SNS

Beantwoord

Payconiq - Betalen met je telefoon

• 2 mei 2017
  • 23 Reacties
  • 2397 Keer bekeken

Ik kwam dit artikel tegen:

Helaas niets vernomen via dit forum of de site van de SNS. Heb ik iets gemist?
icon

Beste antwoord door Tibor SNS 9 juli 2018, 16:59

Goedemiddag,

Hierbij weer een update: Vanaf vandaag testen we Payconiq in de beta-app van Internet Bankieren en Mobiel Bankieren. In eerste instantie worden deze testen gedaan door medewerkers van SNS. Hopelijk kunnen we dit snel verder uitbreiden.
Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 2
Badge +1
Interessant. Alleen jammer dat je relatief veel handelingen moet verrichten bij een betaling. En de betaling is waarschijnlijk niet direct zoals bij sowdan.

Ik vraag me af in hoeverre dit concept verschilt van oplossingen zoals PayPal. Volgens mij kan ik met de PayPal app hetzelfde als met de Payconiq app, maar is de acceptatie van PayPal (zeker internationaal gezien) groter. En ik kan er inmiddels contactloos (= snel) mee betalen in alle winkels waar ze de contactloze bankpas al accepteren.

NB: met de invoering van PSD2 kan Payconiq rechtstreeks de betaling van je rekening halen zonder tussenkomst van een incasso (achteraf) of een doorverwijzing naar de app van jouw bank 😳 Als je de algemene voorwaarden van Payconiq leest, dan constateer ik dat ze daar op 'voorsorteren' :8
Maar met je PayPal kun je niet rechtstreeks overmaken naar vrienden? Of toch wel, als zij ook over een PayPal account beschikken?
Ik had in elk geval van de moderators verwacht dat zij melding gedaan zouden hebben van deze ontwikkeling(en) waarin de SNS ook participeert.
Reputatie 2
Badge +1
Met PayPal kun je rechtstreeks (en gratis binnen de EU) geld overmaken naar vrienden die ook PayPal hebben. Gewoon op basis van een e-mail adres (en misschien ook telefoonnummer :?).
Hetzelfde geldt ook voor Payconiq, want als de contactpersoon aan wie ik geld wil overmaken geen Payconiq heeft, bestaat er geen relatie tussen telefoonnummer/e-mail adres en het bankrekeningnummer van de begunstigde in het Payconiq systeem. Waarschijnlijk is die contactpersoon dan niet vindbaar in de adreslijst binnen de Payconiq app.
Ik heb al een paar keer met PayPal geld overgemaakt van/naar mensen in China en de VS. Daar kennen ze geen IBAN, maar wel PayPal. Helaas is die service niet gratis, maar wel makkelijk. Dit zie ik PayConiq voorlopig nog niet doen.:8
Heb ik iets gemist?

Hoi Blacktomcat,

Op 20 april kondigden we Payconiq aan met een persbericht. Vanaf de zomer kun je de nieuwe betaaldienst gebruiken. Ik ben benieuwd naar de bevindingen als jullie 'm gaan gebruiken.
@Dennis, die heb ik inderdaad niet gezien. Eigenlijk had ik verwacht dat jullie dit ook in het forum zouden vermelden. 🙂
@Dennis, die heb ik inderdaad niet gezien. Eigenlijk had ik verwacht dat jullie dit ook in het forum zouden vermelden. :)

Groet,
Ben 🆒
Dank je Ben. De mods hadden dit in één of meerdere topics over mobiel betalen pro-actief moeten melden, vind ik. Dan hadden zij die veer ergens kunnen verstoppen.
Badge +1
Nog heel even geduld, maar Nederland is er bijna klaar voor: Payconiq. De mobiele betaaldienst waarmee je online, onderweg en onderling kunt betalen. Je kunt aankopen eenvoudig afrekenen door het scannen van een QR-code die op de pinterminal verschijnt. Ook is het invoeren van een IBAN niet meer nodig als je een betaling doet. We verwachten dat deze functie rond april 2018 onderdeel wordt van onze betaalapps. Nieuwsgierig? Lees hier meer.
Nog heel even geduld, maar Nederland is er bijna klaar voor: Payconiq.
Gisteren las ik dat ABN/AMRO zich heeft teruggetrokken uit de Payconiq-samenwerking.
Badge +1
Hier even de link (april 2017) dat een aantal banken meegaan doen met de intentie: klaar in zomer 2017.
Hier de link dat ABN/AMRO stopt vanwege eigen app Tikkie
Reputatie 2
Badge +1
Ik heb de app al geïnstalleerd. Nu nog wachten op SNS...
Ik heb de app al geïnstalleerd. Nu nog wachten op SNS...

Update: We hopen medio juli live te gaan maar we zien ook nog technische uitdagingen. Mochten we deze niet op tijd oplossen, dan wordt het iets later. Langs deze weg houden we jullie op de hoogte van de voortgang.
Reputatie 2
Badge +1
Ben benieuwd!
Als ik lees wat je aan informatie moet hebben om dit te laten werken, concludeer ik dat dit al een voorloper van PSD2 is. maar dan langs een andere route? Ik moet Payconiq toegang geven tot mijn contacten? Tot mijn locatie (voor de winkels)? Kwalijk!
Hoi Koos,

Dat vraag ik me ook weleens af bij apps. In het privacy statement van Payconic staat dat ze je locatie en het adresboek op je telefoon gebruiken om bepaalde functies van de app mogelijk te maken en de functionaliteit ervan te verbeteren. Ze doen dit alleen als je hiervoor uitdrukkelijk toestemming geeft. Als je wil weten om welke functionaliteiten het gaat, dan kun je het beste contact opnemen met Payconic.
Hier doet zich dus hetzelfde probleem voor als we bij PSD2 de achterdeur hebben genoemd. Zodra ik in de contactgegevens sta van iemand die Payconiq gebruikt, zijn mijn gegevens daar dus ook bekend of in ieder geval toegankelijk.
Het wordt tijd dat de consument eens flink gaat dwarsliggen en zich niet door luimakende gemaksdingetjes laat overhalen tot ongewenste dingen (misschien niet ongewenst voor jezelf, dan toch mogelijk voor al die contacten).
Badge +1
Goedemiddag,

Hierbij weer een update: Vanaf vandaag testen we Payconiq in de beta-app van Internet Bankieren en Mobiel Bankieren. In eerste instantie worden deze testen gedaan door medewerkers van SNS. Hopelijk kunnen we dit snel verder uitbreiden.
Reputatie 2
Badge +1
Afgelopen maand heb ik de Payconiq app geïnstalleerd en geautoriseerd om betalingen via een incasso te verrekenen van mijn betaalrekening. Helaas ben ik nog geen plekken tegen gekomen waarbij ik deze app kan gebruiken.
Badge +2
Top dat je ons op de hoogte houdt, Stefan. Laat je het weten wanneer je een plek tegenkomt waar je de app kunt gebruiken? Ik lees graag je ervaringen.
Hier doet zich dus hetzelfde probleem voor als we bij PSD2 de achterdeur hebben genoemd. Zodra ik in de contactgegevens sta van iemand die Payconiq gebruikt, zijn mijn gegevens daar dus ook bekend of in ieder geval toegankelijk.

Ik begrijp dat mijn probleem niet is opgelost? En nu niet naar Payconiq verwijzen...
SNS gebruikt het, en moet ook mijn privacy bewaken.
Hoi Koos,

In het privacy statement van Payconiq uit 1 van mijn eerdere berichten staat onderstaande. Ze doen dit alleen als je hiervoor uitdrukkelijk toestemming geeft. Als je wil weten om welke functionaliteiten het gaat, dan kan Payconiq hier meer over vertellen.

Hoi Dennis,
Ik begrijp dat SNS die verantwoordelijkheid niet aan kan. Maar ik zie ook dat je niet inziet dat die toestemming (of beter de weigering daarvan) hier net zo weinig voorstelt als bij PSD2.
Jammer.
Wat ik vreesde is gelukkig niet waar. Ik heb contact opgenomen met Payconiq:

Beste mensen,

Ik ben geschrokken van de wijze waarop de payconiq-app gebruikt zou kunnen worden.
Als ik uw voorwaarden goed heb begrepen, zou er volgens de regels het volgende kunnen gebeuren:

Ik heb telefonisch contact met heer A. Ik sta in de contacten op zijn smartphone.
Deze meneer A. maakt gebruik van de mogelijkheden van payconiq, en geeft toestemming om payconiq toegang te laten krijgen tot zijn contacten.

Daarin staan mijn gegevens, die ik pertinent NIET ter beschikking wil stellen van Payconiq.

Hoe gaat u met deze discrepantie om? En hoe kan ik deze strijdigheid voorkomen, zonder alsnog toestemming te geven? Het lijkt mij in strijd met de wet (Europees: PSD2, GDPR in Nederland: AVG), dus u komt in een strafbare positie als u over mijn gegevens beschikt zonder mijn toestemming. Het lijkt mij ook niet praktisch uitvoerbaar om al mijn telefonische contacten te verbieden mijn gegevens vast te leggen.

Ik verneem graag enige uitleg.

Vraag gisteravond laat verstuurd, vanmorgen (!) al een reactie:

Beste Koos,

Bedankt voor je berichtje. Ik wil dit graag voor je ophelderen. Payconiq vraagt inderdaad om toestemming tot de contactenlijst. De Payconiq app geeft dan de contacten direct weer in de contactenlijst in de Payconiq app. Dit betekent echter niet dat ze automatisch worden opgeslagen in ons systeem - dat is namelijk niet zo. Jouw gegevens zijn dus wel zichtbaar voor je contact, maar worden niet ter beschikking gesteld aan Payconiq. Het is simpelweg een weergave van jouw naam in de app.

Alleen als iemand zich registreert bij Payconiq, en dus actief gebruik maakt van Payconiq, worden gegevens opgeslagen in ons systeem. Heb jij dit zelf niet gedaan, staat bij ons niets geregistreerd.

Ik hoop dat dit je iets meer duidelijkheid brengt.
Heb je nog vragen, hoor ik het natuurlijk graag!

Met vriendelijke groet, Kind regards,
Tessa
Payconiq Support

Gezien het feit dat de Volksbank steun geeft aan Payconiq, en ook beweert zorgvuldig om te gaan met mijn gegevens, had ik mogen verwachten dat SNS dit antwoord kon geven. Als je met zo'n bedrijf in zee gaat, moet je dit soort zaken toch willen weten? Of speelt hier naïviteit een rol?

Kortom: ik ben heel blij met de reactie van Payconiq, maar teleurgesteld in SNS, die kennelijk niet goed weet wat ze ondersteunt..

Reageer