SNS

Beantwoord

Sparen voor kleinkind

• 7 januari 2017
  • 14 Reacties
  • 1753 Keer bekeken

Wij willen sparen voor onze kleinkinderen via een SNS spaarrekening. Dat is alleen mogelijk als je de ouders een rekening laat openen en daar dan vervolgens geld op stort.
Wij willen als grootouders een rekening openen op naam van het kleinkind, en niet via ouders.

Is daar een oplossing voor binnen SNS of doetiemand dat op een andere mnaier?

gr
Rini
icon

Beste antwoord door StefanB 7 januari 2017, 16:31

Hi Rini,

Open je dit topic naar aanleiding van ons gesprek op WhatsApp? Leuk dat je hier de discussie aangaat met andere forumleden. Bij SNS mag alleen een wettelijk vertegenwoordiger een rekening openen op naam van het kind. Dit is een ouder of een voogd. Opa en oma mogen natuurlijk storten op de rekening, maar het beheer ervan ligt bij de ouders.

Je topic heb ik verplaatst naar 'Dagelijkse bankzaken'. Zo kunnen andere leden het beter vinden.
Bekijk origineel

14 reacties

manier moet dat zijn,,,,,,,
Hi Rini,

Open je dit topic naar aanleiding van ons gesprek op WhatsApp? Leuk dat je hier de discussie aangaat met andere forumleden. Bij SNS mag alleen een wettelijk vertegenwoordiger een rekening openen op naam van het kind. Dit is een ouder of een voogd. Opa en oma mogen natuurlijk storten op de rekening, maar het beheer ervan ligt bij de ouders.

Je topic heb ik verplaatst naar 'Dagelijkse bankzaken'. Zo kunnen andere leden het beter vinden.
Hoi Rini,
je kunt meerdere spaarrekeningen op jouw/jullie naam maken en deze dan gebruiken om daar geld op te storten "voor later" voor de kleinkinderen. Is natuurlijk niet "echt".
Nadeel; staat op jullie naam, dus ook bijv. voor de belastingdienst, maar ook voor een evt. "omval garantie".
Groet,
Ben 🆒
Badge +1
Nog een toevoeging aan de opmerking van Ben. Je kunt, als je zelf spaart, het geld pas bij 18+ aan je kleinkinderen over maken (anders valt het onder de ouders/voogden van het kind). Hierbij moet je dan ook weer rekening houden met wat je maximaal per jaar kunt schenken aan een kleinkind.
Dank voor de antwoorden.
De zoektocht levert alleen een voor mij bevredigende oplossing op bij de ABN-Amro. Daar kan je een spaarrekening openen en dan door middel van een soort akte het beheer ervan zelf in de hand houden. Staat dan op naam van je kleinkind, maar de ouders kunnen er niet zo maar aan komen.
Nadeel is dat je dan ook weer een betaalrekening moet openen, en dat wordt dan weer dubbelop.

Maar wellicht is het systeem met een akte ook iets voor SNS. We kijken nog even hoe we dit nu verder vorm gaan geven.

gr
Badge +1

De zoektocht levert alleen een voor mij bevredigende oplossing op bij de ABN-Amro.
Maar wellicht is het systeem met een akte ook iets voor SNS. We kijken nog even hoe we dit nu verder vorm gaan geven.gr

Hallo Rini,

Fijn dat je een oplossing hebt gevonden en bedankt voor je suggestie. Hou je ons op de hoogte?

De zoektocht levert alleen een voor mij bevredigende oplossing op bij de ABN-Amro.
Maar wellicht is het systeem met een akte ook iets voor SNS. We kijken nog even hoe we dit nu verder vorm gaan geven.gr

Hallo Rini,

Fijn dat je een oplossing hebt gevonden en bedankt voor je suggestie. Hou je ons op de hoogte?

Tibor doen jullie hier dan ook daadwerkelijk wat mee? Je zegt: "Bedankt voor je suggestie", maar het lijkt net of het hier dan bij ophoudt. Dus dat er eigenlijk niks mee wordt gedaan.

Het komt mij als een loze zin over, maar misschien wil je hier nog iets anders over zeggen?
Hoi Sjaakie,

Het is natuurlijk niet de bedoeling om om je het gevoel te geven dat er niets met suggesties vanuit de community wordt gedaan. Zojuist heb ik de suggestie doorgezet naar de betreffende afdeling. Als blijkt dat we het op dit moment niet kunnen realiseren, dan plaatsen we 'm op de wensenlijst.
Hoe kun je als grootmoeder een rekening openen voor twee kleinkinderen van 25 en 26 jaar oud, wiens moeder en voogd (mijn dochter) overleden is, toen zij pas 12 en 13 jaar oud waren.
Mijn kleinkinderen zijn afgestudeerd en hebben een behoorlijke studieschuld.
Zij wonen, ondanks dat zij na hun studie meteen een baan hadden, in een vochtige ruimte die zij in de particuliere sector moeten huren voor veel geld.
Door die studieschuld zal het lang duren voordat zij in aanmerking komen voor een starterswoning. En.....een sociale huurwoning is alleen voor de laagste inkomens een recht....
Ik wil hen graag helpen met b.v de aanbetaling voor een starterswoning.
Op welke manier doe ik dat het beste?
Ik heb altijd gewerkt, altijd gespaard, geen vakanties en door klein inkomen van een al jaren in en uit bevroren pensioentje, het ik mijn spaargeld nodig om maandelijks rond te komen.
Hoewel de flat waar ik woon, is afbetaald, zijn de maandelijkse vaste lasten heel hoog!
Maar, omdat de absurd lage rente het sparen niet meer aantrekkelijk maakt, kan ik het beter aan mijn kleinkinderen schenken en ook gebruik gaan maken van de vele subsidies en kwijtscheldingen enz. die onze overheid biedt.
Mijn vriendin houdt nu vakantie op de Canarische eilanden. Zij gaat meermalen per jaar op vakantie. Zij "zit" in de schuldsanering......
Ik heb nog nooit schulden gemaakt, maar kon/kan mij dit niet permitteren.
Als nu oudere dame, heb ik pas, ondanks altijd werken, pas heel laat een pensioentje kunnen opbouwen. "Vroeger" hadden vrouwen geen pensioen. Daar zorgde de man voor.
Behalve als je die niet had.....::
Hoe "ritselt" men dat allemaal?
Graag suggesties aub!
Hoi Athene,

Welkom op SNS Community. Wat goed dat je wil sparen voor je kleinkinderen. Het lijkt alsof ze het niet makkelijk hebben, maar dat geldt ook voor jou. Je kleinkinderen zijn meerderjarig, de argumenten uit onze eerdere reacties gaan dan niet op. Er hoeft geen ouder of voogd te tekenen voor de opening van een rekening. Ze kunnen een spaarrekening openen en het rekeningnummer doorgeven, zodat jij er geld op kunt storten. Volgens de regels van de Belastingdienst mag je (onder bepaalde voorwaarden) eenmalig een bedrag schenken voor een eigen woning aan je kleinkinderen zonder dat je er belasting over betaalt. Meer informatie vind je op de website van de Belastingdienst. Laat je het weten als ik iets kan betekenen?

Op de community praten we ook over ‘niet-bankzaken’ in de Koffiekamer en hier stellen de leden zichzelf voor. Hopelijk zien we je vaker op de community.
Badge +1
Ik ben geen financieel adviseur, maar een paar ideeën zou ik u kunnen geven:
  • Betaal mee aan de aflossing van hun schuld. Ongeveer geldt: voor elke 1000 euro minder schuld (geregistreerd bij BKR) kun je 5000 meer lenen.
  • Studieschuld staat niet geregistreerd bij BKR. Deze schuld moet je zelf aan je bank opgeven (kan de bank niet controleren).
  • Als uw flat afbetaald is kun u misschien een deel als borg aandragen voor de aankoop van het huis van uw kleinkinderen. Als zij hun hypotheek niet meer kunnen betalen moet u uit uw flat: zorg er dan voor dat u bij uw kleinkinderen kunt intrekken....
  • U kunt misschien ook wat regelen via de notaris, maar dat is hopelijk nog ver weg. Weet wel dat kleinkinderen meer erfbelasting betalen (18% tegen 10% voor kinderen boven de € 20.000).
  • Ik denk dat u niet zoveel aan de SNS heeft (hopelijk wel aan dit forum) omdat het hier gaat om meer dan spaaradvies of hypotheekadvies. Dus zoek een goede financiële adviseur, dat kan wat geld kosten, maar ook veel opbrengen, een notaris weet ook veel. Soms kun je een eerste gratis gesprek regelen. Doe dat bij een aantal adviseurs om zo een overzicht van de mogelijkheden te krijgen en te zien wie kennis van zaken heeft.
  • Ik weet niet of er nog andere (klein)kinderen in de familie zijn. Eenzijdig hulp bieden kan vervelende gevolgen hebben voor de familie verhoudingen; probeer daar open in te zijn.

P.S.
Ik wil geen oordeel vellen over mensen in de schuldsanering, maar vind het (in het algemeen gesproken) niet netjes als je je onverantwoordelijkheid op de gemeenschap afwentelt. Ik vind het geen probleem om meer belasting te betalen om mensen die pech hebben in het leven te ondersteunen, maar dat kan alleen als ieder er zijn schouders onder zet.
Ik spaar voor mijn kleinkinderen bij de SNS bank, een van de ouders moest het wel openen.
Ik kan er gewoon op storten en de rekening zelfs bekijken op mijn inlogscherm maar als ik geld voor de Zilvervloot sparen moet overmaken gaat dat eerst naar degene wie de rekening heeft geopend bij de SNS.
Dit gewoon bij het kantoor waar wij de rekening hebben geopend geregeld.
Hoi Kees,

Welkom op de community. Leuk dat je direct met ons meepraat.

Twee weken geleden heeft Rini een topic geopend over hetzelfde onderwerp. Je bericht heb ik daarheen verplaatst.

Om wegwijs te worden lees je het topic Welkom op de community door. In de Koffiekamer kom je meer te weten over andere leden en stel je jezelf voor.
Badge +1
Wij willen sparen voor onze kleinkinderen via een SNS spaarrekening. Dat is alleen mogelijk als je de ouders een rekening laat openen en daar dan vervolgens geld op stortDe zoektocht levert alleen een voor mij bevredigende oplossing op bij de ABN-Amro.
Maar wellicht is het systeem met een akte ook iets voor SNS.

Tibor doen jullie hier dan ook daadwerkelijk wat mee? Je zegt: "Bedankt voor je suggestie", maar het lijkt net of het hier dan bij ophoudt. Dus dat er eigenlijk niks mee wordt gedaan.

Goedemiddag,

Onze productmanager geeft aan dat het niet de prioriteit heeft om op korte termijn op te pakken. Hij brengt de suggestie in tijdens een teamoverleg en kijkt hoe we een snelle meting kunnen doen naar de impact en de haalbaarheid. Uiteraard laten we het hier weten als er meer bekend is.

Reageer