SNS

Beantwoord

Slachtoffer van phishing

• 13 december 2014
  • 10 Reacties
  • 2653 Keer bekeken

Gisteren een messenger bericht gehad van een vriendin of ik 199 wilde overnemen in een internetbetaling ideal. Ik kreeg een mail bevestiging indien nodig. Ik open de link op mijn computer en tik mijn code erbij. Mail en FB blijkt van haar gekraakt. Ik kan fluiten naar mijn 199. Maar het feit dat men rekeningnummer en code van dat moment heeft kan dat gevolgen hebben??Sporen achter op PC?? Het geld is overgemaakt overigens aan Envoy Services Limited. De bank kan ik niet bellen nu?? Wie kan mij helpen??
icon

Beste antwoord door Olaf 15 december 2014, 13:18

Hoi Andre09,

Allereerst welkom op SNS Community. :)

Zo te lezen ben je het slachtoffer geworden van phishing. Wil je zo snel mogelijk contact opnemen met onze afdeling Veiligheidszaken? Zij zijn te bereiken op telefoonnummer 030-2915222. Dan kijken we wat we voor je kunnen doen.

Hopelijk zien we je vaker op de Community. Mocht je meer willen weten over andere leden en iets over jezelf willen vertellen, dan kun je dat doen in de Koffiekamer.
Bekijk origineel

10 reacties

Badge +1
Hoi Natasha,

Welkom op de community. De reden is alleen een hele vervelende, wat balen 😞.
Kun je wat met de tips van de heren hierboven?
Daarnaast raad ik je aan om direct contact op te nemen met de afdeling Veiligheidszaken, hun telefoonnummer is 030-2915222.

Hopelijk wordt het opgelost en zien we je vaker op de community. Misschien is het leuk om het topic ‘Welkom op de community’ eens door te lezen. Verder kun je jezelf eventueel voorstellen in de Koffiekamer.
Hallo,

ik ben op messenger benaderd door iemand  (ik dacht dat het diegene was ,maar niet dus,ze blijkt gehackt te zijn) een prive bericht om geld over te maken  van een bedrag van 199,- ik zei dat dat niet kon, was te veel ..bleek 99,00 ook goed te zijn.ik kreeg een link en  zo heb ik dat geld overgemaakt..er werd gezegd dat ze het geld overmorgen terrug zou storten..en heb dus mijn rekening nummer door gegeven...kan dit nu kwaad? 
Ik heb ook de Chat historie nog...en het is naar Envoy services over gemaakt ..

gr natasha 

Ik vrees dat je je geld kwijt bent. Ik zou aangifte doen bij de politie en aangeven dat je de chat-historie nog hebt. Zeer waarschijnlijk gaan ze niet op onderzoek uit, maar het is dan wel geregistreerd. En hoe meer mensen dergelijke aangiftes doen, des te groter wordt de kans dat er dan wel wat meegedaan wordt. Sterkte met het schoonmaken van je computer(s).
Badge
Natasha:
Gisteren een messenger bericht gehad van een vriendin of ik 199 wilde overnemen in een internetbetaling ideal. Ik kreeg een mail bevestiging indien nodig. Ik open de link op mijn computer en tik mijn code erbij. Mail en FB blijkt van haar gekraakt. Ik kan fluiten naar mijn 199. Maar het feit dat men rekeningnummer en code van dat moment heeft kan dat gevolgen hebben??Sporen achter op PC?? Het geld is overgemaakt overigens aan Envoy Services Limited. De bank kan ik niet bellen nu?? Wie kan mij helpen??

Natasha, Op jouw PC en die van je vriendin in ieder geval even het programma malwarebytes laten draaien. Dit programma kun je gratis downloaden en installeren.
Kijk op deze site: https://www.malwarebytes.org/lp/lp4/02_r/?gclid=CKG_1qL29MICFVHItAodLA8AZw

En download, installeer de free versie en draai deze
Hallo,

ik ben op messenger benaderd door iemand  (ik dacht dat het diegene was ,maar niet dus,ze blijkt gehackt te zijn) een prive bericht om geld over te maken  van een bedrag van 199,- ik zei dat dat niet kon, was te veel ..bleek 99,00 ook goed te zijn.ik kreeg een link en  zo heb ik dat geld overgemaakt..er werd gezegd dat ze het geld overmorgen terrug zou storten..en heb dus mijn rekening nummer door gegeven...kan dit nu kwaad? 
Ik heb ook de Chat historie nog...en het is naar Envoy services over gemaakt ..

gr natasha 
Naast alle dingen die hier al vermeld staan raad ik je aan om je computer in elk geval ook eens grondig te laten schoonmaken en onderzoeken op eventuele malware of trojan horses!

En vooral de computer van haar vriendin dient grondig te worden schoon gemaakt en beschermd.
Badge

Naast alle dingen die hier al vermeld staan raad ik je aan om je computer in elk geval ook eens grondig te laten schoonmaken en onderzoeken op eventuele malware of trojan horses!
Hoi Sanne,

Het betreffende telefoonnummer is bereikbaar op werkdagen van 8:00 tot 17:00 uur. Via onze klantenservice kunnen klanten melding maken van cybercrime. Een medewerker van de afdeling Veiligheidszaken belt de klant zo spoedig mogelijk terug. Alleen bij hoge uitzondering geven we het telefoonnummer door aan de klant, zoals in dit geval. Om die reden is het telefoonnummer niet toegevoegd op onze contactpagina.
Reputatie 4
Badge +1
@Olaf
Vraagje: is dat nummer 24/7 bereikbaar?
En kan dat nummer worden toegevoegd op de Contact pagina waar ik hierboven naar linkte?
Hoi Andre09,

Allereerst welkom op SNS Community. :)

Zo te lezen ben je het slachtoffer geworden van phishing. Wil je zo snel mogelijk contact opnemen met onze afdeling Veiligheidszaken? Zij zijn te bereiken op telefoonnummer 030-2915222. Dan kijken we wat we voor je kunnen doen.

Hopelijk zien we je vaker op de Community. Mocht je meer willen weten over andere leden en iets over jezelf willen vertellen, dan kun je dat doen in de Koffiekamer.
Reputatie 4
Badge +1
Wat vervelend zeg. Volgens mij is die code slechts 1maal bruikbaar maar wellicht toch even bellen met het nummer wat je kan bellen als je bankpas gestolen is:

Bankpas verloren of gestolen  0800 - 03 13 (gratis)
of +31 88 – 385 53 72  24 uur per dag, 7 dagen per week.

http://www.snsbank.nl/particulier/klantenservice/contact/contact-met-sns.html?resultpos=3

Denk dat je ook aangifte moet gaan doen bij de politie. Sterkte ermee.

Reageer