Na 32 jaar wordt het hoog tijd voor afscheid, ben er helemaal klaar mee.

• Aan het opstarten
  • 0 reacties
Wij zijn al 32 jaar klant bij de SNS. Destijds bij de SNS gekomen vanwege de kleinschaligheid, de aandacht voor de klant en alles wat men nu toezegt weer te gaan doen.
De SNS is ons echter binnenkort kwijt. Het zal ze weinig deren die ene klant, en het feit dat ik ze zeker niet bij vrienden of kennissen aanbeveel ook niet. Maar toch even de reactie.

In de gouden jaren hebben wij een tweede huis gekocht. Kon allemaal, aan een hypotheek geholpen, alleen kwam toen de crisis.

De eerste tegenvaller was de rente van de plafondhypotheek. Hoewel je zou vermoeden dat de huidige plafondrente niet zou stijgen, doet hij dat bij ons wel. Alle rentestanden gaan omlaag, de euriobor stijgt zeker niet, maar onze plafondrente wordt verhoogd, na afloop van de rentevastperiode. Gewoon geen discussie. Te bizar voor woorden en ik kan het niet begrepen krijgen

Natuurlijk zijn we in gesprek gegaan met een hypotheekadviseur. Dat is echter niet zoals in het verleden een vaste kracht van de SNS. Met nog mogelijk enige betrokkenheid en gevoel voor de zaak. Nee hoor een nietszeggende ZZP-er die is ingehuurd om de regels te vertellen en verder steeds terugverwijst naar een overleg wat hij moet voeren. Als hij dan een onbevredigend antwoord heeft krijg je dat per mail, lekker onpersoonlijk.

We willen inmiddels graag onze hoofdwoning verkopen en kleiner gaan wonen. De tweede woning hebben we nog enkele jaren nodig (die met die plafondrente die is verhoogd...) en dan kan ook deze woning verkocht. Onze eigen woning staat niet onder water, onze inkomens zijn alleen maar hoger geworden. Geen vuiltje aan de lucht zou je zeggen.
Volgens berekeningen zouden we als we nu een hypotheek zouden afsluiten tonnen meer kunnen lenen dan we voor beide huizen samen op dit moment doen.
Echter, geen sprake van zegt de SNS. De constructie, waarbij het ene huis als onderpand voor de ander dient kan niet worden gewijzigd of we moeten beide huizen dan maar verkopen. Zelfs als we beneden ons maximaal te lenen bedrag blijven geen kans bij de SNS.

Gelukkig zijn er banken die wel met de klant meedenken en waar we wel het ene huis kunnen houden en een nieuw
(en duurder huis) kunnen kopen. Dus als we een geschikt huis vinden nemen we met plezier afscheid van de SNS waar we al die jaren trouwe klant zijn geweest.

16 Reacties

@IrmaDH Toevallig is SNS nèt bezig om weer een "normale" bank te worden, dus wie weet kan jullie casus daarbij dienen als voorbeeld van hoe het niet moet en hoe je dat dan wel klantvriendelijk oplost. Ben benieuwd! :) 
IrmaDH schreef:

Wij zijn al 32 jaar klant bij de SNS. Destijds bij de SNS gekomen vanwege de kleinschaligheid, de aandacht voor de klant en alles wat men nu toezegt weer te gaan doen.
De SNS is ons echter binnenkort kwijt. Het zal ze weinig deren die ene klant, en het feit dat ik ze zeker niet bij vrienden of kennissen aanbeveel ook niet. Maar toch even de reactie.

In de gouden jaren hebben wij een tweede huis gekocht. Kon allemaal, aan een hypotheek geholpen, alleen kwam toen de crisis.

De eerste tegenvaller was de rente van de plafondhypotheek. Hoewel je zou vermoeden dat de huidige plafondrente niet zou stijgen, doet hij dat bij ons wel. Alle rentestanden gaan omlaag, de euriobor stijgt zeker niet, maar onze plafondrente wordt verhoogd, na afloop van de rentevastperiode. Gewoon geen discussie. Te bizar voor woorden en ik kan het niet begrepen krijgen

Natuurlijk zijn we in gesprek gegaan met een hypotheekadviseur. Dat is echter niet zoals in het verleden een vaste kracht van de SNS. Met nog mogelijk enige betrokkenheid en gevoel voor de zaak. Nee hoor een nietszeggende ZZP-er die is ingehuurd om de regels te vertellen en verder steeds terugverwijst naar een overleg wat hij moet voeren. Als hij dan een onbevredigend antwoord heeft krijg je dat per mail, lekker onpersoonlijk.

We willen inmiddels graag onze hoofdwoning verkopen en kleiner gaan wonen. De tweede woning hebben we nog enkele jaren nodig (die met die plafondrente die is verhoogd...) en dan kan ook deze woning verkocht. Onze eigen woning staat niet onder water, onze inkomens zijn alleen maar hoger geworden. Geen vuiltje aan de lucht zou je zeggen.
Volgens berekeningen zouden we als we nu een hypotheek zouden afsluiten tonnen meer kunnen lenen dan we voor beide huizen samen op dit moment doen.
Echter, geen sprake van zegt de SNS. De constructie, waarbij het ene huis als onderpand voor de ander dient kan niet worden gewijzigd of we moeten beide huizen dan maar verkopen. Zelfs als we beneden ons maximaal te lenen bedrag blijven geen kans bij de SNS.

Gelukkig zijn er banken die wel met de klant meedenken en waar we wel het ene huis kunnen houden en een nieuw
(en duurder huis) kunnen kopen. Dus als we een geschikt huis vinden nemen we met plezier afscheid van de SNS waar we al die jaren trouwe klant zijn geweest.

Hoi IrmaDH,

Wat ontzettend vervelend om dit te lezen. Ik kan me goed voorstellen dat je je als trouwe klant niet geholpen voelt in deze situatie. Ik wil graag voor je kijken of ik nog iets voor je kan betekenen. Wil je hiervoor je hypotheeknummer en contactgegevens sturen naar [email]webcare@sns.nl[/email], o.v.v. 'Community - hypotheek'? Ik verneem het graag van je.
Reputatie 2
Het jammer, maar waar; het is meestal niet "de SNS", maar een persoon "namens / voor / door" de SNS.
Gelukkig geldt dit ook andersom af en toe. :)
Betekend dus; ben je ontevreden over een zaak/voorval,  een medewerker, probeer eens een andere medewerker (of probeer het hier in de community :))!
Groet,
Ben :cool:
Hoi IrmaDH,

Lukt het om je gegevens te sturen naar [email]webcare@sns.nl[/email]? We helpen je graag verder.
Ik ken de casus niet, maar ben wel van mening dat een hypotheeknemer (= de bank in dit geval) zich flexibel moet opstellen en kijken van geval tot geval. iedere situatie is niet identiek. We moeten al zoveel aan advieskosten betalen en dan krijg je nauwelijks meedenken voor terug. Dat kan toch niet waar zijn, dacht ik zo.........
Hopelijk kunnen de mods toch nog iets voor elkaar krijgen. In elk geval succes met de hypotheken en de eventuele verkoop van jullie huis/huizen.
[/quote]

jaja, als ze nieuwe klanten kunnen krijgen willen ze nog wel eens gekke dingen doen, ik heb veel in de zaken wereld gezeten, maar bij de SNS zit je nog bij de minst kwaaie.
Je zou maar bij bv de ING of ABN-AMRO zitten !!!
Zo zwart wit zal het wel niet zijn wat de ING en/of ABN-AMRO betreft. Elk 'geval' is toch een specifieke situatie die m.i. persoonlijk benaderd moet worden. In overleg moet je samen toch een heel eind kunnen komen, dacht ik zo.............. Dus SNS: zet je beste beentje voort (en je beste mensen in) om deze mensen te helpen.
Jammer dat het op zo'n manier moet gaan, klantvriendelijkheid en klantgerichtheid begint nomaal bij de front office en niet bij back office!.
Klantvriendelijkheid en -gerichtheid behoort eigenlijk een beetje in de genen van iedereen te zitten. Per slot van rekening zijn het wel de klanten die het slaris van al die medewerkers betalen! Geen klanten, geen werk, geen eten. Laten we elkaar toch proberen te helpen waar en wat we kunnen.
Ik kan het gevoel van IrmaDH in reactie 1 wel delen. Met dit verschil dat ik toch maar blijf. Ik ervaar het nu als een opluchting dat SNS een poging doet zich om te vormen tot een normale bank. Ik ben al sinds “mensenheugenis” klant van SNS bank en haar voorgangers. Ruim 45 jaar. Meer uit luiheid en omdat alternatieven van hetzelfde laken een pak waren. Niet dat ik ooit vreemdgegaan ben.
Ooit was ik op bezoek bij de toenmalige Bondsspaarbank om te praten over de hypotheek. Het verhaal van de medewerker was dermate onduidelijk, verwarrend en verhullend dat ik toen gekozen heb voor een andere hypotheek verstrekker waar ik tot op heden nog steeds bij ben. Hoewel ik de details niet meer weet probeerde hij mij waarschijnlijk een veel te duur en/of voor mij onvoordelig product te slijten.
Een tweede geval betrof een spaarsaldo met opname voorwaarden waar de rente steeds van zakte. SNS weigerde een en ander om te zetten naar een gunstiger account. Ik zette het saldo over naar een andere bank waarmee de boete binnen een jaar was ingelopen.
Dan was er de offerte voor een levensloop regeling die ik tot twee keer toe heb aangevraagd. Er kwam geen enkele reactie. De concurrent heeft inmiddels het gehele traject afgehandeld.
Een keer liep de gal mij over en stelde ik een aantal kritische vragen aan SNS. Ik werd uitgenodigd op de bank om daarover te praten. De medewerkster kon eigenlijk alleen maar reageren over de houding van dienstverlenend personeel. Was men vriendelijk etc. etc. Op essentiële vragen waarom de bank bepaalde zaken aanpakte bleef ze steken in gestamel of moest daarvoor ruggespraak houden.
En dan heb ik alleen nog maar de meest saillante voorvallen aangestipt. Als ik zo terugkijk heeft de houding van de Bondsspaarbank c.q. SNS hen een paar ton aan inkomsten gekost. Had men zich in die jaren opener, efficiënter en intelligenter opgesteld dan waren zowel SNS als ik tevredener geweest. Ik wil dus ook maar zeggen dat ontevredenheid van klanten niet iets is van de laatste paar jaren. En natuurlijk is niet alles ach en wee. Veel ging wel goed en het internet bankieren ervaar is als een grote vooruitgang. Maar het doet mij deugd dat blijkbaar wordt ingezien dat men de houding van de laatste tientallen jaren niet vol kan houden. De initiatieven om buiten de banken om geldzaken te regelen zijn hierin een teken aan de wand. Ik wens SNS veel succes bij de reorganisatie en hoop daarvan toch nog de vruchten te kunnen plukken.
En hoe loopt het nu met IrmaDH af? Is de SNS haar 'al' kwijt of is er nog een oplossing mogelijk? Toch jammer dat iemand na zo veel jaren trouwe klant geweest te zijn, op zo'n manier zich gedwongen voelt te vertrekken. Alles is blijkbaar nog niet Normaal.:(
Hoi RobJan,

Wat een mooi genuanceerd verhaal. Je geeft treffende voorbeelden uit het verleden. Kunnen we jou op dit moment nog ergens bij helpen?

Helaas heb we nog niets van Irma vernomen. Als je meeleest Irma, we helpen je graag.
Wel, nou je het toch vraagt. Ik had c.q. heb twee kleine "lijfrente woekerpolisjes" De ene liep af bij De Goudse. Zij konden dat niet op een andere manier onderbrengen dus heb ik de polis bij SNS ondergebracht in een bankspaar regeling. Ik heb nog zo'n polisje dat nu nog loopt bij Nationale Nederlanden. Per 1-1-2014 veranderden de wettelijke regelingen waardoor ik op de huidige SNS rekening niet meer kon bijstorten. De mededeling van de wetswijziging kwam pas in de loop van december 2013 dus de polis overzetten naar SNS had ook niet meer gekund. Voor de tweede polis zou ik dus een nieuwe bankspaar rekening moeten afsluiten. Beide polissen wil ik volgend jaar tot uitkering laten komen (N.B. ik voldoe aan de regels daarvoor) Navraag begin dit jaar bij SNS leverde op dat men in dit geval soepel zou omgaan met het afsluiten van nieuwe bankspaar rekeningen. Mijn vraag: is dat inderdaad (nog) zo en zo ja zijn daar dan nog voorwaarden aan verbonden. En waar bestaat die soepelheid uit: geen afsluitkosten? Bij het openen van de eerste rekening heb ik overigens geen "advieskosten" betaald. Ik begrijp dat SNS dat graag doet maar in het geval van eenvoudige handelingen is dat overbodig.
Hoi RobJan,

Goed dat je dit vraagt. Een bankspaarproduct is een complex product. Graag neemt een collega van de afdeling Leven contact met je op om dit met je bespreken. Hij kan vervolgens voor je kijken aan welke voorwaarden je moet voldoen en welke mogelijkheden het beste bij je passen. Wil je hiervoor je contactgegevens sturen naar [email]webcare@sns.nl[/email], o.v.v. 'Community - Banksparen'? Ik verneem het graag van je.
Dit is het bericht dat ik naar aanleiding van de reactie van Olaf topic 15 https://forum.snsbank.nl/normaal-sns-86/na-32-jaar-wordt-hoog-tijd-voor-afscheid-ben-helemaal-klaar-mee-8546/index2.html#post61806 verstuurd heb.

Geachte heer, mevrouw,

Dank voor het toesturen van de benodigde informatie voor het afsluiten van een bankspaarrekening. Ik heb uw diensverleningsdocument aandachtig gelezen en daarin de volgende opmerking aangetroffen: “Sommige dingen doet de adviseur gratis voor je, zoals het regelen van een extra storting”. Zoals ik bij uw medewerker van de vestiging in Veendam al had aangegeven ben ik er niet verantwoordelijk voor dat ik in 2014 geen bijstortingen meer kon doen op mijn al bestaande bankspaarrekening bij SNS. Uw mededeling over de betreffende wetswijziging kwam eind december 2013. Al had ik gewild dan nog was de termijn te kort om de levensverzekering (waarde ± € 4500,-) bij Nationale Nederlanden c.q. Mandema en Partners over te sluiten naar mijn rekening bij SNS. Begin 2014 heb ik gebeld met de servicedesk van SNS en daar werd mij verzekerd dat er “soepel” zou worden omgegaan met klanten die door deze wetswijziging gedwongen werden een nieuwe rekening te openen. In uw dienstenwijzer Vermogen Opbouwen staat voor het afsluiten van een product zonder advies, zoals hier van toepassing, een bedrag van € 175,- genoemd. Dit bedrag lijkt mij in deze situatie onrealistisch gezien de hiervoor genoemde opmerking.
Graag verneem ik uw standpunt in dezen.
Met vriendelijke groet,
Hi RobJan,

Ik zie dat je e-mail in behandeling is genomen. Je ontvangt hier zo snel mogelijk een reactie op. Ik hoop uiteraard op een goede afloop.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)