Beantwoord

Mijn SNS pas wordt minder geaccepteerd

Met de 'oude'SNS pas kon ik overal terecht. Maar sinds een jaar wordt het steeds minder. Ik kan geen geld meer opnemen bij de Maestro geldautomaat. En ook in veel winkels is de pintransactie moeilijker: ik moet eerst kiezen tussen:  1 Vpay of 2 Vpay. Elke knop werkt, maar VPay is kennlijk een drempel?
Zo wordt mijn mobioliteit met de SNS helaas verkleind.
icon

Beste antwoord door Marijke 27 november 2017, 16:41

We hebben nu een aantal berichten geplaatst met informatie over de V PAY-pas. Dit topic bestaat al sinds 2015 en daarom geef ik een update met alle informatie. Zo houden we dit thema actueel en duidelijk.

SNS geeft passen uit van de merken V PAY en Maestro. De V PAY-pas is afkomstig van leverancier Visa en de Maestro kaart wordt geleverd vanuit Mastercard. Bij SNS hebben klanten over het algemeen een Maestro pas. Omdat we beide passen uitgeven, vervangen we nu actief passen voor een VPAY-pas. In het verleden was dit een pas die voor wat moeilijkheden heeft gezorgd en deze reputatie achtervolgt de pas. Door de jaren heen is er veel veranderd en hebben we niet stilgezeten. De feedback op de community en de klantsignalen die we via de telefoon en winkel ontvangen, hebben hier een grote bijdrage aan geleverd. Mede daardoor wordt V PAY nu in Nederland net zo goed geaccepteerd als Maestro. Ook in de rest van de wereld kun je bijna overal betalen of geld opnemen met V PAY en Maestro. Welke pas je waar gebruikt, dat lees je hier.

Het kan voorkomen dat je een melding krijgt als je wil betalen met je V PAY-pas. Toont het pinapparaat 2x de tekst 'V PAY'? Maak dan een keuze en je kunt vervolgens pinnen. De oorzaak hiervan is dat het pinapparaat van de winkelier over verouderde software beschikt. Deze melding komt nog zelden voor, omdat steeds meer apparaten worden geüpdatet. Daarnaast komt het voor dat je de melding 'Pas geweigerd' ziet als je een contactloze betaling doet. In plaats van automatisch om een pincode te vragen bij het bereiken van je maximale limiet van contactloze betalingen, breekt het apparaat de opdracht af. Als je daarna pint door je pinpas in de automaat te steken en je pincode in te voeren, komt het helemaal goed. Aan dit punt wordt gewerkt. Dit geldt overigens ook voor een Maestro-pas.

Verder is het mogelijk dat een winkelier of de exploitant van de geldautomaat alleen een ander netwerk voor betalingsverkeer met betaalpassen ondersteunt. Als de aanbieder geen contracten heeft met VISA en/of Mastercard voor betaalpassen, dan is er geen betaling of opname mogelijk. Heb je een betaalautomaat waar je niet kunt pinnen? Geef dat dan aan ons door, dan geven wij dit direct door aan de leverancier van de betaalautomaat.

Bekijk origineel

59 Reacties

Hoi Karel,

Allereerst welkom op SNS Community.

Je geeft duidelijk aan dat je niet tevreden bent over het gebruik van de V PAY-pas. Is dit het geval in Nederland of ervaar je dit soms in het buitenland?

In Nederland kun je overal met V PAY betalen, met uitzondering van 'Your Cash' geldautomaten. Deze staan onder andere bij Plus/ Jumbo/COOP/C1000. VISA heeft aangegeven dat naar verwachting in 2015 de V PAY-passen wel worden geaccepteerd bij deze automaten. De exacte datum is nog niet bekend.

Het kan voorkomen dat je als keuze voor V PAY een 1 of 2 te zien krijgt. Het maakt niet uit welke keuze je hier maakt. In beide gevallen zal de betaling via V PAY gaan. Bij sommige betaalautomaten moet je eerst op 'ok' drukken om verder te kunnen. Dit heeft te maken met de versie van de software op de betaalautomaat. Dit kun je aan de buitenkant niet zien.

Heb je overigens al een nieuwe betaalpas met contactloos betalen ontvangen? Ik vraag hem anders graag voor je aan.

Om een beetje wegwijs te worden is het leuk om het dit topic ‘Welkom op de community’ door te lezen. Mocht je meer willen weten over andere leden en iets over jezelf willen vertellen, kun je dat doen in de Koffiekamer.
Dank je Olaf, alles is verklaarbaar natuurlijk. Maar gebruiksgemak en universeel gebruik zijnj nu eenmaal een 'staandaard' bij pinnen. In dit geval is de conclusie dat V-Pay te vroeg is uitgerold of dat te weinig partijen hierop anticiperen.
We hebben juist voor V PAY gekozen voor het universeel gebruik. In het buitenland kun je op de ene plaats wel met V PAY betalen en niet met Maestro en vice versa. Dit ligt aan het contract dat de winkelier heeft met zijn bank. Dit is vergelijkbaar met de acceptatie van bijvoorbeeld MasterCard en VISA creditcards. Met uitzondering van de 'Your Cash' geldautomaten, hoor je in Nederland overal geld op te kunnen nemen en te betalen in winkels. Ik hoor het graag als je ergens anders geen geld kunt opnemen of niet kunt betalen in een bepaalde winkel. Dan neem ik contact op met de betreffende leverancier.
Reputatie 1
@Karel H.
Blijft de optie om een nieuwe kaart aan te vragen (zoals Olaf aanbood). Deze heeft contactloos betalen en is een Maestro kaart. Is dat niet waat?
Groet,
Ben :cool:

Met de 'oude'SNS pas kon ik overal terecht. Maar sinds een jaar wordt het steeds minder. Ik kan geen geld meer opnemen bij de Maestro geldautomaat. En ook in veel winkels is de pintransactie moeilijker: ik moet eerst kiezen tussen:  1 Vpay of 2 Vpay. Elke knop werkt, maar VPay is kennlijk een drempel?
Zo wordt mijn mobioliteit met de SNS helaas verkleind.

Ha Karel deze Carel heeft al eerder aangegeven dat V-Pay te vroeg gegrepen is, maar kennelijk tegen dovemansoren.
Dus ruil even je pas om voor Maestro dan heb je het vertrouwde weer met NFC!!!

gr. Carel
Ik merk dat ik hetzelfde probleem heb. Nu is het drie extra knopjes indrukken en twee keuzes voor V-Pay nog wel overkomelijk.

Maar ik kreeg vandaag bij de bakker, waar ik elke week kom, te horen of ik toch liever niet wilde pinnen, want dat betekent extra kosten voor hem. Bij andere klanten heeft hij daar geen problemen en het is specifiek gerelateerd aan V-Pay.
Dat is toch vreemd. Overruled V-Pay het gewone pinnen dan altijd en zorgt dan op slinkse wijze voor extra kosten? Bij gebruik van een creditcard snap ik dit wel. Maar bij gewoon pinnen moet dit toch niet kunnen?

Hoe zit dit?
Reputatie 1

Ik merk dat ik hetzelfde probleem heb. Nu is het drie extra knopjes indrukken en twee keuzes voor V-Pay nog wel overkomelijk.

Maar ik kreeg vandaag bij de bakker, waar ik elke week kom, te horen of ik toch liever niet wilde pinnen, want dat betekent extra kosten voor hem. Bij andere klanten heeft hij daar geen problemen en het is specifiek gerelateerd aan V-Pay.
Dat is toch vreemd. Overruled V-Pay het gewone pinnen dan altijd en zorgt dan op slinkse wijze voor extra kosten? Bij gebruik van een creditcard snap ik dit wel. Maar bij gewoon pinnen moet dit toch niet kunnen?

Hoe zit dit?

Hallo JGS,
Welkom in de SNS community.
Zoals je in de andere bijdrages hier al kunt lezen, geeft de SNS kaarten uit met of V-Pay of met Maestro. De SNS is van mening dat het geen problemen zou moeten opleveren, echter zijn er toch steeds weer meldingen van het tegendeel.
Als je het te vervelend vindt, kun je een pas met Maestro aanvragen.
Succes.
Groet,
Ben :cool:
JGS schreef:

Hoe zit dit?

Hoi JGS,

Allereerst welkom op SNS Community. :)

Zoals BigBen aangeeft, wordt er met enige regelmaat gesproken over Maestro en V PAY op de community. De sofware van de betaalautomaat van de winkelier zorgt voor de extra knopjes en keuzes bij V PAY. Extra kosten voor de winkelier wanneer je pint met een V PAY-pas, heb ik niet eerder gehoord. Ik ga dit navragen bij de productmanager en kom er zo snel mogelijk op terug.

Om een beetje wegwijs te worden is het leuk om dit topic ‘Welkom op de community’ door te lezen. Mocht je meer willen weten over andere leden en iets over jezelf willen vertellen, kun je dat doen in de Koffiekamer.

...
Extra kosten voor de winkelier wanneer je pint met een V PAY-pas, heb ik niet eerder gehoord. Ik ga dit navragen bij de productmanager en kom er zo snel mogelijk op terug.
...

Bedankt voor de reactie. En ik vond het zelf ook vreemd vandaar mijn vraag. Maar ik benieuwd waar het dan aan ligt.
Zelf heb ik ook al enige tijd een betaalpas met V-Pay, nog nooit problemen gehad m.b.t. de acceptatie daarvan!
Extra kosten t.o.v. Meastro voor de winkelier lijkt mij een kwalijke zaak! Maar is slechts een gerucht. Lijkt mij ook niet kunnen, winkelier betaald m.i. per pin-transactie.

Wel vind ik het jammer dat ik nog niet contacloos kan betalen met SNSbank en dat er nog geen iBan nummer op mijn pas vermeld staat. Ik zag dat men bij de ING nu gratis de pas kan omruilen voor een contacloos betalen versie. Ook een idee voor SNS ?
WindBel schreef:

Zelf heb ik ook al enige tijd een betaalpas met V-Pay, nog nooit problemen gehad m.b.t. de acceptatie daarvan!
Extra kosten t.o.v. Meastro voor de winkelier lijkt mij een kwalijke zaak! Maar is slechts een gerucht. Lijkt mij ook niet kunnen, winkelier betaald m.i. per pin-transactie.

Wel vind ik het jammer dat ik nog niet contacloos kan betalen met SNSbank en dat er nog geen iBan nummer op mijn pas vermeld staat. Ik zag dat men bij de ING nu gratis de pas kan omruilen voor een contacloos betalen versie. Ook een idee voor SNS ?

Hi WindBel,
Jouw ervaringen met V-Pay kan ik onderschrijven. Sterker nog: in Londen kan ik al wel met mijn contactloze V-Pay (niet van SNS helaas) betalen in de metro, maar met mijn Nederlandse Maestro niet! Het maakt daarbij niet uit of je deze contactloze maestro pas van SNS, ING of ABN hebt.
:o
Overigens heeft SNS al lang de mogelijkheid om je wereldpas gratis te vervangen. Alleen je persoonlijke pas kost geld (ook bij vervaning dus). Als je even zoekt op 'contactloos betalen' op de SNS website, dan vind je snel het aanvraagformulier om je wereldpas te vervangen. Als je dan al bent ingelogd, wordt het formulier goeddeels al helemaal voor je ingevuld. Daarmee is het aanvragen van een nieuwe contactloze SNS wereldpas in een paar klikken gebeurd. Je hoeft dan niet te wachten totdat SNS heeft besloten om ook jouw pas te vervangen.
:rolleyes:
Groeten,
Stefan
WindBel schreef:

Goedemorgen Windbel,

Ik heb niets toe te voegen aan de meer dan heldere uitleg van Stefan :). Ook jij kunt hierdoor heel binnenkort contactloos betalen.

@Stefan Enorm bedankt weer. Door jouw hulp heb ik nu even tijd om een bakje koffie te drinken :cool:. Cheers!
Bedankt heren, ik heb zojuist mijn nieuwe betaalpas aangevraagd. Wist niet dat dit gratis kon. 
WindBel schreef:

Bedankt heren, ik heb zojuist mijn nieuwe betaalpas aangevraagd. Wist niet dat dit gratis kon. 

Graag gedaan. Binnen maximaal 5 werkdagen kun je contactloos gaan shoppen ;). Hier vind je trouwens alle info over hoe contactloos betalen in z'n werk gaat.
Reputatie 1

Maar ik kreeg vandaag bij de bakker, waar ik elke week kom, te horen of ik toch liever niet wilde pinnen, want dat betekent extra kosten voor hem.

Wie kan mij aan de kluts helpen, die ik kwijt ben?
Uit de quote begrijp ik dat V Pay iets anders is dan pinnen. Maar wat dan? Is dat contactloos betalen misschien?
Het lijkt mij handig om voorbereid te zijn op mogelijke betalingsstrubbelingen, maar uit deze discussie kan ik geen wijs worden.

Maar ik kreeg vandaag bij de bakker, waar ik elke week kom, te horen of ik toch liever niet wilde pinnen, want dat betekent extra kosten voor hem.

Uit de quote begrijp ik dat V Pay iets anders is dan pinnen. Maar wat dan? Is dat contactloos betalen misschien?
Het lijkt mij handig om voorbereid te zijn op mogelijke betalingsstrubbelingen, maar uit deze discussie kan ik geen wijs worden.

Ha Koos,
Er zijn wereldwijd twee grote instanties op het gebied van betaalpassen, Mastercard en Visa (de bekende uitgevers ook van creditcards).
Mastercard levert sinds jaar en dag ook de bekende betaalpas die door banken uitgegeven wordt. Deze pas heeft het Maestro logo en je bent gewend om hier mee te pinnen of in de automaten geld op te nemen. Deze pas heeft ook al geruime tijd de mogelijkheid om contactloos te betalen.
Visa heeft nu ook een betaalpas op de markt gebracht onder de benaming V-Pay, vooralsnog sterk geïntroduceerd in Duitsland met de intentie deze in ieder geval in Europa en daarna ook wereldwijd te introduceren.
De pas heeft niet de optie van contactloos betalen maar men introduceert dit nu ook.

De banken bepalen zelf met welke producten zij werken.
SNS heeft opeens besloten bij het omwisselen voortaan een V-Pay pas uit te geven tenzij je nadrukkelijk vraagt om een Maestro pas.
Zelfs na navraag is nog steeds onduidelijk wat het beleid van SNS nu is, twee passen handhaven of t.z.t. Maestro er uit gooien. Het argument dat men in de community heeft aangegeven om V-Pay te introduceren is om twee concurrerende producten te hebben.

Gezien de ervaringen van een aantal mensen heeft SNS m.i. de V-Pay pas te vroeg geïntroduceerd, uiteindelijk zal dit ook een professioneel product worden dat mag je van Visa verwachten.

Contactloos betalen.
Dit betekent eigenlijk kleine bedragen betalen zonder dat je een pas in een betaalapparaat stopt en zonder dat je een pincode ingeeft.
Vergelijk het met de oude chip-knip waar echter op de chip-knip het saldo stond gaat bij NFC het bedrag direct van je bankrekening af net als bij pinnen.
Je houdt de kaart tegen het betaalapparaat en accordeert. Ideaal voor kleine boodschappen snel kunnen afrekenen.
Er zijn maximale bedragen per dag vastgesteld en je kan als klant zelf kiezen of je er gebruik van wil maken of niet.

Heb je nu de kluts weer?

En waarom je bakker liever heeft dat je cash betaalt moet je hem zelf vragen. Want juist wordt gepromoot om overal ook kleine bedragen te pinnen.

Groet Carel

Hi Koos,

Welke kosten de winkelier (bakker) maakt opdat jij kunt pinnen, zijn sterk afhankelijk met het type overeenkomst die de winkelier heeft gesloten met de leverancier van de betaalterminal. Veel winkeliers hebben vandaag een overeenkomst waarbij ze voor debet kaarten (maestro en v-pay) een vast bedrag per maand betalen (bundel of flat-fee). Meestal betaal je voor de acceptatie van creditcards (Visa, Mastercard) weer een extra bedrag per maand. Omdat in NL praktisch iedereen een betaalpas (= debet kaart) heeft, kiezen veel winkeliers ervoor om deze extra kosten te besparen en geen creditcard te accepteren. Winkels waar veel toeristen komen (o.a. hotels en restaurants) zullen dit extra abonnement vaak wel nemen, omdat ze anders mogelijk omzet missen.

Vroeger was het heel gebruikelijk dat de winkelier daarnaast per pin transactie betaalde. Dat was destijds ook de reden waarom winkeliers geld vroegen aan hun klanten als je kleine bedragen met pin afrekende. De transactietarieven van maestro, v-pay, visa, mastercard, amex, etc. waren daarbij ook nog verschillend.

Technisch is het mogelijk om alleen maestro te accepteren op de betaalterminal, alleen weet ik niet of er Nederlandse aanbieders van betaaldiensten zijn die winkeliers apart laten betalen voor v-pay acceptatie (naast maestro acceptatie) in het abonnement. Ik heb ze nog niet kunnen vinden.

Groeten,
Stefan
Reputatie 1
Geweldig, zulke snelle duidelijke antwoorden. Ik ben weer bij.
Wat contactloos betalen is voor de consument weet ik wel, ik heb al eerder aangegeven de opt-out constructie te verafschuwen.
Wat die concurrentie betreft: daar ben ik niet blij mee. Algemeen aanvaarde en gebruikte middelen dienen gestandaardiseerd te zijn. Ik herinner me de teloorgang van standaardisatie toen ik met mijn telefoonkaart in een cel wilde bellen (jaja, dat is lang geleden) en tot de conclusie kwam dat daarvoor eeen andere telefoonkaart nodig was. Dat was nieuw, marktwerking heet dat - maar de standaard was om zeep geholpen. Gaat dat nu met de betaalpas gebeuren?
Ik ben al bezig vaker contant te betalen.....

Niet voor niets wordt met name in de ICT geroepen dat standaards heel goed zijn, vooral omdat er zoveel zijn om uit te kiezen.........:D
Beste sns ik ben helemaal niet blij met de nieuwe V pay pas omdat ik sinds kort niet meer kan geld pinnen bij ing pinautomaat tegenover mij
en omdat ik invalide ben maakt dat voor mij extra moeilijk .
Hoi wessel1960,

Welkom op de community.
Sinds 31 december is er een storing bij geldautomaten van ING met V PAY passen.
Meldingen van klanten sturen we door naar ING voor onderzoek. We hebben hiervoor de locatie van de geldautomaat met de datum en het tijdstip van de poging nodig.

Ik snap dat je hier geen boodschap aan hebt. Daarom wil ik in jouw geval kijken of we tot een andere oplossing kunnen komen. Wil je je gegevens en de gegevens die ik hierboven noemde, sturen naar webcare@sns.nl o.v.v. ‘Community – V PAY wessel1960’?
Ik vind het waardeloos die V-pay passen, mijn vrouw kreeg er ook bij vervangen je kon er in Duitsland op sommige plekken niet eens mee pinnen.

Ook was het moeilijk om in Turkije geld uit de automaten te krijgen.
Goedemorgen robvdk,
Het is vervelend als je ergens wil betalen en dit lukt niet. Ik snap dat je hierdoor minder vertrouwen hebt in de V PAY-pas. In Nederland wordt V PAY overal geaccepteerd. In het buitenland wordt onderscheid gemaakt tussen passen van Maestro en V PAY. Op de ene plek kun je wel met V PAY betalen en niet met Maestro en vice versa. Hier lees je welke pas in welk land het beste werkt. Ga je naar 1 van deze landen op vakantie en wordt V PAY niet geaccepteerd? Trek dan aan de bel. Mocht je een locatie in Nederland tegenkomen waar je V PAY-pas niet werkt, dan kun je ons mailen. Mail dan de locatie van de winkelier en de datum en het tijdstip waarop je de betaling probeerde te doen naar: webcare@sns.nl o.v.v. 'Community - V PAY'.
Marijke schreef:

...In Nederland wordt V PAY overal geaccepteerd...

Ik heb het idee dat V-pay contactloos niet altijd overal werkt. Bijvoorbeeld in de winkeltjes in/bij NS stations en Schiphol die worden gerund door HMSHost (franchisenemer). De betaalterminals die zij gebruiken accepteren wel contactloos VISA, maar geen contactloos V-pay.

PS: het kan zijn dat dit geen probleem is als je de V-pay contact chip gebruikt bij betaling, maar dat heb ik nooit geprobeerd
Goedemiddag Stefan,

Om nog even terug te komen op je verhaal: Het is zo dat er af en toe een terminal is die de contactloze transacties niet accepteert of bij het bereiken van een limiet (€ 25 per dag of € 50 in totaal) een melding geeft. Over het algemeen gaat contactloos betalen goed. Visa is hiermee bezig alleen moeten sommige winkeliers of ketens de update van hun betaalterminals nog uitrollen. Mijn collega heeft de locaties van de HMSHost aangemeld. Hopelijk kun je er snel contactloos betalen.
Ik zal het in de gaten houden.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P