SNS

Beantwoord

Kosten geldautomaat Duitsland

  • 28 juni 2015
  • 28 Reacties
  • 11754 Keer bekeken

Ik heb vandaag bij een geldautomaat  in Berlijn 100 euro opgenomen en er is 104,99 afgeschreven.
Kan dit zomaar en hoe kan ik dit soort belachelijke kosten voorkomen?
icon

Beste antwoord door Tibor SNS 1 juli 2015, 12:52

Waar het mij hierom gaat is dat nergens aangegeven wordt welke kosten er gerekend worden.
Op de betreffende sticker wordt voor kosten bij internationale Maestro transacties verwezen naar de kaartuitgevende instantie en dat lijkt mij in dit geval SNS.
.


Goedemiddag,

Ik begrijp dat het erg vervelend is dat je voor onverwachte kosten bent komen te staan. Ik heb dit voorgelegd aan een productmanager. Zij geeft aan dat als er echt geen melding van de kosten wordt gegeven, er een klacht moet worden ingediend bij het bedrijf waar de betreffende geldautomaat van is. Ook wij kunnen de klacht van de specifieke situatie doorgeven aan Mastercard, maar moeten dan wel echt bewijs hebben dat er geen vermelding staat.

Daarnaast nog wat algemene aanvullende info: banken met een geldautomaat hebben het recht om voor iedere geldopname extra kosten in rekening te brengen. Dit naast eventuele kosten die de bank van de pashouder normaal al in rekening brengt. Dit heet in banktaal een ‘surcharge fee’. De Nederlandse banken doen dit niet bij geldautomaten en in het buitenland zie je het vaak bij geldautomaten van pompstations, casino’s etc. Een strenge voorwaarde om dit te mogen doen, is dat er op de geldautomaat zelf of op het scherm vooraf wordt gewezen op deze kosten. Hierdoor kun je nog kiezen of je deze extra kosten wilt maken.
Als je een geldopname doet bij zo’n geldautomaat, krijgen wij van de bank die kosten mee met de transactie. Deze kosten worden dan gelijk afgeboekt met het bedrag van de geldopname, in een losse vermelding. Als het een geen euro opname in een niet EU land is, dan komen daar ook nog onze eigen kosten bij van € 2,25 (conform tarievenwijzer).

Als voorbeeld: je neemt bij een geldautomaat in Amerika 100 dollar op. Je krijgt dan op je transactieoverzicht het volgende te zien (onder elkaar):
- Het bedrag van 100 dollar in euro’s +
- 2,25 voor kosten geldopname +
- kosten van de opname die op de GEA vermeld stond.
Bekijk origineel

28 reacties

Badge +1
Ik heb vandaag bij een geldautomaat  in Berlijn 100 euro opgenomen en er is 104,99 afgeschreven.
Kan dit zomaar en hoe kan ik dit soort belachelijke kosten voorkomen?

Hoi llinde,

Als je hier kijkt zie je al (de meeste) de kosten voor je betaalrekening. Daar staat dat pinnen in eurolanden gratis is als je euro's pint. Gebruik je je CC om te pinnen dan kost dat 4,50. Je hebt het over 4.99 aan kosten, dat is vreemd. Misschien toch nog even goed om te vermelden of je je betaalpas of je  CC hebt gebruikt.

Groet,

Erik
Ik heb vandaag bij een geldautomaat  in Berlijn 100 euro opgenomen en er is 104,99 afgeschreven.
Kan dit zomaar en hoe kan ik dit soort belachelijke kosten voorkomen?

Hoi llinde,

Als je hier kijkt zie je al (de meeste) de kosten voor je betaalrekening. Daar staat dat pinnen in eurolanden gratis is als je euro's pint. Gebruik je je CC om te pinnen dan kost dat 4,50. Je hebt het over 4.99 aan kosten, dat is vreemd. Misschien toch nog even goed om te vermelden of je je betaalpas of je  CC hebt gebruikt.

Groet,

Erik

Dat de creditcard duur was wist ik, maar ik heb hier dus gewoon mijn betaalpas gebruikt!

Luit
Badge +1
Hoi llinde,

Wat storend. Heb je wel een leuk verblijf gehad in Berlijn?
Zelf heb ik dit ook eens meegemaakt op het vliegveld van Brussel.
Ik pinde bij een soort van geldwisselautomaat en moest daarna ook twee keer rond de € 4 betalen. Daarnaast weet ik dat je bijvoorbeeld in New York verschillende ‘particuliere’ geldautomaten hebt, dus niet van een officiële bank. Daar kunnen de kosten ook hoger oplopen, want dan betaal je servicekosten (die zij zelf bepalen). Komt een van deze twee verhalen je bekend voor?
Ik ben nog steeds in Berlijn en vermaak me op zich prima, daar doet deze diefstal, want andere woorden heb ik er niet voor, niets aan af.
Naar mijn mening zou er voor dit soort criminele praktijken grootschalig gewaarschuwd moeten worden.
Banken hebben toch al een slechte naam en dit doet er geen goed aan.
Als je je geld een jaar stalt bij een bank krijg je nog geen kwart van wat ze je in rekening brengen als je het op deze manier opneemt.
Ik ben nog steeds in Berlijn en vermaak me op zich prima, daar doet deze diefstal, want andere woorden heb ik er niet voor, niets aan af.
Naar mijn mening zou er voor dit soort criminele praktijken grootschalig gewaarschuwd moeten worden.
Banken hebben toch al een slechte naam en dit doet er geen goed aan.
Als je je geld een jaar stalt bij een bank krijg je nog geen kwart van wat ze je in rekening brengen als je het op deze manier opneemt.


Hallo llinde, in elk geval fijn om te vernemen dat je je vermaakt in Berlijn. Kan ook haast niet anders in zo'n stad.
Is het mogelijk een foto te uploaden van de betaalautomaat waar je je geld gepind hebt? Zoals eerder aangegeven is het pinnen van geld niet bij elke automaat gratis. Ik geloof dat het gratis is als er het speciale logo van maestro op staat. Mogelijk dat de SNS aan de hand van je foto kan beoordelen of die instantie terecht of onterecht geld heeft ingehouden voor het pinnen. Anyway, enjoy Berlin. :)
Badge +1
Hoi llinde,

Dat is mooi 😃. Geniet er nog van.
Als je ons meer details kunt geven, dan zoeken we dit inderdaad voor je uit.
Ik heb wat foto's geupload.
Zoals duidelijk te zien is staat het Maestro logo er op.
Op een sticker staat dat "Die Gebühr für die Nutzung online am Bildscherm angezeigt wird"
Ik heb na een taalkeuze, pininvoer en het gebruikelijke bedragkeuzescherm geen extra bedrag te zien gekregen en na bedragkeuze ook geen mogelijkheid gehad om af te breken.
Op dezelfde sticker staat ook dat voor "Festlegung des Entgeltes einer Kreditkarten /  Maestro International Transaktion , das kartenausgebende Institut zuständig ist" eb dat daar de kosten dan ook nagevraagd moeten worden.
Volgens mij zou dat dus in dit geval SNS bank moeten zijn, en ik ben dan ook van mening dat SNS Bank alsnog dient te zorgen dat ik de teveel betaalde 4.99 terug krijg.
Blijft het punt staan dat er blijkbaar dubieuze geldautomaten bestaan waar niet staat aangegeven dat er extra kosten berekend worden.
Het zou dan ook wel plezierig zijn dat je als rekeninghouder de mogelijkheid krijgt om gebruik van dit soort automaten te blokkeren, net als het mogelijk is om bij telecombedrijven dure 0900 nummers te blokkeren.
Badge +1
Ik heb wat foto's geupload.
Zoals duidelijk te zien is staat het Maestro logo er op.
Op een sticker staat dat "Die Gebühr für die Nutzung online am Bildscherm angezeigt wird"
Ik heb na een taalkeuze, pininvoer en het gebruikelijke bedragkeuzescherm geen extra bedrag te zien gekregen en na bedragkeuze ook geen mogelijkheid gehad om af te breken.
Op dezelfde sticker staat ook dat voor "Festlegung des Entgeltes einer Kreditkarten /  Maestro International Transaktion , das kartenausgebende Institut zuständig ist" eb dat daar de kosten dan ook nagevraagd moeten worden.
Volgens mij zou dat dus in dit geval SNS bank moeten zijn, en ik ben dan ook van mening dat SNS Bank alsnog dient te zorgen dat ik de teveel betaalde 4.99 terug krijg.
Blijft het punt staan dat er blijkbaar dubieuze geldautomaten bestaan waar niet staat aangegeven dat er extra kosten berekend worden.
Het zou dan ook wel plezierig zijn dat je als rekeninghouder de mogelijkheid krijgt om gebruik van dit soort automaten te blokkeren, net als het mogelijk is om bij telecombedrijven dure 0900 nummers te blokkeren.


Ziet er echt uit als een derde-partij leverancier (google maar op cardpoint). Je kun ipv pinnen ze ook makkelijk helemaal meenemen volgens dit artikel.  Voor de SNS trouwens geen vreemde manier van geld verdienen. Hier quote van daar
Ook Moneybox Nederland, voor 49 procent in handen van SNS Bank, heeft zo'n tweehonderd betaalde geldautomaten. 'Wij zoeken vooral locaties buiten de bebouwde kom', zegt Moneybox-directeur Rob Bronkhorst. 'Locaties die zeven dagen per week 24 uur per dag open zijn, zijn de mooiste plekken. Hoe meer transacties, hoe rendabeler een geldautomaat.' Pinnen bij Moneybox kost 2,50 euro. De ondernemer heeft geen kosten en stelt alleen zijn ruimte ter beschikking.
Ik heb wat foto's geupload.
Zoals duidelijk te zien is staat het Maestro logo er op.
Op een sticker staat dat "Die Gebühr für die Nutzung online am Bildscherm angezeigt wird"
Ik heb na een taalkeuze, pininvoer en het gebruikelijke bedragkeuzescherm geen extra bedrag te zien gekregen en na bedragkeuze ook geen mogelijkheid gehad om af te breken.
Op dezelfde sticker staat ook dat voor "Festlegung des Entgeltes einer Kreditkarten /  Maestro International Transaktion , das kartenausgebende Institut zuständig ist" eb dat daar de kosten dan ook nagevraagd moeten worden.
Volgens mij zou dat dus in dit geval SNS bank moeten zijn, en ik ben dan ook van mening dat SNS Bank alsnog dient te zorgen dat ik de teveel betaalde 4.99 terug krijg.
Blijft het punt staan dat er blijkbaar dubieuze geldautomaten bestaan waar niet staat aangegeven dat er extra kosten berekend worden.
Het zou dan ook wel plezierig zijn dat je als rekeninghouder de mogelijkheid krijgt om gebruik van dit soort automaten te blokkeren, net als het mogelijk is om bij telecombedrijven dure 0900 nummers te blokkeren.


Hoi llinde,

Banken mogen wel extra kosten in rekening brengen als ze dat voor inwoners van het eigen land ook doen, zoals in bijvoorbeeld Duitsland. Dit moet dan wel van te voren zijn aangeven op de geldautomaat met een sticker.

Op onze website kun je hierover het volgende lezen: 'Steeds meer banken berekenen kosten voor geld opnemen in het buitenland. Vaak wordt hiervoor toestemming gevraagd op het scherm of zit er een sticker op de automaat. Wil je deze kosten niet betalen? Ga dan naar een geldautomaat van een andere bank , of betaal in een winkel waar Maestro of V PAY wordt geaccepteerd.'
Waar het mij hierom gaat is dat nergens aangegeven wordt welke kosten er gerekend worden.
Op de betreffende sticker wordt voor kosten bij internationale Maestro transacties verwezen naar de kaartuitgevende instantie en dat lijkt mij in dit geval SNS.
SNS geeft op de site ook geen kosten aan, alleen dat er bij buitenlandse banken kosten gerekend kunnen worden en dat dit vaak vermeld staat of op het scherm om toestemming wordt gevraagd.
Geen van beide is hier gebeurd, en dat vind ik geen correcte handelwijze. Ik kan dus vooraf niet zien of mij extra in rekening wordt gebracht.
En in dit geval is het ook nog eens schandalig veel, ik vind 5% echt belachelijk, dat betaal je zelfs meestal nog niet voor contant geld met een creditcard opnemen.
Vandaag bij een andere automaat geld opgenomen, Berliner Sparkasse. Ook daar staat vermeld dat dit extra kan kosten, en dat dit op het scherm getoond wordt.
Ook niets op het scherm gezien, zelfde afhandeling, en deze keer zijn er ook geen extra kosten in rekening gebracht.
Ik ga hier maar eens een officiële klacht over indienen  bij SNS Bank, eens kijken of dit dan rechtgezet wordt, en nog belangrijker dat er ook juiste en vooral volledige  voorlichting wordt gegeven.
Waar het mij hierom gaat is dat nergens aangegeven wordt welke kosten er gerekend worden.

Hoi LLinde,
Vervelend dat je er na het pinnen achter komt dat er kosten worden berekend.
Ik woon in Duitsland, heb zowel een NL rekening als een Duitse rekening. Pinnen in Duitsland doe ik heel vaak met m´n NL kaart, kostenloos. Als ik met m´n DE kaart bij een DE bank van de verkeerde groep (er zijn een paar groepen banken die bij elkaar niets rekenen) pin, kost het me dus ook geld. Slimmer nog (kwam ik ook door betalen van de kosten achter) ik moest met m´n DE kaart in NL ook kosten betalen (ik meen ongeveer €6). 
Afijn even voor je nagezocht- Je hebt gepint bij een automaat van Cardpoint. Dit is een internationale firma die bedrijven, winkels end. pinautomaten verhuurd. Big bisniss!
Op je derde foto staat het in de eerste zin, dat de kosten samen met het opgenomen bedrag van je rekening worden afgeschreven.
In het verhaal wat je op het scherm zag, staat eerst dat jouw bank geen kosten in rekening brengt. Echter iets verder staat dat jij wel kosten moet betalen. Dat is natuurlijk de truuk, beetje onduidelijk. De SNS heeft hier (waarschijnlijk) geen invloed op. Die kosten kunnen flink oplopen, zijn bijv. in tankstellen langs autowegen erg duur.
Jammer, maar ja...
Altijd gaan pinnen bij (een automaat van) een bank.
Hier kun je het verhaal bij Test.de lezen.
Desondanks veel plezier nog in Berlijn (woont zelfs een community lid).
Groet,
Ben 🆒
[ De SNS heeft hier (waarschijnlijk) geen invloed op.

Dat mag dan misschien zo zijn, maar dan wordt het dus de hoogste tijd dat er een mogelijkheid ontstaat om je pas te kunnen blokkeren tegen dit soort oplichters, dat lukt telecombedrijven ook dus waarom zou een bank dat niet kunnen.
Daarnaast zou het wenselijk zijn dat SNS Bank op de website duidelijk waarschuwt tegen dit soort criminaliteit.
Een sterretje met een verwijzing dat buitenlandse banken steeds vaker kosten in rekening brengen en dat dit dan op stickers vermeld staat of via een bevestiging gevraagd wordt is absoluut onvoldoende.
Laat SNS eens zijn best doen om dit soort oplichters de wind uit de zeilen te nemen.
Nu lijkt het er op SNS vooral niet duidelijk wil maken dat dits soort praktijken in sommige landen, waaronder Duitsland op zeer grote schaal voorkomen.
[ De SNS heeft hier (waarschijnlijk) geen invloed op.

Dat mag dan misschien zo zijn, maar dan wordt het dus de hoogste tijd dat er een mogelijkheid ontstaat om je pas te kunnen blokkeren tegen dit soort oplichters, dat lukt telecombedrijven ook dus waarom zou een bank dat niet kunnen.
Daarnaast zou het wenselijk zijn dat SNS Bank op de website duidelijk waarschuwt tegen dit soort criminaliteit.
Een sterretje met een verwijzing dat buitenlandse banken steeds vaker kosten in rekening brengen en dat dit dan op stickers vermeld staat of via een bevestiging gevraagd wordt is absoluut onvoldoende.
Laat SNS eens zijn best doen om dit soort oplichters de wind uit de zeilen te nemen.
Nu lijkt het er op SNS vooral niet duidelijk wil maken dat dits soort praktijken in sommige landen, waaronder Duitsland op zeer grote schaal voorkomen.

Hoi LLinde,
Je gebruikt wel heel grote woorden, moet ik zeggen. Indien je van mening bent dat het "oplichters" zijn, dan zou ik aangifte bij de politie doen.
Dat dit soort bedrijven (nogmaals; het is dus GEEN bank) springen in op "een gat in de markt". Op plaatsen waar geen pinautomaat in de buurt is, loont het dus voor ze. Zij zeggen, je betaald voor een extra service die men biedt.
Banken betalen deze "service" uit andere inkomsten van ons, (alle) klanten.
In het verleden waren er ook winkels waar je kon pinnen, maar daarvoor wel extra moest betalen. Dit is eigenlijk net zoiets.
Nogmaals ik vind het vervelend voor je, maar het staat er echt duidelijk.
Waar zou de SNS je dan meer overal voor moeten waarschuwen?
Veel plezier nog in Duitsland.
Groet,
Ben 🆒
maar het staat er echt duidelijk.

Daar verschillen we dus van mening.
Op de sticker staat in de eerste alinea dat het bedrag online op het scherm aangegeven wordt.
Voor Duitse passen is dit misschien wel zo, dat gebeurd voor Duitse passen bij elke Duitse automaat simpelweg omdat het een verplichting is.

Maar ik heb geen Duitse pas en neem dus aan dat voor mij de derde alinea van de sticker geldig is.
Daar staat dat voor internationale transacties met creditcard of Maestro de kaartuitgevende instantie de kosten bepaald en ook de hoogte aangeeft.
Ik kan daar toch echt niets anders van maken dan dat SNS dit zou moeten aangeven.

Nogmaals op het scherm is online GEEN BEDRAG AAN KOSTEN  aangegeven!!
Mijn probleem is ook niet zozeer dat een derde partij ergens aan wil verdienen, maar dat ik op geen enkele manier geïnformeerd wordt hoeveel dit mij kost en dit ook nergens kan navragen.
Pas als het al is afgeschreven zie ik dit, en dat kan naar mijn mening niet door de beugel.
maar het staat er echt duidelijk.

Daar verschillen we dus van mening.
Op de sticker staat in de eerste alinea dat het bedrag online op het scherm aangegeven wordt.
Voor Duitse passen is dit misschien wel zo, dat gebeurd voor Duitse passen bij elke Duitse automaat simpelweg omdat het een verplichting is.

Maar ik heb geen Duitse pas en neem dus aan dat voor mij de derde alinea van de sticker geldig is.
Daar staat dat voor internationale transacties met creditcard of Maestro de kaartuitgevende instantie de kosten bepaald en ook de hoogte aangeeft.
Ik kan daar toch echt niets anders van maken dan dat SNS dit zou moeten aangeven.

Nogmaals op het scherm is online GEEN BEDRAG AAN KOSTEN  aangegeven!!
Mijn probleem is ook niet zozeer dat een derde partij ergens aan wil verdienen, maar dat ik op geen enkele manier geïnformeerd wordt hoeveel dit mij kost en dit ook nergens kan navragen.
Pas als het al is afgeschreven zie ik dit, en dat kan naar mijn mening niet door de beugel.

Hoi llinde,
We mogen van mening verschillen, lijkt mij. Ik zeg ook niet dat ik de wijsheid in pacht heb.
Ik probeer met mijn ervaringen, door je vraag / opmerking te verstaan en verdere informatie, een beeld te vormen en dat je voor te leggen. Mogelijk kun je er iets mee, mogelijk ook  niet.
Ik ben met je van mening dat men duidelijk moet aangeven wat, in dit geval, de kosten zijn.
Er staat in de eerste alinea dat de kosten worden aangegeven op het beeldscherm (staat ook in het artikel waarvan ik de link plaatste). Volgens mij heeft dat niet met Duitse kaarten te maken. Ik heb er nooit op gelet, maar kan me ook niet herinneren het ooit gezien te hebben. Ik kan me wel herinneren in het verre verleden (30jr?) wel eens met m´n NL pas gepint te hebben en dat er toen ook "kosten" bovenop kwamen (Oostenrijk of Yoegoslavie denk ik).
De derde alinea gaat over het pinlimiet wat je (mogelijk) maximaal kunt pinnen. Dit is dus het gewenste bedrag + de kosten. Deze is voorgegeven door de kaartverstrekker staat er.
Ik hoop dat de SNS je nog wat duidelijker kan voort helpen.
Groet,
Ben 🆒

De derde alinea gaat over het pinlimiet wat je (mogelijk) maximaal kunt pinnen. Dit is dus het gewenste bedrag + de kosten. Deze is voorgegeven door de kaartverstrekker staat er.


Dit ben ik absoluut niet met je eens, er staat daar helemaal niets over een maximaal te pinnen bedrag.
Letterlijk vertaald staat er:

Voor de bepaling van de vergoeding voor een creditcard / internationale Maestro transactie is de kaartuitgevende instantie verantwoordelijk. Vraagt u daar alstublieft de hoogte van de vergoeding na.
Badge

De derde alinea gaat over het pinlimiet wat je (mogelijk) maximaal kunt pinnen. Dit is dus het gewenste bedrag + de kosten. Deze is voorgegeven door de kaartverstrekker staat er.


Dit ben ik absoluut niet met je eens, er staat daar helemaal niets over een maximaal te pinnen bedrag.
Letterlijk vertaald staat er:

Voor de bepaling van de vergoeding voor een creditcard / internationale Maestro transactie is de kaartuitgevende instantie verantwoordelijk. Vraagt u daar alstublieft de hoogte van de vergoeding na.

Kijk ook even op deze site.
http://financieel.infonu.nl/geld/66845-pinnen-kosten-betalen-voor-pinnen-in-eu-landen-mag-niet.html

Kennelijk komt het in Duitsland voor dat geld berekend wordt. Terwijl in Europa is afgesproken dat dit niet mag.
SNS vermeldt uiteraard het geen in Europa is afgesproken en je kan SNS  niet verantwoordelijk stellen voor het feit dat er door een bank dan toch anders gehandeld wordt. Misschien beter bij een bank aan de balie geld opnemen en dan vragen of er kosten aan verbonden zijn.
Om SNS gelijk te betichten van fraude of onjuist handelen lijkt mij absoluut niet correct.
Badge +1
Waar het mij hierom gaat is dat nergens aangegeven wordt welke kosten er gerekend worden.
Op de betreffende sticker wordt voor kosten bij internationale Maestro transacties verwezen naar de kaartuitgevende instantie en dat lijkt mij in dit geval SNS.
.


Goedemiddag,

Ik begrijp dat het erg vervelend is dat je voor onverwachte kosten bent komen te staan. Ik heb dit voorgelegd aan een productmanager. Zij geeft aan dat als er echt geen melding van de kosten wordt gegeven, er een klacht moet worden ingediend bij het bedrijf waar de betreffende geldautomaat van is. Ook wij kunnen de klacht van de specifieke situatie doorgeven aan Mastercard, maar moeten dan wel echt bewijs hebben dat er geen vermelding staat.

Daarnaast nog wat algemene aanvullende info: banken met een geldautomaat hebben het recht om voor iedere geldopname extra kosten in rekening te brengen. Dit naast eventuele kosten die de bank van de pashouder normaal al in rekening brengt. Dit heet in banktaal een ‘surcharge fee’. De Nederlandse banken doen dit niet bij geldautomaten en in het buitenland zie je het vaak bij geldautomaten van pompstations, casino’s etc. Een strenge voorwaarde om dit te mogen doen, is dat er op de geldautomaat zelf of op het scherm vooraf wordt gewezen op deze kosten. Hierdoor kun je nog kiezen of je deze extra kosten wilt maken.
Als je een geldopname doet bij zo’n geldautomaat, krijgen wij van de bank die kosten mee met de transactie. Deze kosten worden dan gelijk afgeboekt met het bedrag van de geldopname, in een losse vermelding. Als het een geen euro opname in een niet EU land is, dan komen daar ook nog onze eigen kosten bij van € 2,25 (conform tarievenwijzer).

Als voorbeeld: je neemt bij een geldautomaat in Amerika 100 dollar op. Je krijgt dan op je transactieoverzicht het volgende te zien (onder elkaar):
- Het bedrag van 100 dollar in euro’s +
- 2,25 voor kosten geldopname +
- kosten van de opname die op de GEA vermeld stond.
je kan SNS  niet verantwoordelijk stellen voor het feit dat er door een bank dan toch anders gehandeld wordt.
...
Om SNS gelijk te betichten van fraude of onjuist handelen lijkt mij absoluut niet correct.


Het was ook niet de bedoeling om SNS de schuld in de schoenen te schuiven, het is de private geldautomaatuitbater die de fout in gaat door niet te vermelden hoeveel het opnemen van geld kost, en zelfs niet echt duidelijk maakt of het uberhaupt geld kost.
Zo langzamerhand heb ik het vermoeden dat de derde alinea op de sticker gelezen moet worden als de mogelijkheid dat er naast hun woekerbedrag van 5 procent in het geval van internationale transacties via Maestro of creditcard nog extra kosten bij zouden kunnen komen.

Wel vind ik dat SNS beter en duidelijker tegen dit soort praktijken kan gaan waarschuwen of een service bieden dat je je pas hiervoor kunt blokkeren.
Dit zou technisch realiseerbaar moeten zijn, want de transactie wordt wel herkend als een geldautomaat transactie en niet bijvoorbeeld als een betaalautomaattransactie, zoals bijvoorbeeld het extra pinnen bij de supermarkt.
maar moeten dan wel echt bewijs hebben dat er geen vermelding staat.
Op de foto's staat alles wat zichtbaar is over kosten, op het scherm staat niets, maar hoe kan ik bewijzen dat daar niets staat....
Ik ben ook niet meer in Berlijn en heb bovendien weinig zin om nog eens 5 euro weg te geven.
Als je een geldopname doet bij zo’n geldautomaat, krijgen wij van de bank die kosten mee met de transactie. Deze kosten worden dan gelijk afgeboekt met het bedrag van de geldopname, in een losse vermelding.


Dat is bij mij dus ook niet op die manier gebeurd, de kosten zijn er direct bij opgeteld en worden niet apart gespecificeerd.
Soort bij-/afschrijving  Opname dmv geldautomaat buitenland
Valutadatum  28-06-2015
Omschrijving  49000649BERLINHAUS MOT BERLIN 28.06.2015 19U40 KV004 49000649 DUITSLAND
Betalingskenmerk  46E7 GM/8 7563 0
Bedrag  € -104,99
Badge
Als je een geldopname doet bij zo’n geldautomaat, krijgen wij van de bank die kosten mee met de transactie. Deze kosten worden dan gelijk afgeboekt met het bedrag van de geldopname, in een losse vermelding.


Dat is bij mij dus ook niet op die manier gebeurd, de kosten zijn er direct bij opgeteld en worden niet apart gespecificeerd.
Soort bij-/afschrijving  Opname dmv geldautomaat buitenland
Valutadatum  28-06-2015
Omschrijving  49000649BERLINHAUS MOT BERLIN 28.06.2015 19U40 KV004 49000649 DUITSLAND
Betalingskenmerk  46E7 GM/8 7563 0
Bedrag  € -104,99



Advies:
Het lijkt mij verstandig toch een email te sturen naar Cardpoint. Doe er de foto's bij want dan zien ze welke terminal van hun het is. Maar geef ook de details van je betaling mee. Nee heb je en ja kun je krijgen als je om de restitutie vraagt. Bovendien de mail kost niets. En Duitsers staan bekend om hun servicegerichtheid.

Kontakt
Cardpoint GmbH
Brotstr. 24
54290 Trier
Deutschland

Telefon: 0651 99 35 49 - 60
Fax:       0651 99 35 49 - 51
email:     [email]info@cardpointplc.de[/email]
Advies:
Het lijkt mij verstandig toch een email te sturen naar Cardpoint. Doe er de foto's bij want dan zien ze welke terminal van hun het is. Maar geef ook de details van je betaling mee. Nee heb je en ja kun je krijgen als je om de restitutie vraagt. Bovendien de mail kost niets. En Duitsers staan bekend om hun servicegerichtheid.

Kontakt
Cardpoint GmbH
Brotstr. 24
54290 Trier
Deutschland

Telefon: 0651 99 35 49 - 60
Fax:       0651 99 35 49 - 51
email:     [email]info@cardpointplc.de[/email]


Goed werk Carel. Als we elkaar zo een beetje kunnen helpen wordt het toch een stuk(je) leuker en prettiger. Ga zo door.:)
Badge +1
Als je een geldopname doet bij zo’n geldautomaat, krijgen wij van de bank die kosten mee met de transactie. Deze kosten worden dan gelijk afgeboekt met het bedrag van de geldopname, in een losse vermelding.


Dat is bij mij dus ook niet op die manier gebeurd, de kosten zijn er direct bij opgeteld en worden niet apart gespecificeerd.



Hallo LLinde,

Allereerst wil onze productmanager zich verontschuldigen voor het geven van niet volledig juiste info. Naar aanleiding van jouw melding is er ondezoek gedaan. Hierbij werden we inderdaad verrast door het feit dat de surcharge niet apart geboekt werd. Onze porductmanager ging er zoals gezegd vanuit dat dit wel het geval was. Er wordt nu onderzocht wat hiervoor mogelijk is. Nogmaals bedankt voor het aankaarten; we houden je op de hoogte.
Bedankt voor het uitzoeken zover, ik hoop dat iedereen extra oplet bij geldautomaten in het buitenland.
Ik ben nieuwsgierig wat het onderzoek verder oplevert.....

Reageer