SNS

Vraag

Overboeken van je spaarrekening of betaalrekening

• 14 december 2018
  • 5 Reacties
  • 1710 Keer bekeken

Waarom kun je niet direct van de spaarrekening overmaken naar een willekeurige IBAN-rekening - of tenmiste een overmaking van spaarrekening naaar lopende rekening tegelijk versturen met een overmaking zonder een (valse) melding te krijgen dat het saldo ontoereikend is? Dit maakt op mij een zeer klunzige indruk (zit meeermaals op de digipas te hameren). Bij mijn vorige (Franse) bank kon dit allemaal wel.

5 reacties

Reputatie 2
Goedemiddag RNOE en welkom op de community. Het is niet de bedoeling dat we deze indruk achterlaten. Dat je deze melding krijgt heeft met een aantal van onze spaarrekeningen te maken. Van deze rekeningen kun je niet kosteloos standaard opnemen of extra op storten en hier willen we onze klanten voor waarschuwen. We willen zeker niet de indruk wekken dat het klunzig is, maar we willen dubbelchecken of je zeker weet dat je het bedrag wilt overmaken. Een valse melding dat het saldo ontoereikend is, is bij mij niet bekend. Zou je hier een schermprint van willen mailen samen met je gegevens naar webcare@sns.nl? Dan ga ik op onderzoek uit.
Beste Sanne
Als een dergelijke waarschuwing relevant is, geef hem dan meteen en niet nadat alle onderdelen (bedrag, IBAN, naam ontvanger etc.) ingevuld zijn en de klant weer eens op zijn digipas en computer 3 nummers in heeft zitten typen.

Na die eerste poging heb ik eerst het benodigde bedrag van mijn spaarrekening op mijn gewone rekening overgeboekt en meteen ook de overboeking naar de externe ontvanger opnieuw opgegeven (om te voorkomen dat ik nog eens 2 keer met de digipas in de weer moest). Daarbij kreeg ik een valse melding 'saldo te laag'. Kunnen jullie zeggen 'logisch' en dan zeg ik 'nee, want mijn Franse bank kon dat wel aan'.

Met vriendelijke groet
Reputatie 4
Badge +3
Beste @RNOE,

Omdat geld overboeken bij SNS Bank blijkbaar anders verloopt dan bij je Franse bank, geef ik graag een korte toelichting. Geld overmaken van een spaarrekening bij SNS Bank kan alleen via een gekoppelde tegenrekening, dit houdt in dat je twee transacties uitvoert en de velden opnieuw moet invullen. De melding 'saldo te laag' komt waarschijnlijk door het verschil in boekdatum en valutadatum. Op de boekdatum boeken we een bedrag bij of af. Op de valutadatum tellen we het bedrag mee bij het berekenen van de rente over je saldo. De uitgebreide achtergrondinformatie lees je hier. Ondanks dat geld overmaken in Frankrijk wellicht gemakkelijker verloopt, hoop ik dat deze informatie je meer inzicht geeft in geld overmaken in Nederland.
Ik ben wel blij dat een spaarrekening ook echt een spaarrekening is, en geen betaalrekening. De verleiding moet niet groter worden dan nodig. Dat zouden commerciele organisaties wel graag willen...
Reputatie 4
Badge +3
Op onze website kun je meer achtergrond informatie lezen over sparen en spaarrente, dit geeft wellicht beter inzicht in waarom er spaarrekeningen zijn. Overigens zit je met een betaalrekening ook goed bij ons. In het artikel van De Volkskrant lees je, naast veel financieel slimme tips voor 2019, dat SNS Bank en ASN de enige banken zijn die rente geven op het lopende saldo van een betaalrekening.

Reageer