SNS

Onnodig versturen ID gegevens.

• 14 mei 2016
  • 16 Reacties
  • 2104 Keer bekeken

• Lid SNS Klantenraad
  • 179 reacties
De laatste paar maanden hebben we wat wijzigingen door moeten voeren in onze producten bij SNS.

Om een beeld te geven: wij nemen een breed scala van producten af: betaal- spaarrekening, hypotheek, verzekering en beleggingsproduct.

Om de haverklap moeten wij echter bij een wijziging of toevoeging onze ID kaarten (oid) mee mailen.
Ik vind dat niet meer van deze tijd en redelijk gevaarlijk, waar de overheid ook voor waarschuwt. Te meer daar wij al ruimschoots bekend zijn bij de bank.
Al meerdere malen via de klantenservice aangegeven dat ik er niet van gediend ben en dat er andere oplossingen mogelijk moeten zijn. Telkens komt het antwoord: we moeten dit van de overheid.
Dat laatste geloof ik graag, maar er moet toch een eenvoudigere manier zijn; bijv. middels een bevestigingslink of Mijn SNS of DIGID. Hier valt veel op te winnen, ook voor SNS. Want de hele registratie en uitvoering van verzoeken kan hiermee eenvoudiger.

Wellicht dat er meer ideeën zijn om dit te vereenvoudigen, laat het vooral weten... weg met die bureaucratische rompslomp!!!!

16 reacties

Badge +1
Hallo Niek,

Dank voor je signaal. Kun je aangeven bij welke specifieke processen je het versturen van je ID-kaart overbodig vindt?
Tiber, dat is heel eenvoudig: bij alles als je reeds bekend bent bij de bank.
Bijvoorbeeld: je hebt een betaalrekening en wilt een andere rekening openen, dan zijn je gegevens toch bekend.
Van de week maakten "jullie" het helemaal te bont; klaarblijkelijk was mijn vrouw "slechts" gemachtigde op de betaalrekening in plaats van en/of. Bij verder alle rekeningen , hypotheken etc. die wij hebben zijn we "en/of". En zelfs het omzetten van gemachtigde naar "en/of" kon niet zonder beider ID kaarten. Toen ben ik, wellicht onterecht en waarvoor nog mijn excuus, boos geworden.
Badge +1
Je kunt een groot deel van 'identificatie verplichting ergernis' oplossen door veel zaken online en 'achter' je Mijn SNS te plaatsen.
Ik had er vorig jaar ook moeite mee dat ik mijn ID moest opsturen om een rekening te openen voor mijn minderjarige zoon.

Je belastingaangifte onderteken je met je DIGID of via de login bij de SNS, maar de SNS vertrouwd haar eigen login methode niet. en laat je een kopie van je ID meesturen....
Hoi Niek f en eRik19,

Ik snap dat het niet altijd makkelijk werkt om een kopie van je legitimatie mee te sturen. Dit doen we zodat we er zeker van zijn dat jij de aanvraag doet. Hierdoor wordt bijvoorbeeld nooit een rekening op jouw naam aangevraagd of kan iemand anders je adres niet wijzigen en een betaalpas aanvragen.
Badge +1
Beste Wouter,

Wij hebben al vaak gehoord waarom de SNS dit doet. De enige zekerheid die je hebt is dat de verzender van het document toegang heeft tot een kopie van het ID niets meer en niets minder. Als de SNS zekerheid wil hebben zul je via de SNS kantoren b.v. een fysieke identificatie moeten uitvoeren en de in te leveren documenten via de SNS winkel laten gaan.

Wat acht de SNS waarschijnlijker m.b.t. het vaststellen van de identiteit?
- Een login bij SNS via (of met met bevestiging van) digipas.
- Een kopie van een ID van iemand.
De SNS moet intern risico factoren hanteren mbt beide manieren van identificatie. Zoek ze maar eens op voor ons.

Wat is het nut van het aanbieden van het inloggen van digipas als persoonlijke identificatie ter vervanging van DigiD gezien het vertrouwen dat gesteld wordt m.b.t. het vaststellen van iemands ID?

Maar ik wil beweren dat hoe vaker er ID-kopiën rondgestuurd worden hoe groter de kans is dat er gerommeld wordt.
Een bekende manier om op iemands naam een rekening te openen is:
1 Verkrijg een kopie van ID
2 Open een rekening
3 Laat de eigenaar van het ID 0,01 cent storten op die nieuw geopende rekening.
Het grote probleem is hier er is geen fysieke controle plaats vind!
Badge
Wat @eRik19 zegt. Ik heb me ook groen en geel geërgerd aan het feit dat ik mijn eigen verhuizing weliswaar met digipas kan doorgeven, maar als ik mijn kind wil meeverhuizen (voor wiens spaarrekening ik gemachtigd ben, en wettelijk vertegenwoordiger) dan moet ik alles op papier opsturen.
Badge +1
maar als ik mijn kind wil meeverhuizen (voor wiens spaarrekening ik gemachtigd ben, en wettelijk vertegenwoordiger) dan moet ik alles op papier opsturen.
Goedemorgen,

Onze productmanager geeft aan dat er een wijzigingsverzoek is ingediend om het meeverhuizen van kinderen ook met je digipas mogelijk te maken.
Ik blijf bij mijn standpunt dat de Digipas validatie voldoende zou moeten zijn voor een groot aantal aanvragen. Het openen van bijv. een rekening is toch altijd minder "waardevol" dan het overboeken van geld nar een willekeurige rekening, wat met de digipas wel kan.
Badge
Onze productmanager geeft aan dat er een wijzigingsverzoek is ingediend om het meeverhuizen van kinderen ook met je digipas mogelijk te maken.

Mooi! Als het binnen een maand geregeld kan zijn dan heb ik er ook nog wat aan (dan krijgen we de sleutels van ons nieuwe huis).
Hoi ReinoutS,

Ik hoop met je mee. Een nieuw huis; leuk zeg! Moet er nog veel aan gebeuren of kun je er zo in?
Badge +1
Goedemorgen,

Hierbij nog een aanvulling vanuit productmanagement:

Productmanagement is het helemaal eens dat er verschillende processen makkelijker gemaakt kunnen worden door ondertekening met de digipas. Dit is ook zeker ons streven; het is alleen zo dat dit tijdrovende, complexe en kostbare processen zijn.

Hierbij een reactie op de ingebrachte punten in dit topic:
- Voor het identificeren van klanten hebben we altijd een kopie ID nodig; hierbij gaat het dus om nieuwe klanten.
- Voor sommige processen moet je namens iemand ondertekenen; denk hierbij bijvoorbeeld aan een ouder voor een kind. Op dit moment kunnen we dat technisch nog niet en is er nog een kopie ID nodig. Zoals gezegd zijn we bezig om dit voor adreswijzigingen mogelijk te maken. Voor nu vragen we nog om een kopie ID van de wettelijke vertegenwoordiger, zodat we kunnen controleren dat deze echt door de ouder/voogd wordt aangevraagd.
- Voor sommige processen moet je dubbel ondertekenen. Denk hierbij aan het toevoegen of verwijderen van een rekeninghouder. Hiervoor moeten beide personen de aanvraag ondertekenen en we hebben nu de mogelijkheid nog niet om een aanvraag te ‘bewaren’ of ‘door te sturen’ zodat de ander ook kan ondertekenen; je zit natuurlijk niet altijd samen achter de PC. We zijn hiermee bezig; vanwege de complexiteit is dit niet van vandaag op morgen geregeld.
- Processen die je enkelvoudig met de digipas kan ondertekenen zijn al zoveel mogelijk STP (online ondertekenen met digipas) gemaakt. Maar ook daar zijn nog mogelijkheden. Dit is ook een kwestie van tijd. Deze processen moeten we ook weer bouwen en daar is niet altijd tijd voor als deze IT’ers bijvoorbeeld bij een project nodig zijn.

Met betrekking tot de veiligheid van identificatie op basis van een kopie ID: Fraude met ID’s zien we afnemen. Dit komt aan de ene kant doordat klanten beter opletten wat ze met een kopie ID doen; heel terecht uiteraard. Aan de andere kant bouwen wij ook steeds meer risicobeperkende maatregelen in om te voorkomen dat er identiteitsdiefstal wordt gepleegd.
Goedemorgen,

Hierbij nog een aanvulling vanuit productmanagement:

Productmanagement is het helemaal eens dat er verschillende processen makkelijker gemaakt kunnen worden door ondertekening met de digipas. Dit is ook zeker ons streven; het is alleen zo dat dit tijdrovende, complexe en kostbare processen zijn.

Hierbij een reactie op de ingebrachte punten in dit topic:
- Voor het identificeren van klanten hebben we altijd een kopie ID nodig; hierbij gaat het dus om nieuwe klanten.
- Voor sommige processen moet je namens iemand ondertekenen; denk hierbij bijvoorbeeld aan een ouder voor een kind. Op dit moment kunnen we dat technisch nog niet en is er nog een kopie ID nodig. Zoals gezegd zijn we bezig om dit voor adreswijzigingen mogelijk te maken. Voor nu vragen we nog om een kopie ID van de wettelijke vertegenwoordiger, zodat we kunnen controleren dat deze echt door de ouder/voogd wordt aangevraagd.
- Voor sommige processen moet je dubbel ondertekenen. Denk hierbij aan het toevoegen of verwijderen van een rekeninghouder. Hiervoor moeten beide personen de aanvraag ondertekenen en we hebben nu de mogelijkheid nog niet om een aanvraag te ‘bewaren’ of ‘door te sturen’ zodat de ander ook kan ondertekenen; je zit natuurlijk niet altijd samen achter de PC. We zijn hiermee bezig; vanwege de complexiteit is dit niet van vandaag op morgen geregeld.
- Processen die je enkelvoudig met de digipas kan ondertekenen zijn al zoveel mogelijk STP (online ondertekenen met digipas) gemaakt. Maar ook daar zijn nog mogelijkheden. Dit is ook een kwestie van tijd. Deze processen moeten we ook weer bouwen en daar is niet altijd tijd voor als deze IT’ers bijvoorbeeld bij een project nodig zijn.

Met betrekking tot de veiligheid van identificatie op basis van een kopie ID: Fraude met ID’s zien we afnemen. Dit komt aan de ene kant doordat klanten beter opletten wat ze met een kopie ID doen; heel terecht uiteraard. Aan de andere kant bouwen wij ook steeds meer risicobeperkende maatregelen in om te voorkomen dat er identiteitsdiefstal wordt gepleegd.

Dank voor de uitvoerige reactie. Ik hoop dat de aandacht uiteindelijke tot verbeteringen mag leiden.
Badge
Hoi Niek f en eRik19,

Ik snap dat het niet altijd makkelijk werkt om een kopie van je legitimatie mee te sturen. Dit doen we zodat we er zeker van zijn dat jij de aanvraag doet. Hierdoor wordt bijvoorbeeld nooit een rekening op jouw naam aangevraagd of kan iemand anders je adres niet wijzigen en een betaalpas aanvragen.

Dat is **** want daar is DIGID al voor
Hoi coinoperator,

DigID is een inlogmanier van de overheid. Met je DigID kun je bij SNS niet inloggen.

Wil je verder op je taalgebruik letten? We willen op onze community graag op een respectvolle manier met elkaar omgaan. Hier lees je meer over in onze https:// https://forum.snsbank.nl/huisregels/.
Hoi coinoperator,

DigID is een inlogmanier van de overheid. Met je DigID kun je bij SNS niet inloggen.

Wil je verder op je taalgebruik letten? We willen op onze community graag op een respectvolle manier met elkaar omgaan. Hier lees je meer over in onze https:// https://forum.snsbank.nl/huisregels/.

Ik dacht dat Digid ook door andere instellingen / bedrijven gebruikt kan worden. Als ik bij mijn zorgverzekering moet inloggen, doe ik dat ook middels Digid.
Hoi Niek f,

Dat klopt; je kunt met je DigiD inloggen op websites van de overheid en zorg. Bij SNS is dit niet mogelijk.

Reageer