SNS

Privacy in nieuwe algemene voorwaarden

• 29 juni 2015
  • 6 Reacties
  • 957 Keer bekeken

https://www.privacybarometer.nl/nieuws/3863/Nieuwe_voorwaarden_ASN_Bank_in_strijd_met_gedragscode

Wat lees ik nu weer, lieve SNS? Leggen jullie nu nieuwe algemene voorwaarden op aan de ASN waarbij persoonlijke gegevens met derden gedeeld kunnen worden? En hoe zit het eigenlijk met SNS-klanten, ben ik zonder goed op te letten met dezelfde voorwaarden akkoord gegaan?

Als dat zo is, lijkt me dat niet normaal!

6 reacties

https://www.privacybarometer.nl/nieuws/3863/Nieuwe_voorwaarden_ASN_Bank_in_strijd_met_gedragscode

Wat lees ik nu weer, lieve SNS? Leggen jullie nu nieuwe algemene voorwaarden op aan de ASN waarbij persoonlijke gegevens met derden gedeeld kunnen worden? En hoe zit het eigenlijk met SNS-klanten, ben ik zonder goed op te letten met dezelfde voorwaarden akkoord gegaan?

Hoi ReinoutS,
Er staat "SNS REAALgroep" dus niet de SNS. Deze is ook onderdeel van SNS REAALgroep. De "touwtjes trekkers" van de hele groep willen een "afstemming binnen de groep", denkt men op de website die je aangaf.
Ik denk dat men bij de SNS ook deze voorwaarden al heeft- Ik meen dat nog niet zolang geleden gelezen te hebben, dat die bij de SNS ook zijn aangepast.
Men probeerd steeds meer "grip" op de informatie die "men kan vergaren" te krijgen. Is kostbaar!
We hebben hier in de community al veel gesproken over bijv. Cookies, waar men al veel info mee kan verzamelen. SNS is erg terughoudend in het geven van informatie.
Groet,
Ben 🆒
Hoi ReinoutS,
Er staat "SNS REAALgroep" dus niet de SNS. Deze is ook onderdeel van SNS REAALgroep. De "touwtjes trekkers" van de hele groep willen een "afstemming binnen de groep", denkt men op de website die je aangaf.
Ik denk dat men bij de SNS ook deze voorwaarden al heeft- Ik meen dat nog niet zolang geleden gelezen te hebben, dat die bij de SNS ook zijn aangepast.
Men probeerd steeds meer "grip" op de informatie die "men kan vergaren" te krijgen. Is kostbaar!
We hebben hier in de community al veel gesproken over bijv. Cookies, waar men al veel info mee kan verzamelen. SNS is erg terughoudend in het geven van informatie.
Groet,
Ben 🆒

Wel balen, ga ik weg bij ING, juist vanwege dit soort zaken, naar ASN en nu dit weer.
Ik zie nog maar paar oplossingen: weer contant geld gaan gebruiken of een aantal betaalrekeningen te gebruiken per topic zodat alleen delen van je gedrag bekent zijn, maar dan gaan ze weer gegevens koppelen...

P.S.
Ben, misschien kunnen we onze  eigen forum statistieken gaan verkopen als Experts en dan een feestje bij Jan. 

Ben, misschien kunnen we onze  eigen forum statistieken gaan verkopen als Experts en dan een feestje bij Jan. 

Goed idee. Heeft de SNS je nog geen contract aangeboden dan? Anders moeten we Ton maar es vragen over enkele jaren (als hij tijd heeft:D ;).
Misschien heeft Wanda een potje?
Tot bij Jan dan!
Groet,
Ben 🆒

Hoi Reinout,

We hebben de discussie even laten gaan, terwijl we intern informatie verzamelden. De gewijzigde voorwaarden komen vanuit SNS Bank NV, de holding die bestaat uit SNS, BLG Wonen, ASN Bank en RegioBank. We vinden het belangrijk om als groep dezelfde voorwaarden te hanteren. Recent zijn de voorwaarden van SNS ook gewijzigd, als het goed is heb je deze geaccepteerd in een voorloopscherm van Mijn SNS. Zoals het nieuwsbericht dat jij plaatste al aangeeft, is het de bedoeling om de gegevens onderling uit te wisselen als de situatie daarom vraagt. Het klopt wel dat klantgegevens voor mailinglijsten gebruikt worden. Mailings worden veelal verzorgd door externe partijen. Direct na verzending van de mailings worden de gegevens door de externe partij vernietigd. Ik wil graag benadrukken dat we geen plannen hebben om privacygevoelige gegevens voor commerciële doeleinden te delen met derde partijen.

We hebben de discussie even laten gaan, terwijl we intern informatie verzamelden. De gewijzigde voorwaarden komen vanuit SNS Bank NV, de holding die bestaat uit SNS, BLG Wonen, ASN Bank en RegioBank. We vinden het belangrijk om als groep dezelfde voorwaarden te hanteren. Recent zijn de voorwaarden van SNS ook gewijzigd, als het goed is heb je deze geaccepteerd in een voorloopscherm van Mijn SNS. Zoals het nieuwsbericht dat jij plaatste al aangeeft, is het de bedoeling om de gegevens onderling uit te wisselen als de situatie daarom vraagt. Het klopt wel dat klantgegevens voor mailinglijsten gebruikt worden. Mailings worden veelal verzorgd door externe partijen. Direct na verzending van de mailings worden de gegevens door de externe partij vernietigd. Ik wil graag benadrukken dat we geen plannen hebben om privacygevoelige gegevens voor commerciële doeleinden te delen met derde partijen.

Bedankt voor de aanvullende informatie. Goed om te weten dat jullie geen plannen hebben om informatie te delen voor commerciële doeleinden; echter het feit dat dit wel kan op basis van de gewijzigde voorwaarden en dat dit in strijd lijkt te zijn met de gedragscode is toch wel een misser te noemen. Hopelijk wordt dit op afzienbare termijn rechtgezet.
Bedankt voor de aanvullende informatie. Goed om te weten dat jullie geen plannen hebben om informatie te delen voor commerciële doeleinden; echter het feit dat dit wel kan op basis van de gewijzigde voorwaarden en dat dit in strijd lijkt te zijn met de gedragscode is toch wel een misser te noemen. Hopelijk wordt dit op afzienbare termijn rechtgezet.

Ik had ook al bij de ASN geklaagt over de te vrijblijvende beschrijving in de algemene voorwaarden. In een reactie werd ik verwezen naar een toelichting. Mijn reactie:
Dank voor uw uitvoerige reactie. U verwijst in uw reactie naar een webpagina, maar in de voorwaarden van Regelement Priverekeningen Juli 2015, deel 28. 'Voorwaarden van en informatie over uw betaalrekening' blijkt dat m.b.t. de geldigheid van voorwaarden, informatie op de webpagina's van de ASN geen rol speelt.

In de toelichting op de voorwaarden/regelement schrijft ASN: "Wij stellen persoonsgegevens van klanten bijvoorbeeld niet aan derden ter beschikking voor commerciële doeleinden.". Maar ook : "Wij stellen deze gegevens bijvoorbeeld ter beschikking aan partners of leveranciers die een taak voor de bank uitvoeren."
Blijkbaar onderscheid de ASN drie groepen: partners, leveranciers en derden, maar zijn die niet gedefinieerd. Door dit wel te doen wordt e.e.a. duidelijker.

In de Algemene Bankvoorwaarden, artikel 10: Persoonsgegevens lijken deze drie groepen ook benoemd te worden, zonder daar bv. 'partners' (de groep waartoe de bank behoort)  expliciet te noemen.

Aan de ene kant kan ik me voorstellen dat reglement/voorwaarden toegankelijk moeten zijn (leesbaar voor groot publiek), maar dat zou niet ten koste moeten gaan van zorgvuldigheid en volledigheid.

Op de webpagina waarnaar u verwijst vermeld ASN: "De algemene omschrijving in onze algemene voorwaarden leidt mogelijk tot vragen. Wij zullen als reactie daarop deze algemene omschrijving in een vernieuwde versie van de voorwaarden beter specificeren.".

...

Ik wacht met interesse de aanpassingen in de (ver)nieuw(de) voorwaarden af zodat een toelichting niet meer nodig is.

Conclussie is: 'SNS Bank NV' doe je huiswerk !

Erik

Reageer