SNS

Beantwoord

Korting op betalen voor advies/hulp bij afsluiten polissen per jaar lid SNS

• 27 augustus 2016
  • 16 Reacties
  • 446 Keer bekeken

Ik ben al jaren trouw SNS lid, mijn ouders spaarden nog via de Bondsspaarbank voor mij de Zilvervloot, ik gok dat ik nu al meer dan 40 jaar lid ben. Alles loopt via SNS. Nu wilde ik laatst een bankspaarrekening openen voor een helaas ooit aangeschafte woekerpolis, moest ik daar 750 euro betalen om mijn geld bij SNS onder te brengen. Als ik een test zou doen dan kostte het me 250 euro. Dat ik verdere alles bij SNS heb lopen (diverse spaarrekeningen, hypotheek enz..) was niet van belang. Dit is in mijn ogen geen 'beloning'. Is het een idee om bijvoorbeeld een korting in te voeren naar het aantal jaren dat je SNS lid bent? 750 euro voelde niet als een warm bad of beloning. Groet Pauline
icon

Beste antwoord door Dennis 29 augustus 2016, 14:58

Hoi Pauline,

Onze productmanagers snappen je opmerking dat het niet als een warm bad voelt. We onderzoeken de mogelijkheden, maar tegelijkertijd willen we geen valse beloftes doen. Hieronder een korte toelichting op het feit dat je idee logisch klinkt maar tegelijkertijd lastig te implementeren is, omdat we ons moeten houden aan wetgeving.

In het geval van een complex product zijn we als bank verplicht om de gemaakte kosten voor advies en/of afsluiten afzonderlijk in rekening te brengen. Dit is sinds januari 2013 een wettelijke verplichting waar elke aanbieder zich aan moet houden. Dus of je nu advies afneemt of het product zelf afsluit (dit heet execution only, waarbij een wettelijk verplichte kennis- en ervaringstoets hoort), dan moeten we de gemaakte kosten apart in rekening brengen. In de advieskosten van € 750 zit een persoonlijk advies van onze adviseur in de vorm van een financieel rapport. Hiermee wordt je financiële situatie in kaart gebracht. Het gesprek met bijbehorende uitwerking kost de nodige tijd. Als je zelf SNS Lijfrentesparen wil openen, dan mogen we dat alleen toestaan als je een kennis- en ervaringstoets maakt en deze met goed resultaat afrondt. Hierbij ontvang je geen advies maar vraag je zelfstandig de rekening aan. Hierdoor zijn de kosten lager.

Vanwege de aangescherpte wet- en regelgeving mogen we dus niet zomaar een loyaliteitsbonus of een korting verstrekken, als we dat zouden willen. Dit neemt natuurlijk niet weg dat we erg blij zijn met trouwe klanten 😃.
Bekijk origineel

16 reacties

..eerder als een koude douche..
Reputatie 2
€ 750 moeten betalen om een spaarrekening te openen? En "slechts" € 250 als je een test doet?
Ik snap er niets van en het komt mij voor dat dit niet NORMAAL is. Hoe zit dit nou?
Hallo pbr ,
Kan het zo zijn dat de beide genoemde bedragen verband houden met de afwikkeling rondom het afkopen van de woekerpolis van één van de dochtermaatschappijen van REAAL ?
De SNS zal alleen maar blij zijn als iemand daar een spaarrekening opent.
Eén van de moderatoren zal dit punt ongetwijfeld oppakken.
Groet , Axasjaak
Reputatie 2
Badge +1
Direct nadat banksparen mogelijk werd, heb ik voor mijn echtgenote en mijzelf een SNS lijfrentesparen rekening geopend. Destijds was dat gewoon gratis, maar ik moest er wel even voor naar de SNS winkel, of heette dat toen gewoon nog kantoor :?

Niet lang daarna heb ik ook mijn woekerpolissen beëindigd en heb ik mijn verlies genomen. Achteraf een goede keuze omdat niet lang daarna de bankencrisis in alle hevigheid losbarstte, waarmee mijn verlies alleen maar verder zou zijn opgelopen.

Vandaag de dag valt een lijfrente spaarrekening in de categorie 'complexe producten' en is deze adviesplichtig. Ik weet niet of dit een beleidskeuze is van SNS, of dat dit wettelijk is bepaald. Omdat de advieskosten sinds enige tijd transparant moeten zijn (lees: niet meer verstopt in het rendement van de bankspaarrekening), zit je nu in de situatie dat je bij het openen van zo'n SNS lijfrentesparen rekening die advieskosten apart moet betalen.

Nu snap ik best wel dat het niet voor iedereen is weggelegd om ieder jaar zelfstandig de berekeningen uit te voeren voor bijvoorbeeld de jaarruimte en/of reserveringsruimte (de maximaal fiscaal aftrekbare premie die je mag storten die meestal wordt berekend op basis van je 'factor-A' uit je UPO - Universeel Pensioen Overzicht). Maar aan de andere kant vind ik deze kosten erg hoog als je bedenkt dat je vandaag slechts 1,2% rente krijgt op een dergelijke spaarrekening.

@SNS: is het mogelijk om een SNS lijfrentesparen rekening zonder advies te openen?
Hoi Pauline,

Welkom op de community. Wat leuk om te lezen dat je al zo lang klant bent en dat je alle producten bij ons hebt ondergebracht. SNS Lijfrentesparen is een adviesgevoelig product; dit houdt in dat je de rekening niet zonder tussenkomst van een adviseur kunt openen. De adviesgevoelige producten brengen advieskosten met zich mee. Deze zijn transparant en voor iedere klant gelijk. Ik leg je suggestie voor een 'beloningssysteem' intern voor en kom erop terug.

Omdat dit je eerste bericht is op de community, wil ik je graag op twee topics wijzen. Misschien vind je het leuk om het topic ’Welkom op de community’ eens door te lezen. Verder kun je jezelf voorstellen in de Koffiekamer.
Hoi Pauline,

Onze productmanagers snappen je opmerking dat het niet als een warm bad voelt. We onderzoeken de mogelijkheden, maar tegelijkertijd willen we geen valse beloftes doen. Hieronder een korte toelichting op het feit dat je idee logisch klinkt maar tegelijkertijd lastig te implementeren is, omdat we ons moeten houden aan wetgeving.

In het geval van een complex product zijn we als bank verplicht om de gemaakte kosten voor advies en/of afsluiten afzonderlijk in rekening te brengen. Dit is sinds januari 2013 een wettelijke verplichting waar elke aanbieder zich aan moet houden. Dus of je nu advies afneemt of het product zelf afsluit (dit heet execution only, waarbij een wettelijk verplichte kennis- en ervaringstoets hoort), dan moeten we de gemaakte kosten apart in rekening brengen. In de advieskosten van € 750 zit een persoonlijk advies van onze adviseur in de vorm van een financieel rapport. Hiermee wordt je financiële situatie in kaart gebracht. Het gesprek met bijbehorende uitwerking kost de nodige tijd. Als je zelf SNS Lijfrentesparen wil openen, dan mogen we dat alleen toestaan als je een kennis- en ervaringstoets maakt en deze met goed resultaat afrondt. Hierbij ontvang je geen advies maar vraag je zelfstandig de rekening aan. Hierdoor zijn de kosten lager.

Vanwege de aangescherpte wet- en regelgeving mogen we dus niet zomaar een loyaliteitsbonus of een korting verstrekken, als we dat zouden willen. Dit neemt natuurlijk niet weg dat we erg blij zijn met trouwe klanten 😃.
Dennis ik vind de advieskosten voor arbeid niet "eerlijk". Dit is toch een soort gemiddelde, maar bij de 1 ben je misschien toch juist minder tijd kwijt?

Dat rapport is volgens mij niks meer dan ingevoerde cijfers en een computer die meer cijfers berekent en vervolgens A4tjes uit de printer laat komen met een "persoonlijk tintje". Als je begrijpt wat ik bedoel.

Werkelijke kosten zouden misschien 200,- kunnen zijn, maar jullie berekenen een soort commerciele prijs n.m.m.
Badge +1
Moeten we met z'n allen niet gewoon door een mind shift heen? Vroeger waren er allerlei verborgen kosten, en zagen we geen problemen. Nu zijn er wel kosten maar willen we niet betalen en/of vinden we die te hoog. Elke bank is daar vrij in en wij kunnen stemmen met onze voeten.

Zorgelijk is het als er een lock-in is. Dit zou je moeten voorkomen. Neem je een product af dan zitten daar alle 'toekomstige' (advies)kosten ook in of die zijn bij het aangaan van het contract gespecificeerd voor alle partijen. Zodat er geen onduidelijkheid en/of machtsmisbruik kan ontstaan.

Dennis schreef: Vanwege de aangescherpte wet- en regelgeving mogen we dus niet zomaar een loyaliteitsbonus of een korting verstrekken, als we dat zouden willen. Als je van deze regelgeving een linkje hebt houd ik me aanbevolen. Het is maar hoe je iets noemt/duidt. De ene bank rekent andere prijzen dan de andere, dus er is variatie mogelijk (en wenselijk). Als je kijkt naar de opbouw van hypotheekrente zit daar ook van alles in 'verstopt'.
Het moet zeker mogelijk zijn om op een creatieve manier om te gaan met loyaliteit. Voorbeeld: neemt een klant voor meer dan x euro aan advies af dan krijgt hij z'n betaal rekening voor n jaar met k% korting etc en zo kun je meer zaken bedenken.
Moeten we met z'n allen niet gewoon door een mind shift heen? Vroeger waren er allerlei verborgen kosten, en zagen we geen problemen. Nu zijn er wel kosten maar willen we niet betalen en/of vinden we die te hoog. Elke bank is daar vrij in en wij kunnen stemmen met onze voeten.

Goedemorgen,

Ik vind dit dus heel zorgelijk. Vooral wanneer het gaat om hypotheken. Hierbij zou juist een individueel bedrag tevoorschijn moeten komen aangezien het niet eerlijk zou zijn dat wanneer een adviseur 3 uur of 10 uur met je bezig is.

Zo scheer je alle klanten over 1 lijn n.m.m. terwijl sommige ook goedkoper uit zouden kunnen zijn.

Ik vind het gewoon raar dat er met commerciële, vaste prijzen wordt gewerkt.

Maar ok, misschien kan/wil een mod dit graag eens aan mij uitleggen?

Mijn vraag is waarop deze adviesprijzen gebasseerd zijn? Ik vind ze aardig ontransparant namelijk. Ze lijken uit de lucht gegrepen zonder dat je daadwerkelijke uren ziet in een overzicht die een adviseur gemaakt heeft. Ik heb zelf geen overzicht gezien bij het omzetten van mijn hypotheek hoe die prijs opgebouwd is namelijk.
Reputatie 2
Badge +1
Ik kan me zomaar voorstellen dat dit een commerciële afweging is. Veel mensen willen namelijk vooraf weten wat het advies gaat kosten, maar dan weet je als adviseur bij nieuwe klanten nog niet hoeveel tijd je eraan gaat besteden. Een vast tarief per adviesproduct (hypotheekadvies, pensioenadvies, etc.) met de nodige marge lijkt dan logisch.

Maar bij bestaande klanten is dit waarschijnlijk per definitie andersom. SNS heeft dan al de nodige kennis van de klant (historie) en is dan waarschijnlijk in staat om een offerte op maat te maken voor het persoonlijk advies.

En tot slot heb je dan nog de mogelijkheid om een gratis eerste oriëntatiegesprek te voeren met de beoogd adviseur van SNS. In die situatie kun je eigenlijk altijd komen tot een goede inschatting van hoeveel tijd je als adviseur gaat besteden aan het uitbrengen van het advies op maat. Daarmee vervalt de noodzaak om te werken met gestandaardiseerde tarieven.

Samenvattend ben ik het dus eigenlijk met Sjaakie eens! Wat is dus het exacte argument van SNS om te blijven werken met gestandaardiseerde tarieven?
........... Wat is dus het exacte argument van SNS om te blijven werken met gestandaardiseerde tarieven?

Ik denk gemakzucht, waarbij ze zichzelf zeker niet tekort zullen doen.
Dag mannen,

Ik zie dat er verwarring is ontstaan over de advieskosten. De genoemde prijs van € 750 hebben we overgenomen uit het voorbeeld van Pauline; het gaat niet om een standaardtarief. Sinds 1 januari 2013 geldt vanuit de overheid voor complexe producten een provisieverbod. Voor het advies en het aanvragen van een SNS Lijfrente Sparen betaal je als klant bij SNS € 125 per uur. Afhankelijk van je persoonlijke situatie en wensen is onze adviseur meer of minder tijd kwijt. De adviseur spreekt altijd vooraf met je af hoeveel je betaalt voor zijn werkzaamheden. Onze adviseur brengt dus de financiële situatie en/of die van je partner in beeld. En op basis hiervan en van je wensen wordt een advies uitgebracht. Vanuit de gewijzigde wetgeving mogen we inderdaad geen producten onder de werkelijke kostprijs aanbieden. De exacte inhoud hiervan is terug te vinden in de Bgfo Wft (artikel 86g).
Hoho Dennis.., waarom zijn er dan wel vaste prijzen bij het oversluiten van een hypotheek e.d. omdat ik het daar nu even over heb..?

Daar wordt juist helemaal niet met een "uurtarief" gewerkt toch?
Hoho Dennis.., waarom zijn er dan wel vaste prijzen bij het oversluiten van een hypotheek e.d. omdat ik het daar nu even over heb..?

Daar wordt juist helemaal niet met een "uurtarief" gewerkt toch?

Dag Dennis,

Wil je hier nog op reageren of maken we er een apart topic voor?
Dag Dennis,

Wil je hier nog op reageren of maken we er een apart topic voor?

Hoi Sjaakie93,

Sorry voor de verwarring. Wouter heeft je vraag vorige week uitgezet; we hebben nog geen definitief antwoord.
Hoi Sjaakie,

Ik heb zojuist een reactie ontvangen van onze productmanagers. Sorry dat het iets langer op zich liet wachten dan je van ons gewend bent. Over het algemeen kunnen we bij een hypotheek goed inschatten hoeveel tijd een bepaalde vraag of klantwens met zich meebrengt. Daarnaast biedt dit van tevoren duidelijkheid in de kosten, omdat de kosten niet afhankelijk zijn van de hoogte van het hypotheekbedrag.

Bij levensverzekeringen, banksparen en lijfrente producten is het vooraf lastiger in te schatten hoeveel tijd of werk de uiteindelijke vraag of klantwens gaat kosten. Dat is een belangrijke reden waarom bij vermogen toen gekozen is om het vaste tarief los te laten.

Reageer