SNS

SNS verlaagt de rentes per 14 december

• 9 december 2016
  • 33 Reacties
  • 7885 Keer bekeken

Hoi allen,

Op 14 december dalen de rentes op de meeste spaar- en betaalrekeningen bij SNS met 0,1%. Dit geldt voor zowel zakelijke als particuliere rekeningen. Dit is het gevolg van marktontwikkelingen.

Waarom wordt de rente verlaagd?
De rente op de spaarrekeningen zijn variabele rentes die kunnen wijzigen. Het aanpassen gebeurt alleen op het moment dat de ontwikkelingen op de financiële markten daar reden toe geven. Wij ontkomen er niet aan om hierin mee te gaan. Ten opzichte van de grootbanken bieden we nog steeds een concurrerende rente op de spaarrekeningen.

Spaarrekening vergelijken?
Om te bekijken of je bij SNS nog goed zit, kun je jouw spaarrekening onder andere op spaarinformatie vergelijken. Heb je SNS Internet Sparen? Vergelijk deze dan op onze website met vergelijkbare producten van de andere grootbanken.

33 reacties

Badge
Alweer?
het gaat gigantisch goed met de economie :?:?
Reputatie 2
Wat me enigszins bevreemdt is dat de rente op spaarrekeningen per 14 december daalt, terwijl de hypotheekrente per 10 december stijgt. Daar zit een tegenstrijdigheid in. Kan iemand me dat uitleggen?
Hoi Jan,

De ontwikkeling van de spaarrente en hypotheekrente zijn niet zomaar met elkaar te vergelijken. Een belangrijke reden hiervoor is de looptijd van de lening. Dat zit zo: bij spaargeld gaat het vaak om geld wat je meteen kunt opnemen. Terwijl je een hypotheek vaak voor een lange tijd hebt, soms wel 30 jaar. Andere marktrentes beïnvloeden daardoor de spaarrente en hypotheekrente:
Voor spaarrentes zijn de marktrentes met kortere looptijden meer van belang.
Voor hypotheken met een langere looptijd zijn de marktrentes met lange looptijden belangrijker.
Deze marktrentes kunnen los van elkaar stijgen of dalen. De afgelopen maanden is de langetermijnrente flink gestegen, terwijl de kortetermijnrente niet veel is gestegen. Daardoor stijgen of dalen de spaarrente en hypotheekrente ook apart.
Naar. Kort geleden ook al gedaald. Is de motivatie er nog steeds om dit zo lang mogelijk uit te stellen? Verschil tussen jullie en de andere banken wordt kleiner...?
De reden van de lage spaar rentes is volgens mij ongeveer dit :

De Europese bank leent aangesloten banken gratis ( renteloos) geld. Dit geld wordt eigenlijk uit het niets gemaakt om de economie te stimuleren. Doordat de banken dit geld renteloos kunnen lenen is het spaargeld van de spaarders minder - nodig- zo te zeggen. Huizenmarkten trekken aan en er worden weer meer hypotheken verstrekt. Normaal gezien zou er dan meer druk op spaargeld ( reserve van de bank) komen te staan waardoor de spaarrentes normaliter gezien omhoog zouden moeten gaan.

Waarom doet de Europese bank dit dan zou je zeggen. Om ons te bewegen om spaargeld uit te geven om de economie weer op een natuurlijke manier ( burgers geven geld uit) op gang te krijgen zonder tussenkomst van speciale regelingen.
Al weer rente van hypotheek gaat omhoog en de spaar rente naar beneden, snap er niks meer van.
nog even en we kunnen betalen voor ons spaargeld.
Reputatie 3
Badge +1
nog even en we kunnen betalen voor ons spaargeld.Effectief gezien doet u dat al: 1,2% vermogensrendementheffing in box 3 en daar bovenop 0,8% inflatie (prognose 2017).
Ik kan mij van een jaar of 2 geleden nog mooie reclame spots herinderen met 1,25% rente op je betaal rekening.... Nu krijgen we nog 0,45% per jaar. Volgend jaar zomer komen we op 0,00% uit of duiken we onder nul?
Telkens als de spaarrente door SNS verlaagd wordt, krijgen we voorgeschoteld dat dit komt door het beleid van ECB die hiermee de economie meent te kunnen aanwakkeren.Inmiddels weten en zien we allemaal dat dit in ieder geval (buiten de huizenmarkt) in ons landje niet werkt. Toch schaart SNS zich achter dit beleid en verzet zich hier niet tegen.Dit neem ik SNS kwalijk en om die reden heb ik praktisch al mijn spaargeld bij SNS weggehaald en elders tegen een hogere rente dan SNS ondergebracht. Dat SNS aangeeft een nog steeds een hogere spaarrente te hanteren dan andere grote banken biedt in dit geval echter ook geen soelaas. Er zijn genoeg andere banken die een hogere spaarrente vergoeden dan SNS en dat blijft niet onopgemerkt. Indien SNS iets voor haar klant wil doen en betekenen, zorg dan dat de spaarrente tot de hoogste in de markt is en blijft.
Hoi Dirkjank,

Welkom op de community.

Het is lastig om in de toekomst te kijken. Of de spaarrente verder daalt of weer stijgt, kan ik niet zeggen. Hou de community in de gaten voor de laatste updates.

Om wegwijs te worden lees je het topic Welkom op de community door. In de Koffiekamer kom je meer te weten over andere leden en stel je jezelf voor. Hopelijk zien we je vaker op de community.
Reputatie 2
Ik geef het maar op. In bijna 3 jaar van 2 naar 0,6 % rente op de spaarrekening. En steeds weer dooddoeners als beleid ECB etc. Vanaf nu reageer ik daar maar niet meer op. SNS is inderdaad een normale bank net als de andere. Pretendeer dan geen bank te zijn voor je klanten. Wel wil ik mijn ongenoegen uiten dat deze verlaging middels een e-mail aan mij bekend werd gemaakt en dat ik voor een rentevergelijking een link kan aanklikken. Ik heb dat uiteraard niet gedaan maar ben naar deze site gegaan om te zien of het klopte. Wilt U mij geen e-mails meer sturen maar dit via de banksite aan mij bekend maken of stuur mij een brief. U zou beter moeten weten!!
De hypotheekrente stijgt dus weer, maar de rente op spaartegoeden daalt tegelijkertijd. Leg mij eens uit hoe dat kan. Is het verdienmodel soms niet voldoende?
Hoi allen,

Op 14 december dalen de rentes op de meeste spaar- en betaalrekeningen bij SNS met 0,1%. Dit geldt voor zowel zakelijke als particuliere rekeningen. Dit is het gevolg van marktontwikkelingen.

Waarom wordt de rente verlaagd?
De rente op de spaarrekeningen zijn variabele rentes die kunnen wijzigen. Het aanpassen gebeurt alleen op het moment dat de ontwikkelingen op de financiële markten daar reden toe geven. Wij ontkomen er niet aan om hierin mee te gaan. Ten opzichte van de grootbanken bieden we nog steeds een concurrerende rente op de spaarrekeningen.

Spaarrekening vergelijken?
Om te bekijken of je bij SNS nog goed zit, kun je jouw spaarrekening onder andere op spaarinformatie vergelijken. Heb je SNS Internet Sparen? Vergelijk deze dan op onze website met vergelijkbare producten van de andere grootbanken.
Schandelijk!
Badge
Minus 0,1 bij spaartegoeden van circa 36,9 miljard levert de bank wel wat op......
Ten koste van de spaarders weliswaar, maar wat maakt dat nu uit. Men graait maar door.
Totdat de wal het schip keert. En dat gaat niet zo lang meer duren.

Hopelijk zien we je vaker op de community.

Betwijfel het, ben na 28 trouwe klant nu toch maar gaan rondshoppen om mn bankzaken over te laten sluiten. Kosten verhogen, rente verlagen en productie kosten verlagen door samenvoegingingen en moderniseringen. Lijkt me toch dat het duidelijk is dat er iets fout gaat.
Het is bijna elke maand raak m.b.t. de rente..straks blijft er niks meer over..

Ik vind het een beetje "raar". Nieuwe klanten worden min of meer gelokt met € 50,- en dan ben je klant..betaal je dus in een jaar € 30,- (€ 2.50 per maand) en vervolgens blijft de rente maar elke maand dalen tot zowat het percentage 0.

Je krijgt dan wel, kosteloos een aankoopverzekering die je waarschijnlijk nooit van je leven gaat gebruiken en dan daalt alweer de rente met weer hetzelfde verhaaltje waarom hij daalt.

Het enige geld wat wij hebben brengt nu inderdaad nog maar heel weinig op. Je kan beter op (lange) termijn gaan beleggen met je geld bij de Giro of een andere broker denk ik dan.

Terwijl de banken juist toch in het leven waren geroepen om je geld te "bewaren"? Ik vind dit elke keer weer een enorm grote domper wanneer de aankondiging verschijnt en totaal niet creatief.

Creatief zou zijn de rente juist verhogen elke keer als deze bij andere banken daalt. Daar lok je pas klanten mee. Dit neemt juist het vertrouwen weg. Ik hoop dat jullie dit toch wel kunnen zien?
Reputatie 3
Badge +1
Zo lang de banken in Europa gratis kunnen lenen bij de ECB (0% rente, of zelfs lager), is er helemaal geen reden voor deze banken om spaarrente te geven aan (c.q. geld te lenen bij) consumenten. Lenen bij de ECB is immers veel goedkoper en levert soms zelfs inkomsten op. Spaarrente uitkeren aan consumenten kost eigenlijk alleen maar geld. De enige reden die ik me kan bedenken op de vraag waarom banken nog spaarproducten aanbieden, is klantbehoud. Maar als alle banken 'langzaam' de rente in kleine stapjes blijven verlagen, lopen de klanten misschien niet weg. Het is in mijn beleving niet voor niets dat de continu naar elkaar kijken m.b.t. de spaarrente. Ik vind het opvallend dat telkens nadat bank 'x' de rente verlaagt, niet lang daarna bank 'y' volgt, wat weer aanleiding is voor bank 'z' om de rente ook weer te verlagen, enz.. Soms krijg ik zelfs de indruk dat die vergelijkingssites voor spaarrente en depositorente er meer voor de banken zijn dan voor ons consumenten...
Je analyse spreekt boekdelen Stefan. Zo zit het en niet anders zou de rijdende rechter zeggen. Alleen jammer dat de banken hier niet eerlijk voor uit komen en slechts aan hun eigen belangen denken.
Reputatie 3
Badge +1
SNS is toch wel redelijk helder in haar strategie m.b.t. de spaarrente. Ze schrijven zelf dat ze de beste spaarrente willen bieden t.o.v. de drie grootbanken (Rabo, ABN en ING). Ze laten ook duidelijk zien dat ze niet de beste rente willen bieden.
In de praktijk zitten ze net een fractie onder de hoogste spaarrente van internetspaarbanken als NN. Laatstgenoemde heeft net de rente verlaagd. Zie dit overzicht waarin mooi de laatste rentewijzigingen van alle spaarbanken te zien zijn.
Schandelijk!

Hoi Jan nagtegaalsr,

Welkom op de community, al had ik je liever onder andere omstandigheden welkom geheten. Een renteverlaging is nooit leuk, persoonlijk zie ik ook liever een stijging. Hopelijk begrijp je na het lezen van alle reacties meer over de achtergrond van de verlaging.

Op de community praten we ook over ‘niet bankzaken’ in de Koffiekamer en hier stellen de leden zichzelf voor. In het topic Welkom op de community vind je meer informatie over SNS Community.
Hoi Bigmoose,

Je vraag verplaats ik naar het topic waarin we de renteverlaging aankondigen. Hier geeft Wouter uitleg over de achtergrond van de daling en de koppeling tussen de spaar- en hypotheekrente.
Ieder heeft zo zijn eigen ervaringen met banken Stefan. Daar ik met een behoorlijk aantal banken een relatie heb, zowel grootbanken als internet SPB is het niet zo moeilijk deze met elkaar te vergelijken. SNS is bij lange na niet meer die bank die het ooit was en waar men zich graag mee wilde identificeren en zich thuis voelde. Begonnen als Pancratius bank, daarna Spaarbank Limburg. Lang wist SNS zich positief te onderscheiden van de rest, waardoor de klant zich verbonden voelde met SNS. Al die reorganisaties en centralisaties hebben hun dienstverlening geen goed gedaan en hebben de klant doen vervreemden van SNS. Min of meer uit ontevredenheid heb ik al mijn spaargeld elders geparkeerd bij banken die iets meer rente vergoeden dan SNS. Ook als is het verschil in rente minimaal. En hiermee sta ik zeker niet alleen.

Reageer