SNS

Beantwoord

Vanguard US Opportunities Inv USD

• 20 januari 2014
  • 11 Reacties
  • 1530 Keer bekeken

In de pdf file met omwisselingen staat dat Vanguard US Opportunities Inv USD is aangepast, toch heb ik nog steeds de oude isincode IE00B03HCW31.

Is het nu wel of niet aangepast?

Overigens wat is het verschil tussen de statussen 'reeds gemigreerd' en 'reeds aangepast'?
icon

Beste antwoord door Nanda 24 januari 2014, 11:05

Beste asd,

Welkom op de community en bedankt voor je vraag! :)

In het verleden bracht SNS Fundcoach voor het handelen in Vanguard US Opportunities Inv USD kosten in rekening.
Deze kosten bedroegen 0,50%. Door het invoeren van een servicefee heeft SNS Fundcoach de aankoopkosten voor Vanguard fondsen afgeschaft.

‘Reeds aangepast’ gaat hier over het afschaffen van de aankoopkosten.
Bekijk origineel

11 reacties

Beste asd,

Welkom op de community en bedankt voor je vraag! :)

In het verleden bracht SNS Fundcoach voor het handelen in Vanguard US Opportunities Inv USD kosten in rekening.
Deze kosten bedroegen 0,50%. Door het invoeren van een servicefee heeft SNS Fundcoach de aankoopkosten voor Vanguard fondsen afgeschaft.

‘Reeds aangepast’ gaat hier over het afschaffen van de aankoopkosten.
Beste Nanda,

Bedankt voor het duidelijke antwoord.
Hallo SNS,

Wordt het aanhouden van Vanguard fondsen nu niet bijzonder onvoordelig ? Immers in het verleden betaalde je alleen bij aankoop en verkoop 0.5%. Als de beheerkosten van het fonds gelijkblijven, en we nu jaarlijks de service fee gaan betalen dan is dat erg onvoordelig voor dit soort fondsen ?
Stel je zou 10,000 euro inleggen , dan betaal je nu 500 euro bij aankoop en wederom een bedrag bij verkoop.
Nu betaal je echter elk jaar weer een forse service fee..?
@Jerome,

Ik ben blij dat klanten eindelijk wakker worden, dit was ook de reden van mijn post.

Vanguard wordt inderdaad fors duurder, helaas heb ik nog geen alternatieve aanbieder gevonden, 
Beste Jerome en asd,

Het klopt dat het duurder kan zijn om in Vanguard fondsen te beleggen.
In het verleden betaalde je alleen kosten (0,50%) aan SNS Bank bij het in- en uitstappen in deze fondsen. Nu betaal je op jaarbasis 0,50% servicefee aan SNS Bank om in deze fondsen te beleggen.
Helaas heeft Vanguard geen voordeligere varianten, en ook doen ze geen aanpassing aan hun fondskosten voor Nederlandse beleggers.

Hier volgt meer informatie over de servicefee van SNS Bank:

Wat zijn servicekosten?
Per 1 januari 2014 ga je bij SNS Fundcoach servicekosten betalen.
Servicekosten bestaan uit:
• Administratiekosten van de rekening
• Transactiekosten die de bank maakt voor je aan- en verkoopopdrachten
• Rapportagekosten (onder andere transactie-, kwartaal- en jaaroverzichten)
• Beheer- en bewaarkosten van de effecten
• Systeemkosten (onder andere voor het administratie- en handelssysteem, internetbankieren)
• Kosten die SNS Bank maakt voor de ontwikkeling en onderhoud van het product
Beste PeterR,

Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Het is al lang duidelijk dat dit fonds fors duurder wordt. Waarom wordt in de omwissel pdf niet duidelijk gemaakt in de ' kosten'  kolom wat de kosten nu zijn tov voorheen?
Wanneer een fonds goedkoper is dan voorheen staat dit expliciet weergegeven, bijvoorbeeld -0,2%, wanneer een fonds duurder is zoals Vanguard, maar ook Skagen en vermoedelijk ook straks de Carmignac fondsen wordt de kolom expliciet leeg gelaten. Waarom staat daar geen +0,5%

Naar mijn mening is dit bewust door SNS weggelaten, waarom doet SNS dit? De bedoeling van de nieuwe wetgeving is transparantie bieden, goed bezig hoor!
@Jerome,

Je kan het fonds Vanguard US Opportunities via ING aankopen, het is de EUR variant. isincode IE00B03HCV24.

Ik heb al een beleggingsrekening bij ING dus voor mij eenvoudig. Kosten 16 pj, servicefee 0,24% pj (boven 75.000 0,12% pj). Geen kosten voor aan/verkoop beleggingsfondsen en trackers.

Jammer dat SNS Fundcoach een zinkend schip is, misschien biedt Binck beterschap, ik verkoop het fonds in ieder geval bij SNS.
Bedankt. Ik begrijp het SNS model niet helemaal. Als er voor 1 januari geen distributievergoeding aan SNS werd uitgekeerd door Vanguard, waarom zou de SNS klant nu dan meer kosten moeten betalen dan voorheen ? SNS zou de service fee kunnen differentieren per fonds. Op die manier wordt het ook interessant om fondsen met lage beheerkosten (zoals Vanguard) te blijven voeren. Tot ASD commentaar, de beheerkosten + de jaarlijkse service fee maken deze fondsen nu niet interessant meer ...

Helaas heeft ING maar twee vanguard fondsen (en net niet degenen die ik wil hebben..)
Als je ING Zelf beleggen hebt kan je zoeken op de isincode IE00B03HCV24, het is exact hetzelfde fonds wat SNS heeft, alleen dan genoteerd in EUR ipv USD. Het is niet beschikbaar via de beleggersgiro van ING (daarom vind je het niet via de fondsenzoekr), maar op beurs van Luxemburg. Kosten had ik reeds gegeven.

Een ander alternatief (wat ik nog moet uitzoeken) is om het fonds via een broker aan te kopen op de beurs, bijvoorbeeld Binck. Dan heb je geen jaarlijkse vaste kosten, maar alleen aan-en verkoopkosten. Dit is interessant als je het fonds voor lange tijd gaat aanhouden, maar niet interessant voor maandelijkse aankopen.
Beste PeterR,

Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Het is al lang duidelijk dat dit fonds fors duurder wordt. Waarom wordt in de omwissel pdf niet duidelijk gemaakt in de ' kosten' kolom wat de kosten nu zijn tov voorheen?
Wanneer een fonds goedkoper is dan voorheen staat dit expliciet weergegeven, bijvoorbeeld -0,2%, wanneer een fonds duurder is zoals Vanguard, maar ook Skagen en vermoedelijk ook straks de Carmignac fondsen wordt de kolom expliciet leeg gelaten. Waarom staat daar geen +0,5%

Naar mijn mening is dit bewust door SNS weggelaten, waarom doet SNS dit? De bedoeling van de nieuwe wetgeving is transparantie bieden, goed bezig hoor!

Beste asd,

In het overzicht op onze website geven wij aan welke wijzigingen er zijn in de fondskosten die de fondsen berekenen. Zo zie je duidelijk wat er wijzigt voor welk fonds.
SNS Bank biedt verschillende beleggingsproducten aan met ieder hun eigen bijbehorende kosten.
Het is daardoor niet mogelijk dit erbij te vermelden in de sheet. Door de verschillende kosten zou het overzicht er niet duidelijker op worden. 
Bedankt. Ik begrijp het SNS model niet helemaal. Als er voor 1 januari geen distributievergoeding aan SNS werd uitgekeerd door Vanguard, waarom zou de SNS klant nu dan meer kosten moeten betalen dan voorheen ? SNS zou de service fee kunnen differentieren per fonds. Op die manier wordt het ook interessant om fondsen met lage beheerkosten (zoals Vanguard) te blijven voeren. Tot ASD commentaar, de beheerkosten + de jaarlijkse service fee maken deze fondsen nu niet interessant meer ...

Helaas heeft ING maar twee vanguard fondsen (en net niet degenen die ik wil hebben..)

Beste Jerome,

SNS Bank heeft de keuze gemaakt om per rekeningtype een servicefee in rekening te brengen.
Een differentiatie per fonds zorgt er voor dat de kosten juist minder transparant worden.
Helaas is het daardoor zo dat het beleggen in sommige fondsen minder interessant wordt vanwege de hogere kosten.

Reageer