SNS

Spaargeld hypotheek niet meegenomen bij berekening van rente

• 19 december 2015
  • 5 Reacties
  • 374 Keer bekeken

Goedemiddag,
Ik ben sindskort mijn hypotheek online aan het monitoren via SNS online. Wat ik jammer vindt is dat het spaargeld dat door de SNS beheerd wordt, niet meegenomen bij het berekenen van de rente, anders zou deze een stuk lager uitvallen. Het zou echt een hoop schelen in de maandelijkse lasten. Ik heb dit gevraagd bij een adviseur, en kreeg als antwoord dat dit niet zo werkt. Al hebben zij zelf het geld in handen. En aan de andere kant wordt er vanuit gegaan wan de woz waarde van de woning. Probeer eens een huis te kopen voor de woz waarde. Erg jammer.

5 reacties

Badge +1
Hoi Genisis,

Ik heb je vraag voorgelegd aan mijn collega’s van de afdeling hypotheken. Zij geven je gedeeltelijk gelijk. Voor het berekenen van de rente wordt wel rekening gehouden met gelden die op een spaardeelrekening staan. Saldi van beleggingsportefeuilles, zoals een rendementhypotheek, worden niet meegenomen. De reden is dat we zeker zijn van de opbrengsten van de spaardelen maar niet van de waarde van de beleggingen. In theorie is het mogelijk dat dit helemaal niets meer waard is.
Badge +1
Dat is nu net wat een spaarhypotheek is. Iedereen denkt dat die slim bezig is omdat je kunt profiteren van maximale renteaftrek. Dit model is/was iets gunstiger dan de huidige twee hypotheekvormen, maar alleen vanwege de belastingaftrek. Eigenlijk betaal je een deel van je voordeel aan de bank.

Wat wel een rol zou moeten spelen is de staffel van je rente als je al veel geld gespaard hebt: die zou naar beneden kunnen maar aan de andere kant, dan betaal je weer meer premie.

Je geld dat in je potje zit heeft hopelijk een hoge rente, daar wordt je blij van maar die betaal je gedeeltelijk aan je zelf uit via de rente: een sigaar uit eigen doos heet dat. Even Excel erbij pakken en rekenen...

P.S.
Lang leve de banken lobby en domme politici die alle 'voordelen voor de burgers' via banken en verzekeringsmaatschappijen laten lopen....
Ook de Europese bank moeten all die miljarden euro's die ze bijdrukken niet aan de banken geven maar elke burger in de EU en vooral in Griekenland b.v. 2.000,- pp geven dat is pas een boost voor de reële economie.
Hoi allemaal,
Ik bedoel het geld dat wordt gespaard door de sms om aan het einde van de looptijd de hypotheek mee af te kunnen lossen, dus bijv de opbrengst van de beleggingshypotheek of van de spaar hypotheek. er staat bij mij bijv 35000 euro in het potje, maar dat wordt bij het berekenen van de rente niet afgetrokken van de hoofdsom van de hypotheek waardoor de rente hoger uitvalt.
Hoi Genesis,

Dit is je eerste bericht op de community en ik zie dat het aanmaken van een topic je ook al gelukt is. Ik heb je bericht verplaatst naar het gedeelte over hypotheken, daar is je vraag beter vindbaar voor de andere leden. Ik sluit me bij ReinoutS aan; heb je overwogen om je spaargeld te gebruiken als extra aflossing op je hypotheek? Of wil je het saldo puur gebruiken als een soort garantstelling?

Voor meer informatie over de community, kun je het topic ’Welkom op de community’ eens doorlezen. Verder kun je jezelf voorstellen in de Koffiekamer. Hopelijk zie ik je snel terug op de community.
Badge
Hoi Genesis,

Misschien begrijp ik je vraag niet helemaal goed, maar als je met behulp van je spaargeld je hypotheekrente wilt drukken, dan los je toch gewoon extra af? Of zie ik het dan te simpel?

Reageer