinig affiniteit met Instant Payments. Of een betaling nou vandaag of vrijdag op mijn rekening staat zal me over het algemeen worst zijn.
Totdat er vanavond mensen kwamen om een Marktplaats aanbieding van ons op te halen. Of dat via een bankoverschrijving kon vanaf een ING-rekening. Uiteraard reageerde ik terughoudend. Er is veel publiciteit rond allerlei frauduleuze praktijken in vergelijkbare situaties. Totdat ik me bedacht dat ik nu ook "aangesloten" zou moeten zijn op Instant Payments. Zo ja, dan is het zo geregeld, zo nee, dan hadden we alsnog een probleem.
Het verliep vlekkeloos. SNS is dus wat mij betreft precies op tijd geweest.
Sns is de laatste bank die blijkbaar op Instant Payment wordt aangesloten. Ik heb ook rekeningen bij ING en Knab. Heb net nog een overboeking van ING naar Knab gedaan en was binnen 2 seconden overgeboekt.
We zullen bij SNS blijkbaar geduld moeten hebben voordat het (elke dag) werkt.
Ook hier afgelopen vrijdag een overschrijving gedaan van SNS naar ING rekening en bedrag nog steeds niet binnen. Op SNS site staat nu dat het in Juli ingevoerd is, tenzij datum nog verder verschuift natuurlijk.
Reputatie 3
Badge +1
Voor mij werkt het al een tijdje, superfijn om nu ook in het weekend betalingen te kunnen ontvangen 🙂
Dank je wel. Dat is duidelijke taal.
Reputatie 3
Badge +3
Goedemorgen allemaal,

De dag start met goed Instant Paymenst nieuws. Op dit moment is 80% aangesloten. Volgens de laatste update is het de bedoeling dat we aan het einde van deze week volledig over zijn en 100% van onze klanten gebruik kunnen maken van Instant Payments.
Eind van de week maar t doet t nog steeds niet zeer vervelend zoveel klanten heeft sns ook niet dat het zo lastig moet gaan. vergeleken met de grotere banken waar t al lang prima werkt.
Reputatie 3
Badge +3
Op de website lees je dat Instant Payments in juli 2019 het nieuwe normaal is. Laten we er van uitgaan dat deze functionaliteit snel actief is zodat we er allemaal van kunnen genieten.

Goedemorgen allemaal,

Excuus is op zijn plaats, vorige week heb ik per abuis geschreven dat we 'deze week' volledig zouden zijn overgegaan. Daar had ik moeten schrijven deze maand. Nu scheelt het slechts een paar dagen, donderdag 1 augustus staat immers deze week voor de deur. Maar toch, het spijt me dat ik de verkeerde verwachting gewekt hebt. Hoe dan ook goed nieuws, Instant Payments wordt nu echt snel actief.
Voor mij werkt het nog steeds niet. Vanochtend om 8:00 uur vanaf mijn SNS naar de ABN overgemaakt en nog steeds staat het er niet op. Net van de ABN naar SNS gedaan en het staat er wel meteen op. Alles vanaf de SNS is langzaam, maar naar de SNS overmaken is wel instant (ABN, Rabo en Knab).

Ik snap wel dat het enige vertraging kan oplopen voordat het werkt maar dat het bij de SNS zo lang moet duren is helaas gewoon beschamend. Ik zie helaas alleen nog maar redenen om de rekening stop te zetten en niet behouden.

Dit is niet negatief bedoelt voor het SNS personeel wat hier ook berichten plaatst maar voor de SNS in het algemeen 🙂
Ja dat vraag ik me ook af.
heb eerder telefonisch contact gehad en toen zei men dat er niets in de weg stond om dit voor 1 juni te hebben uitgerold?
we zouden dan volledig en niet gefaseerd gebruik kunnen maken van instant payment?
Reputatie 1
Verschilt per bank en niet alle transacties zijn er op overgegaan omdat niet alle banken Instant Payments al volledig gebruiken.

Ik verwacht zelf pas dat rond de Herfst alles rond is met Instant Payments, maar misschien is het al eerder rond met alle banken.
SNS is laat met Instant Payment overboekingen naar andere banken. Bij ING, Rabobank, Knab en zelfs de Regio bank werkt het medio mei 2019 al. Als ik navraag doe eind mei krijg ik bericht dat men nog bezig is met aansluitingen bij klanten, maar dat IP nog in de testfase zit.
Reputatie 3
Badge +3
Beste allemaal,

Net als de meeste Nederlandse banken, gaan we stapsgewijs over naar Instant Payments. Om alles goed te controleren doen we dit in plukjes. We hebben een lichte vertraging opgelopen, maar wanneer het kan voeren wij je overschrijving automatisch als Instant Payment uit. Daar hoef je zelf niets extra voor te doen. Via onze website blijf je goed op de hoogte. Oh ja, een betaling met Instant Payments lukt overigens alleen:
• als je via Mijn SNS of met de app betaalt
• als de bank van de ontvanger ook over is op Instant Payments
• met een enkelvoudige overboeking
Alles goed en wel, maar SNS loopt nog steeds achter. Op zaterdag 1 juni maakte ik 250 euro over van mijn SNS-betaalrekening naar mijn Raborekening. Afschrijven gebeurde prompt, maar het bedrag verscheen pas op maandag op de Raborekening. Dit gaat toch wel een beetje lijken op dat nare systeem van valutadagen uit de vorige eeuw. En nee, het heeft niet aan de Rabobank gelegen. Een overschrijving van een ING-rekening van een behulpzame vriendin naar dezelfde Raborekening lukte op zaterdag met de snelheid van het licht.
Reputatie 3
Badge +3
Hallo @Achtpeter,

Welkom op de community, ik hoop dat je ons forum met plezier bezoekt. Graag nodig ik je uit om je kennis te delen en/of vragen te stellen.
Bij SNS hebben we inderdaad een kleine vertraging opgelopen. Maar let op: wanneer het kan voeren wij je overschrijving automatisch als Instant Payment uit. Het komt eraan!
Werkt nog steeds niet ! Ik heb net een overboeking gedaan van SNS naar ING, nog steeds geen Instant Payment, foei SNS.
Een kleine vertraging bij SNS?

De RABO bank heeft al jaren instant payment.
Een van de weinige positieve zaken bij de RABO was altijd snel uitvoeren van betalingsopdrachten.
Zover ik me kan herinneren heeft de RABO bank nooit gerommeld met valutadagen.
Daarin liep de ABN bank voorop. Na de fusie met de AMRO bank werd het er niet beter op.

Ik ben een zeer tevreden klant van de SNS bank, dat wil ik hier graag duidelijk stellen.
Goedemiddag @PeterPan, bedankt voor je bijdrage. Zoals eerder beschreven, voeren we 'Instant Payments' gefaseerd in. In eerste instantie zou deze functionaliteit eind mei volledig ingevoerd zijn, maar dit is uitgesteld naar juli van dit jaar. Van "gerommel met valutadagen" is overigens geen sprake. Voor overboekingen binnen Nederland geldt dat de boekdatum gelijk is aan de valutadatum. Met de komst van de 'Europese Richtlijn Betaaldiensten' in 2009 is valutering op eenvoudig betalingsverkeer niet meer toegestaan.
Reputatie 3
Badge +3
Dag allemaal,

Vanochtend ben ik geïnformeerd dat we meer tijd nodig hebben om volledig over te gaan op Instant Payments.

Hoewel het niet altijd zichtbaar is tijdens dit complexe proces, hebben ook andere banken te maken met enige mate van uitstel. De vertraging die we hebben opgelopen ligt bij Equens. Op dit moment is 80% van onze klanten aangesloten. Volgens de laatste update verwachten we dat 100% van onze klanten eind augustus 2019 (in de mobiele app en de nieuwe Mijn SNS) gebruik kan maken van Instant Payments. Aan klanten die op dit moment nog wachten op Instant Payments bieden we uiteraard onze excuses aan.
Dank Jeroen.
Rommelen met valuta dagen werd vooral gedaan door andere banken. Het is al weer tien jaar geleden.
Ik ben pas een jaar klant bij SNS, tot volle tevredenheid.

Peter.
Een kleine vertraging bij SNS?

De RABO bank heeft al jaren instant payment.
Een van de weinige positieve zaken bij de RABO was altijd snel uitvoeren van betalingsopdrachten.
Zover ik me kan herinneren heeft de RABO bank nooit gerommeld met valutadagen.
Daarin liep de ABN bank voorop. Na de fusie met de AMRO bank werd het er niet beter op.

Ik ben een zeer tevreden klant van de SNS bank, dat wil ik hier graag duidelijk stellen.

Instant payments tussen banken zijn pas sinds dit jaar mogelijk. Tussen al het verkeer tussen banken zit namelijk een centrale partij: Equens. (Voorheen: Interpay)
Die verwerkte voorheen alleen alle transacties in batches. (en sorteerde alles uit per bank)

Met instant payment hebben alle deelnemende banken heel veel zaken gewijzigd, om in plaats van batchgewijs, losse transacties te kunnen verzenden én ontvangen. Ook die lopen nog altijd via Equens overigens.

Het enige bankaire verkeer wat altijd al "instant" was, waren betalingen binnen de banken zelf. (Dwz rabo naar rabo, sns naar sns, etc.)
Dat gaat immers niet in batches, en loopt ook niet via Equens.

Er worden reeds heel veel instant payment betalingen uitgevoerd, maar de groepen met rekeningnummers worden langzaam opgevoerd omdat het om enorme hoeveelheden data gaat. Instant payments is een project dat door alle deelnemende banken gezamenlijk wordt uitgevoerd, hierin zijn we dus mede afhankelijk van andere banken.
Feit is dat SNS bij de invoering van Instant Payment overboekingen naar andere banken hopeloos achterloopt bij banken als Rabobank, ABN AMRO, Knab, en zelfs de Regiobank heeft het al.
Bij contact met SNS krijg ik reacties als:
- we lopen achter
- we hebben vertraging.
- het komt er aan

Maar op 21 juni 2019 werkt het nog steeds niet, en heb gisteren te horen gekregen dat SNS pas eind juli verwacht dat iedereen Instant Payment overboekingen kunnen doen. Dat zal wel weer een inschatting zijn en zijn de SNS klanten zo’n beetje als laatste aan de beurt bij banken.
Heel leuk dat het gefaseerd ingevoerd wordt. Dat begrijp ik ook helemaal. Maar HOE kom je er achter of het voor jou wel of niet werkt?
Gewoon uitproberen?!
Ik ben al een uur aan het zoeken waarom het niet werkt tussen 2 danken die beweren dat 't bijde te gebruiken...
Meschien toch wat meer toelichting over "wanneer wel en niet" op de informatie pagina? ;p
Hoi Josje,

Zowel de bank waarmee je een overboeking mee doet, als de andere, ontvangende bank moet op Instant Payment aangesloten zijn. SNS doet nog niet helemaal mee tot nu toe. Voorbeeld: overboeken van je rabo bank rekening staat binnen 5 seconden op je sns rekening. Echter als je vanaf SNS naar Rabobank overboekt werkt Instant Payment op dit moment nog niet en duurt dus 1 werkdag.
Hoi Peterken,

Dat klinkt mooi, maar ik kan er weinig mee.
Er is gisteren (als het goed is) geld naar mij over gemaakt, van rabo naar sns, en dit is nog niet binnen.
Gezien dit al eerder over gemaakt zou zijn zit ik er echt op te wachten. Maar ik kan moeilijk iemand aan spreken dat het technisch gelijk op m'n rekening had moeten staan als ik daar niet 100% zeker van ben.
Vandaar mijn vraag: "Hoe weet ik of het voor mij al werkt?"

Reageer