Beantwoord

Nummerportabiliteit

• Bijna aan de top
  • 141 reacties
Gisteren werd terloops in Nieuwsuur opgenoemd dat het tegenwoordig mogelijk is je bankrekeningnummer mee te nemen bij het wisselen van bank (nummerportabiliteit).

Het meenemen van het bankrekeningnummer kwam ter sprake in een nieuwsitem dat ging over de salarisverhoging van een ING-directeur. Om de afkeur hierover uit te spreken overwegen ING klanten te wisselen van bank. Mensen kijken wat op tegen het wisselen van bank. Een van de redenen is het rekening nummer.

Kunnen jullie toelichten hoe het nu precies zit met die rekeningnummer-portabiliteit. Een beer op het pad die ik al zie is de bank-specifieke IBAN prefix die tegenwoordig in het rekening nummer verwerkt is. Die prefix zal neem ik aan niet overdraagbaar zijn naar een andere instelling.
icon

Beste antwoord door eRik19 12 maart 2018, 13:21

Op europees niveau wordt er ook over nagedacht ACM Rapport

De voorkeur gaat uit naar een 'alias' systeem: Je gebruikt een 'unieke naam' voor je betalingen en de daar achter verborgen IBAN rekening kun je makkelijk wisselen. Het lijkt op internet. Je connect met snsbank.nl, maar dat is een 'alias' naar het bijbehorende IP adres van de bank.

Dit lijkt handig, maar het levert volgens mij een groot veiligheidsrisico op. Vaak wordt er geprobeerd je naar malafide partijen om te leiden door vergelijkbare namen te registreren die overeenkomen met vertypingen; bv. snsbsnk.nl, snsbanl.nl etc.

Daar moet dus nog goed over worden nagedacht. Ik wil wel heel graag weten als ik geld overmaak naar 'firmajanssen', dat het bijhehorende rekeningnummer niet verwijst naar een bank buiten nederland.

Bekijk origineel

3 Reacties

Op europees niveau wordt er ook over nagedacht ACM Rapport

De voorkeur gaat uit naar een 'alias' systeem: Je gebruikt een 'unieke naam' voor je betalingen en de daar achter verborgen IBAN rekening kun je makkelijk wisselen. Het lijkt op internet. Je connect met snsbank.nl, maar dat is een 'alias' naar het bijbehorende IP adres van de bank.

Dit lijkt handig, maar het levert volgens mij een groot veiligheidsrisico op. Vaak wordt er geprobeerd je naar malafide partijen om te leiden door vergelijkbare namen te registreren die overeenkomen met vertypingen; bv. snsbsnk.nl, snsbanl.nl etc.

Daar moet dus nog goed over worden nagedacht. Ik wil wel heel graag weten als ik geld overmaak naar 'firmajanssen', dat het bijhehorende rekeningnummer niet verwijst naar een bank buiten nederland.
Oppassen met "slimme" technische oplossingen. Daar zit het betalingsverkeer al vol mee, waardoor ik nu ook al dikwijls het gevoel heb geen controle te hebben. Je geeft al een mooi voorbeeld aan. Dat komt de doelstelling van financiƫle weerbaarheid en verstandig financieel gedrag niet ten goede.
Overigens zijn er ook overheidsinstellingen die bankieren bij een buitenlandse bank als RBS bijvoorbeeld.
Het hoofdstuk rond de drie voorgestelde varianten moet ik nog lezen. Maar ik heb wel opmerkingen bij de analyse in de managementsamenvatting.
1. Men schermt met de onbekendheid van de overstapservice. Ik denk dat mede een rol speelt, dat het woord overstapservice suggereert dat de consument de bank aan het werk kan zetten. Maar dat is niet voldoende. Hij zal zelf ook nog heel wat moeten doen. Met andere woorden: de geboden overstapservice beantwoordt niet aan de verwachting.
2. Men anticipeert op de invloed van fintech, die het concurrentiemodel zou marginaliseren. Dat is mij nu juist een schrikbeeld. Alle acties verdwijnen achter een scherm van "gebruiksvriendelijkheid", moeilijk te regisseren.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)