SNS

SNS Zelf Beleggen stopt

  • 6 november 2015
  • 145 Reacties
  • 19528 Keer bekeken


Toon eerste bericht

145 reacties

Badge +1
Hoi doboy,

Wat leuk dat je je positieve ervaring hier deelt! Dankjewel.
Voor de verkenners onder ons: misschien nog goedkoper handelen met de nieuwste broker sinds gisteren op de NLse markt: iDealing.com
https://www.idealing.com/nl/help/services_and_prices
http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/24817002/__iDealing_komt_met_provisievrij_handelen__.html
Een beetje ondoorzichtige kostenstructuur, maar wat ik begrijp in principe geen transactiekosten maar wel een klein vast bedrag per uitvoering/bewaring van 4 of 10 cent per order. O.a. 4 SNS en 2 ASN, 6 Robeco, 2 DL beleggings-/huisfondsen en enkele ETF's naast de normale aandelen. Wel 30 ct per dividend uitkering en 5 euro per terugboeking geldsaldo. 36 euro per belastingrapport. Nog geen idee of dat laatste alleen op speciaal verzoek is, of dat dat jaarlijks automatisch is.....
Wie durft?
Nog even een vraagje aan Dennis naar aanleiding van zijn reactie :
"Axasjaak schreef:

Even een praktisch vraagje :
Als de portefeuille van Zelf Beleggen is opgeheven , dan resteert de geldrekening nog met een saldo.
Wordt deze rekening direct opgeheven na verrekening van het all-in tarief of gebeurt dit na afloop van dit kwartaal ?
Groet ,
Axasjaak
Hoi Axasjaak,

Via het opheffingsformulier hef je de rekening op. Het resterende geldsaldo plus de eventuele rente maken we over op de rekening die je op het formulier invult. Als je de rekening niet zelf opheft, dan doen wij dit uiterlijk 1 juli 2016 bij de beëindiging van het product SNS Zelf Beleggen. "

Beste Dennis ,
een dergelijk algemeen antwoord haal ik ook uit de beschikbare documentatie. Het opheffingsformulier heb ik al ingezonden , de SNS zelf beleggen rekening is nu opgeheven , maar de geldrekening dus ( nog ) niet. Vandaar mijn vraag ter verduidelijking.
met vriendelijke groet ,
Axasjaak
Hoi Axasjaak,

Wat vreemd, volgens mijn informatie gebruik je het formulier om ook de geldrekening op te heffen. Wanneer heb je het ingestuurd? Ik schakel met een beleggingsspecialist om de status van de opheffing te controleren, als je je rekeninggegevens mailt naar webcare@sns.nl o.v.v. 'Community - SNS Zelf beleggen stopt Axasjaak'.
Hoi Dennis ,
Bedankt voor je snelle reactie. Ik vond hert zelf ook wel een beetje vreemd.
De mail naar webcare is inmiddels verzonden.
Groet ,
Axasjaak
Hoi Dennis ,
Bedankt voor je snelle reactie. Ik vond hert zelf ook wel een beetje vreemd.
De mail naar webcare is inmiddels verzonden.
Groet ,
Axasjaak


Ik zag je mail binnenkomen. We gaan ermee aan de slag, fijne avond.
Kan een moderator mij antwoord geven op de volgende vraag ?

Ik heb van SNS een brief gekregen waarin staat dat SNS Zelf Beleggen stopt.
Omdat ik alleen beleg in ASN producten zat er een aanvraagformulier bij voor het aanvragen van een ASN Beleggingsrekening.
Dit aanvraagformulier heb ik ongeveer drie weken geleden in de bijgevoegde envelop richting ASN gestuurd.
Ongeveer twee weken geleden is de ASN Beleggingsrekening geopend.
Ik had begrepen dat mijn fondsen zouden worden overgeboekt, maar tot op heden is dit niet gebeurt.
Ook de beloofde Waku Waku lamp heb ik niet ontvangen.
Mijn vraag: Hoe nu verder ?
Hoi Devries,

Je bedoelt denk ik de Waka Waka Power+ (oplader en lamp). Ik heb voor je nagevraagd hoe lang het duurt voordat de fondsen worden overgeboekt. Dit kan na openen van de ASN Beleggingsrekening nog 2 à 3 weken duren. Ik doe daarom een beroep op je geduld. Wil je het laten weten als de fondsen aan het eind van deze maand nog niet zijn overgeboekt en je de Waka Waka Power+ nog niet hebt ontvangen?
Olaf,

Bedankt voor het antwoord.
Ik ben waarschijnlijk te ongeduldig geweest. Ik heb gisteren de lamp ontvangen.
Als mijn fondsen na het nieuwjaar nog niet zijn overgeboekt, dan zal ik je dat melden.
Fijn dat je dit laat weten, Devries. Ik ga ervan uit dat het helemaal goed komt en anders weet je ons hier te vinden. :)
Veel plezier met de nieuwe lamp.
interessant, ik kwam per ongeluk hier terecht, eigenlijk was ik op zoek naar basisbeleggen stopt; interessant is dat ik hier precies dezelfde problemen genoemd zie als mbt het stoppen van basisbeleggen waardoor ik onmiddellijk moest denken aan de stuitende arrogantie van de zijde van SNS, de onwil namelijk om te erkennen dat beleggers omdat ze verplicht moeten verkopen, verlies kunnen lijden; dit wordt dan afgedaan met de opmerking dat je ook winst kunt maken; daarom gaat het natuurlijk niet,het gaat om de verplichting die wordt opgelegd en het daaruit mogelijk voortkomend verlies

Hoi redax,

Zowel bij SNS Basis Beleggen als bij SNS Zelf Beleggen kun je je huidige beleggingen gratis verkopen. Voor klanten die hun beleggingen niet willen verkopen, bieden we aan om dit kosteloos over te boeken naar een andere partij. Op die manier word je niet verplicht om tussentijds winst of verlies te nemen. Een overboekingsverzoek dien je in via dit formulier, nadat je een rekening hebt geopend bij een andere partij. Vergeet je niet te informeren of zij al je beleggingen aanbieden en accepteren?


overboeken naar wie? ik zie niet hoe ik vind wie welke fondsen aanbiedt
@redax. Dat zul je ook nergens vinden. Er bestaat geen overzicht welke fondsen waar aangeboden worden. Daar kun je alleen achterkomen door links en rechts te informeren of door overal rekeningen te openen. Over welke fondsen heb je het, misschien dat ik of iemand anders je kan vertellen waar ze worden aangeboden en tegen welke tarieven. Binck is overigens een van de aanbieders met het grootste aanbod. Maar niet per se de goedkoopste.
@redax. Dat zul je ook nergens vinden. Er bestaat geen overzicht welke fondsen waar aangeboden worden. Daar kun je alleen achterkomen door links en rechts te informeren of door overal rekeningen te openen. Over welke fondsen heb je het, misschien dat ik of iemand anders je kan vertellen waar ze worden aangeboden en tegen welke tarieven. Binck is overigens een van de aanbieders met het grootste aanbod. Maar niet per se de goedkoopste.

dan is de opmerking van SNS dat ik kosteloos kan overboeken dus feitelijk een loze bewering; als ik niet weet waarheen en daar ook niet kan achter komen, heb ik daar dus niks aan; enige hulp en tegemoetkoming van de zijde van SNS zou welkom zijn; als ze menen dat ze klanten helpen door beleggingsmogelijkheden te stoppen en de klanten dwingen de fondsen te verkopen voordat ze verder mogen beleggen bij SNS, en dat proberen goed te praten door te zeggen dat ik kosteloos kan overboeken, laat ze dan ook zo sportief zijn te vertellen waarheen ik kosteloos kan overboeken; feit blijft dat SNS eenzijdig zaken wijzigt en de klant totaal niet hoort; wat een vreselijk bedrijf om voor te werken; welke mentaliteit moeten medewerkers bezitten om doodleuk te zeggen dat ik kosteloos kan overboeken maar mij vervolgens aan mijn lot over te laten (overigens zei een medewerkster Kristy aanvankelijk op de pagina basisbeleggen stopt dat overboeken 50 euro zou kosten; toen as het blijkbaar nog niet gratis)
Tja, Redax, SNS gaat geen reclame maken voor andere providers. Hoogstens ASN (zelfde concern, nog) of Binck (waar SNS beleggingszaken mee doet) En overboeken van fondsregels naar een andere provider kostte vroeger geld, maar vanwege de opheffing is het nu gratis. Overigens kan de ontvangende partij wel degelijk kosten in rekening brengen. DeGiro bijvoorbeeld.
Tja, Redax, SNS gaat geen reclame maken voor andere providers. Hoogstens ASN (zelfde concern, nog) of Binck (waar SNS beleggingszaken mee doet) En overboeken van fondsregels naar een andere provider kostte vroeger geld, maar vanwege de opheffing is het nu gratis. Overigens kan de ontvangende partij wel degelijk kosten in rekening brengen. DeGiro bijvoorbeeld.

als SNS wil dat ik bij SNS blijf waarom dwingen ze mij dan (met als onderbouwing dat ze doen wat de klant wil!) mijn fondsen te verkopen? waarom bieden ze geen mogelijkheid fondsen in een andere constructie onder te brengen bij SNS? nee, zij doen eigenmachtig wat de klant niet wil en doen vervolgens alsof ze een oplossing bieden via overboeken (waarvan wel degelijk toen het forum basisbeleggen gaat stoppen al bestond, aan mij gezegd is dat overboeken geld kost), maar naar wie moet ik dan overboeken? mijn vraag aan Dennis was hoe ik daar achter kom; ik stel de vraag na weken lang vruchteloos gezocht te hebben op internet; misschien zoek ik verkeerd, maar ik zie het niet; dus: hoe weet ik bij wie ik terecht kan? en aangezien SNS mij op alle mogelijke manieren probeert het beleggen bij SNS onaangenaam te maken, mogen ze best een beetje hulp bieden bij mijn vertrek; ik heb na,me;lijk al tijden de indruk (op grond van hun houding ten aanzien van de beleidswijzigingen) )dat zij mij helemaal niet als klant willen
Redax, beleggen lijkt mij niet jouw cup of tea. Succes.
Redax, beleggen lijkt mij niet jouw cup of tea. Succes.

Wat een stomme reactie is dit! ik beleg al jaren in zelfgekozen sns fondsen bij sns; dus waar heb jij het over?
Badge +1
Redax, beleggen lijkt mij niet jouw cup of tea. Succes.

Wat een stomme reactie is dit! ik beleg al jaren in zelfgekozen sns fondsen bij sns; dus waar heb jij het over?

De community is een een mooie plek voor een discussie, maar laten we de sfeer alsjeblieft goed houden. Zeker nu de kerstdagen eraan komen 😉.
Redax, beleggen lijkt mij niet jouw cup of tea. Succes.

Wat een stomme reactie is dit! ik beleg al jaren in zelfgekozen sns fondsen bij sns; dus waar heb jij het over?

De community is een een mooie plek voor een discussie, maar laten we de sfeer alsjeblieft goed houden. Zeker nu de kerstdagen eraan komen 😉.


wat de kerst ermee te maken heeft is mij volstrekt onduidelijk; wat sfeer betreft: wie verpest hier nou de sfeer? duidelijk niet lezen wat ik schrijf en dan zonder enige onderbouwing een lullige reactie plaatsen, is niet mijn idee van een discussie of een sfeervolle bijdrage
dus Tibor twee vragen:
1. waarom deze opmerking aan mij richten en niet aan degene die een lullige opmerking tegen mij maakt?
2. waar blijft het inhoudelijke antwoord van Dennis of een andere SNS-er? Maak je daar eens druk om in plaats van onzinopmerkingen over Kerst te maken
Badge +1
Hoi redax,

Mijn collega Tibor bedoelt het goed en zijn reactie is naar jullie beiden gericht.
Ik verwacht in de loopt van volgende week inhoudelijk een reactie, nog even geduld alsjeblieft.
Badge +1
Hoi redax,

Inmiddels heb ik een reactie:

We willen benadrukken dat we nu geen kosten rekenen bij overboekingen. Normaal gesproken is dit inderdaad het geval, maar aangezien SNS besloten heeft te stoppen met SNS Basis Beleggen en SNS Zelf Beleggen, vinden we het belangrijk dat onze klanten zonder ‘kostendrempel’ kunnen besluiten waar en op welke manier zij hun belegging voortzetten. Daarom worden door SNS geen kosten gerekend bij portefeuille-overboekingen. Let op: sommige andere partijen rekenen wel kosten voor inboeken van portefeuilles.
Dit is destijds onvolledig naar ons (Webcare) gecommuniceerd, excuses voor deze onduidelijkheid.

Je moet echter zelf bepalen welke andere partij past bij jouw wensen. Dit verschilt per klant, omdat iedere klant andere factoren belangrijk vindt. Denk bijvoorbeeld aan het internet-platform, de hoogte van de transactie- en/of doorlopende kosten, beschikbaarheid van bepaalde fondsen, etc. Je kunt denken aan partijen als Binck (Fundcoach), ING, ABN AMRO, De Giro. Controleer vooraf bij deze partijen goed of ze bieden wat je zoekt, en het belangrijkste: of ze de fondsen die je in je portefeuille hebt accepteren. Niet alle partijen bieden namelijk alle SNS en ASN fondsen aan.
Tja, Redax, SNS gaat geen reclame maken voor andere providers. Hoogstens ASN (zelfde concern, nog) of Binck (waar SNS beleggingszaken mee doet) En overboeken van fondsregels naar een andere provider kostte vroeger geld, maar vanwege de opheffing is het nu gratis. Overigens kan de ontvangende partij wel degelijk kosten in rekening brengen. DeGiro bijvoorbeeld.

als SNS wil dat ik bij SNS blijf waarom dwingen ze mij dan (met als onderbouwing dat ze doen wat de klant wil!) mijn fondsen te verkopen? waarom bieden ze geen mogelijkheid fondsen in een andere constructie onder te brengen bij SNS? nee, zij doen eigenmachtig wat de klant niet wil en doen vervolgens alsof ze een oplossing bieden via overboeken (waarvan wel degelijk toen het forum basisbeleggen gaat stoppen al bestond, aan mij gezegd is dat overboeken geld kost), maar naar wie moet ik dan overboeken? mijn vraag aan Dennis was hoe ik daar achter kom; ik stel de vraag na weken lang vruchteloos gezocht te hebben op internet; misschien zoek ik verkeerd, maar ik zie het niet; dus: hoe weet ik bij wie ik terecht kan? en aangezien SNS mij op alle mogelijke manieren probeert het beleggen bij SNS onaangenaam te maken, mogen ze best een beetje hulp bieden bij mijn vertrek; ik heb na,me;lijk al tijden de indruk (op grond van hun houding ten aanzien van de beleidswijzigingen) )dat zij mij helemaal niet als klant willen


Ook ik heb de brief gehad en ben na bijna 30 jaar beleggen bij SNS (niet blij) overgestapt. Hierboven staat dat DeGiro geld rekent als je klant wordt, maar dat is slechts ten dele juist. Als je jouw portefeuille overhevelt naar DeGiro zijn er pas kosten als jouw portefeuille minder dan € 5000,- bedraagt. Dat is wel héél weinig om te beleggen. Als dat zo is kun je beter de fondsen verkopen en bij DeGiro opnieuw beginnen Dan is het zeker gratis. Overigens zijn de kosten daar véél lager dan bij SNS en ook verlopen transacties veel prettiger, heb ik tot nu toe ervaren. In een andere reactie las ik van een zogenaamde nitwit op beleggingsgebied (is dat eigenlijk niet bijna iedereen...) dat SNS nu 2 keer kosten gaat berekenen over het nieuwe beleggen. De fondsbeheerders worden goed betaald en nu moeten de klanten, die in die fondsen beleggen, beter begeleid worden. Wie zit daar op te wachten? Ik was er al langer achter dat de SNS-leiding slim denkt te zijn door alles bij de klanten in rekening te gaan brengen. Hou vol en uiteindelijk gaan de o.a. door een redelijke rente aangetrokken nieuwe klanten vanzelf weer weg. Deze leidinggevenden zullen dan wel weer een gouden handdruk krijgen om lang te kunnen genieten in hun Spaanse paleisjes o.i.d. Overigens merkte ik al zo'n kleine 20 jaar geleden al dat de bank er eigenlijk niet meer voor beleggers wil zijn. Ik zou dat héél anders aan hebben gepakt, maar ja... ik ben maar klant.
zo, leuk dat je hier leest dat sns gaat stoppen met zelf beleggen.... Geen brief gehad nog, tis nu 29 december.

vraagje aan de Mods; hoe zit het met mijn beleggingen die gekoppeld zijn aan mijn hypotheek? Dit zijn de SNS huisfondsen welke op een geblokkeerde rekening staan. Hoor graag snel
@A.Kuppen, M.b.t. overboeken van een portefeuille gaf ik slechts aan dat je niet voetstoots mag aannemen dat de ontvangende partij daar nooit kosten voor rekent. DeGiro is een voorbeeld. Maar inderdaad lijkt het erop dat ook DeGiro zijn tarieven regelmatig aanpast. Hun overboekingsformulier rept bijv. nergens over gratis.
https://www.degiro.nl/data/pdf/Overboeken_beleggingsportefeuille.pdf
maar volgens het actuele tarievenoverzicht
https://www.degiro.nl/data/pdf/Tarievenoverzicht.pdf
is het wel gratis bij portefeuillewaarde (wat wordt hier bedoeld?) boven de 3000 euro. Als die grens in het verleden 5000 euro was, is die weer naar beneden aangepast. En inderdaad die grens is zo laag, dat ze het net zo goed helemaal kunnen weglaten.

Overigens is DeGiro wel goedkoop voor de ca 1000 fondsen/ETF uit hun kernselectie, maar daar zitten geen ASN/SNS fondsen bij. Die fondsen zijn juist weer duurder dan bij SNS Zelfbeleggen: 7,50 + 0,10% per transactie en 0,2% servicefee per jaar. Daar waar SNS geen transactiekosten rekende en máximaal 0,2% fee per jaar. Als je dus veel transacties doet met kleine bedragen in die fondsen is DeGiro geen aanrader.
Kortom welke broker het beste is, is afhankelijk van welke fondsen, en of je iemand bent die veel transacties uitvoert en de hoogte daarvan of iemand die juist aandelen heel lang vasthoudt. Het beste zou dan ook zijn rekeningen bij meerdere brokers. Voor iedere situatie is dan een optimale partij te kiezen.

Reageer