Vraag

Waarom kan ik geen acceptgiro betalen?


  • Goed op dreef
  • 48 reacties
Waarom is het niet meer mogelijk om een betaling met een accept giro te doen.
De conform hun eigen richtlijnen uit 16 cijfers bestaande kenmerk kunnen of wil SNS niet meer herkennen.
Het heeft nooit eerder problemen gegeven, tot er in eens "andere betaling"kwam te staan.

Groet Mival

17 Reacties

Goedemorgen Mival,

Wat vreemd dat het niet lukt om een acceptgiro te betalen. Doe je dit in de mobiele app of in Mijn SNS? Als ik in de app een overboeking doe en ik vul het kenmerk in bij de omschrijving, dan krijg ik na het 7e cijfer de optie om acceptgiro op 'Ja' te zetten. In Mijn SNS kies je bij een overboeking bij 'Soort overschrijving' voor 'Betalingskenmerk'. Ik ben benieuwd waarom het bij jou niet lukt.
Hallo Dennis,
Inderdaad heel erg vreemd, ik doe het al jaren op mijn laptop, zonder problemen en alles werkt prima, alleen weigert het progamma nu bij acceptgiro de kenmerk code te herkennen.
Dit is het geval bij ALLE accept giro's die ik wil betalen.
Uiteraard controleer ik wel degelijk of ik de juiste code invoer maar ik blijf de mededeling krijgen dat het niet juist is.
Wat ook vreemd is, dat het progamma nu ineens een andere omschrijving geeft van de naam van de ontvanger als ik het rekening nummer heb ingevuld, de naam zoals in mijn adresboek staat is plotseling ook niet meer te gebruiken.
Ik heb het vermoeden dat het progamma door de bank is aangepast, om de klant te dwingen het betalings verkeer op de manier te doen die de bank wenst en niet de manier die de klant wenst, on danks veel aandringen weiger ik voor alle betalingen een automatische machtiging af te geven.
Betalen zo als ik dat wil is ook heel normaal.
Mival
Goedemorgen Mival,

Er is geen aanpassing geweest in het systeem en op geen enkele manier beletten we je om te betalen zoals jij dat wil. Als jij een betaling wil overmaken via een acceptgiro, dan heb je deze optie in Mijn SNS en de mobiele app. Voor de duidelijkheid: kies je In Mijn SNS bij een overboeking bij 'Soort overschrijving' voor 'Betalingskenmerk' en krijg je dan de melding dat het kenmerk niet klopt?

Je 2e punt heeft te maken met de IBAN-Naam Check. Wijkt de naam die je invult af van de naam die hoort bij het rekeningnummer? Dan waarschuwen we je met een melding. Je kiest zelf of je het geld alsnog wil overmaken, de gegevens aanpast of dat je de overboeking toch niet doet.
Dag Dennis,
Er zijn wel degelijk aanpassingen gedaan, na dat die IBAN-NaamCheck zo als jij dit noemt actifef zichtbaar is geworden, en er behalve voor gewoon of accept giro ook gekozen kan worden voor andere betaling, word op GEEN ENKELE manier meer het kenmerk herkent.
Nu moet ik van ellende bij gewone betaling het kenmerk onder ömschrijving plaatsen.
Dit is zeker niet de opzet van de betalling waarvoor een accept giro word verstuurd.
Mival
Reputatie 2
Hoi Mival,
even bij mij getest.
Inloggen met pincode of digipas,
kiezen voor overschrijven in linker menu,
in nieuw venster (vlak onder tabs Europa / rest wereld) 3 optie´s, "normaal" (staat aan), "kenmerk" (heb ik nu aangevinkt) en "spoed".
Door "kenmerk" aan te vinken heb ik verder naar onderen het typische kenmerkveld (4 vakjes) en kan ik daar getallen (kenmerk van accept) invullen.
Werkt bij allemaal als verwacht.
Die IBAN controle kun je gewoon negeren als je dat wilt (in volgend vak klikken en gewoon verder invullen), het is een optie om je evt. op weg te helpen de juiste naamgeving van geadresseerde te vinden.
Groet,
Ben :cool:
Dag Big Ben,
Ik wist best hoe het werkte en wat ik moest aan vinken.
Het probleem was dat er in plaats van KENMERK alleen stond ANDERE BETALING.
Daar kon je wel een kenmerk invoeren , maar die werd niet ge accepteert.
Bij gewone betaling moest ik eerst de IBAN aanpassen zoals hij aangaf ,het nr was juist alleen de naan was uitgebreider als in mijn adresboek, als ik dat niet aanpaste weigerde hij ook her om het te accepteren.

Daarom ben ik er ook van uit gegaan dat er wel degelijk aan passingen zijn gedaan om het betalings gedrag en computer gebruik van de klant, aan de wensen van de bank aan te passen.

Het probleem heeft enkele dagen geduurd, en pas na mijn klacht hierover is het in orde gekomen, en is het weer bruikbaar zoals het eerst was.
Mival
Reputatie 3
Mival schreef:


Nu moet ik van ellende bij gewone betaling het kenmerk onder ömschrijving plaatsen.


Van ellende? Ik zet het betalingskenmerk op eigen initiatief altijd bij de omschrijving.
Waarom? Meestal kun je niet zowel betalingskenmerk als omschrijving invullen, en in de omschrijving kan ik tenminste mijn eigen omschrijving erbij invullen en ben ik niet afhankelijk van de doorgaans betekenisloze codes van de ontvanger.
Dag Koos,
Ieder een mag het doen zo als hij ZELF wil.
Al jaren doe ik het op de manier zo als IK DAT WIL.
Als dan in eens die manier niet meer kan, om dat de bank vind dat ik het maar anders moet doen,voel ik mij daar "zacht uitgedrukt " niet prettig bij.
Het is niet netjes als de klant zonder opgaaf van reden word gedwongen om te veranderen.
En als zou blijken dat het een vergissing is gemaakt kan er op zijn minst sorry worden gezegd in plaats van te ontkennen dat er aan gesleuteld is.
Mival
Reputatie 3
Sorry, wist niet dat je boos zou worden...
Ik wilde alleen een praktische tip geven.
Dag Koos .
Ben zeker niet boos op jou hoor, weet best dat je altijd probeert om te helpen.
Vraag:
Ben je het wel met mij eens dat het niet netjes is als er zaken worden gewijzigd zonder opgaaf van redenen en als zou blijken dat er een vergissing is gemaakt dit eerlijk moet worden toe gegeven.

Groeten van Mival en ga voort met het goede werk.
Reputatie 3
"Sorry" seems to be the hardest word, als vind ik het erger wanneer er wel sorry wordt gezegd maar het probleem niet wordt opgelost.
Hoi Mival,

Zojuist kreeg ik een ingeving: er is een probleem bekend met de betalingskenmerken van acceptgiro's van de Belastingdienst. Er worden niet valide betalingskenmerken rondgestuurd . Als je kiest voor de optie 'betalingskenmerk', dan krijg je een foutmelding omdat het kenmerk niet voldoet aan het controlemechanisme. We raden klanten aan een normale overboeking te doen (Mijn SNS) of om het vinkje voor betalingskenmerk uit te zetten (mobiele app). Dan kan de overboeking normaal worden verzonden. De verspreider van de acceptgiro's verwacht het betalingskenmerk op korte termijn niet aan te passen, waardoor dit probleem kan terugkeren.

Gaat het in jouw geval om een acceptgiro van de Belastingdienst?
Dag Dennis,
Nee het had niets met de belastingdienst te maken.
Ik heb al eerder aangegeven dat er geen enkel kenmerk werd geaccepteert en een gewone overschrijving werd niet geaccepteert als de IBAN controlle niet werd aangenomen.
Dit probleem deed zich voor nadat er ANDERE BETALING kwam te staan i.p.v acceptgiro, in de rij van de opties.
Dan kwam er wel het veld met kenmerken te staan , maar daar werd dus NIETS geaccepteerd.
Na twee dagen was het weer normaal. en werkte het weer.
Het probleem is dus opgelost.
Maar wat mij erg tegen valt is je bewering dat er geen aanpassingen aan het progamma werden gedaan.
Er zijn en worden wel degelijk aanpassingen gedaan.
Andere betaling i.p.v. accept giro is een............................aanpassing van het progamma.
De IBAN controlle is een .................................................. aanpassing van het progamma.
Het niet meer onthouden van instellingen is een.............. aanpassing van het progamma
De irritante grijze balk met voorgekookte vinkjes is een....aanpassing van het progamma
De rij kan nog veel langer worden.

Een een simpel "sorry er ging iets niet goed, en het word opgelost" is veel beter dan een ontkennen van gesleutel aan het progamma.
Het is erg jammer dat al die aanpassingen niet het gebruikers gemak maar het gemak van de bank dienen.
Helaas is er een tendens merkbaar ( niet alleen bij de bank) dat zo iets normaal word gevonden.
Ook het zoeken van fouten bij anderen of de gebruiker i.pv. bij de aanbieder van het progamma is ook de normaalste zaak van de wereld geworden.

Het is hier niet de plaats om het hoe en waarom van die veranderingen aan het progamma te gaan bespreken.
Evenmin als, wat vind de gemiddelde gebruiker normaal.
Maar dat ik zelf hier niet altijd gelukkig mee ben, zal duidelijk zijn.
Mival
Hoi Mival,

Van een specialist kreeg ik de opmerking dat er in juli een wijziging is geweest in Mijn SNS: in het keuzemenu in het overboekingsscherm heeft de term 'Betalingskenmerk' de plaats overgenomen van 'Acceptgiro'. De technische wijziging aan de achterkant heeft te maken met hoe wij als de Volksbank overboekingen met een betalingskenmerk opsturen naar andere banken. Daarnaast wordt er sinds half oktober de IBAN Naam-check uitgevoerd op uitgaande betalingen. Dat je betaling in 1e instantie niet werd geaccepteerd, kan aan je browser hebben gelegen. Soms stuurt een browser verkeerde data door. Je kunt dan altijd de internetgeschiedenis en cookies verwijderen.

Er is dus wel een aanpassing geweest, maar dit betreft een cosmetische wijziging en geen technische verandering waardoor een betaling wordt tegengehouden. Sorry als je het gevoel hebt dat je onjuiste informatie krijgt.
De optie "accept giro" is dis weggehaald. De optie "betalingkemmerk"werkt niet echt lekker. Dus heb ik bij de omschrijving het betalingskenmerk maar ingevuld in de hoop dat de ontvanger (bol.com) deze herkent en mij geen aanmaning gaat sturen. Bij de servicebalie van de SNS in Elst kende men deze wijziging niet en er kon dus niet worden aangegeven wie hier nu blij van wordt. Waarschijnlijk de SNS want die heeft deze wijziging doorgevoerd. Terugdraaien is wellicht een optie!!
Goedemorgen Mrjsw01!

Welkom op de community. Bij iedere wijziging kost het tijd om hieraan te wennen. In het keuzemenu in het overboekingsscherm heeft de term 'Betalingskenmerk' de plaats overgenomen van 'Acceptgiro'. De technische wijziging aan de achterkant heeft te maken met hoe wij als de Volksbank overboekingen met een betalingskenmerk opsturen naar andere banken. Een alternatief is inderdaad om het betalingskenmerk in het omschrijvingsveld van een normale overboeking te zetten.
Dag Dennis,
Ik waardeer het ten zeerste dat je uitging zoeken wat er mis ging, maar ik vrees dat ook jij niet goed op de hoogte word gebracht door de I.T. ers, wat betreft aanpassingen.

Ten overvloede: waar eerst stond ACCEPTGIRO kwam te staan ANDERE BETALING en na twee dagen pas KENMERKEN.

En nee, mijn instellingen zijn en waren niet veranderd, als die dus niet meer juist zijn, is om dat er door de I.T.ers aan passingen zijn uit gevoerd.
Zo als ik al eerder aangaf, is het zoeken van fouten bij anderen of de gebruiker i.pv. bij de aanbieder van het progamma de normaalste zaak van de wereld geworden.

Maar wat mij betreft stopt hier de discussie over dit onderwerp, de betalingen gaan nu goed. en ik zal mijn instellingen en manier van gebruik weer gedwongen aanpassen.

Vriendelijk groeten en bedankt voor je inzet, Mival

Reageer

    • :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)