Verbetering omschrijving saldo-aanvulling

• Goed op dreef
  • 25 reacties
Wekelijkse saldo-aanvulling vanaf de spaarrekening naar de betaalrekening is erg handig. Echter is de omschrijving die gepaard gaat met een saldo-aanvulling onduidelijk. Met name, het verwijst niet naar saldo-aanvulling, maar naar ‘systeemsparen (restbedrag)’ en maakt ook geen gebruik van het herkenbare IBAN-rekeningnummer, maar van een anders opgedeeld rekeningnummer. Ik was even helemaal in de war toen ik de omschrijving zag.

Concreet ziet het er nu als volgt uit (aan de verzendzijde is er ook zoiets natuurlijk):
code:

Soort bij-/afschrijving: Giro intern systeemsparen rest
Valutadatum: 28-02-2019
Tegenrekening: NLxy SNSB abcd efgh ij
Naam: ACHTERNAAM A B C
Omschrijving: SYSTEEMSPAREN (RESTBEDRAG) VAN abc.de.fg.hij
Bedrag: € 12,34

Een voorstel van wat duidelijker zou zijn:
code:

Soort bij-/afschrijving: Giro intern saldo-aanvulling
Valutadatum: 28-02-2019
Tegenrekening: NLxy SNSB abcd efgh ij
Naam: ACHTERNAAM A B C
Omschrijving: Saldo-aanvulling (wekelijks) vanaf NLxy SNSB abcd efgh ij
Bedrag: € 12,34

• Bemerk dat ik ook de ‘Soort bij-/afschrijving’ heb gewijzigd.
  • Hierbij kan er tussen de haakjes naast ‘wekelijks’ of zoiets ook een identificatie van de doorlopende opdracht vermeld worden.
  • Bemerk ook dat ik de minder goed leesbare HOOFDLETTERS heb vervangen; het lijkt me dat omschrijvingen heden ten dage ook kleine letters kunnen bevatten.)
  • Het gebruik van de IBAN i.p.v. de oude(?) opdeling kan misschien wat weerstand oproepen bij mensen die nog de oude vorm gewoon zijn. Echter is het elders overal IBAN wat de klok slaat en ik heb nooit anders gekend. Dus, vanuit consistentie-overwegingen en toekomstgerichtheid lijkt de IBAN me de enige redelijke keuze.

Het lijkt me dat er een oude template gebruikt wordt die oorspronkelijk (enkel) was bedoeld voor restsparen bij het aanmaken van die omschrijving. Het updaten van die template naar het huidige gebruik en de huidige standaarden lijkt me nuttig. Misschien is er elders in de omschrijving-templates van de bank ook nog wel duidelijkheidswinst te halen.

2 Reacties

Goedemiddag E.Q.,

Interessante vraag en het voorbeeld dat je geeft is duidelijk. Nu weet ik niet of andere mensen ook moeite hebben met deze omschrijving, maar ik begrijp je punt. Of eigenlijk punten. Ik ga je bericht doorgeven en ben benieuwd naar de uitkomst. Ik hoop dat er snel een reactie komt, maar dat kan ik niet bespoedigen. Als ik het antwoord heb gekregen, dan laat ik het gelijk in dit topic weten.
Goedemorgen E.Q.,

Vanochtend heb ik antwoord gekregen op je wens om de omschrijving van de wekelijkse saldo aanvulling van je spaarrekening naar je betaalrekening aan te passen. Het lijkt een goed en plausibel voorstel, maar het is niet eenvoudig aan te passen. Die impact en kosten moeten worden onderzocht. Wanneer dat helder is, wordt er besloten om het - al dan niet - aan te passen. Een dergelijke aanpassing vindt dit jaar niet meer plaats. Vanzelfsprekend vind ik het jammer dat er op korte termijn geen wijziging komt, maar je wens heeft de aandacht op verbetering gevestigd.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)