Parkeergeld betalen / Chipknip vervalt /

Ik ben mij aan het verdiepen in het betalen van parkeergeld. Een van de redenen is dat de chipknip m.i.v. 1 januari vervalt voor het betalen van kleine bedragen zonder het invoeren van een pincode. Juist voor parkeren en kleine boodschapjes was de chipknip ideaal. Jammer dat de automatische saldo aanvulling er niet op zat (zoals bij de OV-Chip).
Volgens mij was destijds Rotterdam de eerste stad waar alleen nog maar met chipknip het parkeren op straat betaald kon worden. In mijn woonplaats zijn alle faciliteiten er nog cash/chipknip/creditcard en pin maar men is volop bezig met overschakelen.
Ik zie dat in Rtm er nu veel overgeschakeld wordt op pinbetaling (is wel trager). Daarnaast neemt het betalen vanaf de mobiele telefoon via zogenaamde belparkeerproviders een toevlucht. Ook hier geldt dat de standaardisatie niet hoog op de agenda staat. Iedereen wil het wiel uitvinden. Het verschil in de kosten per oplossing is mede daardoor groot. Maar ook het (on)gemak!
Op de site van mijn gemeente vond ik 6 belparkeerproviders (nieuw galgje-woord) die inmiddels actief zijn. En ben er nu een paar aan het vergelijken/uitproberen. Twee producten worden soms gecombineerd, het via mobiel kenteken parkeren, maar ook via mobiel/nfc producten aanschaffen. Eigenlijk dus twee faciliteiten die ook met de chipknip konden maar dan zonder mobiel. Ik concentreer mij in dit topic even alleen op het parkeren.
Wat ik dan doe is een aantal providers bellen om e.e.a. scherp te krijgen, de kosten te vergelijken en de (on)gemakken in kaart te brengen.
Google even op "kostenvergelijking belparkeerproviders" er zijn diverse overzichten.

Daarna probeer ik er een paar uit.
Ik heb wel vooraf een paar hoofdkeuzes gemaakt.
1. indien er sprake is van NFC dan nooit met een chipsticker op de phone, dus of de chip geïntegreerd in de betaalpas of liever en uiteindelijk communiceren met NFC van de mobiele phone.
2. Geen chipstickers op de voorruit. Erg onhandig als je even een andere auto hebt.
3. Bijvoorkeur automatisch aanvullen van het saldo van je eigen bankrekening/creditcard
4. Apps voor alle 3 de operating systemen.

Voorbeeld, mijn creditcard provider biedt een goedkope deal aan met Yellowbrick maar Yellowbrick heeft de sticker-op-de-voorruit optie dus die valt wat mij betreft af.
Ik probeer nu MyOrder.nl aanvankelijk zelfstandig bedrijf, overgenomen door Rabo, maar werkzaam met alle banken en creditcards. Optie parkeren met kenteken en afrekenen per minuut. Ook de optie om producten te kopen, maar zoals ik aangaf ik concentreer mij even op parkeren.

Hebben jullie inmiddels enig ervaring? Laten we dit dan delen.
Kan voor ons allen (en voor SNS) nuttig zijn.

Carel

21 Reacties

Hoi Carel,

Leuk dat je dit topic bent gestart! Je hebt al een aantal alternatieven beschreven, ter vervanging van de chipknip, om parkeergeld te betalen. Heb je ook al gekeken op de site van Parkmobile? Ik maak regelmatig gebruik van hun app om mijn parkeerbezoekjes in diverse steden af te rekenen ;).  Deze app is door Kassa uitgeroepen tot beste én voordeligste parkeer app.

In het najaar gaan we de eerste contactloze passen versturen. Hiermee kun je bedragen tot € 25 in één keer contactloos betalen. De opvolger van de chipknip! Wellicht is dit een goed alternatief voor je om straks je parkeergeld mee te betalen. Je kunt hier meer over lezen in het topic 'Contactloos betalen'.

Olaf:

1. Heb je ook al gekeken op de site van Parkmobile? Ik maak regelmatig gebruik van hun app om mijn parkeerbezoekjes in diverse steden af te rekenen ;).  Deze app is door Kassa uitgeroepen tot beste én voordeligste parkeer app.

2. In het najaar gaan we de eerste contactloze passen versturen. Hiermee kun je bedragen tot € 25 in één keer contactloos betalen. De opvolger van de chipknip! Wellicht is dit een goed alternatief voor je om straks je parkeergeld mee te betalen. Je kunt hier meer over lezen in het topic 'Contactloos betalen'.

Hoi Olaf,

ad 1. Heb ik naar gekeken en staat ook op mijn lijstje om uit te proberen. Is idd als beste getest, werkt goed in parkeergarages. Meestal gebruik ik daar de creditcard dan zijn er geen extra kosten en hoef je ook geen bonnetjes te bewaren. Bij ParkMobile is er een creditcard opslag van 3%. Maar eerst probeer ik nu MyOrder in combinatie met de portemonee van MiniTix waarmee je nu al andere dingen ter plakke kan betalen dan alleen parkeren. Die faciliteit test ik nog even niet zoals ik al aangaf..

ad 2. De NFC in de betaalpas verwerkt zoals nu al sedert april bij ING, werkt heel goed dus dat zal bij SNS ook straks een aanwinst zijn. Al een paar keer in winkels op station gebruikt. Alleen op dit moment niet mijn eerste onderzoekje ik richt mij even eerst op parkeren. Want bij het vervallen van de Chipknip is het belangrijk dat er een goed en handig parkeeralternatief is. Met Chipknip boodschappen betalen was toch al niet meer populair.
Ik gebruik al jaren met veel plezier Yellowbrick. Ik kon deze destijds gratis aanvragen. Omdat ik niet zo vaak betaald hoef te parkeren, heb ik geen abonnement en betaal ik per parkeeractie een paar dubbeltjes opslag. De Yellowbrick kaart leg ik gewoon los onder de voorruit, want bij controle nemen ze toch je kenteken als referentie i.p.v. de barcode op de kaart (in de meeste steden). Hiermee lijkt deze oplossing erg op ParkMobile. Daar heb ik ook een kaart van, maar die gebruik ik eigenlijk alleen op plekken waar ik niet met Yellowbrick kan betalen (maar wel met ParkMobile). Ik heb geen specifieke reden waarom Yellowbrick mijn eerste keuze is. Gewoonte denk ik.
Overigens gebruik ik de bijbehorende app op mijn Andriod om de parkeeractie te starten en te stoppen. Erg handig. Met de Yellowbrick app kun je meerdere kaarten beheren (dus ook de kaart voor de auto van mijn echtgenote die ik af en toe meeneem).
Hi Stefan,

Dat is ook een goede tip. Wat zijn precies de kosten per parkeeractie?

Overigens vervangt de gemeente Amsterdam momenteel een heel groot deel van de parkeerautomaten met Dip & Go. Dip & Go vervangt dan de betaling met pin.

Hi Stefan,

Overigens vervangt de gemeente Amsterdam momenteel een heel groot deel van de parkeerautomaten met Dip & Go. Dip & Go vervangt dan de betaling met pin.

Grappig ook bij SNS staat hier info over. Dus Dennis ik neem aan dat jij er alles vanaf weet?
lijkt op credicard betalen alleen hoef je daar geen geplande tijd in te voeren en betaal je alleen voor de werkelijke tijd.

http://www.snsbank.nl/particulier/betalen/klantenservice/dip-go-snel-en-veilig-betalen-zonder-pincode.html
de Hond schreef:

Grappig ook bij SNS staat hier info over. Dus Dennis ik neem aan dat jij er alles vanaf weet?
lijkt op credicard betalen alleen hoef je daar geen geplande tijd in te voeren en betaal je alleen voor de werkelijke tijd.

http://www.snsbank.nl/particulier/betalen/klantenservice/dip-go-snel-en-veilig-betalen-zonder-pincode.html

Hi Carel,

Ik weet wel het een en ander van Dip & Go inderdaad. Wil je er iets over weten?

de Hond schreef:

Hi Carel,

Ik weet wel het een en ander van Dip & Go inderdaad. Wil je er iets over weten?

Ja graag.
Even in telegramstijl .
1. Is het een product van alleen SNS?
2. Bij betalen met een belparkeerprovider betaal je per werkelijke gebruikstijd. Hier begrijp ik dat het identiek is aan betalen vooraf. Je geeft aan hoe lang je staat en je betaalt? Je bent dus altijd meer kwijt? Net als nu met vooraf betalen?
3. Behalve bij de parkeergarages daar doe je hetzelfde als met de creditcard. Je checked in en als je wegrijdt wordt er pas verrekend je hebt gelukkig geen bonnetjes die je moet bewaren en het kan met ieder kenteken waar je mee rijdt. Klopt dat?
Van het product Dip & Go wist ik het bestaan niet. En het werd vor het eerst genoemd toen ik nog geen deel uitmaakte van de community. Indien het een SNS feature is hoe komen de klanten dat dan te weten? Want een nieuwsbrief o.i.d. is er niet.
Hoi Carel,

Dip & go wordt door meerdere banken gebruikt en heeft in het buitenland meer naamsbekendheid dan in Nederland. Het wordt niet alleen in parkeergarages gebruikt, maar ook voor tolwegen.

Bij een parkeermeter kies je van te voren de parkeertijd. Je betaalt voor de volledige parkeertijd die je hebt ingevoerd. In een parkeergarage betaal je achteraf. Hier betaal je dus voor de werkelijke parkeertijd.

Dip & go is niet gekoppeld aan een kenteken. In je rekeningoverzicht kun je zien wat er is afgeschreven van je rekening.

Hoi Carel,

Dip & go wordt door meerdere banken gebruikt en heeft in het buitenland meer naamsbekendheid dan in Nederland. Het wordt niet alleen in parkeergarages gebruikt, maar ook voor tolwegen.

Bij een parkeermeter kies je van te voren de parkeertijd. Je betaalt voor de volledige parkeertijd die je hebt ingevoerd. In een parkeergarage betaal je achteraf. Hier betaal je dus voor de werkelijke parkeertijd.

Dip & go is niet gekoppeld aan een kenteken. In je rekeningoverzicht kun je zien wat er is afgeschreven van je rekening.

Olaf, hoe had ik nu van het bestaan van dit product moeten horen? Want er is info op de SNS site, maar ik heb nooit enig nieuws hierover gehoord.
Reputatie 2

Olaf, hoe had ik nu van het bestaan van dit product moeten horen? Want er is info op de SNS site, maar ik heb nooit enig nieuws hierover gehoord.

Had je dus toch eerder in de community moeten duiken! :)
Dit geldt natuurlijk voor heel veel zaken. Ik heb vandaag een pdf file (handleiding MijnSNS) opgehaald en stond verbaasd over de vele, vele mogelijkheden.
Het blijft dus toch belangrijk in MijnSNS regelmatig de berichten te lezen (doe ik bijna nooit dus).
Groet,
Ben :cool: 

Hi Stefan,

Hi Dennis,
Ik betaal 34 cent per parkeeractie aan Yellowbrick. Een abonnement is voordeliger wanneer je minimaal 3 keer per week parkeert met Yellowbrick. Je betaalt dan in plaats van kosten per transactie een bedrag van € 0,75 per pas. Maar ik parkeer hooguit 1x per maand op een plek waar ik moet betalen.
Groeten,
Stefan
Hallo Carel,

Er is inderdaad meer informatie over Dip & Go op onze website. Op welke manier kunnen we een nieuwe betaalwijze het best onder de aandacht brengen? Dit is waardevolle informatie voor ons, die wij mee kunnen nemen :-).
Hoi Stefan,

Bij Yellowbrick betaal je dus servicekosten voor het parkeren. Is betalen met Dip & Go een alternatief, waar geen servicekosten bij komen?

Hoi Stefan,

Bij Yellowbrick betaal je dus servicekosten voor het parkeren. Is betalen met Dip & Go een alternatief, waar geen servicekosten bij komen?

Jazeker, maar bij vooraf betalen moet je inschatten hoe lang je gaat parkeren en betaal je in de regel bijna altijd te veel. Ook als je te weinig betaalt (= boete!). Achteraf betalen is handig, je hoeft niet naar een centrale automaat te lopen die misschien weer stuk is of waar kauwgom in de gleuf is gepropt door een grapjas. En 34 cent is te overzien, toch? Krijg er een handige app bij.
Inmiddels stapje verder gekomen.
YellowBrick heb ik niet meer meegenomen want het is duurder en je moet een barcode zichtbaar plaatsen.
Ook sms'jes moten daar betaald worden. Voordeel van YellowBrick is wel dat het in heel veel plaatsen werkt.

MyOrder heb ik uitgeprobeerd. Werkt heel erg gemakkeliejk en is goedkoop.
Je betaalt per volledige transactie dus start met parkeren t/m stop met parkeren een bedrag van € 0,22 aan MyOrder.

Wat erg handig is dat je bij de start een default parkeertijd hebt van 1 uur, maar je kan zelf ook een andere tijd instellen. En stop je eerder dan betaal je alleen de werkelijke kosten.
Maar dan nu de handigheid. Als je nog steeds aan het winkelen/vergaderen of wat dan ook bent, ontvang je een gratis sms 5 minuten voor je ingestelde eindtijd. Je kan dan meteen intikken verlengen met de duur die je wenst zonder naar je auto te hoeven gaan.
Pas als je bij je auto staat om weg te rijden stop je de tijd en wordt de werkelijkheid verrekend.
Ik heb met een parkeercontroleur even gechecked of het ook werkt want het is een wat vreemd gevoel als je wegloopt en er ligt geen bonnetje in de auto. In de app staat het bewijs waar je geparkeerd was met begin en eindtijd en bedrag.

Ook is het erg handig dat je zelf met ieder voertuig kan afrekenen. Het is dus niet kentekengebonden. Je tikt het kenteken van ieder voertuig in waarin jij op dat momnet rijdt. Kortom een aanrader. Kijk wel even of de plaatsen waar je meestal parkeert MyOrder beschikbaar is.

MyOrder is inmiddels voor 80% eigendom van Rabo maar daar merk je niets van je kan opwaarderen met iedere bankrekening.

Inmiddels stapje verder gekomen.
YellowBrick heb ik niet meer meegenomen want het is duurder en je moet een barcode zichtbaar plaatsen.
Ook sms'jes moten daar betaald worden. Voordeel van YellowBrick is wel dat het in heel veel plaatsen werkt.

MyOrder heb ik uitgeprobeerd. Werkt heel erg gemakkeliejk en is goedkoop.
Je betaalt per volledige transactie dus start met parkeren t/m stop met parkeren een bedrag van € 0,22 aan MyOrder.

Wat erg handig is dat je bij de start een default parkeertijd hebt van 1 uur, maar je kan zelf ook een andere tijd instellen. En stop je eerder dan betaal je alleen de werkelijke kosten.
Maar dan nu de handigheid. Als je nog steeds aan het winkelen/vergaderen of wat dan ook bent, ontvang je een gratis sms 5 minuten voor je ingestelde eindtijd. Je kan dan meteen intikken verlengen met de duur die je wenst zonder naar je auto te hoeven gaan.
Pas als je bij je auto staat om weg te rijden stop je de tijd en wordt de werkelijkheid verrekend.
Ik heb met een parkeercontroleur even gechecked of het ook werkt want het is een wat vreemd gevoel als je wegloopt en er ligt geen bonnetje in de auto. In de app staat het bewijs waar je geparkeerd was met begin en eindtijd en bedrag.

Ook is het erg handig dat je zelf met ieder voertuig kan afrekenen. Het is dus niet kentekengebonden. Je tikt het kenteken van ieder voertuig in waarin jij op dat momnet rijdt. Kortom een aanrader. Kijk wel even of de plaatsen waar je meestal parkeert MyOrder beschikbaar is.

MyOrder is inmiddels voor 80% eigendom van Rabo maar daar merk je niets van je kan opwaarderen met iedere bankrekening.

Jammer dat MyOrder in minder dan 40 steden te gebruiken is. Ik heb zelf ook even een paar opties bekeken en gezien dat ik ook nog een parkmobile.nl account heb (130 steden, waarvan een aantal ook in Belgie). Daar krijg je ook een pasje bij dat je in een aantal steden (12) onder de voorruit moet leggen, maar in alle andere steden parkeer je op basis van kenteken. Ook het transactietarief is lager (25 cent per parkeeractie) en het werkt met een app voor mijn smartphone. Gewoon simpel starten en stoppen; geen gezeur met parkeertijden vooraf bepalen en achteraf corrigeren.
Dit is dus goedkoper dan Yellowbrick (118 steden, 34 cent per parkeeractie). Dus ik ga vanaf vandaag met parkmobile betalen...

Jammer dat MyOrder in minder dan 40 steden te gebruiken is. Ik heb zelf ook even een paar opties bekeken en gezien dat ik ook nog een parkmobile.nl account heb (130 steden, waarvan een aantal ook in Belgie). Daar krijg je ook een pasje bij dat je in een aantal steden (12) onder de voorruit moet leggen, maar in alle andere steden parkeer je op basis van kenteken. Ook het transactietarief is lager (25 cent per parkeeractie) en het werkt met een app voor mijn smartphone. Gewoon simpel starten en stoppen; geen gezeur met parkeertijden vooraf bepalen en achteraf corrigeren.
Dit is dus goedkoper dan Yellowbrick (118 steden, 34 cent per parkeeractie). Dus ik ga vanaf vandaag met parkmobile betalen...

Klopt is inderdaad jammer mart de steden breiden uit bij MyOrder. ze zijn veel later begonnen. Ik zal ParkMobile ook bekijken. Yellow Brick is wel één van de duurste. Uit oude onderzoeken komt steeds naar voren dat ze de goedkoopste waren maar dat is achterhaald.
de Hond schreef:

Klopt is inderdaad jammer mart de steden breiden uit bij MyOrder. ze zijn veel later begonnen. Ik zal ParkMobile ook bekijken. Yellow Brick is wel één van de duurste. Uit oude onderzoeken komt steeds naar voren dat ze de goedkoopste waren maar dat is achterhaald.

En, ben je al weer iets verder met je onderzoek? Ik kwam dit topic toevallig tegen. Heb zelf yellowbrick maar gebruik het eigenlijk niet. In parkeergarages steek ik meestal de cc erin en bij het verlaten nogmaals. Leuk onderwerp en ik ben benieuwd naar ieders ervaringen.

de Hond schreef:

Klopt is inderdaad jammer maar de steden breiden uit bij MyOrder (dus niet). Ze zijn veel later begonnen. Ik zal ParkMobile ook bekijken. Yellow Brick is wel één van de duurste. Uit oude onderzoeken komt steeds naar voren dat ze de goedkoopste waren maar dat is achterhaald.

En, ben je al weer iets verder met je onderzoek? Ik kwam dit topic toevallig tegen. Heb zelf yellowbrick maar gebruik het eigenlijk niet. In parkeergarages steek ik meestal de cc erin en bij het verlaten nogmaals. Leuk onderwerp en ik ben benieuwd naar ieders ervaringen.

In de garages gebruik ik ook de CC gemakkelijk en geen bonnen o.i.d.
Ja ik ben verder. MyOrder breidt nog steeds niet uit met steden dus blijft helaas in weinig plaatsen te gebruiken. Voor de goede orde MyOrder is niet alleen voor parkeren maar ook voor het doen van aankopen in bijvoorbeeld een restaurant/kroeg etc. MyOrder is nog steeds de goedkoopste hoewel de verschillen niet groot zijn. Men rekent € 0,22 per volledige transactie. En sms berichten zoals "u parkeertijd verloopt in 5 minuten", zijn gratis.
Inmiddels aangemeld bij ParkMobile (aanmelden op dit moment gratis. Is in heeeel veel steden te gebruiken. Is alleen bedoeld voor parkeren. Zonder abonnement zijn de kosten per transactie € 0,25 en eventuele sms'jes € 0,25, maar email is gratis. Voor € 2/mnd kan je ook een abo nemen, dan zijn de sms'jes gratis. Maar is echt overbodig.
De app is een verademing t.o.v. MyOrder. Kenteken wordt onthouden, meerdere kentekens en gebruikers zijn in te voeren. Er wordt gebruik gemaakt van de lokatie via GPS. Je staat op een plek ziet op de kaart waar de parkeerplaatsen zijn, ziet zelfs de tarieven en als het om de hoek goedkoper is rijd je daarheen en je parkeert. Plaatsen waar je vaak parkeert kun je als favoriet aangeven. Asl je niet meer weet waar je auto staat dan is er een "where is my car" functie. Eigenlijk teveel om op te noemen. Volgens vergelijkende onderzoeken dé goedkoopste oplossing. Er is geen portemonee functie. Je hoeft dus niet eerst geld te storten waarvan betaald wordt (Bij MyOrder is dit wel zo). Aan het eind van de maand worden alle verschuldigde kosten van je bankrekening afgehaald. Lees uitgebreide info op hun site www.parkmobile.nl met leuk demo fimpje.
O, en voor alle Smartphones, dus ook voor WindowsPhone!! Bovendien werkt het ook in België.

Het blijkt al uit de eerste ervaringen, ik ben enthousiast.

de Hond schreef:

Klopt is inderdaad jammer maar de steden breiden uit bij MyOrder (dus niet). Ze zijn veel later begonnen. Ik zal ParkMobile ook bekijken. Yellow Brick is wel één van de duurste. Uit oude onderzoeken komt steeds naar voren dat ze de goedkoopste waren maar dat is achterhaald.

In de garages gebruik ik ook de CC gemakkelijk en geen bonnen o.i.d.
Ja ik ben verder. MyOrder breidt nog steeds niet uit met steden dus blijft helaas in weinig plaatsen te gebruiken. Voor de goede orde MyOrder is niet alleen voor parkeren maar ook voor het doen van aankopen in bijvoorbeeld een restaurant/kroeg etc. MyOrder is nog steeds de goedkoopste hoewel de verschillen niet groot zijn. Men rekent € 0,22 per volledige transactie. En sms berichten zoals "u parkeertijd verloopt in 5 minuten", zijn gratis.
Inmiddels aangemeld bij ParkMobile (aanmelden op dit moment gratis. Is in heeeel veel steden te gebruiken. Is alleen bedoeld voor parkeren. Zonder abonnement zijn de kosten per transactie € 0,25 en eventuele sms'jes € 0,25, maar email is gratis. Voor € 2/mnd kan je ook een abo nemen, dan zijn de sms'jes gratis. Maar is echt overbodig.
De app is een verademing t.o.v. MyOrder. Kenteken wordt onthouden, meerdere kentekens en gebruikers zijn in te voeren. Er wordt gebruik gemaakt van de lokatie via GPS. Je staat op een plek ziet op de kaart waar de parkeerplaatsen zijn, ziet zelfs de tarieven en als het om de hoek goedkoper is rijd je daarheen en je parkeert. Plaatsen waar je vaak parkeert kun je als favoriet aangeven. Asl je niet meer weet waar je auto staat dan is er een "where is my car" functie. Eigenlijk teveel om op te noemen. Volgens vergelijkende onderzoeken dé goedkoopste oplossing. Er is geen portemonee functie. Je hoeft dus niet eerst geld te storten waarvan betaald wordt (Bij MyOrder is dit wel zo). Aan het eind van de maand worden alle verschuldigde kosten van je bankrekening afgehaald. Lees uitgebreide info op hun site www.parkmobile.nl met leuk demo fimpje.
O, en voor alle Smartphones, dus ook voor WindowsPhone!! Bovendien werkt het ook in België.

Het blijkt al uit de eerste ervaringen, ik ben enthousiast.

Leuk om te lezen dat jouw ervaringen ook positief zijn. Ik ben zelf overgestapt van Yellowbrick naar Parkmobile begin dit jaar. Ik ben nu goedkoper uit, kan in meer steden (incl. Belgie) parkeren en hoef in de meeste gevallen geen parkeerkaart onder de voorruit te leggen (gewoon op kenteken dus). Ook de app werkt prettiger, maar dat is mijn subjectieve mening.
;)
En zojuist heb ik mij ook aangemeld bij parkmobile. Thanks voor jullie informaties en bijdragen.:)

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)