SNS

Beantwoord

Vraag & antwoord over het verschil tussen SNS Basis en SNS Compleet

• 5 augustus 2020
  • 83 Reacties
  • 1680 Keer bekeken

Reputatie 1
Badge
  • Steeds actiever
  • 53 reacties

Wat wel en wat niet in SNS Basis en SNS Compleet zit is me niet helemaal duidelijk. Namelijk, op https://www.snsbank.nl/particulier/betalen/sns-betaalrekeningen-vergelijken.html staat er een overzicht, maar als je https://www.snsbank.nl/particulier/betalen/betaalrekening-sns-basis.html en https://www.snsbank.nl/particulier/betalen/betaalrekening-sns-compleet.html vergelijkt, dan worden “Automatisch sparen en je saldo aanvullen” als “Nog 2 ‘meedenkers’ van SNS Compleet” voorgesteld. Betekent dat die functies inderdaad niet bij SNS Basis inbegrepen zijn? Is er werkelijk differentiatie van functionaliteit in Mijn SNS en de app op basis van Basis vs. Compleet?

icon

Beste antwoord door Evelyn SNS 13 augustus 2020, 12:35

Hi,

Daar ben ik weer, want uiteraard beantwoord ik ook graag alle vragen. 

• Communicatie 
    Vanaf begin juli introduceert SNS twee nieuwe betaalrekeningen: SNS Basis en SNS Compleet. De nieuwe rekeningen vervangen het huidige assortiment en onze klanten krijgen een e-mail waarin zij persoonlijk worden geïnformeerd. Om de vragen van klanten goed op te vangen, is er gekozen om de e-mails gefaseerd (in batches) te versturen. Sinds dinsdag 21 juli worden wekelijks op dinsdag en op vrijdag e-mails verzonden over de omzetting.

• Dienstverlening 
    We willen graag laten zien dat we meedenken met de behoeften van de klant en dat doen we met SNS Compleet. Maar omdat niet iedereen deze extra’s wil, introduceren we ook een basis betaalrekening (SNS Basis) voor klanten die gewoon willen betalen en gebruik willen maken van de mobiele app. SNS Basis is dus een lager geprijsde variant van de standaard betaalrekening. Om het verschil aan te geven hebben we SNS Betalen hernoemd naar SNS Compleet. De dienstverlening bij SNS Compleet is (nu) identiek aan SNS Betalen. In de toekomst willen we de dienstverlening van SNS Compleet verder uitbreiden.

• Tariefverhoging
    De prijzen van onze betaalrekeningen zijn mede afhankelijk van de kosten om veilig en stabiel betalingsverkeer aan te kunnen bieden. Daarnaast investeren we continu in de kwaliteit van de betaalrekening. In het verleden was dat bijvoorbeeld IBAN Naam Check te introduceren en recent nog Instant Payments. En we zijn continu bezig met de doorontwikkeling van de SNS Mobiel Bankieren app. Deze investeringen brengen nieuwe kosten met zich mee.  De introductie valt samen met een al eerder voorgenomen tariefverhoging. We hebben dit nu gecombineerd.

Vragen?
Heb je naar aanleiding van bovenstaande toelichting nog vragen, dan hoor ik graag je. 

Bekijk origineel

83 reacties

We gaan uw betaalrekening omzetten

Goed verhaal.

Volgens mij ga ik meer betalen.

Ook hebben we nog steeds geen ApplePay.

Ik denk er nu echt aan om over te stappen.

Beste iedereen

Vandaag ontving ik een mailbericht, keurig netjes overigens want bij de ING zie ik 360 ongelezen berichten staan nu, dat er vanaf binnenkort maar 2 betaalrekeningen kunnen bij de SNS. Op zich prima maar ik voel me helemaal gedrongen in het vakje waar ik meer moet betalen per maand. Per jaar toch ook best een bedrag aangezien er geen rente meer op mijn geld wordt gegeven… Ook de tekst an sich is heel verwarrend, komma wordt gebruikt waardoor de impressie is dat er geen 2 maar 3 mogelijkheden zijn. Daarnaast wordt de duurdere rekening en al de voordelen heel goed uitgelegd ( nooit geweten dat ik nu al überhaupt aankoopgarantie 30 dagen heb!? best jammer ) De ene rekening is heel goed te zien met alle ins en outs maar de goedkopere rekening is totaal onderbelicht. Wat voor rekening heb ik dan met welke voorwaarden als ik niet voor de € 3 plus per maand rekening ga? Ik wordt door SNS in een bepaalde hoek gedreven en juist om dat niet meer te hoeven voelen ( ABNAMRO) heb ik voor SNS bankieren gekozen

@kevertje ,

Ik denk dat de SNS oude betaalrekeningtypen gaat omzetten. Je hebt bij de nieuwe we een 30 dagen aankoopverzekering en wat andere 'voordelen’. Volgens de voorwaarden mag het, en jij hebt het recht om over te stappen. Het is wel i.d.d. 50cent duurder per maand (als ik goed gekeken heb).

Je kunt eventueel naar ASN die is per persoon 1,90 (met ingang van 1 aug.).

De SNS Compleet is denk ik voordeliger bij een en/of rekening.

Dit is de keuze vrijheid die we in onze economie hebben: doe je voordeel er mee en succes!

Reputatie 3
Badge

Goedemorgen @arja11 het laatste wat we willen is je iets opdringen en verwarrende berichten willen overgeven met betrekking tot de 2 betaalrekeningen. Hier vergelijk je beide rekeningen en zie je het verschil in 1 oogopslag. Onder het overzicht staan de voorwaarden van beide rekeningen. Daarnaast ben je altijd vrij om je rekening om te zetten van compleet naar basis en andersom.

Kan je onder het woordje hier een link plaatsen dan?

Hier vergelijk je beide rekeningen en zie je het verschil in 1 oogopslag.

Reputatie 1

Sorry @arja11 dat de link niet goed is weergegeven. Hier alsnog de link: https://www.snsbank.nl/particulier/betalen/je-betaalrekening-omzetten.html Als je op ‘Meer informatie’ klikt, dan vind je de voorwaarden.

Goedemiddag @kevertje Jammer dat je overweegt om over te stappen. Standaard zetten we de huidige betaalrekeningen om naar SNS Compleet, omdat deze rekening meer voordelen biedt. Wil je die voordelen niet? Dan bieden we SNS Basis aan. Voor deze rekening betaal je € 2,25. Hier lees je er meer over en pas je 'm eventueel direct aan.

Het gaat maar om details maar ik heb nu 3 dagen rood staan gratis en een beetje rente over het saldo.

Als ik dat wil houden dan ga ik dus iets meer betalen.

Het is maar een klein beetje dus veel mensen zullen niet overstappen maar “meer voordelen” valt dus wel mee. Ik had dat al en ga er nu meer voor betalen.

Reputatie 3
Badge

Goedemorgen @kevertje, als je je product zo wil houden, dan past SNS Compleet het beste bij je wensen. In dat geval gaan de maandelijse kosten van je rekening omhoog. We doen er alles aan om deze kosten zo laag mogelijk te houden. De prijzen van onze betaalrekeningen zijn mede afhankelijk van de kosten om veilig en stabiel betalingsverkeer aan te kunnen bieden. Daarnaast investeren we continu in de kwaliteit van de betaalrekening. Bijvoorbeeld de IBAN Naam Check en Instant Payments. En we zijn continu bezig met de doorontwikkeling van de mobiel bankieren app. Deze investeringen brengen ook nieuwe kosten met zich mee.

SNS Compleet lijkt erg op SNS Betalen. Toch is er een verschil: Bij SNS Compleet zijn alle passen voor mederekeninghouders en gemachtigden inbegrepen. Deze introductie valt samen met een al eerder voorgenomen tariefverhoging. We hebben dit nu gecombineerd.

Reputatie 1

Ik zou graag een duidelijk overzicht met ALLE verschillen tussen SNS Basis en SNS Compleet zien.
Dus bijvoorbeeld ook of alle opties bij Internetbankieren gelijk blijven, zoals bijvoorbeeld de SNS transactieattenties en het automatisch restsparen. Hebben beide bijvoorbeeld ook combinatievoordeel zoals nu het geval is?
Verder vind ik de naam “Compleet” nogal suggestief als je nog steeds 0,50 per maand extra moet betalen voor contactloos betalen met mobiel wat bijvoorbeeld bij de Rabobank gewoon gratis is…
Ik heb geen extra pas nodig, dus ga op deze manier ruim 12 procent extra betalen zonder er ook maar iets van terug te krijgen.
Wat mij betreft is het dus omzetten naar SNS Basis of overstappen naar een ander bank, zoals bijvoorbeeld ASN

Hoi @llinde, goed dat je een bewuste keuze wil maken. Hier lees je alles terug over de kenmerken van SNS Basis. Om alvast een antwoord op je vraag te geven: attenties en combinatievoordeel zijn inbegrepen. Er is een verschil tussen de SNS Mobiel bankieren app en de SNS Mobiel Betalen app. Het eerste is inbegrepen bij beide rekeningen, het laatste kan alleen met bepaalde toestellen. Daarom laten we de keuze bij onze klanten; wil je hier gebruik van maken, dan betaal je kosten. Maak je er geen gebruik van, heb je die kosten niet. Wel zo eerlijk.

Reputatie 1

Klopt het dat ik automatisch sparen niet meer terug zie bij SNS Basis en wel bij SNS Compleet?

Als ik trouwens SNS Basis van €2.25 vergelijk met bijvoorbeeld RaboDirectPakket van €1.70, dan zie ik eigenlijk niet meer waarom ik nog langer bij SNS zou moeten blijven. Bij de goedkopere Rabo is contactloos betalen via de telefoon zelfs wel inbegrepen.
Wat er nu eerlijk is aan het wel of niet betalen voor een betaalapp snap ik niet helemaal, vooral niet waarom er maandelijks voor moet worden betaald. De app is zeer simpel en eenmalig te ontwikkelen. Het dagelijks gebruik ervan kost de bank niets extra’s. De betaalterminal registreert immers gewoon een contactloze betaling.
En wel zo eerlijk als je iets niet gebruikt, je het ook niet betaalt, zal best, maar ik heb ook niet gevraagd om een extra pas toe te voegen, zoals SNS nu doet bij SNS Compleet. Geef mij er dan maar contactloos betalen met je mobiel bij, wel zo nuttig in de huidige Corona tijden.

Als ik dus mijn huidige voorwaarden wil behouden, wordt mij dus ongevraagd een totaal zinloze 2e pas aangeboden en daarom ga ik dan fors meer betalen??
Het enige wat ik dan ga missen is het combinatievoordeel op mijn spaarrekening, maar die kan natuurlijk ook verhuizen.
Ik kan in deze hele actie van SNS eigenlijk weinig anders zien dan een prijsverhoging van ruim 12 procent, en dat vind ik ongehoord veel.
Voor mij betekent dit dat ik eens verder ga rondkijken.

Goedemiddag @llinde, in dat geval heb ik goed nieuws voor je; automatisch sparen bieden we ook bij SNS Basis aan. Aan jou de keuze. We zouden het jammer vinden als dat geen rekening bij SNS is, maar die beslissing is geheel aan jou.

Reputatie 1

Dit was mij ook al opgevallen.
In deze thread https://forum.snsbank.nl/actueel-en-opinie-122/van-sns-basis-naar-sns-compleet-13109
 krijg ik het antwoord dat deze beide functies ook bij SNS Basis zijn inbegrepen.
Ik zou ook een uitgebreid overzicht met de exacte verschillen op prijs stellen. Of het niet tonen daarvan een bewuste keuze is weet ik niet.
Ik houd er in ieder geval geen plezierig gevoel aan over, en zie het vooral als een hele forse prijsverhoging voor veel klanten, voor diensten waar ze weinig voordeel aan hebben.
Ik zie eigenlijk maar 3 wezenlijke verschillen, namelijk de aankoopverzekering, het een paar dagen rood mogen staan zonder kosten en rente ontvangen op de betaalrekening.
De aankoopverzekering heb ik nog nooit gebruikt en kent ook een hoog eigen risico. Als ik zo'n verzekering wil, betaal ik wel met Paypal of mijn creditcard.
Een paar dagen rood staan doe ik nooit, maar de waarde daarvan kan ieder voor zich bepalen.
Tja en de rente op de betaalrekening was mooi toen er nog iets van rente bestond, maar 0,01% van bedragen die je gemiddeld op je betaalrekening hebt staan rechtvaardigen ook al niet het prijsverschil tussen Basis en Compleet.

Ach laten we eerlijk tegen elkaar blijven. Dit is gewoon een manier om óf meer geld uit de klanten te halen en/óf de klanten voor nieuwe voorwaarden te laten tekenen.

Ik zie werkelijk geen functioneel verschil tussen wat ik had en Basis, dus kies ik voor Basis en moet dan akkoord gaan met nieuwe voorwaarden, die ook niet helder zijn opgeteld.

Als je niks doet wordt je naar Compleet overgezet en betaal je dus i.p.v. 2 ineens 3 euro.
Met als voordeel dat je garanties op bepaalde (welke?) aankopen hebt, die je nooit nodig zal hebben.
Je krijgt wat rente die nooit kostendekkend zal zijn, want dan kan je beter een spaarrekening openen.
En je kan 3 dagen rood staan zonder rente, terwijl een automatisch aanvulling al jaren in te stellen is.

Je wordt smerig tactisch gepusht naar Compleet met een mooi verhaal én (erger nog) door niet duidelijk aan te geven wat je alternatief is, waardoor je jezelf genoodzaakt voelt om dan maar voor die duurdere te kiezen. Maar trap er niet in. 

Reputatie 3
Badge +1

Ik heb een vraag naar aanleiding van de aangekondigde omzetting van mijn huidige SNS betalen rekening naar SNS compleet of SNS basis. Ik heb nu een gezamenlijke (en/of) rekening met mijn echtgenote. SNS compleet ligt dan het meeste voor de hand. Maar ik overweeg om toch SNS basis te nemen met slechts 1 betaalpas. Is dat mogelijk bij een gezamenlijke rekening?

Heel interessante vraag, antwoord nog interessanter.

Misschien geldt dat dan ook voor de digipas. Dan voorkom je ook het gedoe met onzichtbare ingeplande overschrijvingen, spaarpotten, adresboeken, mogelijk dubbele afschrijvingen enz.

Bovendien gebruik je die ene pas dan op de manier zoals meerdere community-leden dat al jaren doen. Dus ook voor hen een interessante kwestie.

Er wordt veel geklaagd over dit gebrek aan informatie. SNS is heel sterk in het duidelijk en overzichtelijk maken van informatie als het ze uit komt. Dus dat het deze keer niet duidelijk is heeft een reden, die naar mijn idee commercieel van insteek is.
Ik heb Basis gekozen en zie geen goede om anders te kiezen. Wees er ook bewust van dat je nu weer opnieuw voor nieuwe voorwaarden moet tekenen. 
Basis betekend geen verandering, maar wel nieuwe voorwaarden tekenen
Compleet betekend fors meer betalen, nieuwe voorwaarden tekenen en noemenswaardige voordelen hebben.

Reputatie 3
Badge +1

Laat ik mijn vraag nog specifieker stellen: kan ik bij de overgang van SNS betalen naar SNS basis meteen 1 betaalpas opzeggen in geval van een ‘en/of’ rekening waar mijn echtgenote en ik momenteel elk een eigen betaalpas hebben? Daarbij wil ik zelf mijn pas (die ik toch al zelden gebruik) annuleren en de pas van de mederekeninghouder behouden.

Reputatie 3
Badge

Goedemorgen @Stefan Goed dat je je verdiept in de 2 rekeningen. Het is zeker mogelijk om SNS Basis te hebben met 1 betaalpas voor een en/of rekening. Nadat je de rekening hebt opgezegd, kun je 1 betaalpas (jouw pas in dit geval) blokkeren. De rekening blijft op jullie beide namen staan. Mocht je in de toekomst wel een eigen pas willen, dan is dit tegen een bedrag van € 0,75 per maand ook mogelijk. Hopelijk weet je zo voldoende.

Ik vind het ook wel jammer dat de tarieven over het algemeen weer omhoog gaan. Een paar maanden geleden de huisverzekeringen, later mijn autoverzekeringen, nu de betaalrekening. Als ik hier naar vraag dan is de standaard opmerking van de SNS medewerkers dan ze ‘het jammer vinden dat ik niet blij word van prijsverhogingen en dat ik vrij ben om op te stappen.’ Dat motiveert niet echt om te blijven zeg maar. Ik heb aardig wat verzekeringen en een spaar- en betaalrekening lopen bij SNS, je zou toch haast verwachten dat ze blij met me zouden zijn.

Nadat je de rekening hebt opgezegd, kun je 1 betaalpas (jouw pas in dit geval) blokkeren.

Moet de rekening eerste worden opgezegd? Betekent dit dat je een nieuw rekeningnummer krijgt voor de nieuwe Basis?

Reputatie 3
Badge

Scherp @Koos Dit moet zijn omzetten. @Stefan Je kunt hier de rekening omzetten. Alles blijft dan hetzelfde verder. Sorry voor de verwarring.

Reputatie 3
Badge +1

Dank @Sanne-K SNS voor je antwoord. Het is me duidelijk. Ik ga de omzetting voor de 25e van deze maand regelen. Mocht ik ergens tegenaan lopen, dan laat ik dat hier weten.

Reputatie 1

@WouterM dat gevoel ken ik, en ondanks dat je een flink maandbedrag voor SNS Compleet gaat betalen, zit er nog niet eens contactloos betalen met mobiel bij.
Ik ga mijn rekening voorlopig omzetten naar SNS Basis, zodat ik niet meer ga betalen dan nu, maar ga in ieder geval ook rekeningen openen bij banken waar de dienstverlening gratis is, om te kijken hoe dat bevalt.
Ik zie me zelf als een erg loyale klant, in het verleden had ik er ook mijn beleggingsportefeuille, lekker gemakkelijk alles bij elkaar. SNS is daar toentertijd mee gestopt, dus daarvoor moest ik wel ergens anders naar toe.

Reageer