SNS

Beantwoord

Skagen Global (NOK) C

• 20 januari 2014
  • 19 Reacties
  • 5093 Keer bekeken

In de pdf file met omwisselingen staat dat Skagen Global (NOK) C isin NO0008004009 niet wordt gemigreerd.

De TER van 1% wordt niet gewijzigd, maar de nieuwe jaarlijkse service fee van 0,5% voor SNS komt er nog bij.

Wordt dit fonds dus 50% duurder in kosten, of zie ik iets verkeerd?
icon

Beste antwoord door Nanda 27 januari 2014, 17:11

Beste asd,

Sorry voor de late reactie.

Tot voor kort ontvingen banken nog een provisie van de fondsaanbieders voor het aanbieden van de beleggingsfondsen. Deze provisie wordt ook wel ‘distributievergoeding’ genoemd. De fondsaanbieders berekenen die provisie aan jou door in de koers. Zo betaalde je je rekeningkosten via het fonds. Voor jou als belegger was het daardoor niet altijd duidelijk wat je precies betaalt en waarvoor je betaalt. Daarom is dit veranderd. SNS Bank rekent nu servicekosten. Tegelijkertijd kunnen fondsaanbieders hun fondskosten verlagen.

Skagen is een internationaal fondshuis waarop deze Nederlandse wet- en regelgeving niet van toepassing is.
Skagen wenst geen aanpassing te doen aan haar fondskosten voor beleggers. Ook hebben ze geen voordeligere variant beschikbaar.

Daardoor wordt het beleggen in Skagen inderdaad op jaarbasis 50% duurder. Je betaalt dan 1,50% op jaarbasis om in dit beleggingsfonds te beleggen.

De keuze is aan jou of je dit wenst. Je kunt Skagen altijd verkopen.
Bekijk origineel

19 reacties

Beste asd,

Sorry voor de late reactie.

Tot voor kort ontvingen banken nog een provisie van de fondsaanbieders voor het aanbieden van de beleggingsfondsen. Deze provisie wordt ook wel ‘distributievergoeding’ genoemd. De fondsaanbieders berekenen die provisie aan jou door in de koers. Zo betaalde je je rekeningkosten via het fonds. Voor jou als belegger was het daardoor niet altijd duidelijk wat je precies betaalt en waarvoor je betaalt. Daarom is dit veranderd. SNS Bank rekent nu servicekosten. Tegelijkertijd kunnen fondsaanbieders hun fondskosten verlagen.

Skagen is een internationaal fondshuis waarop deze Nederlandse wet- en regelgeving niet van toepassing is.
Skagen wenst geen aanpassing te doen aan haar fondskosten voor beleggers. Ook hebben ze geen voordeligere variant beschikbaar.

Daardoor wordt het beleggen in Skagen inderdaad op jaarbasis 50% duurder. Je betaalt dan 1,50% op jaarbasis om in dit beleggingsfonds te beleggen.

De keuze is aan jou of je dit wenst. Je kunt Skagen altijd verkopen.
Beste Nanda,

Bedankt voor het uitgebreide antwoord. 50% stijging in kosten vind ik wel erg veel en zal dan ook overwegen om het fonds te verkopen.

Wat ik overigens wel afvraag is dat in de omwissel pdf van medio september 2013 er een kostenverlaging was aangegeven en een fondsomwisseling. De TER zou verlaagd worden naar 0,8%. Wat is de reden voor SNS geweest om toch niet die goedkopere variant aan te bieden aan haar klanten?

P.s. De goedkopere variant is SKAGEN Global B isincode NO0010679012. Een andere nederlandse fondsenaanbieder (ik noem de naam niet) biedt dit fonds aan haar klanten aan. Dus het kan wel goedkoper, maar blijkbaar niet bij SNS, erg jammer.
Hoi Asd,

Graag gedaan. Ik geef je complimenten door aan mijn collega van de afdeling Beleggen, want eigenlijk geef ik zijn antwoord alleen maar door. :)

Er bestaat een variant met lagere kosten. Dat is inderdaad de ‘B’ versie. SNS Bank is echter nog aan het onderhandelen met Skagen om te kijken welke andere mogelijkheden er zijn. Op dit moment zijn we er nog niet uitgekomen en daarom handhaven we voorlopig de huidige variant van de Skagen fondsen.
Ik heb volgens mij gelezen dat in februari voorgoed de aankoop handel zal worden afgesloten voor alle Skagen en veel Aberdeen fondsen, vanwege distributie kosten. Juist voor deze ben ik hier gekomen. Nu verdwijnt het laatste stukje fundcoach ook nog. Ik ben wederom erg teleurgesteld. Ik wil gewoon deze fondsen houden en kunnen kopen zelfs tegen hogere kosten, want het rendement is veel belangrijker op termijn dan 0.5 % extra kosten. De sns heeft blijkbaar weinig verstand van beleggen. Nu moet ik maar opzoek naar andere aanbieders, kost mij weer een hoop tijd en moeite als het al lukt voor ieder fonds, erg vervelend deze betutteling van zowel de overheid als sns. Ook wordt de informatie slecht gegeven want ik zie in dit forum niets over de voorgenomen order stop. Er is nu echt niets meer voor mij om nog bij sns te blijven, straks zijn er alleen nog maar saaie huisfondsen met lage rendementen over om in te beleggen.
Ik zie nu in een e-mail, dat Skagen nog wel te koop gaat zijn na februari, er staat dus tegenstrijdige informatie tov de site. Kan iemand het ophelderen?
Ook ik zou nu graag direct duidelijkheid willen hebben omtrent de skagen fondsen. Voor mij is de kostenverhoging niet acceptabel, ik zou graag zien dat SNS / Binck hier klanten tegemoet komt.
Het is ook mogelijk om rechtstreeks bij Skagen te kopen, dan is er geen verdere servicefee, nog aan/verkoop kosten.
Een aanzienlijk deel van mijn portefeuille bestaat uit Skagen, dit is voor mij dus een re-eel alternatief.
De andere fondsen zijn niet specifiek bijzonder en deze kan ook onderbrengen bij mijn huidige bank (ING) welk een zeer scherp tarief hanteert voor fondsen..

(ik kan me voorstellen dat Binck hun tarieven nog niet bekend gemaakt heeft omdat ze waarschijnlijk niet scherper zullen zijn dan de huidige SNS tarieven, en hoe langer men wacht hoe minder mensen er wellicht weglopen..)

SNS/Binck ; graag duidelijkheid scheppen omtrent de toekomst en specifiek rondom Skagen fondsen!
@Jerome,

Voor mij is de kostenverhoging ook niet acceptabel. Ik ga zeker het Skagen fonds verkopen bij SNS. En vermoedelijk nog meer fondsen!

Ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken, Skagen is een fonds voor de zeer lange termijn en dan 0,5% betalen is echt diefstal, zeker omdat de goedkope variant niet wordt aangeboden.

Ik twijfel nog of ik het aankoop direct bij Skagen of de Rabobank.

Skagen: TER 1%
Rabobank: TER 0,8% + aankoopkosten 0,2%, servicefee 0,2%
SNS: TER 1%, geen aankoopkosten, servicefee 0,5
@Bastiaan123,

Waarom zou je die hogere fee van 0,5% per jaar extra willen betalen? Voor de nederlandse schatkist die al 1,2% per jaar van je rendement eet?

Zoals Jerome al stelde in post #7 kan je dit fonds beter direct aankopen bij Skagen. Ik heb het voor de zekerheid nog even nagevraagd bij Skagen.
Je betaalt alleen de TER van 1%, geen aan- verkoop, en transactiekosten.

Goedemorgen,

Als u direct bij SKAGEN belegt, bedragen uw totale kosten alleen de fee van het
fonds en dat is tevens de TER. U betaalt geen aan- en verkoopkosten.

Hartelijke groet, Best regards, Med vennlig hilsen,

SKAGEN Funds
xxx
Client Relations Manager

Museumplein 5d
1071 DJ Amsterdam

T: +31 20 305 1503
E: avm@skagenfunds.com

--unquote
Beste Bastiaan 123, Jerome en ASD.

Bedankt voor jullie vragen over Skagen.

SNS Bank is op dit moment in onderhandeling met Skagen over de omwisseling van de fondsen naar een voordeligere variant.
Zolang hier nog overleg over gevoerd wordt is niet aan te geven, of en wanneer, SNS Bank haar klanten naar een voordeligere variant kan omzetten.
Daarom wordt nu aangeven dat een goedkopere variant (nog) niet beschikbaar is.
Ik vraag mij af waarom de Rabobank wel naar Skagen B fondsen kan omwisselen en de SNS niet. Heeft de SNS over het hoofd gezien dat er een goedkopere versie was? Dan zouden wij gecompenseerd moeten worden door de schade die we nu lopen. Op dit moment betalen we dubbele kosten voor het fonds. Ik hoop ook dat er haast gemaakt kan worden om onze fondsen snel alsnog om te wisselen naar de B versie, deze is immers voor ons bedoeld dat staat ook op de Skagen site.
Dat de 0,5% extra kosten op jaarbasis voor Skagen (en Vanguard) een behoorlijke impact heeft op je eindkapitaal na pakweg 30 jaar geef ik weer in twee voorbeelden:

inleg €10.000
rendement 8,0%
eindkapitaal €100.627

inleg €10.000
rendement 7,5%
eindkapitaal €87.550
-------------------------
inleg €100.000
rendement 8,0%
eindkapitaal €1.006.266

inleg €100.000
rendement 7,5%
eindkapitaal €875.496

bron: berekenhet.nl
goedendag, zit er nog schot in de onderhandelingen met Skagen ? het is inmiddels 21 feb, en elke dag betekent extra kosten.... 
Beste Jerome,

We kunnen je op dit moment helaas nog niet meer vertellen dan dat we nog steeds in onderhandeling zijn.
Dit begint toch wel erg genant te worden.

Nog geen halfjaar geleden was er een goedwerkend SNS fundcoach. Niets dan lof, maar sindsdien is het huilen met de pet op.

Eerst wordt de goedwerkende snsfundcoach overgezet naar "Mijn SNS". Sindsdien is alles niet meer te vinden. Bovendien ontstonden toen verschillende fouten in mijn maandelijkse opdrachten. Ik heb daar verschillende keren over moeten bellen. Niet dat je hoort wat er met je vragen gebeurt, maar dat is toen hersteld.

Dan ben je door die ellende heen en hoor je dat Binck bank fundcoach overneemt. Je gaat je dan toch afvragen waarom SNS dan eerst alles migreert naar haar eigen internetomgeving. Dat lijkt een beetje zinloos. Zeker gezien ik begrepen heb dat Binck bank weer naar het oude systeem terug zou willen.

In dezelfde periode zijn er de SEPA wijzigingen geweest. Niet dat SNS op het idee komt om actief te communiceren dat dit betekent dat SNS voortaan niet meer incasseert waardoor maandelijkse opdrachten niet zullen worden uitgevoerd. Nee alleen een klein berichtje in een ellenlang verhaal op de website. Gelukkig dat een collega me hier op wees.

Toen kwamen de omwisselingen van de fondsen vanwege de invoering van het provisieverbod. Dan wordt er al gezegd dat het mogelijk is dat sommige fondsen pas in februari worden omgezet en er in de tussentijd dubbele kosten moeten worden betaald. Dat is toch ronduit brutaal nadat je je klanten een paar maanden zo hebt behandeld? Maar bovendien ging die hele omwisseling niet vlekkeloos. Mijn periodieke opdrachten in Patrimoine werd niet meer uitgevoerd. Ik bellen. Na weken geen reactie en nog een maand geen uitvoering nog maar eens gebeld. Reactie: er is wel een antwoord gegeven, namelijk dat er te weinig saldo op mijn rekening zou staan. Dat kon dus absoluut niet het geval zijn. Dus aan de hand van saldo laten zien dat dit niet kon kloppen. Deze medewerkster was gelukkig bijdehandter en heeft het uitgezocht. Keurig bericht gekregen dat er inderdaad een fout was en dat dit nu hersteld is. Aankopen met terugwerkende kracht als nog uitgevoerd. Tegen de koers die op de oorspronkelijke aankoopdata had gegolden. Dat de koers inmiddels lager was, kan alleen maar betekenen dat SNS het verschil in eigen zak heeft gestoken. Foutje van de bank in haar voordeel.

Dan is er een overzicht van alle wijzigingen in de fondsen. Je mag zelf uitzoeken voor welk fonds je dubbele kosten betaalt in plaats dat SNS dat eenvoudig aangeeft. Bij Skagen wordt dan nog eens gezegd dat Skagen geen voordeligere variant aanbiedt. Terwijl je zelf op de site van Skagen kan lezen dat Skagen een nieuwe class of shares heeft ingevoerd nav de invoering van het provisieverbod in Nederland en het VK. Als iemand daarover begint op dit forum dan wordt er opeens gezegd dat men nog in onderhandeling is met Skagen. Hoezo? Deze wetgeving zat er toch allang aan te komen? Hoe lang moet dit duren? Alle Skagen beleggers betalen ondertussen dubbele kosten.

Bij al die omzettingen wordt doodleuk de historische koers aangepast, waardoor je niet goed meer kan zien wat je oorspronkelijke aankoopbedrag was.

En dan wordt vandaag eindelijk het jaaroverzicht 2013 vrijgegeven. Het jaaroverzicht van de cash account had ik al enige tijd en nu ook dat van het fondsendeel voor de laatste maanden van 2013. Het overzicht van de eerste negen maanden kan ik met geen mogelijkheid vinden. De link ‘Jaaroverzicht en afschriften’ kan ik in mijn SNS niet vinden. Het zal mij inmiddels niet meer verbazen als dit de zoveelste ICT-migratieblunder van SNS is.

Samenvattend: SNS fundcoach was fantastisch, maar dat is nu toch echt verleden tijd. Ik kijk nog even aan of de zaken verbeteren als Binck de boel overneemt en anders ben ik hier pleite. En kijkend naar de berichten hier op het forum en om mij heen, zal ik niet de enige zijn. SNS is niet de enige waar je kan beleggen.

Benieuwd of SNS snel met (betere berichten over haar) dienstverlening komt.
@asd, dank je dit is inderdaad een goede tip!!

Bij Skagen moet je wel een gecertificeerde kopie van een legitimatiebewijs overleggen. Iemand hier ervaring mee?
Fidelity Funds Indonesia Fund Y (USD) C is volgens uw gegevens niets waard; fondsvermogen is 0 Dat klopt niet.
Het fonds bestaat sinds 1994 en bestaat gewoon hoor!
Er is echt wel een koers en dit fonds heeft gewoon zijn waarde in mijn overzicht van beleggingen.
Lastig voor beleggers om zo'n fonds zonder data te kiezen...

Dit is slechts een voorbeeld van veel ontbrekende data
Eerder is mij door SNS gevraagd om voorbeelden aan te geven; toen heb ik 5 fondsen uit mijn beleggingen gepakt  en doorgegeven. Maar het moet natuurlijk ook verwerkt worden!
Daar zaten fondsen bij met een omvang van meer dan 2 miljard; volgens SNS data: geen waarde!

Groeten,
Arie
Badge +1
Goedemiddag R_de_Graaff en andere communityleden,

Momenteel zijn er onderhandelingen gaande tussen SNS en Skagen over deze kosten. Helaas is er op dit moment nog geen akkoord van Skagen om de goedkopere variant aan te bieden. We houden jullie op de hoogte.
En inmiddels is het ruim 2 maanden later... na het laatste bericht van 06-03-14 .....en is er iemand op de hoogte gehouden?
Laat me toch niet lachen...
Triest is dit!
Hi MauriceDelnoije,

Goed dat je hier naar informeert. Ik ben er gelijk achteraan gegaan en heb het volgende antwoord ontvangen:

SNS Bank heeft een overeenkomst met de fondsaanbieder (in dit geval Skagen) waarin is vastgelegd welke fondsen zij mag aanbieden. Naar aanleiding van de wijzigingen in de distributievergoeding begin dit jaar heeft SNS Bank alle fondsaanbieders gevraagd om de goedkopere variant aan te mogen bieden. Het merendeel van de fondsaanbieders heeft hier mee ingestemd. Een aantal - waaronder Skagen – niet. Als distributeur kunnen wij dit helaas niet afdwingen: het is de keuze van de fondsaanbieder. Skagen heeft aangegeven dat zij na overgang naar Binck Fundcoach een beslissing nemen over het al dan niet aanbieden van de goedkopere variant.

Reageer