SNS

Beantwoord

Is het (op termijn) mogelijk om met het SNS lijfrentesparen te beleggen (zoals in profielbeleggen)?

• 25 mei 2016
  • 7 Reacties
  • 8915 Keer bekeken

Reputatie 3
Badge +1
Het is alom bekend dat de spaarrente momenteel erg laag is. Dat geldt dus ook voor SNS lijfrentesparen. Deze staat momenteel op 1,35%.
Met SNS lijfrentesparen spaar je voor een aanvulling op je pensioen. Hiervoor moet je ieder jaar berekenen hoeveel jaarruimte je nog hebt op basis van je reguliere pensioenaangroei en het salaris dat je in het afgelopen jaar hebt verdiend. Dit gespaarde bedrag staat op een geblokkeerde rekening en kun je dus niet opnemen; het staat vast tot je met pensioen gaat.
Door de extreem lage rente is het rendement al langere tijd erg laag. Dat is dus ongunstig voor je pensioenopbouw. Pensioenfondsen kunnen dat deels compenseren door een gedeelte van het geld te beleggen. Graag zou ik ook (een deel van) mijn lijfrentespaarpot willen beleggen. Bijvoorbeeld via een constructie zoals met SNS profielbeleggen. Afhankelijk van o.a. je beleggingshorizon, stel je vast welk risicoprofiel bij je past en koop je partcipaties in het betreffende fonds. Bij verkoop van deze participaties, komt de opbrengst gewoon netjes terug in je geblokkeerde rekening. Momenteel is het al wel mogelijk om spaardeposito's te kopen, maar dat levert nauwelijks extra rendement op.

Zijn er plannen bij SNS om zoiets als ik hierboven heb beschreven te gaan ontwikkelen (productmanagement)? Zo ja, dan zou ik daar graag gebruik van willen maken. En ik denk dat er meer klanten zullen zijn zoals ik...
icon

Beste antwoord door Wouter 25 mei 2016, 19:14

Hoi Stefan,

We hebben je vraag direct bij de productmanager neergelegd. Er is onderzoek gedaan binnen SNS Bank N.V. naar de mogelijkheden. De uitbreiding van SNS Lijfrentesparen met een beleggingsoptie is lastiger dan het lijkt. Niet alleen technisch maar ook qua voorwaarden. De ervaring van andere merken binnen SNS Bank N.V. leert ons dat er maar weinig klanten gebruikmaken van deze mogelijkheid. Door de lage rente zou deze optie interessanter worden. Wellicht komen er in een nieuw onderzoek andere resultaten naar boven.

Op dit moment wordt er nog niet gewerkt aan een dergelijke functie en dit staat ook niet op de planning. Dat betekent niet dat we mogelijkheden niet blijven onderzoeken. Voor nu dus een onbevredigend antwoord. Als er in de toekomst meer nieuws is, dan hoor je dat direct.
Bekijk origineel

7 reacties

Hoi Stefan,

We hebben je vraag direct bij de productmanager neergelegd. Er is onderzoek gedaan binnen SNS Bank N.V. naar de mogelijkheden. De uitbreiding van SNS Lijfrentesparen met een beleggingsoptie is lastiger dan het lijkt. Niet alleen technisch maar ook qua voorwaarden. De ervaring van andere merken binnen SNS Bank N.V. leert ons dat er maar weinig klanten gebruikmaken van deze mogelijkheid. Door de lage rente zou deze optie interessanter worden. Wellicht komen er in een nieuw onderzoek andere resultaten naar boven.

Op dit moment wordt er nog niet gewerkt aan een dergelijke functie en dit staat ook niet op de planning. Dat betekent niet dat we mogelijkheden niet blijven onderzoeken. Voor nu dus een onbevredigend antwoord. Als er in de toekomst meer nieuws is, dan hoor je dat direct.
Reputatie 3
Badge +1
Hoi Wouter,

Het antwoord is in ieder geval heel helder voor mij, ook al is het niet het antwoord waarop ik had gehoopt.
Bedankt voor de snelle reactie!

Groeten,
Stefan
Namens Wouter; graag gedaan 🙂.

we zijn drie jaar verder en de rente op sparen is nog verder gedaald. Zijn er inmiddels wel plannen om het mogelijk te maken om met het geld wat staat op een lijfrente spaarrekening te beleggen? De inflatie is nu veel groter dan de renteopbrengst. Het alternatief is volgens mij om het spaargeld te laten uitbetalen om daarmee de hypotheek af te lossen waarbij dan wel afgerekend moet worden met de belastingdienst. Dit kost eenmalig geld, maar dan stopt het inflatiespook.

Reputatie 5
Badge +4

Hoi @kvsplunter,

Welkom op de community! Hier maak je kennis met het team en lees je meer over wie we zijn en wat we doen. Dank voor je vraag, ik kan me voorstellen dat je door de lage rentestand mogelijkheden onderzoekt. 

Uit je vraag maak ik op dat je geld op een lijfrente spaarrekening vaststaat. Een lijfrente zoals SNS Lijfrente Sparen mag je gebruiken voor een aantal doelen. Dat is in de wet geregeld. En ook over uitkeren en opnemen is het een en ander vastgelegd want SNS Lijfrente Sparen is een geblokkeerde bankspaarrekening. Je mag het gespaarde lijfrentekapitaal niet tussendoor opnemen. Als je het geld toch vrij wilt maken, dan moet je naast loonheffingen over het opgenomen bedrag ook 20% revisierente aan de Belastingdienst betalen. 

Via de community kan (en mag) ik geen financieel advies geven. Om te bekijken wat in jouw situatie het beste is, raad ik je aan om een afspraak te maken en je deskundig te laten inlichten door een adviseur.

Daarnaast kom ik graag op een later moment terug op je andere punt: of we in de toekomst gaan uitbreiden met een beleggingsoptie moet in intern voor je navragen. Door de kerstvakantie kan het antwoord iets langer duren, ik hoop op je begrip. Ik wens je een fijne jaarwisseling en de beste wensen voor 2020. 

Reputatie 5
Badge +4

Goedemorgen @kvsplunter,

Zoals beloofd kom ik terug op je vraag. In het 3e kwartaal van dit jaar hopen we tijd te kunnen maken voor beleggen binnen banksparen. Ondanks dat we je wens begrijpen, kunnen we geen definitieve datum geven. Om vinger aan de pols te houden, zou je er later dit jaar bij me op terug kunnen komen. Is dat een idee? Dan doe ik graag nogmaals navraag voor je.

Reputatie 3
Badge +1

Goedemorgen @kvsplunter,

Zoals beloofd kom ik terug op je vraag. In het 3e kwartaal van dit jaar hopen we tijd te kunnen maken voor beleggen binnen banksparen. Ondanks dat we je wens begrijpen, kunnen we geen definitieve datum geven. Om vinger aan de pols te houden, zou je er later dit jaar bij me op terug kunnen komen. Is dat een idee? Dan doe ik graag nogmaals navraag voor je.

Jammer dat het nog zo lang duurt, maar ben wel blij te lezen dat er misschien nog iets gaat gebeuren. Ik heb er hier op de community pas drie jaar geleden om gevraagd, dus die 3 kwartalen kan ik nog best wachten…

Overigens, toen ik mijn eerste lijfrentesparen rekening opende in 2008, sprak de adviseur ook al over mogelijke plannen bij SNS om (een deel van) het geblokkeerde tegoed te beleggen. Bijvoorbeeld via de SNS huisfondsen. Ik heb daarom in 2009 wel een een deposito gehad met een rente van toen nog 4%. Slechts 1 jaar in afwachting van ontwikkelingen op het gebied van beleggen...

Reageer