SNS

SNS Zelf Beleggen stopt

• 6 november 2015
  • 145 Reacties
  • 19528 Keer bekeken

• Oud Moderator
  • 903 reacties
Per 1 juli 2016 stoppen we met SNS Zelf Beleggen. We brengen onze klanten hier vanaf 6 november per brief van op de hoogte. Op snsbank.nl/briefzb vind je meer informatie. Ook in dit topic geven we je meer achtergrond en kun je uiteraard je vragen stellen.

SNS heeft vorig jaar een nieuwe koers ingezet. We willen laten zien dat bankieren echt anders kan: eerlijker, menselijker en eenvoudiger. Normaler dus. In de toekomst richten we ons steeds meer op eenvoudige producten waarbij we onze klanten zoveel mogelijk ondersteunen. Met SNS Zelf Beleggen beleg je zelfstandig zonder onze hulp of begeleiding op de wereldwijde effectenbeurzen. SNS Zelf Beleggen past daarom niet binnen de nieuwe koers van SNS en daarom stoppen we met deze rekening.

Alternatief SNS Profiel Beleggen
We willen onze klanten eenvoudige producten bieden. Met meer ondersteuning vooraf en tijdens het gebruik van het product dan binnen de huidige beleggingsproducten. SNS Profiel Beleggen past in deze lijn. Het is een vorm van online vermogensbeheer. Je belegt met het risico dat bij je past. Met meer ondersteuning, eenvoud en gemak dan je gewend was bij SNS Zelf Beleggen. Het is een eenvoudig en transparant product. Meer informatie vind je hier.

Zelfstandig blijven beleggen
Dit kan niet langer bij ons. Je kunt natuurlijk wel gaan beleggen bij een andere bank of beleggingsonderneming. Verkoop dan eerst je beleggingen in Mijn SNS Beleggen of via de SNS Orderlijn. De transactiekosten voor je huidige portefeuille krijg je achteraf van ons terug. Je kunt je beleggingen ook overboeken naar een andere partij.

Is het wel ‘Heel Normaal’ om een beleggingsproduct te beëindigen?
Dat hebben wij ons natuurlijk ook afgevraagd. Van veel klanten weten we dat ze behoefte hebben aan eenvoud, gemak, overzicht en ondersteuning. Dit geldt natuurlijk niet voor iedereen, maar we kiezen ervoor om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de behoeften van het grootste deel van onze klanten. En daarom stoppen we met SNS Zelf Beleggen. We begrijpen dat dat vervelend voor je is. Daarom doen we het zo zorgvuldig mogelijk. We geven je ruim de tijd om een goede keuze te maken. Vóór 1 juli 2016 ontvang je meerdere brieven hierover. En we staan natuurlijk voor je klaar bij onze Klantenservice en hier op SNS Community.

Wat is de toekomst van beleggen bij SNS?
SNS Profiel Beleggen is onze beleggingsrekening voor de toekomst, met meer ondersteuning en gemak. Dat is ook de reden dat we nu aangeven te stoppen met SNS Zelf Beleggen. Eerder dit jaar meldden we al te stoppen met SNS Basis Beleggen. Deze boodschap geldt niet voor overige producten waaronder de SNS Rendementhypotheek. Als er nog andere zaken veranderen, dan hoor je dat ruim op tijd, net zoals bij SNS Basis en Zelf Beleggen.

145 reacties

@redax. Dat zul je ook nergens vinden. Er bestaat geen overzicht welke fondsen waar aangeboden worden. Daar kun je alleen achterkomen door links en rechts te informeren of door overal rekeningen te openen. Over welke fondsen heb je het, misschien dat ik of iemand anders je kan vertellen waar ze worden aangeboden en tegen welke tarieven. Binck is overigens een van de aanbieders met het grootste aanbod. Maar niet per se de goedkoopste.

dan is de opmerking van SNS dat ik kosteloos kan overboeken dus feitelijk een loze bewering; als ik niet weet waarheen en daar ook niet kan achter komen, heb ik daar dus niks aan; enige hulp en tegemoetkoming van de zijde van SNS zou welkom zijn; als ze menen dat ze klanten helpen door beleggingsmogelijkheden te stoppen en de klanten dwingen de fondsen te verkopen voordat ze verder mogen beleggen bij SNS, en dat proberen goed te praten door te zeggen dat ik kosteloos kan overboeken, laat ze dan ook zo sportief zijn te vertellen waarheen ik kosteloos kan overboeken; feit blijft dat SNS eenzijdig zaken wijzigt en de klant totaal niet hoort; wat een vreselijk bedrijf om voor te werken; welke mentaliteit moeten medewerkers bezitten om doodleuk te zeggen dat ik kosteloos kan overboeken maar mij vervolgens aan mijn lot over te laten (overigens zei een medewerkster Kristy aanvankelijk op de pagina basisbeleggen stopt dat overboeken 50 euro zou kosten; toen as het blijkbaar nog niet gratis)
Tja, Redax, SNS gaat geen reclame maken voor andere providers. Hoogstens ASN (zelfde concern, nog) of Binck (waar SNS beleggingszaken mee doet) En overboeken van fondsregels naar een andere provider kostte vroeger geld, maar vanwege de opheffing is het nu gratis. Overigens kan de ontvangende partij wel degelijk kosten in rekening brengen. DeGiro bijvoorbeeld.
Tja, Redax, SNS gaat geen reclame maken voor andere providers. Hoogstens ASN (zelfde concern, nog) of Binck (waar SNS beleggingszaken mee doet) En overboeken van fondsregels naar een andere provider kostte vroeger geld, maar vanwege de opheffing is het nu gratis. Overigens kan de ontvangende partij wel degelijk kosten in rekening brengen. DeGiro bijvoorbeeld.

als SNS wil dat ik bij SNS blijf waarom dwingen ze mij dan (met als onderbouwing dat ze doen wat de klant wil!) mijn fondsen te verkopen? waarom bieden ze geen mogelijkheid fondsen in een andere constructie onder te brengen bij SNS? nee, zij doen eigenmachtig wat de klant niet wil en doen vervolgens alsof ze een oplossing bieden via overboeken (waarvan wel degelijk toen het forum basisbeleggen gaat stoppen al bestond, aan mij gezegd is dat overboeken geld kost), maar naar wie moet ik dan overboeken? mijn vraag aan Dennis was hoe ik daar achter kom; ik stel de vraag na weken lang vruchteloos gezocht te hebben op internet; misschien zoek ik verkeerd, maar ik zie het niet; dus: hoe weet ik bij wie ik terecht kan? en aangezien SNS mij op alle mogelijke manieren probeert het beleggen bij SNS onaangenaam te maken, mogen ze best een beetje hulp bieden bij mijn vertrek; ik heb na,me;lijk al tijden de indruk (op grond van hun houding ten aanzien van de beleidswijzigingen) )dat zij mij helemaal niet als klant willen
Redax, beleggen lijkt mij niet jouw cup of tea. Succes.

Wat een stomme reactie is dit! ik beleg al jaren in zelfgekozen sns fondsen bij sns; dus waar heb jij het over?
Badge +1

Wat een stomme reactie is dit! ik beleg al jaren in zelfgekozen sns fondsen bij sns; dus waar heb jij het over?

De community is een een mooie plek voor een discussie, maar laten we de sfeer alsjeblieft goed houden. Zeker nu de kerstdagen eraan komen 😉.

De community is een een mooie plek voor een discussie, maar laten we de sfeer alsjeblieft goed houden. Zeker nu de kerstdagen eraan komen 😉.

wat de kerst ermee te maken heeft is mij volstrekt onduidelijk; wat sfeer betreft: wie verpest hier nou de sfeer? duidelijk niet lezen wat ik schrijf en dan zonder enige onderbouwing een lullige reactie plaatsen, is niet mijn idee van een discussie of een sfeervolle bijdrage
dus Tibor twee vragen:
1. waarom deze opmerking aan mij richten en niet aan degene die een lullige opmerking tegen mij maakt?
2. waar blijft het inhoudelijke antwoord van Dennis of een andere SNS-er? Maak je daar eens druk om in plaats van onzinopmerkingen over Kerst te maken
Badge +1
Hoi redax,

Mijn collega Tibor bedoelt het goed en zijn reactie is naar jullie beiden gericht.
Ik verwacht in de loopt van volgende week inhoudelijk een reactie, nog even geduld alsjeblieft.
Badge +1
Hoi redax,

Inmiddels heb ik een reactie:

We willen benadrukken dat we nu geen kosten rekenen bij overboekingen. Normaal gesproken is dit inderdaad het geval, maar aangezien SNS besloten heeft te stoppen met SNS Basis Beleggen en SNS Zelf Beleggen, vinden we het belangrijk dat onze klanten zonder ‘kostendrempel’ kunnen besluiten waar en op welke manier zij hun belegging voortzetten. Daarom worden door SNS geen kosten gerekend bij portefeuille-overboekingen. Let op: sommige andere partijen rekenen wel kosten voor inboeken van portefeuilles.
Dit is destijds onvolledig naar ons (Webcare) gecommuniceerd, excuses voor deze onduidelijkheid.

Je moet echter zelf bepalen welke andere partij past bij jouw wensen. Dit verschilt per klant, omdat iedere klant andere factoren belangrijk vindt. Denk bijvoorbeeld aan het internet-platform, de hoogte van de transactie- en/of doorlopende kosten, beschikbaarheid van bepaalde fondsen, etc. Je kunt denken aan partijen als Binck (Fundcoach), ING, ABN AMRO, De Giro. Controleer vooraf bij deze partijen goed of ze bieden wat je zoekt, en het belangrijkste: of ze de fondsen die je in je portefeuille hebt accepteren. Niet alle partijen bieden namelijk alle SNS en ASN fondsen aan.

als SNS wil dat ik bij SNS blijf waarom dwingen ze mij dan (met als onderbouwing dat ze doen wat de klant wil!) mijn fondsen te verkopen? waarom bieden ze geen mogelijkheid fondsen in een andere constructie onder te brengen bij SNS? nee, zij doen eigenmachtig wat de klant niet wil en doen vervolgens alsof ze een oplossing bieden via overboeken (waarvan wel degelijk toen het forum basisbeleggen gaat stoppen al bestond, aan mij gezegd is dat overboeken geld kost), maar naar wie moet ik dan overboeken? mijn vraag aan Dennis was hoe ik daar achter kom; ik stel de vraag na weken lang vruchteloos gezocht te hebben op internet; misschien zoek ik verkeerd, maar ik zie het niet; dus: hoe weet ik bij wie ik terecht kan? en aangezien SNS mij op alle mogelijke manieren probeert het beleggen bij SNS onaangenaam te maken, mogen ze best een beetje hulp bieden bij mijn vertrek; ik heb na,me;lijk al tijden de indruk (op grond van hun houding ten aanzien van de beleidswijzigingen) )dat zij mij helemaal niet als klant willen

Ook ik heb de brief gehad en ben na bijna 30 jaar beleggen bij SNS (niet blij) overgestapt. Hierboven staat dat DeGiro geld rekent als je klant wordt, maar dat is slechts ten dele juist. Als je jouw portefeuille overhevelt naar DeGiro zijn er pas kosten als jouw portefeuille minder dan € 5000,- bedraagt. Dat is wel héél weinig om te beleggen. Als dat zo is kun je beter de fondsen verkopen en bij DeGiro opnieuw beginnen Dan is het zeker gratis. Overigens zijn de kosten daar véél lager dan bij SNS en ook verlopen transacties veel prettiger, heb ik tot nu toe ervaren. In een andere reactie las ik van een zogenaamde nitwit op beleggingsgebied (is dat eigenlijk niet bijna iedereen...) dat SNS nu 2 keer kosten gaat berekenen over het nieuwe beleggen. De fondsbeheerders worden goed betaald en nu moeten de klanten, die in die fondsen beleggen, beter begeleid worden. Wie zit daar op te wachten? Ik was er al langer achter dat de SNS-leiding slim denkt te zijn door alles bij de klanten in rekening te gaan brengen. Hou vol en uiteindelijk gaan de o.a. door een redelijke rente aangetrokken nieuwe klanten vanzelf weer weg. Deze leidinggevenden zullen dan wel weer een gouden handdruk krijgen om lang te kunnen genieten in hun Spaanse paleisjes o.i.d. Overigens merkte ik al zo'n kleine 20 jaar geleden al dat de bank er eigenlijk niet meer voor beleggers wil zijn. Ik zou dat héél anders aan hebben gepakt, maar ja... ik ben maar klant.
zo, leuk dat je hier leest dat sns gaat stoppen met zelf beleggen.... Geen brief gehad nog, tis nu 29 december.

vraagje aan de Mods; hoe zit het met mijn beleggingen die gekoppeld zijn aan mijn hypotheek? Dit zijn de SNS huisfondsen welke op een geblokkeerde rekening staan. Hoor graag snel
@A.Kuppen, M.b.t. overboeken van een portefeuille gaf ik slechts aan dat je niet voetstoots mag aannemen dat de ontvangende partij daar nooit kosten voor rekent. DeGiro is een voorbeeld. Maar inderdaad lijkt het erop dat ook DeGiro zijn tarieven regelmatig aanpast. Hun overboekingsformulier rept bijv. nergens over gratis.
https://www.degiro.nl/data/pdf/Overboeken_beleggingsportefeuille.pdf
maar volgens het actuele tarievenoverzicht
https://www.degiro.nl/data/pdf/Tarievenoverzicht.pdf
is het wel gratis bij portefeuillewaarde (wat wordt hier bedoeld?) boven de 3000 euro. Als die grens in het verleden 5000 euro was, is die weer naar beneden aangepast. En inderdaad die grens is zo laag, dat ze het net zo goed helemaal kunnen weglaten.

Overigens is DeGiro wel goedkoop voor de ca 1000 fondsen/ETF uit hun kernselectie, maar daar zitten geen ASN/SNS fondsen bij. Die fondsen zijn juist weer duurder dan bij SNS Zelfbeleggen: 7,50 + 0,10% per transactie en 0,2% servicefee per jaar. Daar waar SNS geen transactiekosten rekende en máximaal 0,2% fee per jaar. Als je dus veel transacties doet met kleine bedragen in die fondsen is DeGiro geen aanrader.
Kortom welke broker het beste is, is afhankelijk van welke fondsen, en of je iemand bent die veel transacties uitvoert en de hoogte daarvan of iemand die juist aandelen heel lang vasthoudt. Het beste zou dan ook zijn rekeningen bij meerdere brokers. Voor iedere situatie is dan een optimale partij te kiezen.
Badge +1

vraagje aan de Mods; hoe zit het met mijn beleggingen die gekoppeld zijn aan mijn hypotheek? Dit zijn de SNS huisfondsen welke op een geblokkeerde rekening staan. Hoor graag snel

Goedemorgen Rob,

Ik ga voor je na waarom je nog geen brief hebt gehad. Met betrekking tot je andere vraag verwijs ik je graag naar de reactie van Kirsty:
Zoals hierboven aangegeven: de afgelopen weken hebben onze klanten met SNS Basis Beleggen het bericht gekregen dat dit product per 31 maart 2016 wordt beëindigd. Dit bericht heeft geen betrekking op andere producten, ook niet op de SNS Rendementhypotheken. Mocht er met andere producten iets veranderen dan hoor je dat ruim op tijd.
Fijne jaarwisseling gewenst.
Hoi RobL,

Ik snap dat het niet fijn is om hier te lezen dat SNS Zelf Beleggen stopt. Wil je je postcode, huisnummer en geboortedatum mailen naar webcare@sns.nl? Dan kijk ik voor je na waarom je nog geen brief hebt ontvangen. Ik kan dan gelijk bekijken wat er met de beleggingen gebeurt die aan je hypotheek gekoppeld zijn.
Done ( @wouter )

Hoi RobL,

Ik snap dat het niet fijn is om hier te lezen dat SNS Zelf Beleggen stopt. Wil je je postcode, huisnummer en geboortedatum mailen naar webcare@sns.nl? Dan kijk ik voor je na waarom je nog geen brief hebt ontvangen. Ik kan dan gelijk bekijken wat er met de beleggingen gebeurt die aan je hypotheek gekoppeld zijn.
Ik maakte een fout over die € 3000,-. Het was geen € 5000,-. Nog minder dus. Ik had overigens niet in de gaten dat je alleen met SNS/ASN fondsen belegde. Dan moet je kennelijk op zoek naar een andere broker of gewoon niet meer in die fondsen beleggen en dan bijvoorbeeld gratis bij de ING in megaveel fondsen gaan beleggen (misschien ook wel die van SNS/ASN). Ik beleg zelf ook bij ING in hun fondsen en daar is veel keuze en ze doen het goed.
Hoi RobL,

Allereerst nog de beste wensen voor 2016. We hebben zojuist je mail beantwoord, wegens onze privacy regels delen we het antwoord niet hier op de community.
Om misverstanden te voorkomen heb ik naar aanleiding van een van onze communityleden de originele berichtgeving gewijzigd en duidelijker vermeld dat deze boodschap niet is bedoeld voor de SNS Rendementhypotheek.
@redax. Dat zul je ook nergens vinden. Er bestaat geen overzicht welke fondsen waar aangeboden worden. Daar kun je alleen achterkomen door links en rechts te informeren of door overal rekeningen te openen. Over welke fondsen heb je het, misschien dat ik of iemand anders je kan vertellen waar ze worden aangeboden en tegen welke tarieven. Binck is overigens een van de aanbieders met het grootste aanbod. Maar niet per se de goedkoopste.

Heeft er iemand een idee waar de volgende fondsen in de toekomst het beste kunnen worden aangehouden (weinig transacties, dus accent ligt op goedkoop aanhouden maar wel redelijke kosten bij verkoop in de toekomst):
SNS Nederlands aandelenfonds
SNS Euromixfonds
SNS Euro aandelenfonds
ASN Groenprojectenfonds
Reputatie 3
Badge +1
Heeft er iemand een idee waar de volgende fondsen in de toekomst het beste kunnen worden aangehouden (weinig transacties, dus accent ligt op goedkoop aanhouden maar wel redelijke kosten bij verkoop in de toekomst):
SNS Euromixfonds
SNS Euro aandelenfonds
ASN Groenprojectenfonds

Met deze combinatie is de keuze voor een alternatieve fondsaanbieder erg beperkt. Zelf kies ik ervoor om mijn ASN fondsen (waaronder ook het groenprojectenfonds) over enkele maanden onder te brengen bij ASN optimaalbeleggen (geen transactiekosten; servicekosten 0,3%). Daar hebben ze niet de SNS fondsen, maar wel vergelijkbare fondsen met een hoger lange termijn rendement (zoals het ASN duurzaam aandelenfonds waarin ik nu ook al beleg).
Daarnaast ben ik begonnen met SNS profielbeleggen als alternatief voor de SNS huisfondsen, maar ik weet nog niet of dit een blijvertje is. De fondskosten zijn met 0,3% per jaar erg laag, maar ik zie dat niet terug in het netto rendement (profiel paars vergeleken met het het ASN duurzaam aandelenfonds). De servicekosten zijn met 0,5% per jaar veel hoger dan met SNS Zelf Beleggen.
Misschien ga ik toch nog op zoek naar een beter alternatief voor het profielbeleggen. Met 2 geheel verschillende fondsaanbieders spreid ik dan ook meteen het risico (van een slechte service).
SNS Euromixfonds
SNS Euro aandelenfonds
ASN Groenprojectenfonds

Met deze combinatie is de keuze voor een alternatieve fondsaanbieder erg beperkt. Zelf kies ik ervoor om mijn ASN fondsen (waaronder ook het groenprojectenfonds) over enkele maanden onder te brengen bij ASN optimaalbeleggen (geen transactiekosten; servicekosten 0,3%). Daar hebben ze niet de SNS fondsen, maar wel vergelijkbare fondsen met een hoger lange termijn rendement (zoals het ASN duurzaam aandelenfonds waarin ik nu ook al beleg).
Daarnaast ben ik begonnen met SNS profielbeleggen als alternatief voor de SNS huisfondsen, maar ik weet nog niet of dit een blijvertje is. De fondskosten zijn met 0,3% per jaar erg laag, maar ik zie dat niet terug in het netto rendement (profiel paars vergeleken met het het ASN duurzaam aandelenfonds). De servicekosten zijn met 0,5% per jaar veel hoger dan met SNS Zelf Beleggen.
Misschien ga ik toch nog op zoek naar een beter alternatief voor het profielbeleggen. Met 2 geheel verschillende fondsaanbieders spreid ik dan ook meteen het risico (van een slechte service).

Beste Stefan,
Bedankt voor je reactie.
Ik heb op dit moment reeds een ASN Optimaal beleggingsrekening. Helaas worden er bij ASN zowel transactiekosten als servicekosten berekend:
◾️Aankoopkosten en verkoopkosten: 0,20%
◾️Servicekosten: 0,30% van belegd vermogen, per jaar (in rekening gebracht per kwartaal) – maximaal 300 euro
◾️Fondskosten: percentage van belegde vermogen, verschillend per fonds.

Bovenstaande kosten zijn ook de reden dat ik op een zeker moment ASN Groenprojectenfonds (vanwege de speciale fiscale voorwaarden) via SNS Zelfbeleggen ben gaan aankopen. SNS Zelfbeleggen rekent namelijk geen transactiekosten voor dit zogenaamde huisfonds. Omdat het de transactiekosten bij ASN Optimaal beleggen een percentage zijn, loopt het behoorlijk op als ik al mijn ASN Groenprojectenfonds aandelen tzt wil verkopen.
@Martijn653
"weinig transacties, dus accent ligt op goedkoop aanhouden maar wel redelijke kosten bij verkoop in de toekomst"
SNS Euromixfonds
SNS Euro aandelenfonds
ASN Groenprojectenfonds

Dat schreef ik op pagina 1 al: Todays brokers: 0,09% transactiekosten (minimaal 6 euro) en geen servicefee. Dus als je weinig handelt en lang aanhoudt is dat de goedkoopste. ASN Groen is momenteel niet beursgenoteerd en kan je daarom alleen bij ASN aanhouden. Maar over 3 weken krijgt het wel een beursnotering en de verwachting is dat dan binnen enkele weken/maanden die ook bij de meeste brokers gekocht kan worden.
http://www.actiam.nl/nl/producten-en-diensten/de-beheerder/Documents/publicaties-asn-fondsen/2015/151223_Toelichting_ASN_GPF.pdf

Goedkoopste Alternatieven:
Lynx 0,10%, geen servicefee
Binck €8,50 + 0,15%, geen servicefee

Let op: Todays en Lynx zijn administratief nogal bewerkelijk/ingewikkeld voor eenvoudige beleggers.
Reputatie 3
Badge +1
Beste Stefan,
Bedankt voor je reactie.
Ik heb op dit moment reeds een ASN Optimaal beleggingsrekening. Helaas worden er bij ASN zowel transactiekosten als servicekosten berekend:
◾️Servicekosten: 0,30% van belegd vermogen, per jaar (in rekening gebracht per kwartaal) – maximaal 300 euro

Bovenstaande kosten zijn ook de reden dat ik op een zeker moment ASN Groenprojectenfonds (vanwege de speciale fiscale voorwaarden) via SNS Zelfbeleggen ben gaan aankopen. SNS Zelfbeleggen rekent namelijk geen transactiekosten voor dit zogenaamde huisfonds. Omdat het de transactiekosten bij ASN Optimaal beleggen een percentage zijn, loopt het behoorlijk op als ik al mijn ASN Groenprojectenfonds aandelen tzt wil verkopen.

Beste Martijn,
ASN heeft per 1-1-2016 de tarieven aangepast. Daardoor zijn er geen kosten (0,2%) voor een koop-, verkoop- of ruiltransactie, maar is de jaarlijkse service fee met 0,1% gestegen naar 0,3% (tot een max. van 300 euro per jaar).
Groeten,
Stefan
Beste Stefan,
Bedankt voor je reactie.

Beste Martijn,
ASN heeft per 1-1-2016 de tarieven aangepast. Daardoor zijn er geen kosten (0,2%) voor een koop-, verkoop- of ruiltransactie, maar is de jaarlijkse service fee met 0,1% gestegen naar 0,3% (tot een max. van 300 euro per jaar).
Groeten,
Stefan

Beste Stefan en Warmbuffet,

Bedankt voor jullie heldere informatie en het meedenken.
Het klopt idd dat ASN de kostenstructuur onlangs heeft aangepast. Dat is zeker iets om in de overweging mee te nemen al is een maximum van 300 euro bewaarloon per jaar bij ASN best een hoog drempelbedrag en deze 0,3% bewaarloon (met een max van 300 euro) blijft jaar in jaar uit terugkomen en drukt dus stevig op het (beperkte) rendement.
De tip van Lynx spreekt me ook erg aan met het maximum van 45 euro aan transactiekosten en geen bewaarloon.

Reageer