SNS

SNS Zelf Beleggen stopt

  • 6 november 2015
  • 145 Reacties
  • 19528 Keer bekeken


Toon eerste bericht

145 reacties

Hoi Drakis,

We willen onze leden juist als eerste op de hoogte brengen van belangrijk nieuws. Mijn collega Olaf heeft in een nieuwsbericht aangekondigd dat klanten met SNS Zelf Beleggen vanaf 6 november een brief ontvangen. Je vindt er ook een voorbeeld van de brief. Ik verplaats jouw reactie, die van Erijpstra en die van Gemiti66 naar dat topic. Hopelijk ben je na het lezen van het bericht weer helemaal op de hoogte.

@Erijpstra en Gemiti66 jullie vragen hebben we uitgezet bij de productmanager, hier komen we op terug.
Hallo Dennis,
Het is fijn dat je het naar de productmanager hebt uitgezet, maar het kwaad is al geschied.
Ik heb nu al bij meerdere banken slechte ervaring en dacht het bij SNS te hebben gevonden. "" tenminste dat dacht ik""
Rabo bank licht klanten op, ABN-Amro wat fortis was daar zijn mijn aandelen onteigend door de staat en nu met de verkoop van nieuwe aandelen stoppen ze het geld in eigen zak, SNS aandelen waardeloos geworden (heb ik ook veel verlies aan gehad) door nationaliseren van de bank. En nu mag je weer oprotten met je aandelen bij deze staatsbank.
Wie het nog snapt mag het zeggen!!!
Wat de staat op deze manier creëert is een prachtig land voor landlopers en niksnutten.( dit een uitspraak van mijn opa 50 jaar geleden)
klaar
We willen onze leden juist als eerste op de hoogte brengen van belangrijk nieuws. Mijn collega Olaf heeft in een nieuwsbericht aangekondigd dat klanten met SNS Zelf Beleggen vanaf 6 november een brief ontvangen. Je vindt er ook een voorbeeld van de brief. Ik verplaats jouw reactie, die van Erijpstra en die van Gemiti66 naar dat topic. Hopelijk ben je na het lezen van het bericht weer helemaal op de hoogte.

Dit bericht had ik inmiddels ook gevonden, maar dat dat is juist mijn punt: de SNS heeft niet eerst haar klanten persoonlijk geïnformeerd (of, nog beter, eerst naar hun mening gevraagd). Alleen als je de website en dit forum actief volgt, had je het kunnen weten. Ach ja, het goede nieuws is dat we ruim een half jaar de tijd hebben om een andere bank te zoeken.
Tot op heden heb ik ook nog geen brief gehad. SNS zal een goede reden hebben om niet iedereen tegelijk een brief te sturen, maar gefaseerd.
Van het weekend heb ik mijn verkoopmomenten bepaald. Wat ik op termijn ga doen (al dan niet elders een nieuwe beleggingsrekening openen) weet ik nog niet. Voorlopig probeer ik een profielbeleggingsrekening te openen, maar voor de lange termijn ga ik nog eens verder neuzen.
Ik heb begrepen dat je je portefeuille gratis kan laten overboeken naar een andere broker. Maar geldt dit ook voor de ASN en SNS huisfondsen? Dit zijn girale beleggingsfondsen die dan omgezet zullen moeten worden in beursstukken. Hiervoor geldt 'normaal' een afwijkend tarief van € 50 per fondsregel. Zijn er in dit bijzondere geval aan de omzetting geen kosten verbonden? Graag meer duidelijkheid hierover.
@Doboy, ja daar ben ik ook benieuwd naar. Voor 50 euro kun je ws. beter zelf verkopen en opnieuw kopen. Desgewenst in fases en tegelijkertijd zodat je geen koersverlies lijdt. 50 euro wordt pas bij 50.000 a 55.000 bereikt bij overstappen naar Lynx/Todays.
Overigens beweerde Lynx bij een eerste contactvraag dat evt.kosten van de verzendende bank vergoed worden tot max 200,-. Wellicht geldt ook zoiets bij Todays.
Ben ca. 6 maanden geleden met mijn Rabo certificaten overgestapt naar SNS.
Reden is dat Rabo deze belegging overhevelde naar Rabo Internationaal waardoor het plaatsen van een Stop Loss niet meer mogelijk was, hier moest ik zelf overigens achter komen toen ik de Stop Loss wilde vernieuwen.....
Na wat zoeken bij SNS een SNS Zelfbeleggen rekening geopent en de Rabo Certificaten overgeheveld, je wilt niet weten hoeveel tijd zoiets kost.....
En nu stopt SNS er doodleuk mee met een tranentrekkend verhaal waar geen nieuwe feiten inzitten alleen dat ze ineens iets bedacht hebben...
Als je zelf niets doet verkoopt SNS zelfs je aandelen op termijn, waar halen ze het recht vandaan??
Ook bieden ze NIET aan om je te helpen ze elders onder dezelfde voorwaarden onder te brengen.
Een zeer teleurgestelde nieuwe SNS klant.
Roel.
SNS Beleggen is een drama. Ik ben 20 jaar BELEGGINGS klant en de laatste jaren getrakteerd op steeds hoger tarieven en steeds slechtere service. ER ooit heen gegaan omdat ze prijsbreker waren (BOEKEN discount) Wat vliegt de tijd..Alles is traag ( 10-20 minuten wachten op een "order"lijn heel normaal bij SNS bij Binck 20 seconden), slecht en duur en na 20 jaar loyaliteit pleuren je ze zo uit het klantenbestand. Ik heb twee indringende laatste verzoeken: 1. Zouden jullie als SNS SVP ( om geen kortere drie letter afkorting te gebruiken) MET SPOED mee willen werken aan het overboeken naar derden in mijn geval BInck? In plaats van weken graag uren/. Formulieren BInck twee weken uit, bij SNS ontvangen maandag week geleden, dus alweer tien werkdagen en er gebeurt gene moer!. en 2. Als er einde kwartaal NIETS staat aan beleggingen ook GEEN kosten berekenen over "bewaaarloon"' . Dat lukt namelijk op mijn zakelijke rekening probleemloos; WEL kosten niets te bewaren..
Ik heb mijn groenbeleggingen verkocht. Ze leverden niets meer op. Moet zeggen dat ik uiterst vriendelijk geholpen ben en binnen een dag stond het bedrag op mijn rekening en kon ik het moeiteloos overboeken naar mijn spaarrekening. Nu kan ik er van genieten; mooie reizen of .... of .... of...!
Badge +1
Goedemiddag iedereen,

Zoals gezegd begrijp ik dat het in jullie situatie niet wenselijk is dat SNS Zelf Beleggen stopt. Uiteraard is het niet onze intentie om je teleur te stellen. Helaas is dit een bijkomstigheid bij het maken van keuzes. Je hebt in ieder geval tot 1 juli 2016 de tijd om een keuze te maken.

Ik kreeg een brief van de SNS of ik per 01-06-2016 er maar even voor wil zorgen dat al mijn effecten verkocht zijn, zo niet dan zou men mijn aandelen zelf wel verkopen als deze posities nog niet afgesloten zijn. Komt zeker omdat dit niet meer kosten dekkend is, dus de kleine,mini belegger is nu helemaal de dupe.
Wanneer je jouw aandelen wil verkopen, vergoeden wij de verkoopkosten van de portefeuille zoals je die had op het moment dat we je de brief stuurden. Wil je de portefeuille niet verkopen? Dan kun je de portefeuille zonder kosten overboeken naar een andere partij via het overboekingsformulier. Het is dan wel belangrijk dat je vooraf checkt of die andere partij al je effecten accepteert.

Aankoopkosten bij een andere partij worden niet vergoed. We vergoeden alleen de verkoopkosten aan onze kant van de portefeuille zoals je die had tijdens het verzenden van de brief. Ook wanneer je overboekt, rekenen we aan onze kant geen kosten. Normaal gesproken rekent ook de tegenpartij hiervoor geen kosten, maar onze productmanager geeft aan dat er toch partijen zijn (o.a. De Giro) die dat tegenwoordig wel doen. Het is daarom belangrijk dat je dit van te voren uitzoekt.

SNS gaat wel heel slecht om met zijn klanten. Eerst werden mijn SNS aandelen waardeloos en ingepikt door de staat. En nu wordt je als klant ook nog de deur gewezen als je zelf wil beleggen. Ik ga ING opdracht geven mijn aandelen op te vragen en bij hun te stallen op een nieuwe rekening.
Dag SNS, Dag klanten!!

Jammer om te lezen dat je dit gevoel hebt en bij ons weggaat, Gerrit. Als je gecheckt hebt of ING al je aandelen kan overnemen, dan kun je bovenstaand overboekingsformulier gebruiken om je portefeuille gratis over te boeken.

Ben ca. 6 maanden geleden met mijn Rabo certificaten overgestapt naar SNS.
En nu stopt SNS er doodleuk mee met een tranentrekkend verhaal waar geen nieuwe feiten inzitten alleen dat ze ineens iets bedacht hebben...
Als je zelf niets doet verkoopt SNS zelfs je aandelen op termijn, waar halen ze het recht vandaan??

Ik kan me voorstellen dat je je een ander begin had voorgesteld, Roel. Zoals gezegd geven we onze klanten de mogelijkheid de huidige portefeuille gratis te verkopen of deze gratis over te boeken naar een andere partij. Wij kunnen je helaas niet adviseren welke partij het beste bij je past; dit is voor iedere klant verschillend. Voor jou is het instellen van een stop-loss niveau belangrijk, waar andere klanten bijvoorbeeld juist op kosten letten of het al dan niet beschikbaar zijn van een app. Wanneer je via Google zoekt op “stop loss order”, vind je een aantal partijen die dit waarschijnlijk aanbieden. Ik hoop dat je een geschikte partij vindt.

Tot op heden heb ik ook nog geen brief gehad. SNS zal een goede reden hebben om niet iedereen tegelijk een brief te sturen, maar gefaseerd.
Hallo Niek, we kunnen niet alle klanten tegelijkertijd per brief informeren. Het merendeel van de klanten heeft de brief voor het einde van deze week ontvangen. In de brief wordt verwezen naar de website, daarom is de site al direct aangepast bij het versturen van de eerste brieven. Daarnaast houden we communityleden graag actief op de hoogte houden van ontwikkelingen. Ook de berichten op de community zijn daarom geplaatst bij het verzenden van de eerste brieven.

Ik heb begrepen dat je je portefeuille gratis kan laten overboeken naar een andere broker. Maar geldt dit ook voor de ASN en SNS huisfondsen? Dit zijn girale beleggingsfondsen die dan omgezet zullen moeten worden in beursstukken. Hiervoor geldt 'normaal' een afwijkend tarief van € 50 per fondsregel. Zijn er in dit bijzondere geval aan de omzetting geen kosten verbonden.
Ook het overboeken van girale beleggingsfondsen is nu gratis, terwijl dit normaal gesproken inderdaad € 50 per regel kost. Om ze te kunnen overboeken worden de fondsen omgezet naar beursstukken. Alleen hele stukken kunnen worden overgeboekt naar een andere partij. De fracties (gedeelte van een aandeel achter de komma) worden zonder kosten verkocht.
Badge +1
Ik heb mijn groenbeleggingen verkocht. Ze leverden niets meer op. Moet zeggen dat ik uiterst vriendelijk geholpen ben en binnen een dag stond het bedrag op mijn rekening en kon ik het moeiteloos overboeken naar mijn spaarrekening. Nu kan ik er van genieten; mooie reizen of .... of .... of...!
Goedemiddag Henk,

Allereerst welkom op de community.

Goed om te lezen dat je vriendelijk bent geholpen en het bedrag snel op je rekening stond. Er zijn minder leuke dingen dan uitzoeken wat je met het bedrag gaat doen 😉. Heb je al een idee?

Heb je het topic ‘Welkom op de community’ al gelezen? In de Koffiekamer kun je je voorstellen en meer over andere leden lezen. Tot snel!
kan een moderator mij eens antwoorden waarom bij deze "normale" service minded club (!?) ik alweer weken wacht voor er eens iets gebeurt qua overboeken van mijn beleggingen na een gespecialiseerde en ietwat meer beleggings minded broker en graag GEEN BEWAARLOON; ik heb me blauw genoeg betaald! wilde niet komen op 5 jarige bestaan community kom toch verdriet maar verdrinken. Er zijn, in het algemeen dan, merken waar alles goed gaat. ER zijn zelfs brokers die in dat lijstje staan. SNS echt niet hoor..
Badge +1
ik alweer weken wacht voor er eens iets gebeurt qua overboeken van mijn beleggingen na een gespecialiseerde en ietwat meer beleggings minded broker en graag GEEN BEWAARLOON;.
Goedemiddag Paul,

Ik kan me voorstellen dat je baalt dat het zo lang duurt. Ik heb het voor je laten uitzoeken.

We hebben de opdracht op 11 november 2015 ontvangen via Binck en hebben deze opdracht dezelfde dag nog in behandeling genomen. Alle benodigde gegevens zijn door ons verstrekt aan Binck en wij wachten nu op goedkeuring van Binck voor het overboeken van de portefeuille.

Ook hebben we navraag gedaan over de voortgang met als doel je overboeking zoveel mogelijk te bespoedigen. Daarvan wachten we nog op een reactie. Zoals gezegd zijn we hiervan afhankelijk van een reactie van Binck, maar we hebben alles gedaan wat binnen onze mogelijkheden ligt.

M.b.t. het bewaarloon stuk: we moeten kijken of we de incasso daarvan kunnen tegenhouden. Deze wordt namelijk achteraf berekend over het voorgaande kwartaal. Je hebt in oktober en november nog stukken gehad, dus de kans bestaat dat het bij jou geïncasseerd wordt. Is dit het geval, laat het even weten. Dan kijken we naar een oplossing.
welk een onvoorstelbaar kletsverhaal; Binck heeft heden op mijn verzoek een reminder gestuurd, never enig teken van leven van SNS!!

mail zojuist van Binck: "Geachte heer XXXX,

Graag informeren wij u over het volgende. U heeft een opdracht gegeven om effecten over te boeken naar BinckBank. De opdracht is naar de leverende bank gezonden. Tot op heden hebben wij nog geen effecten ontvangen van de leverende bank. Wij hebben vandaag een herinnering gezonden naar de leverende bank om zo spoedig mogelijk de overboekingsopdracht uit te voeren. Als de effecten binnenkomen dan boeken wij deze direct in uw portefeuille. U ontvangt dan een e-mail ter bevestiging.

Ik vertrouw erop u met deze informatie van dienst te zijn.
Bedankt Paul B. voor deze achtergrondinformatie over de klantenbehandeling en klantenfilosofie van de SNS Bank , die ooit ook nog eens op eigen benen zal moeten gaan staan na het onderspit te hebben gedolven tegen een groepje avonturiers binnen SNS REAAL, uiteraard ten koste van alle
belastingbetalers in Nederland.
Nu jaagt men ook nog de klanten weg die de euvele moed hebben om op basis van eigen kennis en kunde hun eigen beslissingen te nemen op de effectenbeurs.Het is toch niet te geloven......
SNS naar Binck zou juist redelijk snel moeten gaan, daar Binck feitelijk de broker van/voor SNS is. SNS heeft alles uitbesteed aan Binck. Portefeuilles van SNS naar Binck overboeken blijven dus Binck intern.
Vroeger zat ik bij ABN Amro maar het overboeken van mijn aandelen naar SNS was toen ook een probleem. Heeft heel erg lang geduurd. Het vervelende is dat als je wil handelen omdat de koers snel kan veranderen dan ben je geblokkeerd.
Het beetje wat SNS nog over had aan goede klanten wordt nu ook weggejaagd. Ze denken zeker dat mensen nu hun aandelen verkopen en het geld bij SNS laten staan of in hun beleggingen investeren. Nou dat kon nog wel een vies tegen vallen die stap. Onze familie gaat in ieder geval weg bij SNS zowel met de aandelen als het geld!
Slimme zet van SNS??? de toekomst zal het leren.
Badge +1
welk een onvoorstelbaar kletsverhaal; Binck heeft heden op mijn verzoek een reminder gestuurd, never enig teken van leven van SNS!!
Goedemorgen Paul,

Ik snap dat het bericht verwarring oproept.

Het is zo dat Binck moet leveren aan Binck. Ook de reminder aan de leverende partij komt binnen bij Binck; wij staan hier niet tussen. Ook wij hebben na contact met Binck een update ontvangen:

De afdeling OPS wacht op de acceptatie van de opties van Binck. Hierna kunnen de andere stukken over. Hopelijk gebeurt dat deze week.

Nog heel even geduld dus.
Hallo,

Ik open net mijn effectenrekening en waar altijd stond X aandelen SNS a 0.00,-Eur staat nu helemaal niets meer.

Net gebeld met SNS, werd me terloops medegedeeld dat SNS stopt met de beleggingsservice, nog geen brief ontvangen ?!
Nu dus maar een andere broker zoeken en de komende tijd de boel overhevelen.

De SNS aandelen die ik heb 'staan genoteerd' werd me verteld, maar wat dat betekende kon me niet uitgelegd worden. Ik kon er in ieder geval zelf niet meer bij ?! en kon ze dus ook niet meenemen naar de nieuwe broker.

Kunt u hier iets meer duidelijkheid over geven ? Ik zou graag controle over mijn eigen ''spulletjes'' willen houden, daarom beleg ik ook zelf...
Reputatie 3
Badge +1
Aankoopkosten bij een andere partij worden niet vergoed. We vergoeden alleen de verkoopkosten aan onze kant van de portefeuille zoals je die had tijdens het verzenden van de brief. Ook wanneer je overboekt, rekenen we aan onze kant geen kosten. Normaal gesproken rekent ook de tegenpartij hiervoor geen kosten, maar onze productmanager geeft aan dat er toch partijen zijn (o.a. De Giro) die dat tegenwoordig wel doen. Het is daarom belangrijk dat je dit van te voren uitzoekt.

Rekent de ASN bank nog kosten als ik mijn huidige positie in ASN fondsen over laat boeken naar ASN optimaalbeleggen? In de informatie die ik heb gevonden kan ik alleen maar afleiden dat SNS geen kosten berekent vanwege de beëindiging van SNS Zelf Beleggen, maar ik kan nergens iets lezen over eventuele kosten die ASN voor deze overboeking rekent. Ook niet op de website van ASN bank.

PS: ik heb nog steeds geen brief ontvangen...:$
Hallo Stefan ,
Halverwege 2015 heb ik mijn belang in een ASN huisfonds laten overzetten van de SNS naar de ASN.
Een briefje bleek hiertoe al voldoende te zijn , en kosten werden niet berekend.
Zo behoort het ook te zijn bij een mutatie in het zelfde consortium.
De brief van de SNS hen ik pas eergisteren ontvangen , toen stond het bericht over de stopzetting al eerder op het internet.
De klant is koning , nietwaar ?
met vriendelijke groet ,
Axasjaak
Bij de keuze waar je je huisfondsen onder gaat brengen is je beleggingsgedrag van belang: Ben je een aandeelhouder, met de nadruk op houder, of ben je iemand die veel (bij)koopt en verkoopt. Je kunt namelijk kiezen voor instellingen die geen transactiekosten rekenen, maar alleen bewaarloon. Of instellingen die juist wel transactiekosten kennen maar weer geen bewaarloon. Je bent uiteraard ook vrij om voor een bedrijf te kiezen dat zowel transactiekosten als bewaarloon in rekening brengt.
Weliswaar zijn er ook brokers die noch transactiekosten noch bewaarloon rekenen, maar die zijn er niet voor SNS of ASN fondsen, wel voor ca 1000 andere fondsen.
Reputatie 3
Badge +1
@Axasjaak: bedankt voor je bericht. Goed om te lezen dat jij hiermee ervaring hebt en dat er dus vanuit ASN geen kosten worden berekend.

@Warmbuffet: bedankt voor je advies. Ik ben aan het onderzoeken of het voor mij zinvol is om mijn positie in ASN Groenprojectenfonds over te hevelen naar ASN. Dit fonds kan ik niet via een andere broker kopen/verkopen, dus als ik in dit fonds wil blijven zitten heb ik geen andere keuze. Voor de andere fondsen ben ik niet gebonden aan ASN of SNS. Daar moet ik inderdaad onderzoeken of ik ga voor lage transactiekosten, of laag bewaarloon/servicekosten.
@Stefan. Op Morningstar.nl kun je de prestaties van ASN en Triodos groen naast elkaar afzetten. Dan blijkt dat in de laatste 3, 5 en 10 jaar ASN beter presteert dan Triodos. Bij 10 jaar bv 20,5% versus 16,5%, exclusief fiscaal voordeel. Vreemd is dat de laatste 1 a 2 jaar Triodos weer beter presteert. Triodos groen wordt bij meerdere brokers aangeboden. Maar al kreeg je ze zonder kosten/fee dan nog zou ASN inderdaad de afgelopen 10 jaar de betere keuze zijn geweest.

Reageer