SNS verlaagt rentes per 8 februari 2017

• Moderator
  • 2819 reacties
Met ingang van woensdag 8 februari verlaagt SNS de variabele rente op de meeste spaar-, betaal-, belegingsrekeningen en banksparen met 0,05%. Op SNS Maxisparen en SNS Jeugd Betalen verlagen we de rente met 0,10%.

Waarom gaat de rente omlaag?
De rente op de spaarrekeningen zijn variabele rentes die kunnen wijzigen. Het aanpassen gebeurt alleen op het moment dat de ontwikkelingen op de financiële markten daar reden toe geven. Wij ontkomen er niet aan om hierin mee te gaan. Ten opzichte van de grootbanken bieden we nog steeds een concurrerende rente op de spaarrekeningen.

Waarom daalt de spaarrente terwijl de hypotheekrente stijgt?
Deze rentes stijgen en dalen los van elkaar. De hyptheekrente wordt bepaald door de marktrente met een lange looptijd en de spaarrente door de marktrente met een kortere looptijd. De rente met de kortere looptijd heeft de afgelopen maanden niet veel bewogen.

Spaarrekening vergelijken?
Om te bekijken of je bij SNS nog goed zit, kun je jouw spaarrekening onder andere op spaarinformatie vergelijken. Heb je SNS Internet Sparen? Vergelijk deze dan op onze website met vergelijkbare producten van de andere grootbanken.

38 Reacties

Verschrikkelijk. Je wordt er toch langzamerhand wanhopig van. Alweer volgt de SNS bank slaafs de grote meute in bankiersland. Ik dacht dat de SNS bank naar zijn klanten luisterde. Wanneer gaat "onze" bank eens een voor de klant goede koers varen? Hoewel ik tot nu toe tevreden ben houd ik toch de rente in de gaten. De eerste de beste bank die de rente verhoogd kan op mijn belangstelling rekenen.
Reputatie 1
Ja het is jammer, maar het is ook complex. In een andere post had ik geschreven: "Robeco heeft een goed leesbaar artikel geschreven over spaar- en hypotheekrente."
Een quote uit het artikel:

Consumenten zetten hun spaargeld op een spaarrekening bij hun bank. Banken gebruiken een groot deel van dat spaargeld om er langerlopende leningen, zoals hypotheken, mee te verstrekken. Een deel van het ontvangen spaargeld houden banken echter aan als buffer, om niet in problemen te komen als spaarders hun geld willen opnemen. Deze buffer moeten banken plaatsen bij de ECB en ze ontvangen daarover een zeer lage, of zelfs negatieve, rente. Omdat banken rente moeten betalen voor het geld dat ze bij de ECB onderbrengen, ligt de spaarrente momenteel zeer laag. In sommige Europese landen zoals Denemarken en Zwitserland moeten mensen zelfs rente betalen over hun spaargeld.

cursief van mij. Gelukkig heb ik geen geld in Zwitserland staan...
Nou dat schiet op, stap je over omdat je meer rente verwacht, is het eerste bericht dat je leest, ook jullie verlagen de rente. Niet leuk!
Reputatie 1
eRik19 schreef:

Gelukkig heb ik geen geld in Zwitserland staan...

Misschien zou je beter af zijn als je wel geld in Zwitserland had. Doorgaans liggen de saldi dan een stuk hoger......
Hoi Ellie1960,

Welkom op de community. Het is inderdaad niet leuk dat je direct met je neus op een renteverlaging wordt gedrukt als je je net hebt aangemeld. eRik geeft in zijn bericht duidelijk weer wat de reden is van de renteverlaging. Ondanks dat dit balen is, hoop ik van harte dat we je dit jaar blijer kunnen maken.

Wil je een keer zelf een topic aanmaken? In het topic Welkom op de community lees je hoe dat moet. Op de community praten we ook over ‘niet bankzaken’ in de Koffiekamer en stel je jezelf voor.

@eRik19 Bedankt voor je bijdrage, het is een heldere uitleg.
Beste mevrouw Irene,

Renteverlaging. Ik adviseer u op te houden met het geven van pseudoverklaringen hiervoor. Mogelijk meent u met een groep zwakbegaafden te communiceren? Deze vraag is retorisch, uiteraard.

Gelet op het totale spaartegoed bij SNS levert deze verlaging weer heel wat op. Een bonus voor de top dan maar?
Alweer een renteverlaging worden we niet met elkaar voor het zootje gehouden de ECB stort maandelijks miljarden op de markt om de economie maar draaiende te houden wat als dit stopt en waar halen ze al die miljarden vandaan het is moeilijk voor een leek om de kwestie van geldscheppen te begrijpen zelfs de mensen die bij de banken werken snappen niet wat ze doen hoe moet een leek dit dan weten.De rente hoeft natuurlijk niet omlaag geef je de directeuren en aandeelhouders geen bonus dan hoeft de rente niet omlaag welke bank heeft het lef om 1% rente te geven volgens mij trekt die bank dan direct meer klanten ben erg benieuwd wat er dan gaat gebeuren. Kom op SNS bank ga de uitdaging eens aan.
Of misschien moeten we met z'n alle ons geld bij de banken weghalen en weer thuis opbergen wat zal er dan wel niet gaan gebeuren.Heb al zoveel gelezen over de manier van geldscheppen de banken hebben ons geld helemaal niet meer nodig ze maken het gewoon zelf vroeger ging de staat hierover nu de ECB en die produceert maar. Hoe lang gaat dit nog goed. Met dank aan onze VVD die dit heeft ingevoerd marktwerking noemt men dit. Ik noem het de mensen voor het zootje houden.
Reputatie 1
Aan alle verontruste lezers, geld weghalen bij de bank lost niet zo veel op (politie doet alleen aan terreurdrijging bestrijding) en geeft meer risico. Schulden aflossen is het beste wat je m.i. kunt doen als je ziet dat je inteert op je spaargeld (lage rente hogere inflatie en box 3). Vanmorgen las ik dat de particuliere spaartegoeden afgelopen jaar met 6 miljard zijn gestegen en we weten dat is geen rente geweest :(.
Het punt van geldscheppen is inderdaad iets wat niet in de commerciële hoek thuis hoort. Er is een beweging die dat mandaat weer bij de overheid wil neerleggen en die de politiek enige wijsheid probeert bij te brengen: Ons geld: geldschepping in algemeen belang. Ik roep graag op om deze stichting te steunen door je te abonneren op hun nieuwsbrief (kost niets, je mag doneren als je het belangrijk vind).
Zo lang we overgeleverd zijn aan een Italiaanse stroman bij de ECB houden we lage rente. De ECB houdt alleen de zuidelijke landen in de lucht. Het geld gaat niet naar de kleine burger maar naar de speculerende banken: kijk maar eens naar deze documentaire Geldscheppers.
Reputatie 1
Ik denk dat je hier een waardevolle bijdrage levert, eRik.
Maar het is emotioneel moeilijk te verkroppen wanneer je leest dat "de" bankiers weinig waarde hechten aan de publieke opinie en Trump de beschermende maatregelen die de grote banken enige zelfbeheersing zouden moeten bijbrengen onderuit haalt.
Maar ook, of misschien dan juist, is jouw oproep fundamenteler van aard.
Om e.e.a. te relativeren: het einde is mogelijk nog niet in zicht, de ECB rekent een http://www.dnb.nl/rente-en-inflatie/ecb-rentetarieven/ negatieve rente voor banken die daar hun geld willen stallen.
Zoals Erik al zegt lijkt aflossen op dit moment misschien wel het meest verstandig, of beleggen in een defensief fonds met geld wat je toch kunt missen.

Overigens is het zo dat van die 5,3 miljard toename in spaargeld toch nog 3,5 miljard rente is. https://www.dnb.nl/nieuws/nieuwsoverzicht-en-archief/statistisch-nieuws-2017/dnb352310.jsp
Het merendeel van deze mensen boet dus effectief in op de som boven de belastingvrijstelling.
Spaarzaam volkje
Er gloort misschien toch hoop aan de horizon ...

ASR verhoogt spaarrente

Verzekeraar ASR verhoogt met ingang van maandag 13 februari de spaarrente op haar internetspaarrekening naar 0,60%. Het is de eerste renteverhoging op een direct opvraagbare spaarrekening sinds jaren. ASR — via haar dochter ASR Bank — biedt nu de hoogste rente van alle aanbieders. 'ASR Bank wil competitiever zijn in deze markt en met deze renteverhoging nieuwe klanten werven.', zegt Petra Jansen op de Haar, directievoorzitter ASR Bank.

Bron: Financieel Dagblad
Wellicht tij om naar de ASR te gaan ? De hypotheek rentes stijgen maandelijks ( 3 wekelijks) en de spaar rentes blijven dalen. Blijft toch een rare situatie. En te zeggen dat hypotheken los staan van spaar rentes is flauwekul dat is maar gedeeltelijk waar. Huizenmarkt ( met hypotheken) is een van de peilers namelijk in de economie.
Hoi RichardGroningen,

De marktrentes beïnvloeden elkaar zeker, maar zijn niet zomaar te vergelijken. Zojuist legde ik dat in dit topic uit.
Kan ik inkomen maar wat ik niet begrijp is dat de banken nog steeds renteloos kunnen cashen bij de ECB terwijl overal staat dat de economie is aangetrokken. Alle banken hebben weer reserves opgebouwd en de schulden afgelost dan zou het ook fair zijn dat de banken weer aanspraak doen op de natuurlijke reserves of terwijl de spaartegoeden van spaarders i.p.v. te blijven lenen bij de ECB. Dit is in mijn ogen de ware reden waarom alle banken alle spaar rentes verlagen blijven. Vanuit de overheid willen ze dat de burgers spaartegoeden opmaken daarom kunnen banken renteloos lenen. Spaartegoeden zijn dus overbodig als reserve voor banken waardoor de spaar rentes verlaagd kunnen worden. Is gewoon een kwestie van vraag en aanbod. De vraag naar spaartegoeden wordt kunstmatig laag gehouden door bijvoorbeeld de ECB. Dit vind ik persoonlijk schadelijk voor de economie want waar komt het geld van dit soort instellingen vooral vandaan, overheden. Overheden halen het indirect bij ons weg door middel van belastingen. Dus we worden dubbel gepakt ....
Weer renteverlaging. Nog even en we moeten betalen om je spaarcentjes weg te zetten. Aan de belasting moet je ook nog betalen voor je spaarcentjes. Verreken dat met elkaar, dan blijft er niet veel over. Ik ga serieus nadenken om m'n centjes weg te halen!
Hoi Jari,

Welkom op de community, leuk om te zien dat je al een profielfoto hebt toegevoegd. Je bericht heb ik verplaatst naar het topic waar we de rentedaling van 8 februari aankondigen en hier praat je mee over deze verlaging. Dat deze niet leuk is, dat ben ik met je eens. Maar natuurlijk is het altijd goed om spaarrekeningen te vergelijken en je afwegingen opnieuw te maken.

Heb je het topic Welkom op de community gelezen? Op de community praten we ook over ‘niet bankzaken’ in de Koffiekamer en stel je jezelf voor.
Wel erg jammer dat jullie rente al lager is dan de concurrent... ABN AMRO en vervolgens nog eens verlagen. Daarnaast zijn jullie kosten ook nog eens een stuk hoger dan de ABN AMRO.
Ik heb veel producten van jullie maar de Pensioenaanvuling banksparen ben ik nu toch bij de ABN AMRO aan het afsluiten, ondanks de zeer slechte service daar. Die van jullie is veel beter maar het scheelt me gewoon op termijn duizenden euro's en daarvoor heb toch wel een slechte service over. Hoop dat jullie het nog aanpassen maar zo lopen er wel klanten weg! Ook helaas voor mijn vriendin nu daar afgesloten. Erg jammer.....van zelf lopen klanten weg en hoef je verder niet eens te verlagen want zijn er nog maar weinig klanten over.
Hoi The Adonis,

Mooi om te lezen dat je tevreden bent over onze service en het is slim dat je aanbieders vergelijkt om een zo hoog mogelijke rente te krijgen. Heb je de kosten besproken met een SNS Adviseur? Als je hier je gegevens achterlaat, dan bellen we binnen 2 werkdagen om een afspraak te maken.
Hallo Dennis,

Ja ik heb eerst nog met jullie gebeld over de kosten en de rente. Hierin werd ook aangegeven dat de ABN AMRO idd een stuk goedkoper is. Erg jammer want ik had idd liever een totaal pakket van de SNS gehad.
Het is inderdaad handig om al je producten onder te brengen bij 1 aanbieder, dus ik snap dat je dat liever had gedaan. Toch is het slim dat je verschillende producten vergelijkt zodat je een bewuste keuze kunt maken.
Mijn hemel wat een politiek correcte, nietszeggende antwoorden. Ik begrijp dat wel, daar zijn jullie voor opgeleid. Wat mij echter stoort is, dat opmerkingen, zoals van the Adonis, niet door de verantwoordelijke managers worden opgepikt en dat er geen initiatieven worden ontplooid om de SNS bank een bank te maken voor zijn clienten. Waarom zou je de rente niet eens een keertje verhogen ipv te verlagen of in ieder geval niet te verlagen en je aldus onderscheiden ipv in de meute mee te lopen.
Reputatie 1
henkmeerdink schreef:

Mijn hemel wat een politiek correcte, nietszeggende antwoorden. Ik begrijp dat wel, daar zijn jullie voor opgeleid. Wat mij echter stoort is, dat opmerkingen, zoals van the Adonis, niet door de verantwoordelijke managers worden opgepikt en dat er geen initiatieven worden ontplooid om de SNS bank een bank te maken voor zijn clienten. Waarom zou je de rente niet eens een keertje verhogen ipv te verlagen of in ieder geval niet te verlagen en je aldus onderscheiden ipv in de meute mee te lopen.

Met je eerste punt kan ik (steeds meer) instemmen.
Je tweede punt is wat lastiger. De SNS biedt al jaren net ietsje meer rente dan de (andere) grote jongens. Dus in dat opzicht ...
Door de financiële politiek van de afgelopen jaren, worden de "onderklasse" en de lage "midden klasse" steeds armer (denk ook aan vele gepensioneerden).
Groet,
Ben :cool:
henkmeerdink schreef:

Waarom zou je de rente niet eens een keertje verhogen ipv te verlagen of in ieder geval niet te verlagen en je aldus onderscheiden ipv in de meute mee te lopen.

Goedemiddag henkmeerdink,
Zoals BigBen aangeeft, willen we ons juist onderscheiden door iets meer rente te bieden dan andere banken. Kijk hier maar eens. Het is zeker geen vetpot en we ontkomen er dan ook niet aan om de rente te verlagen, dit zien we zelf ook liever anders. Om toch iets extra's voor onze klanten te doen, bieden we SNS Combinatievoordeel aan en krijgen klanten met SNS Betalen voordelen op de betaalrekening.
Helemaal met je eens BigBen. Ik kreeg via e-mail vandaag de verheugende mededeling, dat het pensioen weer verlaagd is en dat de spaarrente deze week weer omlaag gaat. Ik snap er helemaal niets meer van. Dat tijdens de crisis het inkomen een pas op de plaats maakt (zo'n 8, zegge acht!! jaar) kan ik inkomen en billeken. Maar nu de economie weer als een gek aantrekt is men dat kennelijk vergeten. Alleen de hogere segmenten van het bankpersoneel en degenen die het politiek zouden kunnen aanpakken, die overigens van de crisis niets hebben bemerkt, zijn er inderdaad alleen maar schaamteloos beter van geworden. Men zal mij niet euvel duiden, dat ik dat niet sociaal vind om het netjes te zeggen. Ik vrees, dat ik als zoon van een arbeider een te goede opvoeding heb genoten, want ik zou mij schamen als ik met een dergelijk riante inkomen, nog meer zou graaien, zonder aan anderen te denken. Ik denk dan met name aan die mensen die het beduidend minder hebben dan ik. Ik zou niet weten op wie ik zou moeten stemmen met de a.s verkiezingen. Op de reguliere kletsmajoors of op die mensen met vreemde denkbeelden. zeg het maar...
Maar Marijke toch, je zegt dat de SNS bank er niet aan ontkomt om de rente te verlagen. Dat is toch niet wettelijk verplicht? Krijgt de SNS bank dan een bekeuring als ze de rente verhoogd of ongemoeid laat? Of kan ze in dat geval de toeloop van nieuwe clienten niet aan?

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)