SNS

Beantwoord

Mogelijkheden groen sparen bij SNS

• 11 mei 2014
  • 18 Reacties
  • 13491 Keer bekeken

Ik ben op zoek naar " groen sparen"   bij mijn SNS bank

Hoeveelheid rente is belangrijk maar niet belangrijkste, belangrijk is dat ik zo gebruik kan maken van belasting voordeel omdat je over " groene rente"  geen belasting hoeft te betalen.
Heeft 1 van jullie hier ervaring mee/ advies??

vr groet
icon

Beste antwoord door Dennis 14 mei 2014, 11:04

Hi TBvDam,

Allereerst welkom op de community 🙂. Ik zie dat je al een tijdje lid bent, maar dit is je eerste post. In het topic 'welkom op de community' vind je handige dingetjes om hier wegwijs te worden.

Als je op zoek bent naar 'groen sparen', ben je bij ons aan het verkeerde adres. Je kunt dan het beste een kijkje nemen op de website van ASN Bank. Als je op zoek bent naar 'groen beleggen', is het antwoord van Stefan inderdaad van toepassing. je betaalt enkel een 'all-intarief' (0,2% over de eerste 50.000 euro, daarna 0,1% per jaar) over de waarde van je portefeuille. Als je nog vragen hebt, hoor ik het graag.
Bekijk origineel

18 reacties

Badge
Ik denk dat je bij de ASN-bank moet zijn. Het goede nieuws is dat die onderdeel is van de SNS Reaal-groep. 😮
Reputatie 2
Badge +1
Hi TBvDam,

Als je bij SNS een beleggingsrekening opent (bijvoorbeeld SNS Zelf Beleggen), dan kun je zonder aan- of verkoopkosten handelen in het ASN Groenprojectenfonds. Je betaalt alleen een beheervergoeding (0,2% over de eerste 50.000 euro, daarna 0,1% per jaar) over de waarde van je portefeuille.

Het ASN groenprojectenfonds valt fiscaal onder "groene beleggingen" waardoor je gebruik kunt maken van de extra (aparte) vrijstelling in box 3.

Groeten,
Stefan
Hi TBvDam,

Allereerst welkom op de community 🙂. Ik zie dat je al een tijdje lid bent, maar dit is je eerste post. In het topic 'welkom op de community' vind je handige dingetjes om hier wegwijs te worden.

Als je op zoek bent naar 'groen sparen', ben je bij ons aan het verkeerde adres. Je kunt dan het beste een kijkje nemen op de website van ASN Bank. Als je op zoek bent naar 'groen beleggen', is het antwoord van Stefan inderdaad van toepassing. je betaalt enkel een 'all-intarief' (0,2% over de eerste 50.000 euro, daarna 0,1% per jaar) over de waarde van je portefeuille. Als je nog vragen hebt, hoor ik het graag.
Maar pas op: Groensparen kan a la minute door de regering worden afgeschaft, zoals vorig jaar (of was het alweer 2 jaar geleden) met maatschappelijk beleggen is gebeurd.
Er zijn inderdaad plannen in die richting. Nu kopen van bv ASN Groen, geeft dus geen enkele garantie op fiscaal voordeel per 1-1-2015.
Hi Warmbuffet,

Goed dat je meedenkt. Zolang er geen concrete plannen voor afschaffing zijn, kunnen we hier geen uitspraken over doen. Zoals altijd zullen we nieuws als eerste hier met jullie delen 🙂.
Ter Informatie

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3633247/2014/04/11/VVD-leider-Zijlstra-stop-wildgroei-fiscale-prikkels.dhtml

Maar aan de andere kant: Samsom wil de vermogensrendementsheffing differentieren tussen de 1% en 1,7%. waardoor een evt. groen fiscaal voordeel lager of hoger kan worden dan de huidige 1.2% (+0,7%)http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1416923
Hallo Warmbuffet,

Bedankt, daar hebben we iets aan! Pas wanneer er door de politiek een besluit wordt genomen, zal dit bij ons gaan spelen 🙂
Cynisch, Dennis?
Goedemorgen Warmbuffet,

Nee zeker niet cynisch. Ik bedoelde te zeggen dat wij geen advies kunnen geven op basis van een politieke partij, die het kabinet oproept om de wildgroei aan fiscale prikkels tegen te gaan.

Jouw speurwerk en meedenken wordt zeer gewaardeerd, zo blijven wij ook op de hoogte van wat er speelt.
Nee advies is moeilijk. Het enige wat we kunnen is op alle mogelijkheden én risico's wijzen. Realiserend dat het fiscale voordeel, op komende 1 januari, nog 1,9% is terwijl een vrij opneembare spaarrekening iets van 1,6% biedt en dat dit gezien kan worden als overcompensatie en derhalve het risico van regeringsingrijpen verhoogt. We hebben nog 6,5 maand te gaan en een besluit tot afschaffing danwel verlaging is in minder dan 3 minuten genomen zoals de recente geschiedenis bewijst.
Hi Warmbuffet,

We wachten in spanning af wat de overheid voor ons in petto heeft 😮
Hallo even een bron bericht van sparen.nl

Sommige banken, zoals ASN en Triodos, staan bekend als duurzaam, maar hebben geen groencertificaat. Deze banken investeren het spaargeld van hun spaarders dus wel duurzaam, maar je kunt geen gebruik maken van het fiscale voordeel. 

Lijkt er dus op dat je hier geen fiscaal voordeel kunt behalen bij ASN.
Gr. Willem
Reputatie 2
Badge +1
Hallo even een bron bericht van sparen.nl

Sommige banken, zoals ASN en Triodos, staan bekend als duurzaam, maar hebben geen groencertificaat. Deze banken investeren het spaargeld van hun spaarders dus wel duurzaam, maar je kunt geen gebruik maken van het fiscale voordeel. 

Lijkt er dus op dat je hier geen fiscaal voordeel kunt behalen bij ASN.
Gr. Willem

Hi Willem,
Klopt, je kunt alleen groen beleggen in bijvoorbeeld het ASN Groenprojectenfonds. Vanuit dat fonds worden obligaties van groene projecten gekocht die voldoen aan de regeltjes van de fiscus. Daardoor is het geld dat je hebt geinvesteerd in dit beleggingsfonds tot ca. 100.000 euro vrijgesteld in box 3.
Groeten,
Stefan
Reputatie 2

Is het ook mogelijk om bij ASN een spaarrekening te openen en deze te koppelen aan je SNS app zodat je hierin je bij en afschrijvingen ziet? 

Reputatie 1

Hoi Youst,

Goeie vraag en ik help je graag. Je kunt rekeningen van ASN Bank en RegioBank toevoegen aan SNS Mobiel Bankieren. Later wordt het ook mogelijk om betaalrekeningen van andere banken aan de app toe te voegen.

• Log in op de app van SNS
  • Ga naar 'Instellingen', 'Rekeningen' en kies 'Rekening toevoegen'
  • Kies ASN of RegioBank
  • Geef akkoord om gegevens te tonen
  • Je verlaat de app
  • Op de site van ASN of RegioBank geef je toestemming en onderteken je met digipas of digicode

Laat je weten of het is gelukt?

Marcel

Reputatie 1

@youst zojuist heb ik vernomen dat de bovenstaande informatie niet meer juist is. Sorry voor de onduidelijkheid. Het is niet mogelijk om een ASN of RegioBank spaarrekening te koppelen aan SNS Mobiel Bankieren. Je kunt alleen een ASN of RegioBank betaalrekening koppelen via deze methode. De stappen blijven hetzelfde, alleen onderteken je het met je digipas.

Reputatie 2

Dat is jammer dat de Volksbank labels niet onderling de spaarrekeningen kunnen toevoegen, zo kan je groen sparen bij ASN maar toch klant blijven bij SNS en via 1 app alles zichtbaar te hebben.

Reputatie 3

Wat mooi dat je bij zowel ASN als bij ons een rekening hebt. Dit sluit aan bij ons manifest, waarin we vanuit de Volksbank meerdere/verschillende klantwensen hopen te vervullen. We willen steeds meer samenwerken met onze andere merken, dus dit zou een mooie toevoeging voor de toekomst zijn. Voor nu houden we het de bij betaalrekeningen van onze merken.

Reageer