SNS

Rente op spaarrekeningen

• 29 juli 2014
  • 62 Reacties
  • 4739 Keer bekeken

Bij elke rente verlaging op het sparen krijg je een mooi bericht in de trant "we volgen de marktbeweging". wat let je als "bank"om is niet de markt te volgen. Banken lenen voor praktisch niets aan geld bij de NB. Komt bij dat ik het buitengewoon triest vind dat de rente verlaagt wordt op het zilvervloot sparen en dat terwijl dat voor kinderen is.

Als je jezelf als "bank" zijnde wil profileren moet je juist je rente handhaven of verhogen, zo trek je ook weer nieuwe klanten aan.
Maar goed ik ben dan ook geen econoom en zal het wel niet begrijpen.....

62 reacties

Hoi Robert01,

Goede vraag Robert, ik snap ook je frustratie over de hoogte van de spaarrente voor kinderspaarrekeningen. In deze blog leggen we uit wat de hoogte van de spaarrente bepaalt. Zo lees je hier bijvoorbeeld dat de rente die de Europese Centrale Bank weliswaar laag is, maar dat dit tot gevolg heeft dat ook de spaarrente laag is. Deze beweging zie je over de hele markt en heeft ermee te maken dat banken ook goedkoop elders geld kunnen aantrekken.

Verder streven we ernaar om een betere spaarrente te bieden dan de andere grote banken. Daar zijn we de laatste jaren goed in geslaagd. Heel veel consumenten hebben hun spaargeld bij ons onder gebracht. Natuurlijk zien we ook dat kleinere banken – vaak slechts tijdelijk - hogere spaarrentes aanbieden dan SNS Bank. We hebben veel van deze partijen zien komen en weer gaan… Ons beleid is dus niet om de hoogste rente na te streven maar wel altijd een aantrekkelijke rente te hebben.

SNS Bank volgt dus de marktbeweging. Zolang het binnen onze rentemarges past, kan het voorkomen dat we een verlaging niet doorvoeren in onze spaarrente. We hopen dat dat volgende keer het geval is 🙂.
Volgens mij is er nog geen profiel voor de kleine spaarders, dus ook geen Voordeel Vergelijker!

Vreemd, want SNS is een bank voor jongeren¿
Hoi Robert01,

Goede vraag Robert, ik snap ook je frustratie over de hoogte van de spaarrente voor kinderspaarrekeningen. In https://"https://forum.snsbank.nl/sparen-63/bepaalt-de-hoogte-de-spaarrente-7963/" leggen we uit wat de hoogte van de spaarrente bepaalt. Zo lees je hier bijvoorbeeld dat de rente die de Europese Centrale Bank weliswaar laag is, maar dat dit tot gevolg heeft dat ook de spaarrente laag is. Deze beweging zie je over de hele markt en heeft ermee te maken dat banken ook goedkoop elders geld kunnen aantrekken.

Verder streven we ernaar om een betere spaarrente te bieden dan de andere grote banken. Daar zijn we de laatste jaren goed in geslaagd. Heel veel consumenten hebben hun spaargeld bij ons onder gebracht. Natuurlijk zien we ook dat kleinere banken – vaak slechts tijdelijk - hogere spaarrentes aanbieden dan SNS Bank. We hebben veel van deze partijen zien komen en weer gaan… Ons beleid is dus niet om de hoogste rente na te streven maar wel altijd een aantrekkelijke rente te hebben.

SNS Bank volgt dus de marktbeweging. Zolang het binnen onze rentemarges past, kan het voorkomen dat we een verlaging niet doorvoeren in onze spaarrente. We hopen dat dat volgende keer het geval is 🙂.

Precies wat je zegt Dennis, "Deze beweging zie je over de hele markt en heeft ermee te maken dat banken ook goedkoop elders geld kunnen aantrekken".

Omdat ze dus elders ook goedkoop geld kunnen lenen zijn de normale klanten, lees voetvolk, niet interessant genoeg. Totdat de rente weer omhoog gaat bij de ECB dan komen wij pas weer in beeld. Maar goed dit is een eindeloze discussie. Neemt niet weg dat ik me belazerd voel en nog dagelijks wordt. En dit gebeurd niet alleen bij de sns ook bij de andere banken of door onze mooie Belastingdienst, die rekent namelijk een fictief rendement van 4 procent over je spaargeld en vermogen en dat terwijl je al tijden geen 4% rente meer krijgt op je spaartegoeden.

Hoewel ik geen bitcoins bezit, mag het van mij het nieuwe betaalmiddel gaan worden zodat langzaam maar zeker banken niet meer nodig zijn. Al zal de bitcoin of iets dergelijks uiteindelijk ook beheerd moeten worden en daar zal ook aan v erdient worden. Kortom eindeloze en zinloze discussie die beter niet gestart had kunnen worden, door mij in dit geval. Nouja discussie...... 2 personen die reageren hahahaha.
Hi Robert01,

Goed dat je deze discussie op gang hebt gebracht 😃. De verlaging van de spaarrente doet veel stof opwaaien. Ik verwacht nog wel meer reacties van onze leden 😉.

@Pela, de Voordeel Vergelijker geeft inzicht in de jaarlijkse kosten van een betaalrekening bij diverse banken. Voor de jeugd- en jongerenrekening worden geen kosten in rekening gebracht. Om die reden is er voor deze doelgroep geen Voordeel Vergelijker.
Vergelijk je voordeel
Wat betaal jij voor sparen, betalen en verzekeren? En ben je benieuwd wat je betaalt bij een andere bank?

Dank u vriendelijk voor uw opmerking, maar de Voordeel Vergelijker gaat verder dan betalen, zie sparen, een zeer interessant onderwerp voor de jeugd!
Hi Pela,

De Voordeel Vergelijker vergelijkt inderdaad betalen, sparen en verzekeren! Naast sparen, blijkt ook het vergelijken van de verzekeringspremie interessant te zijn 🙂.
Dank u vriendelijk, dus er zou een profiel voor de kleine spaarders kunnen komen, ben wel benieuwd hoeveel spaargeld ze hebben?
Hi Pela,

Mogelijk wordt dit onderzocht in een volgend onderzoek. Ik was zelf ook nieuwsgierig hiernaar, de website gemiddeldgezien.nl vermeldt het volgende:

‘Het klinkt gek, maar mannen hebben vaak meer spaargeld dan vrouwen. Dit komt waarschijnlijk omdat mannen denken een grotere buffer nodig te hebben voor als het slecht gaat. Vrouwen beginnen vaak wel eerder met sparen. Vrouwen beginnen namelijk met spaargeld als ze gemiddeld 14 jaar oud zijn. Mannen beginnen met sparen op een gemiddelde leeftijd van 17 jaar.’

Het gemiddelde spaarbedrag wordt niet beschreven. Het NIBUD heeft berekend hoeveel spaargeld je minimaal achter de hand zou moeten hebben. In onderstaande tabel staan deze bedragen per type huishouden:

Gezinssituatie Minimale buffer
Alleenstaande 3.550 euro
(Echt)paar 4.000 euro
Alleenstaande ouder met 1 kind 3.950 euro
Alleenstaande ouder met 2 kinderen 4.350 euro
Alleenstaande ouder met 3 kinderen 4.950 euro
Alleenstaande ouder met 4 kinderen 5.350 euro
(Echt)paar met 1 kind 4.400 euro
(Echt)paar met 2 kinderen 5.000 euro
(Echt)paar met 3 kinderen 5.400 euro
(Echt)paar met 4 kinderen 5.900 euro
Dank u vriendelijk voor deze informatie, ik hou van dit soort getallen.
[quote]Dank u vriendelijk voor deze informatie, ik hou van dit soort getallen.

Tja en nu??? Wat kan je met die getallen/cijfers, je word er zelf geen cent rijker van hoor....

Gaat mij erom dat ze continue de spaarrente's verlagen onder het mom van marktbeweging.
En het meest trieste vind ik dat ze de rente verlagen op een spaarrekening wat voor kinderen bedoeld is. Je kan het net zo goed in een oude sok doen. Weet de belastingdienst ook niet wat je hebt en hoef je daar ook geen belasting over te betalen. Want uiteindelijk worden al je spaarcentjes/rekeningen bij elkaar opgeteld en als je boven de (volgens mij?)€43000,- uitkomt betaal je weer extra belasting.
U heeft gelijk, ik word er niet rijker van, maar alleen het idee, dat ik me niet herken in die getallen, dat idee maakt me blij.

De € 43000 die u noemt, dat getal herken ik niet en dat komt omdat ik niet 'gehuwd' ben.:)
Badge +1
Hoi Robert01,

Ik begrijp je frustratie, van deze cijfers word je helaas inderdaad niet rijker.
We balen er zelf ook van dat de rente zo laag is.
Ook deze cijfers zullen daar niet bij helpen, ik hoop dat ze wel een bijdrage leveren aan de discussie over sparen en belasting betalen in het algemeen.
Het klopt dat het heffingsvrij vermogen met fiscale partner € 42.278 is en zonder fiscale partner € 21.139.
Ik mis in de discussie de opmerking van Rober01 dat de fiscus ons 4% in rekening brengt - terwijl we van SNS maar 1,5% meer krijgen. We worden dus voor 2,5% ' genaaid'  (sorry voor de dames op het forum!). Wie of wat kan de fiscus eens wakker schudden dat die 4% al lang niet meer van deze tijd is?
U heeft een punt, heb verleden week met iemand gesproken die bij de fiscus werkt, maar de fiscus kan er niets aan doen. Het is een maatregel van de regering en ik denk niet dat we een politieke partij zullen vinden die de regering eens wakker zal schudden.

Misschien zijn er leden die lid zijn van een politieke partij?
Actie!:)

Vroeger moesten we de ontvangen rente opgeven, dat was eerlijker, toch¿
Ik mis in de discussie de opmerking van Rober01 dat de fiscus ons 4% in rekening brengt - terwijl we van SNS maar 1,5% meer krijgen. We worden dus voor 2,5% ' genaaid'  (sorry voor de dames op het forum!). Wie of wat kan de fiscus eens wakker schudden dat die 4% al lang niet meer van deze tijd is?

Kan het zijn dat de mensen bij wie de fiscus 4% in rekening brengt, niet (alleen) sparen bij de SNS met 1,5%?
Groet,
Ben 🆒
http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2013/06/18/commissie-van-dijkhuizen-lagere-belastingtarieven-met-een-hele-lange-eerste-schijf-minder-aftrekposten-en-eenvoudiger-toeslagen-leiden-tot-meer-banen.html

Lager forfaitair rendement over vermogen in box 3
De commissie adviseert verder het forfaitair rendement in box 3 van 4% te verlagen. Dit rendement wijkt teveel af van wat burgers werkelijk aan inkomsten over hun vermogen ontvangen. De commissie beveelt aan om het rendement vast te stellen op basis van de spaarrente van de afgelopen 5 jaar hetgeen voor 2014 een niveau van 2,4 % zou betekenen. De commissie heeft financiering gevonden voor een eerste stap naar 3% met ingang van 2014.
Volgens mij is het spaartegoed 330 miljard en dat is erg veel………………………..:):)
Reputatie 2
Badge

De fiscus brenkt ons een 4% in rekening. De fiscus gaat uit van een rendement van 4% en rekent daar belasting over. Dat is nog steeds niet fraai maar toch wat anders.
Hi Tieritomba,

Daar heb je zeker een punt. De fiscus rekent met een forfaitair rendement over vermogen van 4%. In een markt van dalende rentes is dat inderdaad niet meer van deze tijd. Overigens betaal je geen 4% belasting over je vermogen: je betaalt 30% belasting over het rendement van 4% over je eigen vermogen. Uiteraard gaat het alleen om het vermogen boven de heffingsvrije voet. Dit komt neer op een tarief van 1,2% vermogensrendementsheffing. Goed dat je dit aangeeft Eva, een erg belangrijk detail.

@pela: het onderzoeksrapport dat je plaatst, stamt al uit juni 2013. Volgens mij zijn de aanbevelingen nog niet geïmplementeerd, heb je iets kunnen vinden over het vervolg van dit onderzoek?
http://taxlive.nl/-/kabinetsreactie-op-commissie-van-dijkhuizen-en-winstbox-vertraagd

Staatssecretaris Wiebes van Financiën heeft de Tweede Kamer laten weten dat deze de kabinetsreactie op het advies van de Commissie Van Dijkhuizen en de integrale analyse over de winstbox in het tweede kwartaal van 2014 tegemoet kan zien.

Brief Staatssecretaris van Financiën, 4 maart 2014, nr. DB/2014/121U 

Zijn ambtsvoorganger had eerder aangekondigd dat deze reacties voor 1 april 2014 naar de Tweede Kamer zouden worden gestuurd. Wiebes kan door zijn recente aantreden deze toezeggingen binnen de toegezegde termijn niet gestand doen.
Hi Pela,

Een wisseling van de wacht zorgt er dus voor dat de beslissing en de implementatie vertraagd zijn. Jammer, ik hoop echt dat dit wordt aangepast. Zoals gezegd is een fictief rendement van 4% niet meer van deze tijd voor de spaarder en de kleine belegger.
Reputatie 4
Badge +1
Reken er maar op dat als ze die 4% verlagen je ergens anders weer meer moet betalen....
Ben eens gaan zien bij Twitter, want SNS is ook lid van Twitter.

Rentewijzigingen (in 13 stappen van 2,8 % naar 1,5 %)
23 juli 2014
14 mei 2014
5 februari 2014
27 november 2013
16 juli 2013
23 april 2013
18 maart 2013
14 januari 2013
21 december 2012
5 november 2012
14 augustus 2012
25 juni 2012
1 juni 2012 geen drempelbedrag meer voor hoge spaarrente
2 april 2012
Laat ik het simpel houden, voor mij is SNS niet meer interessant en bij de volgende renteverlaging zal ik een beslissing nemen.
Ben eens gaan zien bij Twitter, want SNS is ook lid van Twitter.

Rentewijzigingen (in 13 stappen van 2,8 % naar 1,5 %)
23 juli 2014
14 mei 2014
5 februari 2014
27 november 2013
16 juli 2013
23 april 2013
18 maart 2013
14 januari 2013
21 december 2012
5 november 2012
14 augustus 2012
25 juni 2012
1 juni 2012 geen drempelbedrag meer voor hoge spaarrente
2 april 2012

Zullen we ze maar van Twitter afhalen, dan stopt dat met dat steeds lager gaan?
Groet,
Ben 🆒

Reageer