SNS

Beantwoord

Waarom doet de SNS Bank niets als de aandelen met 2+ euro's dalen?

• 16 december 2015
  • 13 Reacties
  • 923 Keer bekeken

Hallo,

Op dit moment heb ik een rendementsrekening via de SNS.

Ik betaal ook servicekosten voor het onderhouden van deze rekening en ik mag aannemen dat het wel meer is dan alleen maar aandelen kopen tegen het tarief dat op dat moment geldt.

De afgelopen maanden zijn de aandelen flink gekelderd maar ook weer opgeklomen (Op dit moment SNS paars zich ook weer).

Mijn vraag is waarom de bank, die mijn geld beheert, niet ingrijpt als aandelen van SNS Paars/Rood en de andere onwijs kelderen ?

Het is toch meer dan logisch dat er voor elke klant een bodem aanwezig is (en geen 0,- per aandeel) waar door de klant en misschien ook wel de bank beschermt worden? (Of is het meer van ach, we krijgen ons geld toch wel ?? en we zien wel na 30 jaar -> waar het heeel veel op lijkt!!!)
icon

Beste antwoord door Kirsty 17 december 2015, 14:33

Daar ben ik alweer:

De servicekosten die je betaalt zijn ter dekking van de administratieve kosten, handelingen en het doorvoeren van je aan- en verkooporders. SNS monitort je belegging(en) niet. Je bepaalt zelf of je belegt, hoeveel je belegt en in welke fondsen je dat doet. Wel wordt binnen de SNS Beleggingsfondsen door de beheerder (ACTIAM) geprobeerd een zo goed mogelijk resultaat te behalen. Dit kan betekenen dat er in mixfondsen tijdelijk minder in aandelen wordt belegd als een daling wordt verwacht. Of dat een andere regio of sector meer nadruk krijgt als de verwachtingen daar beter zijn. De beheerder heeft ten opzichte van de markt die hij volgt echter beperkte bewegingsruimte. In grote lijnen zal het fonds dus in dezelfde richting bewegen als de markt waarin het belegt.
Bekijk origineel

13 reacties

Dat dacht ik vroeger ook, dat actief beheerde beleggingsfondsen hun best doen om een zo hoog mogelijk rendement te maken voor hun beleggers. Helaas dat is niet zo. Beheerders hebben 3 belangen: A. hun eigen. B. hun eigen en C. hun eigen. Nee grapje: B. bestaande beleggers en C. potentiele nieuwe beleggers. Voor bestaande beleggers is een hoge koers gunstig, maar voor nieuwe beleggers is een lage koers gunstig. Voor de beheerder maakt het dus niets uit, die verdienen altijd. Feitelijk volgen alle fondsen een benchmark (index) maar actief beheerde fondsen lukt het zelden die te verslaan omdat ze hoge kosten maken en vaak verkeerde beslissingen nemen. Daarom zijn ETF/Trackers ook zo populair. die hebben lage kosten en volgen gewoon zonder na te denken de index en verslaan praktisch altijd de actief beheerde fondsen.
Zelfs vermogensbeheerders beleggen in een profielportefeuille voor je. Het is anders veel te lastig om voor 1000 klanten, 1000 strategieën te onderhouden.
Badge +1
Hoi Lucardie,

Welkom op de community. Inhoudelijk weet ik hier te weinig van af, daarom zet ik je vraag uit bij onze afdeling Beleggen. Je hoort van me.
Ben je verder tevreden over SNS, of beleg je alleen bij SNS?

Hopelijk zien we je vaker op de community. Misschien is het leuk om het topic ’Welkom op de community’ eens door te lezen. Verder kun je jezelf voorstellen in de Koffiekamer.
Badge +1
Daar ben ik alweer:

De servicekosten die je betaalt zijn ter dekking van de administratieve kosten, handelingen en het doorvoeren van je aan- en verkooporders. SNS monitort je belegging(en) niet. Je bepaalt zelf of je belegt, hoeveel je belegt en in welke fondsen je dat doet. Wel wordt binnen de SNS Beleggingsfondsen door de beheerder (ACTIAM) geprobeerd een zo goed mogelijk resultaat te behalen. Dit kan betekenen dat er in mixfondsen tijdelijk minder in aandelen wordt belegd als een daling wordt verwacht. Of dat een andere regio of sector meer nadruk krijgt als de verwachtingen daar beter zijn. De beheerder heeft ten opzichte van de markt die hij volgt echter beperkte bewegingsruimte. In grote lijnen zal het fonds dus in dezelfde richting bewegen als de markt waarin het belegt.
Hallo Allen,

Beleggen kan je het best zelf doen. Investeer in een index of een tracker welke de index volgt. Niemand kan de markt verslaan en zo bespaar je servicekosten.

Succes!

Bert
Hoi Bert,

Welkom op SNS Community. Ik vind het altijd leuk om nieuwe leden welkom te heten.

Bedankt dat je meteen input levert aan de conversatie en jouw standpunt met ons deelt. Voor de één is het prettiger helemaal zelf te beleggen, maar de ander geeft het een veiliger gevoel om dit via de bank te doen. Voor de laatste groep zijn wij er, maar de keuze blijft natuurlijk altijd aan jezelf.

Als je het leuk vindt om jezelf voor te stellen aan de andere leden, dan kun je dat doen in de Koffiekamer. In het topic ‘Welkom op de community’ kun je alles over de gebruiken van de community lezen.
Hallo Maartje,

Ga ik doen! Met wie heb ik het genoegen?

Met vriendelijke groet
Bert Mol
Beste Lucardi,

Beleggingen dalen nooit in een klap. Was dat wel zo, dan was je toch te laat, en het besluit wel/niet verkopen moet je altijd op eigen titel nemen. Als je fonds hersteld en je loopt winst mis , dan baal je tenslotte ook. Dus geen enkel fonds doet dat dus, tenzij je actief beheer expliciet afspreekt. Maar ook daar zullen negatieve verrassingen verschijnen.

Daarom is het super jammer dat het SNS vrij beleggen stopt!

mvg en succes Arie
Hoi Bert,

Leuk, wat wil je precies weten van Maartje? 🙂
Daar ben ik alweer:

Beste Kirsty,

Bedankt voor je reactie. Ik begin nu wel steeds meer te begrijpen waarom het dus een domme actie was om met de adviseur mee te gaan in zijn advies.
Hoi Dennis!

Bijvoorbeeld A/S/L, hobby's etc. Maar ik wil jullie eigenlijk niet allemaal van het werk houden.

Groet,
Bert
Lucardie,

ook ik heb een rendementshypotheek.

Volgens mij ken jij het verschil niet tussen vermogensbeheer en een rendementsrekening met fondsen. Vermogensbeheer doet " actief" wijzigen voor je als je dat wil. Op de rekening van SNS kan je dit zelf doen. Als de beurs dus keldert ( zoals jij zegt ) had je zelf moeten ingrijpen. Je kan niet van de fondsbeheerders verwachten dat ze het hele fonds verkopen en cash aanhouden. Dan zou de beurs nog meer dalen. Zelf opletten dus:)

en nee, ik werk niet bij SNS en vind het grote boeven, maar niet mbt de rendementsrekening/hypotheek.

Gr. Rob
Hoi Dennis!

Bijvoorbeeld A/S/L, hobby's etc. Maar ik wil jullie eigenlijk niet allemaal van het werk houden.

Groet,
Bert

Bedankt voor je interesse, Bert 🙂. Voor al je vragen over mij verwijs ik je naar mijn verhaaltje op het topic 'Het SNS Team stelt zich voor'. Als je naar aanleiding daarvan nog vragen hebt: stel ze gerust!

@RobL Bedankt voor je duidelijke verhaal. Ik ben blij om te lezen dat je ons niet op elk vlak 'boeven' vindt.
Top, dank je wel! Goed verhaal!

Reageer