SNS

Voorlichtingsavond pensioenen

• 8 december 2010
  • 15 Reacties
  • 5447 Keer bekeken

Hallo Annemieke,

Zo ik het er al over zou willen hebben, denk ik zeker niet in eerste instantie aan mijn/een bank. Ik zou bijv. eerder informeren bij mijn pensioenfonds. Internet zou ook een gebruikte optie zijn.

Probleem met "de banken" is dat ze het beeld hebben gegeven (en nog naar mijn opvatting) dat ze vooral zelf veel willen verdienen.

Voor mij zelf is het (bijna) niet meer aan de orde.

Groet,

Ben

15 reacties

Lijfrente Banksparen (hypotheek Banksparen) Nieuwe stijl!

Beste Annemiek

Gezien de beantwoording van SNS in bovenstaande discussie zie ik werkelijk niet in wat SNS te bieden heeft op het gebied van aanvullend pensioen waar advies voor nodig is. Als het enige product is banksparen (lijfrente) op basis van rente of het alternatief Box 3 sparen, kan ik alleen maar stellen dat SNS ver achter loopt op de werkelijkheid (januari 2008).

SNS wenst geen gebruik te maken van zijn eigen mogelijk voorsprong op dit gebied (banksparen - fundcoach) En wat ik dan een ieder vooral wil adviseren niet bij de SNS aan pensioenaanvulling te gaan doen aangezien rentes en opties elders gewoon hoger en meer zijn. Kortom jullie doen te weinig met de mogelijkheid van banksparen voor aanvullend pensioen.

Mijn antwoord op je laatste vraag. Kom gewoon met producten die helder en duidelijk zijn en die de lagune vullen tussen b.v. woekerpolissen en echte aanvulling op pensioenen. Hetgeen jullie nu hebben te bieden is niet onderscheidend. En met alle respect maar de visie als:

"?Pensioenvoorzieningen? is een van de gebieden waarvan SNS Bank vindt, dat hoogwaardig advies noodzakelijk is. De risico?s die een gemiddelde consument loopt wanneer hij/zij zelfstandig keuzes maakt zonder professionele begeleiding, zijn in onze ogen te groot. Natuurlijk is het in individuele gevallen mogelijk dat men in staat is een beter rendement te halen. Deze markt is echter niet alleen klein, het rijmt ook niet met onze opvattingen van Zorgplicht. SNS Bank zal daarom zeker niet met een door jou omschreven product op de markt komen."

vind ik in het licht van hetgeen ik voorstelde en andere producten van de SNS niet alleen denigrerend maar tevens bullshit en niet bijdragen (hoewel wellicht zo bedoeld) aan een positief beeld over de SNS - Bank. Kortom jullie missen de boot als het gaat om mogelijkheden voor pensioenopbouw en wederom zullen verzekeringsmaatschappijen weglopen met de producten.

De financi?le instellingen zijn ook duidelijk in verwarring geraakt met het woord zorgplicht. Financi?le instellingen hebben het woord zorgplicht van noodzakelijk kwaad ge?pgraded naar een rare vorm van reclameuiting. Als je het woord zorgplicht zou wijzigen in "niet bedonderen" zou het hele woord zorgplicht niet nodig zijn, maar een vanzelfsprekendheid.

Typ voor drie producten pensioen onder de fiscaal vriendelijk regeling lijfrente sparen:

1 banksparen met spaarente. (bestaat reeds)

2 banksparen met keuze uit spaarrente en/of (defensieve) huisfondsen (met of zonder inleggarantie)

3 banksparen met keuze uit spaarrente en/of alle fondsen uit het fundcoach

De laatse mag van mij ook gewoon een geblokkeerde cashaccount onder dezelfde regelgeving zijn.

(Als eerste introduceerde de SNS bankspaarproducten op de Nederlandse markt, als laatste zullen ze waarschijnlijk innoveren)

Op je bijeenkomst zul je mij dus niet zien.

zo nou hou ik erover op!
Reputatie 4
Badge +1
Ik heb in een ver verleden "pensioenen" oftewel Lijfrentes verkocht. Inmiddels zijn veel mensen hiervan voorzien, al dan niet gekoppeld aan hun bedrijfssparen (spaarloon).Ik vraag me dan ook af wat het doel is voor SNS van deze avonden: verkopen of de klant voorlichten. Indien het laatste dan moet je dit duielijk maken aan de klant; wat denkt u nodig te hebben/graag over te willen houden na uw pensioen, wat is uw pensioengat en wat kan je eventueel doen om dat te dichten.

Dat SNS blijkbaar beperkte mogelijkheden heeft voor aanvullend pensioen is een andere discussie, wellicht kunnen ze hier -net zoals met hypotheken- ook producten van andere aanbieders verkopen.

Ik heb een tijdje geleden zo'n adviseur over de vloer gehad en heb hier gepost over mijn ervaringen daar mee: https://www.snscommunity.nl/blogs/pensioen-perikelen

Ik kan niet naar een specifieke reactie linken dus je moet ff naar beneden scrollen :)

@Aragon

Heb je daar die reactie van SNS gelezen?

Wel zijn we bezig met het ontwikkelen van een lijfrente opbouwproduct waarin je kunt sparen en of beleggen in een aantal nader te bepalen SNS Fondsen. Daar zullen we naar verwachting de SNS Optimaalfondsen in opnemen. Voor meer informatie over de optimaalfondsen verwijs ik u graag naar http://www.snsbank.nl/particulier/beleggen/overzicht-beleggingsfondsen.html

UNQUOTE

Volgens mij lijkt dit op hetgeen wat jij zoekt?
Hoi Sanne,

Heb de link even bekeken. Had de pagina ook al eerder gezien maar zie bij SNS geen koppeling ontstaan met de fiscaal vriendelijke banksparen (lijfrente). Bedankt voor het meedenken!
Zie nou pas dat het een reactie was op een eerdere vraag van mij. Het wordt inderdaad tijd dat je automatisch een bericht krijgt als er een reactie komt deze had ik helemaal gemist. Zal het nog eens goed lezen wat ze plan zijn.
Reputatie 4
Badge +1
ja kweet het, overzichtelijk is anders. Hopelijk wordt dat snel verbeterd.
misschien kunnen we tussentijds met Odette wat regelen!

Ben
Namens Annemieke plaats ik deze reactie:

Dank voor jullie feedback. Het is inderdaad de bedoeling, zoals Sanne ook al aangaf, om samen met onze klanten te kijken hoe hun financi?le positie er uit ziet na het pensioen. Veel mensen weten niet hoeveel geld ze na hun pensioen te besteden hebben. Wel weten ze dat ze via hun werkgever sparen voor hun pensioen. Misschien hebben ze ooit zelf eens een aanvullend pensioenproduct gekocht. Maar hoeveel ze straks per maand te besteden hebben is voor veel mensen niet duidelijk. En ook niet of dit dan voldoende is om te kunnen leven zoals je gewend bent.

Hier willen wij als SNS Bank de helpende hand bieden. Door samen met de klant te onderzoeken wat hij of zij na het pensioen qua inkomsten kan verwachten. Dit wordt in een helder rapport grafisch weergegeven. En als blijkt dat de wens van de klant niet aansluit op deze inkomsten dan kunnen we adviseren hoe het ideale pensioen wel kan worden gerealiseerd. We kijken hiervoor niet alleen naar pensioenproducten van SNS Bank maar bieden ook producten van andere partijen aan. De beste keuze voor onze klant staat hierbij altijd voorop.
Hoi Odette,

Alsnog welkom als actieve moderator.

Ik blijf dit toch een beetje een (glad) "verkooppraatje" vinden. Het zou mooi zijn indien men een gegarandeerd pensioen inkomen zou hebben. Maar ook de SNS zal dat niet kunnen bieden (natuurlijk wel in de hoeveelheid centen, maar de vraag is hoeveel die nog waard zijn als je met pensieon gaat). Bij zinnen als; "En ook niet of dit dan voldoende is om te kunnen leven zoals je gewend bent" word ik erg wantrouwig. Waar is het addertje? (de SNS moet toch ergens verdienen?)

Groet,

Ben
Pensioen is altijd lastig. Mensen zijn zich er inmiddels van bewust dat die "gespaarde" anderhalve ton op hun 60e tegen die tijd nog maar een halve ton waard is. Als je je dat bedenkt, kun je beter niet sparen, maar gewoon een huis kopen...

Daarnaast zijn de aftrekmogelijkheden voor een lijfrente ernstig beperkt. Ik liep hier zelf tegenaan omdat ik een dure (1035 eur per jaar) lijfrente heb en inmiddels ook een pensioen. Die 1035 kan ik dus nog maar voor een paar honderd euro aftrekken.. Dan wordt het allemaal een stuk minder interessant. Ik kwam er zelf trouwens achter dat ik de inleg per jaar ook eenzijdig mag verlagen (heeft geen enkele pensioenadviseur me ooit verteld!!!).

Kortom; De overheid heeft het oninteressant gemaakt extra te sparen voor je oude dag. Deze generatie is ook nog van de carpe diem, ik denk dat je die erg moeilijk kunt interesseren voor een pensioen. Voor een bank waarschijnlijk vergeefse moeite, je kunt je beter richten op korte termijn winsten.. imo..
Daarenboven is het zo dat je je geld natuurlijk alleen in bewaring zult geven bij een instantie die je volledig vertrouwt. (hoewel...) dat vertrouwen heeft de afgelopen jaren een deuk opgelopen. Misschien moet je dat eerst willen herstellen als bank.
Namens Annemieke deze reactie:

Een glad verkooppraatje is niet de bedoeling. We willen onze klanten nu inzicht geven over later. Omdat niemand er vlak voor zijn pensioen achter wil komen dat het ideale plaatje dat hij in zijn hoofd had er heel anders uitziet omdat er niet voldoende geld is.

Natuurlijk zouden we het fijn vinden als de klant daarna een pensioenproduct bij ons afneemt. Maar hij bepaalt uiteindelijk zelf of hij een van onze pensioenproducten koopt, op een andere manier iets regelt (bijvoorbeeld een huis koopt of gaat beleggen) of geen actie onderneemt.
Gegarandeerde pensioenen zijn duur. Advies over aanvullend pensioen zal altijd moeten beginnen met de zin resultaten uit het verleden zijn zeker geen garantie voor de toekomst. Adviezen over de toekomst zijn altijd gebaseerd op een momentopname van nu. Waar vervolgens vaak een langdurig en op termijn niet passend product aan vast wordt geknoopt. Waar je vaak weer moeilijk van af kunt. Uit de hand lopende, kosten, veranderen regelgeving vanuit de overheid, opbrengsten en inflatie zorgen voor het falen van de meeste (aanvullende) pensioenregeling.

Mijn advies:

Kiezen voor keuzevrijheid en tijdelijkheid, zodat je eenvoudig altijd kunt bijstellen. Dan kun je hooguit jezelf aan de einde van de rit de schuld geven en dat voelt beter dan het gevoel te hebben dat je een door jezelf betaalde oor is aangenaaid. Bepalen wat je overhoudt bij je 65 of was het nou 66,67,70.... is hetzelfde als kijken in koffiedik, waarzeggerij . Stel jezelf de vraag of aan anderen de vraag: heb jij ooit een goed pensioenadvies gehad.

Met alle respect maar advies van een financi?le instelling uit bezorgdheid over mijn financi?le toekomst bestaat niet.

Dit staat als een huis of toch niet?

Eerst bleek onze aanvullingpolissen duur en waardeloos. Nu blijkt ook onze reguliere pensioenregelingen niet je van het. O ja, de AOW wie gaat dat straks nog betalen. En dat is allemaal in een periode van een paar jaar duidelijk geworden.

Het is nog maar de vraag of je de ingangsdatum overleeft van het rijtje hierboven. Hoe kun je daar dan voor de lange termijn iets zinnigs over adviseren.
De vraag is dus; adviseert de SNS mij ook dat ik beter iets anders kan regelen (bijvoorbeeld een huis kopen of gaan beleggen of geen actie ondernemen) als dat het "beste" advies zou zijn? (dus ipv een SNS product)

Groet,

Ben
Beste allemaal, Als Financieel Adviseur Leven en Pensioenen geef ik mensen advies die willen bijsparen voor hun pensioen. Meestal komt het initiatief van de klant. Maar omdat er de laatste tijd veel onrust is ontstaan over pensioenen, leek het ons een goed idee om hierover voorlichtingsavonden voor klanten (en niet klanten?) te organiseren. We hebben deze avonden via internet en advertenties onder de aandacht gebracht. Jammer genoeg merken we dat het animo voor deze avonden niet groot is. Mensen vinden het onderwerp pensioen niet interessant of denken ze dat het al goed is geregeld door hun werkgever. Terwijl de discussies en alle krantberichten van de laatste tijd juist tonen dat het helemaal niet zo goed geregeld is. Ik vraag me af hoe we het moeten aanpakken om wel met onze klanten over hun financi?n op latere leeftijd te praten. Dat wil ik graag met jullie bespreken. Hoe goed zijn jullie op de hoogte van je pensioen, leeft dit onderwerp bij jou? En zou je hier wel of niet een afspraak over willen maken? Of zijn er misschien andere manieren waarop we dit onderwerp voor jou interessant kunnen maken? met vriendelijke groet,SNS Bank Annemieke Financieel Adviseur Leven en Pensioenen
Namens Annemieke de volgende reactie:

Beste Ben en Aragon,

Wat het beste advies is, bepaalt onze klant en niet wij. En het is inderdaad zo dat we geen glazen bol hebben om te voorspellen hoe de AOW er precies uitziet op het moment dat jij met pensioen gaat. En op welke leeftijd dat zal zijn. Wel kunnen we met de kennis van nu verschillende scenario's schetsen hoe je financiële plaatje eruit ziet als je op een bepaalde leeftijd wilt stoppen met werken. En als je na deze pensioenscan bijvoorbeeld eens in de vijf a tien jaar een update zou doen, blijf je een vinger aan de pols houden. En kom je, als het zover is, niet vervelende verrassingen te staan.

Reageer