SNS

Verbetervoorstellen voor pin- en geldautomaten

• 1 oktober 2010
  • 30 Reacties
  • 6489 Keer bekeken

Hoi Robert,

Gelijk maar een probleem aan de orde stellen van pinautomaten (mag ook?). Ik verbaas mij er nog steeds over dat bij verschillende zaken? nog steeds " geluidjes" aan staan als je een toets drukt. Ik heb het al vaak bij zaken aangegeven, maar ....

Probleem; geluidjes " verraden" dat je een toets drukt ( ik doe tussen de juiste toetsen vaak net alsof, om " kijkers" te misleiden). 2. soms geven de geluidjes ook nog verschillende toonhoogtes, zo weet iemand natuurlijk erg snel wat je indrukt. Oplossing; geluid respons uit. (voor die gevallen dat iets dergelijks wel nodig is dus een andere oplossing bedenken, simpelste oplossing is (blijft gevaarlijk) voor 1 transactie aan zetten mogelijkheid).

Een ander "probleem" wat ik heb met geldautomaten (zouden nog eenduidiger moeten worden, allemaal er het zelfde uitzien en bedienen) heb is; ik heb de transactie afgesloten en wacht op pas en geld. Heel vaak komen deze bijna gelijktijdig (meestal eerst pas dan geld), waardoor je nog bezig bent met pas pakken en dus je geld voor het grijpen ligt. Enkele seconden hiertussen (testen wat redelijke tijd is, we zijn niet allemaal even snel/langzaam) zou de veiligheidheid verhogen, LIJKT MIJ.

Groet,

Ben

30 reacties

Reputatie 4
Badge +1
Hier nog eentje voor Robert; als ik een verkeerdbedrag kies kan ik niet terug om een ander bedrag te kiezen. Ik moet dan op STOP drukken waarna de machine mijn pasje uitspuugt en ik weer overnieuwe moet beginnen met pincode etc. Niet echt fijn, met name als er mensen achter je te wachten staan. Dat moet toch beter kunnen 🙂
Hoi Sanne en Ben,

Ik heb jullie opmerkingen aan Robert doorgegeven en ik kom erop terug.

Groet,

Liz
Liz is een een tijdje weg, maar er zijn toch nog wel een paar mods om het bericht van Robert terug te koppelen? (of Robert nogmaals aan de jas trekken?).

Groet,

Ben

Badge +1
Liz is een een tijdje weg, maar er zijn toch nog wel een paar mods om het bericht van Robert terug te koppelen? (of Robert nogmaals aan de jas trekken?). Groet, Ben

Ook hier gaan we achteraan

Reputatie 3
Badge +1
Ha heren, we hebben jullie vragen nogmaals uitgezet en hier antwoord op gekregen.

Hier nog eentje voor Robert; als ik een verkeerdbedrag kies kan ik niet terug om een ander bedrag te kiezen. Ik moet dan op STOP drukken waarna de machine mijn pasje uitspuugt en ik weer overnieuwe moet beginnen met pincode etc. Niet echt fijn, met name als er mensen achter je te wachten staan. Dat moet toch beter kunnen

We hebben te horen gekregen dat dit probleem niet bekend is bij SNS Bank. Wil je dit nogmaals testen?

Gelijk maar een probleem aan de orde stellen van pinautomaten (mag ook?). Ik verbaas mij er nog steeds over dat bij verschillende zaken? nog steeds " geluidjes" aan staan als je een toets drukt. Ik heb het al vaak bij zaken aangegeven, maar ....

Probleem; geluidjes " verraden" dat je een toets drukt ( ik doe tussen de juiste toetsen vaak net alsof, om " kijkers" te misleiden). 2. soms geven de geluidjes ook nog verschillende toonhoogtes, zo weet iemand natuurlijk erg snel wat je indrukt. Oplossing; geluid respons uit. (voor die gevallen dat iets dergelijks wel nodig is dus een andere oplossing bedenken, simpelste oplossing is (blijft gevaarlijk) voor 1 transactie aan zetten mogelijkheid

Toetsgeluiden bij een geldautomaat zijn inderdaad niet wenselijk. Dit is bekend en wordt opgepakt.

Een ander "probleem" wat ik heb met geldautomaten (zouden nog eenduidiger moeten worden, allemaal er het zelfde uitzien en bedienen) heb is; ik heb de transactie afgesloten en wacht op pas en geld. Heel vaak komen deze bijna gelijktijdig (meestal eerst pas dan geld), waardoor je nog bezig bent met pas pakken en dus je geld voor het grijpen ligt. Enkele seconden hiertussen (testen wat redelijke tijd is, we zijn niet allemaal even snel/langzaam) zou de veiligheidheid verhogen, LIJKT MIJ.

Begin dit jaar is de periode tussen gelduitgifte en kaartuitgifte verruimd

Wil je eens testen of je verschil merkt?
Dank voor de reacties. Leuk te lezen dat er wat mee wordt gedaan.

Of de tijd tussen pas teruggave en geld lade open is veranderd? Viel mij kort geleden een keer op dat de tijd "uitstekend" was. Ik kon pas wegsteken en toen kwam mijn geld. Was niet bij SNS automaat. Ik pin erg weinig en dan ook nog meestal in DE.

Groet,

Ben

Reputatie 3
Badge +1
Dank voor de reacties. Leuk te lezen dat er wat mee wordt gedaan. Of de tijd tussen pas teruggave en geld lade open is veranderd? Viel mij kort geleden een keer op dat de tijd "uitstekend" was. Ik kon pas wegsteken en toen kwam mijn geld. Was niet bij SNS automaat. Ik pin erg weinig en dan ook nog meestal in DE. Groet, Ben

Mocht je binnenkort bij SNS Bank pinnen, zijn we benieuwd of je daar ook het verschil merkt.
> Toetsgeluiden bij een geldautomaat zijn inderdaad niet wenselijk. Dit is bekend en wordt opgepakt.

Voordat dit wordt aangepakt, zou ik toch ook informeren bij de vereniging voor blinden en slechtzienden.. Zou goed kunnen dat zij de toetsgeluiden zeer waarderen!
> Toetsgeluiden bij een geldautomaat zijn inderdaad niet wenselijk. Dit is bekend en wordt opgepakt. Voordat dit wordt aangepakt, zou ik toch ook informeren bij de vereniging voor blinden en slechtzienden.. Zou goed kunnen dat zij de toetsgeluiden zeer waarderen!

Staat ook in mijn bijdrage;

Oplossing; geluid respons uit. (voor die gevallen dat iets dergelijks wel nodig is dus een andere oplossing bedenken, simpelste oplossing is (blijft gevaarlijk) voor 1 transactie aan zetten mogelijkheid).

Die Communityleden denken ook overal aan ....

Groet,

Ben

Badge +1
Voordat dit wordt aangepakt, zou ik toch ook informeren bij de vereniging voor blinden en slechtzienden.. Zou goed kunnen dat zij de toetsgeluiden zeer waarderen!

Staat ook in mijn bijdrage; Oplossing; geluid respons uit. (voor die gevallen dat iets dergelijks wel nodig is dus een andere oplossing bedenken, simpelste oplossing is (blijft gevaarlijk) voor 1 transactie aan zetten mogelijkheid). Die Communityleden denken ook overal aan ....

Groet, Ben

@Kkoenen en BigBen Jullie denken inderdaad overal aan

. Goed punt. Ook dit leggen we voor aan de mensen die verantwoordelijk zijn voor de SNS Geldautomaten.
Reputatie 3
Badge +1
Hi BigBen en Kkoenen, we hebben weer terugkoppeling gekregen 🙂 Toetsgeluiden zijn inderdaad wenselijk voor blinden en slechtzienden, deze zullen dan ook blijven. Er wordt wel aangegeven dat het niet bedoeling is dat er toetsgeluiden zijn bij het wisselen van het scherm. Hier wordt aan gewerkt.
Hi BigBen en Kkoenen, we hebben weer terugkoppeling gekregen 🙂 Toetsgeluiden zijn inderdaad wenselijk voor blinden en slechtzienden, deze zullen dan ook blijven. Er wordt wel aangegeven dat het niet bedoeling is dat er toetsgeluiden zijn bij het wisselen van het scherm. Hier wordt aan gewerkt.

Even doordrammen; vanzelf moet er met iedereen rekening gehouden worden!

De vraag is even of het op dit moment op de best mogelijke manier gebeurd? Mijn idee is het dat de geluidsoptie indien gewenst, makkelijk AAN te schakelen zou moeten zijn. Dit dus voor 1 transactie. Hierdoor is het mogelijk alle andere transacties ZONDER de verradelijke toontjes te laten plaatsvinden. Zolang het voor de mensen die het wensen/nodig hebben, het (nog) niet eenvoudig aan te zetten is, moet het natuurlijk blijven zoals het nu is.

Groet,

Ben

Hi BigBen,

Het is inderdaad een goed idee om de geluidsoptie aan te kunnen zetten. We hebben je idee doorgegeven aan de verantwoordelijken. Maar voorlopig zullen de geluiden gewoon aan blijven staan om tegemoet te komen aan de de blinden en slechtzienden.
Dit lijkt mij zó urgent.

(Tussen)Oplossing: braille-tekens (voelbare puntjes) op display gebruiken ipv geluid bij de invoer-schermen van geld- en pinautomaten van banken.

Voor de gehandicapte mens die én:
- blind;
- doof is; én

én/of zonder handen, of op de 'tast' moet werken, dus ook niet die aangepaste tekens kan voelen, móet 'n andere oplossing komen.

Hierbij kan gedacht worden aan het instellen v/e 1op1 verbinding anderszins aangelegd. Bijv. door 'iets' sneller, versneld invoeren v/h ingebruiknemen v/d contactloze betaalpas. Iris-scan? Omgekeerde 'Googleglasses' i/d betaalpas?; Vastlegging van unieke vingerprintafdruk i/d betaalpas en bij de bank die bij zo'n automaat gescanned kan worden?

Dus&maar vooral: "Uit met dat Geluid." Want volgens mij gaat de optie om te werken met 't tijdelijk aan-en uitzetten van 't geluid 't niet werken omdat 't m.i. nogal fraude-gevoelig is/ cq. lijkt. Geluid kan namelijk altijd 'ergens' uit-ge-filterd worden. En tatszin, gevoel dus, m.i., nooit! Dealniettemin 't blijft 'n kwestie wie/wat je wel/niet vertrouwd. En dit platforum, dit forum, mijn gedachten hier met anderen delen, voelt voor mij nog steeds na bijna meer dan 'n jaar zeer dubieus.

grt.,

Gustar

p/s
Het off topic gedeelte van de tekst is verplaatst door moderator Nanda. De tekst is hier te lezen in het topic: Hoe maak ik mijn tekst geschikt voor de community?
Heel irritant: je pasje komt terug, daarna komt je geld, en daarna gebeurt er hééél lang niks voordat je bonnetje eindelijk eens uit de printer komt rollen. Alle geldautomaten zitten vol bonnetjes waar de vorige PINner niet op wilde wachten. En rond de geldautomaten lijkt het wel herfst door al die rondwaaiende bonnetjes.

Als het druk is voel je tijdens het wachten op je bonnetje de boze blikken uit de rij achter je in je rug priemen. En als je zelf in de rij staat kan je al die slome slakken wel vervloeken die zo nodig een bonnetje willen hebben...

Oplossingen:
1) Snellere printers zodat de bonnetjes gelijk met je geld naar buiten komen.
2) Keuzemogelijkheid voor bonnetjes per SMS/MMS i.p.v. papieren bonnetjes.
Heel irritant: je pasje komt terug, daarna komt je geld, en daarna gebeurt er hééél lang niks voordat je bonnetje eindelijk eens uit de printer komt rollen. Alle geldautomaten zitten vol bonnetjes waar de vorige PINner niet op wilde wachten. En rond de geldautomaten lijkt het wel herfst door al die rondwaaiende bonnetjes.

Als het druk is voel je tijdens het wachten op je bonnetje de boze blikken uit de rij achter je in je rug priemen. En als je zelf in de rij staat kan je al die slome slakken wel vervloeken die zo nodig een bonnetje willen hebben...

Oplossingen:
1) Snellere printers zodat de bonnetjes gelijk met je geld naar buiten komen.
2) Keuzemogelijkheid voor bonnetjes per SMS/MMS i.p.v. papieren bonnetjes.

Ik heb die ervaring eigenlijk niet zo. Meestal gaat het redelijk snel met een bon, vind ik.
Volgens mij liggen er niet zoveel bonnetjes omdat de mensen er niet op willen wachten, maar omdat ze er (mogelijk) snel even opkijken en dan gewoon weggooien. Ik neem vaak een bon om het bedrag te controleren en zou dan de bon inderdaad meteen kunnen weggooien, ik neem hem mee.
Groet,
Ben 🆒
Hallo muntjes,

We gaan voor je uitzoeken of we iets kunnen veranderen aan de snelheid van de printers in een geldautomaat. Ook je voorstel voor een keuzemogelijkheid met bonnetjes per sms/mms gaan we voor je navragen. Wij komen hierop terug 🙂.
Badge +1

Goedemorgen Muntjes,

We hebben antwoord ontvangen van de productmanagers: er is eerder een poging gedaan om hier prullenbakken voor te plaatsen. Helaas werden deze door vandalen gesloopt. Momenteel hebben we niet de technische mogelijkheden om de genoemde suggesties te implementeren; wel zetten we deze als voorstel op de projectenlijst van volgend jaar. Nogmaals dank voor het meedenken.
> Toetsgeluiden bij een geldautomaat zijn inderdaad niet wenselijk. Dit is bekend en wordt opgepakt.

Er zit op de 5 een puntje op de toets, dus dan kunnen ze zig daarop orienteren, zoals op bijna alk ander toetsenbord.
Ik vind inderdaad ook, dat de toontjes weg zouden moeten.
Een automaat is inderdaad niet op iedereen aan te passen.
Dat blijkt ook uit het feit, dat ik met mijn lengte van 2m bijna niet op het scherm kan kijken.
Ik kan dus mijn lichaam niet meer gebruiken om mijn code af te schermen, wat eigenlijk standaard door ieder ander gebeurd.
Deze automaten zijn verlaagd voor "de kleine medemens", terwijl wij 1 van de langste mensen zijn van europa.
Bij mij wordt het pinnen dan ook tricky, want ik moet voorover gebogen staan, waardoor mensen onder mij door kunnen kijken en mijn pincode kunnen zien en ze kunnen het horen aan de toontjes.

Zou het een idee zijn, dat er na de transactie word gevraagd of je een bonnetje wilt?
Bij de ABN is dit volgens mij normaal.
Ik gebruik het bonnetje enkel en alleen om zeker te zijn, dat ik het juiste bedrag uit de automaat krijg.
Dit scheelt in tijd, dat je transactie doet en het ontziet het milieu en in kosten.
De bonnetjes worden dan alleen geprint als men het echt wil (niet alleen voor controle), het afval rond de automaat wordt minder en er hoeft minder vaak papier in.
Een 3-snijdend mes dus
Badge

Goedemorgen Muntjes,

We hebben antwoord ontvangen van de productmanagers: er is eerder een poging gedaan om hier prullenbakken voor te plaatsen. Helaas werden deze door vandalen gesloopt. Momenteel hebben we niet de technische mogelijkheden om de genoemde suggesties te implementeren; wel zetten we deze als voorstel op de projectenlijst van volgend jaar. Nogmaals dank voor het meedenken.

In MijnSNS kun je toch bij instellingen aangeven dat je geen bonnen wil?!
En de pieptoon voor een ingedrukte knop is toch voor iedere knop gelijk. Het is niet zoals bij een telefoneren dat je aan de toon kunt horen welk cijfer het is?

Ik heb er weinig ervaring mee. Pin af en toe eens bij ABN dan kan ik keuzes van biljetten krijgen helaas geen € 5 biljetten zoals vroeger bij de Rabo . Bij de Hema kom ik nooit en de automaten die in winkels staan zoals ING bij AH hebben alleen maar 20 en 50 euro biljetten uiterst onhandig. Bij de meeste winkels kun je oevrigens wat extra geld pinnen bij de kassa.
Hoi Barrie23,

Van harte welkom op SNS Community, leuk om je hier te mogen verwelkomen.

Ik kan me voorstellen dat jouw lengte niet ideaal is om te pinnen bij een geldautomaat. Een lengte van 2 meter is wat dat betreft ook wel een uitzondering in Nederland, ondanks dat we niet te boek staan als land met kleine inwoners. Als je 1 hand voor het schermpje houdt en met de andere hand je pincode intoetst, kan niemand je code zien toch?

Zoals Carel al aangeeft, kun je in Mijn SNS instellen dat je geen bon wilt na een pintransactie. Als je dat eenmaal instelt, krijg je nooit meer een bon. Bespaart tijd, geld en het milieu 🙂. Je doet dit via 'Instellingen' en dan 'Geldautomaat wel of geen bon'. Er zijn 3 keuzes; altijd een bon, nooit een bon of per transactie vragen in het scherm van de automaat.

Hopelijk zien we je vaker op de community. Misschien is het leuk om het topic ‘Welkom op de community’ eens door te lezen. Verder kun je jezelf eventueel voorstellen in de Koffiekamer.
Hallo allemaal,
nog even terug komend op waar de Hond al iets over schreef, de keuze bij opname bij de geldautomaat voor welke biljetten je wenst te ontvangen. Bij de geldautomaten die ik van de SNS tegen kom, wordt mij zelfs de keuze niet geboden en heb ik maar te accepteren wat me wordt uitgekeerd. Waarom kan ik bij een Rabobank, waar ik als gast kom, wél kiezen en bij mijn eigen SNS Bank niet? Wordt het misschien tijd om de apparaten te moderniseren zodat ik keuze van coupures heb? Ik ben benieuwd en wacht reactie af. Vriendelijke groet.
Dat zal wel te duur zijn denk ik. En misschien vanwege de "veiligheid".

Dat lees je hier iig vaak wanneer het over pinautomaten en pinnen gaat..

Het fijne kan een moderator je vast wel vertellen.
Ik ben benieuwd en wacht reactie af.

Hoi Snuffelaar,

Goed dat je dit opnieuw aankaart. Bij SNS kun je inderdaad niet kiezen welke biljetten je ontvangt. De reden is dat de geldvoorraad dan lastiger te beheren is. Dit kan leiden tot extra kosten voor het bevoorraden van de automaten en het risico op meer leegstand. Als veel klanten briefjes van € 20 opnemen is de kans aanwezig dat jij al snel geen briefje van € 20 meer kunt opnemen. Op korte termijn komt hier geen verandering in. We houden jullie via de community uiteraard op de hoogte van eventuele aanpassingen.

Reageer