SNS

Lijfrente Banksparen (hypotheek Banksparen) Nieuwe stijl!

• 7 oktober 2010
  • 30 Reacties
  • 11071 Keer bekeken

Dit gaat over een nog niet bestaand productIk ben al een tijdje op zoek naar een goed alternatief voor mijn woekerpolis bij de Aegon. Al diverse instanties onderzocht inclusief de vele kleine lettertjes (ja deze keer wel) maar niet gevonden wat ik zocht. Niet bij de SNS, niet bij de Rabo, niet bij Aegon en niet bij Brand New Day etc... Wel gezien dat alle instanties slakken zijn voor wat betreft het geven van duidelijke en heldere informatie inclusief werkelijke kosten en werken met een hoop sterretjes en verwijzingen.Wat ik wil/zoek is het Volgende.Ik wil gewoon mijn geld uit de woekerpolis overstorten op een lijfrente banksparen rekening, dit is natuurlijk geen enkel probleem. Vervolgens wil ik een keuze kunnen maken uit (deels) gewoon sparen en keuze kunnen maken uit een zo breed mogelijk pakket van obligaties(fondsen) en aandelen(fondsen) zonder afhankelijk te zijn van de eigen fondsen van banken of verzekeraars die ik gemakshalve maar even typeer als dure fondsen die ook vaak nog eens slecht presterend zijn. Kortom ik wil het zelf doen en zelf keuzes kunnen maken en zelf het risico dragen voor mijn keuzes. Dat ik het niet buiten banksparen om kan doen heeft natuurlijk te maken met het fiscaal gezien geoormerkt vermogen (als ik het geld van de woekerpolis laat storten op een gewone rekening dan gaat er per direct heel wat centjes naar ome staat).Nu wil het geval dat dit product nog niet bestaat maar en daar komt het de SNS vanwege hun franchise instelling de mogelijkheid heeft om dit product aan de markt aan te bieden in combinatie met de toch al zo succesvolle Fundcoach. Ook hun samenwerking met Binckbank zouden deze weg makkelijk vrij kunnen maken. Ik heb een Account bij beiden en bij Fundcouch gaven zij aan niet bezig te zijn met het ontwikkelen van dit type producten wat ik gezien de doorgevoerde samenwerking met SNS ook wel begrijp. De SNS heb ik ook benaderd daar kreeg ik na verwijzing naar een adviseur het antwoord dat ze het product (nog) niet aanboden maar de adviseur wel ergens wat had horen rinkelen (vrij vertaald), kortom weinig concreet.Mocht binnen de SNS bovenstaande regeling reeds hebben bestaan dan was mijn woekerpolis al lang overgeboekt geweest. Het simpel cre?ren van een fundaccountrekening onder de fiscale regelgeving van het banksparen is reeds voldoende om dit voor elkaar te krijgen. Er zijn geen wettelijk belemmeringen om dit te doen en het gereedschap is allemaal reeds in huis.Nog ??n stap verder in de samenwerking met Binckbank zou er voor kunnen zorgen dat in de toekomst rechtstreeks beleggen in obligaties een aandelen mogelijk te maken van een geblokkeerde banksparen rekening.Ik ben er van overtuigd dat dit soort zaken op termijn bij veel organisaties gewoon mogelijk wordt gemaakt. De hang naar keuzevrijheid, het zelf opbouwen van pensioenaanvulling en eigen controle over opbouw van vermogen in relatie tot lijfrente/hypotheek wordt gezien de bar slechte resultaten/kosten van de bestaande systemen steeds meer gemeengoed. Het is een kwestie van tijd dat banken/verzekeraars of anders nieuwkomers inspringen in deze markt. Voor mij is het wachten wie als eerste met dit aanbod komt. Dus SNS.......Natuurlijk wil ik niet beweren dat ik het beter kan dan professionals maar wel tegen veel lagere kosten, waardoor "de kans op" een beter resultaat aanzienlijk toeneemt. 15 jaar heb ik meegedaan aan een woekerprijs met als resultaat dat de huidige waarde nog steeds onder de gehele inleg ligt, en dat de organisatie (aegon in dit geval) geen pijntje last heeft gehad maar wel in verhouding tot de inleg zelf een vermogen heeft binnen geharkt. Ik kon hier verder niet aan doen en zelfs het premievrij maken toen/nu zou/zal er voor zorgen dat de overig inleg alsnog werd/wordt opgevreten door de hoge kosten structuur.SNS aan u de kans om dit marktgaatje als eerste te vullen, maar wel opschieten dan.Uiteraard kan dat gehele idee ook opgaan voor het hypotheek banksparen product.Make my brand new day..

30 reacties

Reputatie 3
Badge +1
Beste a.nijborg,

Dit is een zeer herkenbare situatie voor mij. Ook ik heb mijzelf in 2001 een dergelijke woekerpolis laten aansmeren als fiscaal aantrekkelijke aanvulling voor mijn oudedag. Ik kan je verzekeren dat vooral de verzekeraar en de adviseur/tussenpersoon er beter van zijn geworden. Zelf ben ik nog altijd het verlies op de inleg aan het wegwerken...

Met de komst van banksparen ben ik eigenlijk uit frustratie meteen overgestapt naar SNS lijfrentesparen. Achteraf een goede beslissing, want in 2008 zijn de koersen van aandelen behoorlijk gedaald. Natuurlijk had ik de mogelijkheid om bij mijn oude lijfrenteverzekering te switchen naar een defensief fonds met voornamelijk obligaties, maar de kostenstructuur voor switchen was niet bepaald aantrekkelijk (afgezien van de belabberd lange verwerkingstijden van dergelijke opdrachten).

Ook mij is door de SNS bank tussenpersoon verteld dat er plannen waren om beleggen mogelijk te maken vanaf je lijfrentespaarekening. Zoiets als het oude spaarmix, waarbij je kunt inleggen in SNS en ASN huisfondsen. Fundcoach is natuurlijk nog beter, maar dat was destijds nog niet in beeld. Omdat het naar verwachting nog een paar maanden zou duren voordat het beschikbaar zou komen, heb ik eerst een groot deel van mijn opgebouwd lijfrentespaargeld in een lijfrentedeposito voor een jaar vastgezet.

Inmiddels is dat geld al lang weer vrijgekomen en is er van de "plannen" nog niets gerealiseerd! Recentelijk ben ik gaan rondkijken en heb ik gezien dat er wel degelijk producten bij andere banken zijn die wel de gewenste combinatie aanbieden. Bijvoorbeeld de AEGON lijfrenterekening (!). Deze biedt overigens als een van de weinigen ook een hogere variabele rente op het spaartegoed dan wat je bij SNS Reaal krijgt. Maar gezien je ervaringen met deze maatschappij, kan ik me voorstellen dat je dit natuurlijk niet wilt.

Voor een overzicht van aanbieders kun je trouwens terecht op: www.banksparenkeuze.nl
Alleen de actuele rentestanden kloppen niet meer op deze site. Maar voor een eerste vergelijking is dat natuurlijk niet erg. Jammer trouwens dat www.independer.nl als financiele vergelijkingssite nog steeds praktisch niets doet op het gebied van lijfrente banksparen vergelijken.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en hoor graag van je wat je gaat of overweegt te kiezen (en waarom).

Stefan
Hoi a.nijborg en Stefan,

Dank voor het starten van de discussie en Stefan voor het nemen van de tijd om daar een antwoord op te geven. A.nijborg, ik hoop dat je er wat wijzer van wordt.

Groet Liz
Best Stefan,

Bedankt voor je reactie. Ja het overstappen ben ik al een tijd van plan. Ik was echter niet op tijd en een scherpe verdere daling verwacht ik nu niet (mijn risico) Ben nog met de afhandeling het wabeke verhaal bezig en wil nog voor het einde van het jaar van plan over te stappen. Aegon is daarbij in beeld maar goed bekeken is de variabele rente ook daar aan het dalen, maar voor mij nog minder zijn de eigen fondsen waar de Aegon mee werkt. Gelukkig zijn de kosten inmiddels (denk mede door BND) aangepast maar de rendementen zijn om over te huilen, nota bene vaak onder de benchmark. En vandaar het idee van de Fundcoach koppeling aan de lijfrente banksparen regeling van SNS. Vele fondsen binnen de fundcoach hebben een groter trackrecord dan de gebruikelijk fondsen van banken en verzekeraars.
Hoi Liz,

Ik reageer even op je reactie. Natuurlijk ben ik er wijzer van geworden. Maar daar ging het hier niet helemaal om. Ik zie in de reactie van Stefan eigenlijk een herkenning van het tekort in aanbod van de SNS.

Echt wijzer zou ik (wij) natuurlijk worden als SNS zelf eens zou aan kunnen geven welke richting het op gaat en of dit nog verder wordt ontwikkeld. Ik begrijp van Stefan dat het ook al een tijdje geleden is dat hem is voorgehouden dat beleggen via lijfrente sparen mogelijk wordt gemaakt. Kun je dit niet eens onder de neus schuiven van een SNS productontwikkelaar en die hier op laten reageren. Ik heb in mijn stuk nogal wat suggesties gedaan richting de SNS en zou het fijn vinden als er ook wat mee gedaan werd. Ook als er niets mee gedaan wordt en dus de mogelijkheden op korte termijn niet worden geboden hoor ik het hier graag.
O ja Stefan,

De vergelijkingssite heb ik uiteraard allemaal bekeken, een drama mag ik wel zeggen. Ik ben enkele weken geleden begonnen mijn eigen vergelijkingstabel in excel op te zetten. Ik denk dat het vergelijken juist door de diversiteit in producten en met name de onderliggen kostenstructuur het er niet eenvoudiger op maakt voor dit soort sites (appels en peren). Met een beetje eigen werk kom ik er wel uit. Maar bij allemaal kom ik tot de conclusie dat het net niet is wat ik zoek. SNS zit er gewoon heel dicht bij de mogelijkheden met fundcoach en/of vrij beleggen, maar ik vraag me echt af of ze dat eigenlijk zelf wel doorhebben. Het potentieel van klanten die ze hier mee kunnen aantrekken gaat elke uitkomst van hun andere marketingcampagnes te boven. Nog heel veel mensen zitten op een woekerpolis die ze nog gaan verhuizen, helemaal als ze hun inleg niet meer kunnen aftrekken voor de belasting. De waarde van de polis wordt immers gewoon opgevreten door de hoge kosten als je de polis premievrij maakt.

Het lijkt mij voor de SNS een makkelijke manier om vermogen aan te trekken voor de bank. Ik las ergens op het forum een stuk van een SNS medewerker die de directie moest voorzien van cijfers over wat mensen met hun spaarloon doen, laten staan bij SNS of opnemen. In de de wereld van de woekerpolisen gaat het om veel meer geld.

Nou leg het er misschien wat te dik op..... het zij zo.

Mocht SNS verder niets doen dan wacht ik wel op een ander en laat ik het nog wel even horen. Vermoedelijk zal ik het geld eerst elders parkeren.

mvg,

Alex
Reputatie 3
Badge +1
Hallo Alex,

Bedankt voor je uitgebreide reactie en toelichting. Ik ben het roerend met je eens dat SNS in potentie goud in handen heeft met de mogelijke combinatie van lijfrentesparen en fundcoach. Ik zou ook graag willen weten van SNS wat ze op dit gebied gaat doen, of dat ze het erbij laat zitten. Ook voor mij is dit relevant, want als de rente op lijfrentesparen blijft dalen (begin deze maand nog gebeurd, terwijl veel andere spaarrentes van SNS werden verhoogd) zoek ik echt een andere aanbieder. Overstappen met fiscaal geblokkeerd tegoed naar een andere bank/verzekeraar is iets lastiger dan simpel spaargeld overboeken, maar ik heb er al ervaring mee!

@Liz: graag vernemen Alex en ik een reactie van de SNS bank. Kun jij daar actie op ondernemen?

Stefan
Hoi Stefan en Alex,

Ik heb jullie reacties doorgegeven en verwacht snel een reactie! Dank voor jullie bijdragen.

Groet Liz
Heel fijn bedankt Liz.
H? Liz,

Al reactie terug gehad.

wacht met spanning...
We komen wat verder in het bankwezen zie ik. Echter nog niet bij SNS. Naar aanleiding van deze video http://www.rtl.nl/xl/a/210334/ van gisteren waarin het ging over individuele pensioenopbouw .e.d. werd verwezen naar ontwikkelingen bij BND maar ook bij ABN-Amro. Dus maar even aan het kijken geweest bij ABN en jawel zij kennen inmiddels, en volgens mij nog maar kort, het product wat ik zoek zie hier http://www.abnamro.nl/nl/prive/sparen/pensioen_aanvulling/productinformatie.html Ik ben al even aan het informeren. Maar voorzover ik kan beoordelen pas het product precies in wat ik wil. Keuze uit sparen en/of beleggen in eigen fondsen maar ook fondsen van derden met zo op het eerste gezicht heel veel fondsen die ook in fundcoach zitten. Jammer dat ze bij de SNS niet zo alert zijn en ook niet de moeite nemen om hier echt duidelijkheid over te geven wat zij gaan doen. Of inhoudelijk reageren op hetgeen ik en Steffan hierboven al heb aangegeven. Wat mij betreft zijn te laat en stort ik het geld van mijn woekerpolis wel richting de ABN. Wat mij betreft is deze community en zinloze bezigheid als SNS niet de moeite neemt om inhoudelijk te reageren. Al zouden ze maar zeggen: we doen het niet omdat.... maar niet inhoudelijk reageren....?.
Link Abn kun je kopiëren en plakken in je browser als je geïnteresseerd bent.
Na wat beter bekeken te hebben en na een eerste telefoontje met een adviseur blijken er een paar oogjes aan te zitten. Voor zover ik kan zien is er minimale inleg van 600 euro per jaar nodig (is te doen, maar toch) en hebben alleen diegenen die in aanmerking komen voor Preferred Banking (most een poar centen veur hebb'm) in aanmerking voor het gehele fondsenpalet. De wat minder toebedeelden moeten het doen met de slim uitgedachte headfondsen in verschillende smaken met de bekende waardeloze rendementen op de middelange termijn. Met mooie namen als beleggingsfondsen

Target Click Funds

Lifecycle Funds

Multi Manager Profiel Fondsen

Model Funds

Het geheel is bij de ABN ook niet echt overzichtelijk......Mijn bescheiden mening.Kortom dit wordt hem helaas waarschijnlijk ook niet (ik word nog wel weer gebeld).

Dus SNS nog steeds de mogelijkheid om een goed alternatief te bieden voor woekerpolissen door de fondsen uit de fundcoach beschikbaar te maken voor het lijfrente banksparen model. Fiscaal gezien is hiervoor geen enkele belemmeringen.

En is er binnen de SNS ook iemand die hierop inhoudelijk op kan of wil reageren.

We wachten maar weer af
Reputatie 3
Badge +1
Hi Alex,

Bedankt voor de link. Ik heb er ook even naar gekeken. Het lijkt inderdaad heel mooi, maar helaas blijkt mijn vooroordeel naar de ABN weer te kloppen...

We wachten maar weer af. Voorlopig zit ik nog redelijk goed met mijn SNS lijfrentesparen, al is de rente van 2,65% nou niet echt om blij van te worden.

Stefan
Hoi Stefan en Alex,

Ik ga er weer achteraan! Dank voor alle informatie en vergelijkende feedback.

Liz
Ik weet even niet waarom die kop zo groot uitpakt boven mijn vorige berichtgeving. Het was niet met opzet in ieder geval.

Ik vergat nog even de ABN-AMRO. Ik heb nog even contact gehad en gaande weg het gesprek herinnerde ik mij uit een ver verleden dat deze club een beetje veel onderscheid maakt tussen de gewone man de beter bedeelden. De beperking zoals ik eerder had geschreven zijn inderdaad van toepassing bij de ABN-AMRO. Wel wisten ze te vertellen dat hier de laatste tijd ook veel beweging in zat en dat ik vooral de website in de gaten moet houden. Tja......
Hoi Alex,

"Kop groot" waarschijnlijk een knippen en plakken probleem. Ik ben het ook al een aantal keren tegen gekomen. Wat soms hielp is het bericht versturen en het dan weer via "bewerken" oproepen. Daarna achter eerste letter van de verkeerde tekst (in dit geval dus de te grote tekst) gaan staan en enkele keren backspace drukken. Eerste letter opnieuw intoetsen en daarna opnieuw versturen. Meestal was het bij mij dan weer goed. Wat er gebeurd is dat er aanwezige verborgen opmaak codes dan worden verwijderd.

Groet,
Ben
Dank Alex, voor die informatie!

Oplossing knippen plakken = eerst plakken in notepad en dan kopieren in de community.

Liz
Hoi a.nijborg,

Allereerst onze excuses voor het late antwoord. Je hebt gelijk als je zegt dat een community als deze alleen functioneert als er ook gereageerd wordt. Meestal slagen we daar op tijd in, in dit geval niet waarvoor dus onze excuses. Dan jouw vraag. Als ik het goed begrijp wacht jij op een individuele pensioenoplossing van SNS Bank op basis van ?execution only? en met keuze uit een uitgebreid palet beleggingsfondsen.

?Pensioenvoorzieningen? is een van de gebieden waarvan SNS Bank vindt, dat hoogwaardig advies noodzakelijk is. De risico?s die een gemiddelde consument loopt wanneer hij/zij zelfstandig keuzes maakt zonder professionele begeleiding, zijn in onze ogen te groot. Natuurlijk is het in individuele gevallen mogelijk dat men in staat is een beter rendement te halen. Deze markt is echter niet alleen klein, het rijmt ook niet met onze opvattingen van Zorgplicht. SNS Bank zal daarom zeker niet met een door jou omschreven product op de markt komen.

Het beschikbare alternatief binnen het assortiment van SNS Bank is Banksparen (alleen Sparen!), eventueel aangevuld met vermogensopbouw in box 3. Hiervoor hebben wij onder andere de Fundcoach producten in onze etalage, alsmede de mogelijkheid om te beleggen in onze ? goedkope ? huisfondsen.

We hopen dat we hiermee jouw vraag hebben beantwoord. Zo niet laat het nog even weten. Beloven wij iets sneller te zijn met onze reactie.

Met vriendelijke groet,

Marc
Hoi Marc,

Nee dit is niet het antwoord dat ik zoek of eigenlijk beter gezegd graag had gezien.

Dit lijkt er meer op http://www.ohra.nl/pensioenrekening/informatie/index.jsp

Ik zoek zelf niet een pensioenvoorziening maar een oplossing voor mijn lijfrente woekerpolis die nu bij aegon loopt. Kortom een aanvulling op mijn pensioenvoorziening. Eigen pensioenvoorziening helemaal zelf regelen is toekomstmuziek, dat begrijp ik wel. Een vrije beleggingsrekening gekoppeld aan banksparen is voor jullie wellicht ook een stap te ver.

Dat jullie banksparen bieden is mij wel duidelijk.

je stelt echter:

"Het beschikbare alternatief binnen het assortiment van SNS Bank is Banksparen (alleen Sparen!), eventueel aangevuld met vermogensopbouw in box 3. Hiervoor hebben wij onder andere de Fundcoach producten in onze etalage, alsmede de mogelijkheid om te beleggen in onze ? goedkope ? huisfondsen.."

Ik zoek simpelweg een koppeling tussen banksparen (lijfrente) en de fundcoach, meer niet en inderdaad is dat een vorm van excution only. Verdienmodel van de SNS lijkt mij middels de jaarlijkse kickback fee voldoende verzekerd. Zelfs transactiekosten voor fondsen zonder kickback fee zou acceptabel zijn. Zo had ik mijn woekerpolis van Aegon fiscaal geruisloos kunnen laten storten op de geblokkeerde bankspaarrekening (lijfrente) bij SNS en daar rustig fondsen voor kunnen kopen uit het fundcoach palet. Alles lijkt mij heel eenvoudig. Ik wist ook wel dat jullie dit product niet hebben het is dus ook een suggestie aan jullie om dit te ontwikkelen, temeer vanwege de reeds bestaande toegang tot fundcoach. Maar goed.

Uit je beantwoording krijg ik het idee dat jullie daar vanuit de SNS BANK (ik neem aan dat bank hier een belangrijk onderscheid is ten opzichte van de SNS familie) in het geheel niet over nadenken. Mijn voorstel is dan ook: kijk even wat de concurrenten allemaal doen op dit gebied. Het is erg jammer dat jullie deze mogelijkheid niet (gaan) bieden waar anderen dat wel (en zeker binnenkort) zullen gaan doen met meer of minder fondsen. Het zou voor jullie productontwikkeling een uitstekende koppeling kunnen zijn om nog maar maar te zwijgen over de verdiensten.

Ik weet voorlopig genoeg en zoek het elders..

Deze constructie staat trouwens verder geheel los van vermogensopbouw in box 3 het gaat hier immers om lijfrentesparen (beleggen) en dus uitgestelde belastingplicht box 1.

PS. sorry maar "zorgplicht" en "hoogwaardig advies" als argument om niet met dit product te komen vind ik erg ver gezocht. Los van mijn eigen gevoeligheid bij deze woorden zijn er genoeg andere risicovolle producten van de SNS-familie waar dit allemaal net zo goed voor geldt maar ook worden aangeboden........ Ik kan immers zo een beleggingsrekening of een cashaccount bij jullie openen en mijn vermogen overal in steken waar ik maar wil, nog gekker ik doe het al. Jullie advies bestaat dan niet en jullie zorgplicht wordt vervangen door een formulier die ik bij het openen van de rekening moet invullen om aan te tonen dat ik weet wat de risico's zijn. Hetzelfde zou hierbij ook gewoon kunnen. Ook voor de gekoppelde beleggingsrekening - hypotheek waarvan jullie meerdere vormen hebben geldt hetzelfde hoge risicoprofiel als vele fondsen uit de fundcoach, ook al betreffen het hier eigen "goedkope" huisfondsen. Dus het door jou gemaakte onderscheid ontgaat mij.
Hoi a.nijborg,

Ik heb je reactie doorgegeven aan Mark.

Liz
Het lijkt wellicht een beetje op spam maar dat is niet mijn bedoeling. Vandaag zag ik de visie van Delta Lloyd voorbijkomen en ik dacht laat ik die hier even posten. Voor de lijfrente geldt gedeeltelijk uiteraard hetzelfde.

"Delta Lloyd: hypotheekmarge maakt banksparen rendabel

22-11-2010 17:39:00

AMSTERDAM (Dow Jones)--De snelgroeiende markt voor banksparen-producten kent vooralsnog lage marges, maar is toch rendabel voor Delta Lloyd Groep nv (DL.AE), omdat de verzekeraar het spaargeld kan gebruiken voor winstgevende hypotheekleningen.

Banksparen-producten zijn fiscaal voordelige, flexibele spaar- en beleggingsrekeningen voor de lange termijn, en worden massaal verkocht als het alternatief voor de veel minder transparante en zeer winstgevende individuele beleggingsverzekeringen, die in opspraak raakten door de zogenaamde woekerpolisaffaire.

Sinds de introductie begin 2008 is de markt gegroeid tot een omvang van EUR4,5 miljard. Delta Lloyd heeft een marktaandeel van 13% en verwacht in 2010 een instroom van zo'n EUR350 miljoen, zegt managing director Joost Melis van Delta Lloyd Bank tijdens een presentatie over de activiteiten van de onderneming.

De marges die op banksparen worden behaald zijn niet te vergelijken met de hoge marges op beleggingsverzekeringen, benadrukt de bankier. Toch is het een winstgevende business, omdat met behulp van het langetermijnspaargeld hypotheken kunnen worden verkocht. En die bieden momenteel "zeer goede marges, bij een extreem laag risico".

Dat is het klassieke verdienmodel van de retailbank, zegt Melis. De 'spread' tussen betaalde spaarrente en ontvangen hypotheekrente bedraagt momenteel zo'n 100 tot 200 basispunten. De gemiddelde looptijd van banksparen-transacties is 13 jaar.

Het is de bedoeling dat banksparen op termijn ook zelf beter gaat renderen, legt de topmanager uit aan de aanwezige analisten. Delta Lloyd verwacht dat bankspaarders in de toekomst weer meer risico willen nemen en hun geld in beleggingsfondsen zullen steken, waarop Delta Lloyd een 'kickback fee' verdient.

In het huidige klimaat is dat nog niet aan de orde: nog maar 2% van de banksparen-klanten belegt zijn spaargeld in beleggingsfondsen. "Over het algemeen zijn de klanten nog zeer risico-avers", aldus Melis.

De bankier merkt nog op dat Delta Lloyd nauwelijks extra distributiekosten maakt voor de forse omzet van het goedlopende product.

Melis verwacht dat banksparen in de komende jaren een nog snellere groei zal laten zien dan dit jaar. Vorige week gaf de concurrent SNS Reaal nv (SR.AE), die eveneens inzet op een hoog marktaandeel en daarom lage marges toestaat, een marktomvang van EUR25 miljard te voorzien in 2013.

Delta Lloyd heeft op de sterk gekrompen Nederlandse hypothekenmarkt inmiddels een marktaandeel veroverd van 2,5%. "En we hebben trek in meer", aldus Melis.

Chief executive Niek Hoek voegt daaraan toe dat Delta Lloyd EUR15 miljard aan hypotheken heeft uitstaan, waarvan EUR8 miljard is gesecuritiseerd. Met de huidige "gezondere marges" op hypotheken is het volgens de topman interessant geworden om aflopende securitisaties weer terug te nemen op de balans van de bank of van zijn levensverzekeringentak.

Tijdens de kredietcrisis waren hypotheekmarges zeer laag en enige tijd zelfs negatief, omdat banken zeer hoge spaarrentes boden in de hevige concurrentie om particulier spaargeld.

Door Archie van Riemsdijk; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 5200; archie.vanriemsdijk@dowjones.com"

Het verdienmodel voor SNS is uiteraard ook de zogenaamde 'kickback fee' wat nu ook al geldt voor de Fundcoach ofschoon ik liever zou zien dat de er een eenmalige bemiddelingsfee of eenmalige transactiekosten werden gevraagd in plaats van verborgen kosten in de beheersfee van de fondsen. Ik hou niet zo van langdurige ondoorzichtige provisie. Maar goed dat later zou eerst al heel goed kunnen leven met de huidige fundcoach model.

nog een link over deze fee voor ge?nteresseerden.

http://www.fondsnieuws.nl/nieuws/headlines/artikelen/8119-debatteer-mee-kickback-zegen-of-vloek.html
heb die vette koppen even aangepakt
He He!

Ben
Ik wou even meedelen dat ik voorlopig de keuze heb gemaakt voor het product van OHRA (dochter Delta Lloyd). Nu ik alles aan het aanvragen en opzetten ben ziet het er inderdaad naar uit dat dit ongeveer is wat ik zoek. Fundcoach was natuurlijk beter geweest (meer fondsen en fondshuizen), maar Ik heb niet de indruk gekregen dat SNS op afzienbare tijd met dit alternatief komt. Bij Ohra heb ik de keuze uit circa 60 fondsen van verschillende aanbieders met een redelijke wereld-, sector -, offensieve en defensieve spreidingsmogelijkheid. Verder voldoet het product volledig aan wat ik zocht. Ze timmeren samen met DL daar aardig aan de weg. Bewust van de (nog) kleine markt maar met visie voor wat betreft de groeipotentie. OHRA is met zijn transactiekosten goedkoper dan DL, het verschil zit hem in de provisie van de adviseur die je er bij DL bij moet nemen. De TER van de fondsen zijn bij beide partijen gelijk.

Voor ge?nteresseerden zie http://www.ohra.nl/pensioenrekening/informatie/index.jsp#

Voor mij is deze discussie ten einde. Wat SNS betreft kijk ik over een jaar wel weer wat ze dan hebben lopen. En of ze ook wakker zijn geworden

Ik denk dat ik mijn SNS - hypotheek ook maar elders onder ga brengen, mijn SNS adviseur reageert nog steeds niet ondanks herhaaldelijk verzoek. Zou het aan mij kunnen liggen, of is dit een open deur?.

#Ben Ja staat een stuk beter niet
Betekend eea nu ook dat je hier niet meer optreed??

Groet,
Ben

Reageer