SNS

SNS Zelf Beleggen stopt

• 6 november 2015
  • 145 Reacties
  • 19528 Keer bekeken

Toon eerste bericht

145 reacties

Graag gedaan , Stefan ,

Daarbij komt de onzekerheid of de ASN , als volle dochter van de SNS , zich ook niet gaat voegen bij Profiel Beleggen.
Ik weet dus niet en kan niet inschatten hoe zelfstandig de ASN haar eigen beleid kan bepalen in deze.
met vriendelijke groet ,
Axasjaak
Dan wordt het tijd dat ASN Groen ook een beursnotering krijgt. ASN Novib is 15 oktober jl naar de beurs gegaan en vanaf dat moment bij diverse brokers te koop. Triodos Groen is al langer beursgenoteerd.
Hallo,

Ik open net mijn effectenrekening en waar altijd stond X aandelen SNS a 0.00,-Eur staat nu helemaal niets meer.

Net gebeld met SNS, werd me terloops medegedeeld dat SNS stopt met de beleggingsservice, nog geen brief ontvangen ?!
Nu dus maar een andere broker zoeken en de komende tijd de boel overhevelen.

De SNS aandelen die ik heb 'staan genoteerd' werd me verteld, maar wat dat betekende kon me niet uitgelegd worden. Ik kon er in ieder geval zelf niet meer bij ?! en kon ze dus ook niet meenemen naar de nieuwe broker.

Kunt u hier iets meer duidelijkheid over geven ? Ik zou graag controle over mijn eigen ''spulletjes'' willen houden, daarom beleg ik ook zelf...

Hoi UnclePaul,

Allereerst heet ik je welkom op de community. Ik kan me voorstellen dat het rauw op je dak valt als je portefeuille ineens leeg is. De brieven worden gefaseerd verstuurd, het zou dus kunnen dat je nog geen brief hebt ontvangen. Wel kun je op snsbank.nl/briefzb alvast alle informatie vinden. In aandelen SNS REAAL kan niet meer worden gehandeld. Deze kunnen ook niet overgeboekt worden naar een andere partij. Daarom hebben we ze voor je overgeheveld naar een verzamelrekening, waar we ze op jouw naam hebben geadministreerd. Dit is aan je bevestigd middels een fondsbericht, die je in Mijn SNS Beleggen terugvindt. De Ondernemingskamer onderzoekt of er nog een schadevergoeding komt. Als er in de toekomst een schadevergoeding wordt bepaald, heb je daar misschien recht op. In dat geval keren we het geld aan je uit.

Mocht je een keer zelf een topic willen aanmaken, dan kun je hier lezen hoe dat moet. Op de community praten we ook over ‘niet bankzaken’. Zo kun je jezelf voorstellen in de Koffiekamer.

@Stefan en Warmbuffet SNS rekent geen kosten voor het overboeken van de portefeuille naar een andere partij. Er zijn echter een aantal partijen die vervolgens wel kosten rekenen voor het inboeken van de portefeuille. Bij ASN is dit niet het geval: zij rekent geen kosten voor binnenkomende beleggingen.
Reputatie 3
Badge +1
@Stefan en Warmbuffet SNS rekent geen kosten voor het overboeken van de portefeuille naar een andere partij. Er zijn echter een aantal partijen die vervolgens wel kosten rekenen voor het inboeken van de portefeuille. Bij ASN is dit niet het geval: zij rekent geen kosten voor binnenkomende beleggingen.
@Dennis: bedankt voor de bevestiging.
Vandaag ontving ook ik de brief. Daarin kwam ik nog wel een interessante alinea tegen:
Hoe eerder u overstapt, hoe groter uw voordeel
Stapt u nu over naar SNS Profiel Beleggen? Dan betaalt u tot 1 juli 2016 geen servicekosten. Daarna betaalt u 0,5% per jaar over uw belegde vermogen, inclusief btw.

Nu heb ik SNS Profiel Beleggen 2 oktober 2015 al geopend, een beetje vooruitlopend op het bericht dat SNS Zelf Beleggen zou gaan stoppen (vooruitziende blik :$). Inmiddels heb ik al een aardig bedrag zelf overgeheveld van SNS Zelf Beleggen naar SNS Profiel Beleggen. Mijn vraag is nu: kom ik ook in aanmerking voor deze actie dat ik tot 1 juli 2016 geen servicekosten hoef te betalen?
Inmiddels heb ik besloten mijn beleggingen in SNS fondsen gefaseerd te verkopen en elders in hetzelfde tempo gelijksoortige fondsen terug te kopen. Dit grapje gaat mij circa 100,00 euro kosten omdat SNS alleen de verkoopkosten vergoedt. Slechte zaak. Ik heb de smoor in dat ik dit 6 maand geleden nog niet wist. Kwestie van dwaling?
Andere fondsen, omdat ik vrees dat SNS de huisfondsen in de toekomst ook gaat afbouwen. De omvang van al die fondsen zal afnemen. In de eerste plaats door ontevreden klanten die - net als ik - nu al verkopen. In de tweede plaats omdat er geen groei vanuit nieuwe klanten komt. Klanten bij Rabo, ABN en ING zullen hoofdzakelijk voor de huisfondsen van eigen bank kiezen.
Hilbrand, zijn de SNS fondsen nog wel huisfondsen nu ze feitelijk door een externe beheerder, Actiam, worden gemanaged? Ik denk alleen in naam nog wel. Dus die naam zal wel spoedig gaan verdwijnen en dat bijvoorbeeld SNS Euro Mix omgezet worden in Actiam Euro Mix bijvoorbeeld. Ze zullen waarschijnlijk ook wel samengevoegd gaan worden met vergelijkbare RZL en Zwitserlevenfondsen.
http://www.actiam.nl/nl/producten-en-diensten/fondsbeheer
Overigens is Actiam blijkbaar nog in hetzelfde pand gevestigd als het hoofdkantoor van SNS, dus in die zin zijn het inderdaad huisfondsen.
Badge +1

Mijn vraag is nu: kom ik ook in aanmerking voor deze actie dat ik tot 1 juli 2016 geen servicekosten hoef te betalen?

Goedemiddag Stefan,

Ik ben voor je aan de slag gegaan. Het is niet mogelijk om de actie met terugwerkende kracht in te zetten. Wel hebben we ervoor gezorgd dat de actie in jouw geval vandaag ingaat en loopt tot 1 juli 2016 🙂. Zoals je wellicht weet worden de servicekosten altijd achteraf betaald. Op het begin van het 1e kwartaal van 2016 betaal je dus nog het deel van het vierde kwartaal van 2015 tot vandaag. Daarna betaal je twee kwartalen niets. Ik hoop dat ik je blij heb gemaakt met dit bericht.
Het zou een goede zaak zijn als niemand meer servicekosten betaalt voor de laatste 3 kwartalen. Het is toch een aflopende zaak. Hoezo servicekosten? Het zou een prima tegemoetkoming zijn voor mensen die kosten moeten maken om de aandelen elders onder te brengen.
Reputatie 3
Badge +1

Mijn vraag is nu: kom ik ook in aanmerking voor deze actie dat ik tot 1 juli 2016 geen servicekosten hoef te betalen?

Goedemiddag Stefan,

Ik ben voor je aan de slag gegaan. Het is niet mogelijk om de actie met terugwerkende kracht in te zetten. Wel hebben we ervoor gezorgd dat de actie in jouw geval vandaag ingaat en loopt tot 1 juli 2016 🙂. Zoals je wellicht weet worden de servicekosten altijd achteraf betaald. Op het begin van het 1e kwartaal van 2016 betaal je dus nog het deel van het vierde kwartaal van 2015 tot vandaag. Daarna betaal je twee kwartalen niets. Ik hoop dat ik je blij heb gemaakt met dit bericht.

@Tibor: hartelijk dank voor de moeite! Fijn dat ik voor de eerste helft van 2016 toch kan meedoen met de actie. 😃
Dan wordt het tijd dat ASN Groen ook een beursnotering krijgt. ASN Novib is 15 oktober jl naar de beurs gegaan en vanaf dat moment bij diverse brokers te koop. Triodos Groen is al langer beursgenoteerd.ASN Groenprojectenfonds krijgt per 27 januari 2016 een beursnotering. http://nieuws.asnbank.nl/voorwaarden-asn-groenprojectenfonds-veranderen/
Dan wordt het tijd dat ASN Groen ook een beursnotering krijgt. ASN Novib is 15 oktober jl naar de beurs gegaan en vanaf dat moment bij diverse brokers te koop. Triodos Groen is al langer beursgenoteerd.ASN Groenprojectenfonds krijgt per 27 januari 2016 een beursnotering. http://nieuws.asnbank.nl/voorwaarden-asn-groenprojectenfonds-veranderen/Jammer dat hierover in de brief van SNS niets staat vermeld. Hierdoor ontstaat vanaf die datum nl. de mogelijkheid om dit fonds behalve naar ASN ook naar andere brokers over te boeken.
Reputatie 3
Badge +1
ASN Groenprojectenfonds krijgt per 27 januari 2016 een beursnotering. http://nieuws.asnbank.nl/voorwaarden-asn-groenprojectenfonds-veranderen/

Dit is een interessante ontwikkeling :8 Bedankt voor de melding doboy!
Even een praktisch vraagje :
Als de portefeuille van Zelf Beleggen is opgeheven , dan resteert de geldrekening nog met een saldo.
Wordt deze rekening direct opgeheven na verrekening van het all-in tarief of gebeurt dit na afloop van dit kwartaal ?
Groet ,
Axasjaak
Even een praktisch vraagje :
Als de portefeuille van Zelf Beleggen is opgeheven , dan resteert de geldrekening nog met een saldo.
Wordt deze rekening direct opgeheven na verrekening van het all-in tarief of gebeurt dit na afloop van dit kwartaal ?
Groet ,
Axasjaak

Hoi Axasjaak,

Via het opheffingsformulier hef je de rekening op. Het resterende geldsaldo plus de eventuele rente maken we over op de rekening die je op het formulier invult. Als je de rekening niet zelf opheft, dan doen wij dit uiterlijk 1 juli 2016 bij de beëindiging van het product SNS Zelf Beleggen.
interessant, ik kwam per ongeluk hier terecht, eigenlijk was ik op zoek naar basisbeleggen stopt; interessant is dat ik hier precies dezelfde problemen genoemd zie als mbt het stoppen van basisbeleggen waardoor ik onmiddellijk moest denken aan de stuitende arrogantie van de zijde van SNS, de onwil namelijk om te erkennen dat beleggers omdat ze verplicht moeten verkopen, verlies kunnen lijden; dit wordt dan afgedaan met de opmerking dat je ook winst kunt maken; daarom gaat het natuurlijk niet,het gaat om de verplichting die wordt opgelegd en het daaruit mogelijk voortkomend verlies
Hallo,

Ik als kleine belegger, die geweldig veel plezier heeft om te beleggen, wordt mijn zelfstandigheid ontnomen.
Daar anderen nog geen bericht hebben gehad, heb ik reeds 2x een schrijven gehad van de bank, 1x met folder.(27 augustus en onlangs nog een keer)
Maar hier heb ik geen zin in !
Ik wil het zelf doen met een klein bedrag en dat is dan mooi dat het zonder aan en verkoopkosten kan. alleen service kosten.
Ook dit is een paar jaar geleden ingevoerd, onder het motto, inzichtelijk maken van de kosten. Daar was ik toen al niet blij mee.
Alhoewel ik het wel eerlijker vind dat het omgeslagen wordt op het ingelegde vermogen. Dus grote of kleine belegger gelijk.

Nu wordt ik gedwongen te stoppen met mijn hobby!

Groot is dan ook mijn vreugde met de brief van de ASN Bank...............
De ASN schaft de aan en verkoop kosten af.
Servicekosten gaan iets omhoog van 0,2 naar 0,3 % per jaar ,met een maximum van 75 euro/kwartaal ofwel 300/jaar.
Dat laatste is dan weer niet eerlijk, want de grote belegger heeft hier weer voordeel van.
Dit alles gaat in op 1 januari 2016.

Maar het is iets.

Steeds meer redenen om dan toch de overstap naar de ASN bank te overwegen.
Een andere reden is 1 persoon betaalt ongeveer de helft aan maandkosten voor de lopende rekening.

Groet
Huiskind
@huiskind. Je hoeft niet te stoppen met hobbyen en beleggen met kleine bedragen. Nederland kent 2 aanbieders met samen ruim 1000 fondsen en ETF's waar je met kleine bedragen zonder transactiekosten, zonder servicefee een gratis rekening kunt openen: DeGiro en Fitvermogen.
Alleen de ASN/SNS fondsen zijn daar of niet te krijgen of niet gratis.

Dat van de veranderende ASN kosten is nieuw voor me, heb je een link gekregen voor meer informatie?
Is trouwens nadelig voor mensen die langer dan 4 jaar hun fondsen aanhouden. 4 x 0.1% = 0,4% extra fee is gelijk aan de besparing op aankoop en verkoop. Na 4 jaar betaal je meer dan de besparing op transactiekosten. Nog afgezien van de mensen die de fondsen al hebben of dit jaar gaan kopen.
Link ASN inmiddels gevonden:
http://www.asnbank.nl/particulier/informatie/kosten-van-uw-beleggingsrekening-in-2016.html

Toch 1,5x duurder dan voorheen bij SNS. En bij Todays/Lynx, met de ASN/SNS fondsen zonder servicefee, heb je na circa 7 maanden je koop- en verkoopkosten terugverdiend.
Reputatie 3
Badge +1
@warmbuffet: loop je bij Todays/Lynx niet extra risico omdat jouw stukken door deze broker weer uitgeleend kunnen worden? Gratis (geen servicefee) bestaat niet; ze moeten ergens geld aan je verdienen...

@huiskind: bedankt voor het delen van dit bericht. Erg relevant voor de keuze die ik moet gaan maken.
@Stefan. Ik denk niet dat ASN/SNS beleggingsfondsen uitgeleend worden. Individuele aandelen misschien, maar dat gebeurt eigenlijk door iedere broker. Ze hebben wel transactiekosten en ze hopen natuurlijk dat je actief gaat handelen ook in gewone aandelen, maar dat is niet verplicht.
Er zijn trouwens meerdere partijen die geen service fee kennen: fitvermogen, deGiro, Binck, Keytrade.

Meer info over bescherming:
https://www.todaysgroep.nl/wp-content/uploads/2015/01/bescherming_today_s_brokers1.pdf
https://www.lynx.nl/software-tools/bescherming/
[quote=Warmbuffet]Misschien moeten we maar eens gaan kijken bij Lynx of Todays. Die bieden sinds vorig jaar ook Nederlandse beleggingsfondsen aan, waaronder zo te zien bijna alle ASN en SNS fondsen. Ook de SNS profiel- en optimaalfondsen en ook ASN Novib, maar geen ASN Groen, wel weer Triodos Groen. En als je niet te veel handelt ook heel goedkoop en zonder bewaarloon. In een paar maanden terugverdiend.

Ik las deze week dat de ASN Groenprojectaandelen vanaf 27 januari 2016 ook worden genoteerd op de Amsterdamse Euronext beurs waardoor ze ook verkrijgbaar worden via de reguliere aankoopkanalen. Kijk ook eens naar de tarieven van DeGiro. De tarieven van DeGiro lijken nog voordeliger als Lynx en Todays. Mogelijk is het een goed alternatief voor SNS Zelfbeleggen. Heeft er iemand ervaring met die club?
@Martijn653. DeGiro kent geen transactiekosten of servicefee voor de 1000 fondsen/etfs in hun zgn. kernselectie maar wel voor andere beursgenoteerde beleggingsfondsen. En de ASN/SNS fondsen behoren niet tot hun kernselectie. Daardoor zijn de ASN/SNS fondsen bij DeGiro juist heel duur: 7,50 + 0,10% en een servicefee van 0,2%. Vergelijk dat maar eens met 0,09% zonder fee bij Todays. Dat laatste is dus altijd goedkoper.
https://www.degiro.nl/data/pdf/Tarievenoverzicht.pdf
https://www.todaysgroep.nl/zelf-beleggen/todays-pro/producten-tarieven/

Voor gewone aandelen en de kernselectiefondsen is DeGiro wel weer goedkoop. Maar in de fondsen uit de Kernselectie mag je maar 1x per maand gratis handelen (per fonds) anders gelden de reguliere tarieven, van 7,50+0,10%.

En ja ik heb ervaring met die club. Het is een beetje Binck-light.

Het is trouwens niet zo dat als een aandeel op de beurs beschikbaar is, iedere broker je ook de gelegenheid geeft die te kopen. Bv bij ING kun je maar 4 ASN fondsen en geen enkel SNS fonds kopen.
@Warmbuffet, Scherp opgemerkt van je, dit is waardevolle informatie!
Dan zit er dus niets anders op dan afwachten bij welke brokers de ASN Groenprojecten vanaf 27 januari 2016 worden aangeboden. Waarna ik de tarieven op een rijtje kan zetten. Bedankt voor de info.
interessant, ik kwam per ongeluk hier terecht, eigenlijk was ik op zoek naar basisbeleggen stopt; interessant is dat ik hier precies dezelfde problemen genoemd zie als mbt het stoppen van basisbeleggen waardoor ik onmiddellijk moest denken aan de stuitende arrogantie van de zijde van SNS, de onwil namelijk om te erkennen dat beleggers omdat ze verplicht moeten verkopen, verlies kunnen lijden; dit wordt dan afgedaan met de opmerking dat je ook winst kunt maken; daarom gaat het natuurlijk niet,het gaat om de verplichting die wordt opgelegd en het daaruit mogelijk voortkomend verlies

Hoi redax,

Zowel bij SNS Basis Beleggen als bij SNS Zelf Beleggen kun je je huidige beleggingen gratis verkopen. Voor klanten die hun beleggingen niet willen verkopen, bieden we aan om dit kosteloos over te boeken naar een andere partij. Op die manier word je niet verplicht om tussentijds winst of verlies te nemen. Een overboekingsverzoek dien je in via dit formulier, nadat je een rekening hebt geopend bij een andere partij. Vergeet je niet te informeren of zij al je beleggingen aanbieden en accepteren?
Vorige week het overboekingsformulier opgestuurd. Vandaag staan al mijn ASN beleggingsfondsen bij Binck. Zo hoort het. Mijn complimenten. Mag ook wel eens gezegd worden.

Reageer