Beantwoord

Waarom kan ik niet pinnen in Indonesië?

• Goed op dreef
  • 17 reacties
Hallo,
Momenteel verblijf ik in Indonesie.
Pinnen met mijn pinpas lukt niet.
kunt u mij (met enige spoed) vertellen waarom dit niet lukt en dit verhelpen?

Gr.
Rene
icon

Beste antwoord door Wouter 10 maart 2017, 08:33

Hoi Rene66,

Wat lastig dat je in Indonesië niet kunt pinnen. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Heb je je pas geactiveerd voor ‘Pinnen buiten Europa’? Je doet dit in Mijn SNS, onze app of als je belt met het telefoonnummer: + 31 30 – 219 68 60. Je kunt 24 uur per dag en 7 dagen per week bellen. Een andere oorzaak kan het type kaart zijn. Op je pas staat het logo van V PAY of Maestro. Pin je bij een automaat waar hetzelfde logo op staat? Als geen van beide de reden is dat je niet kunt pinnen, stuur je dan je postcode, huisnummer en geboortedatum naar webcare@sns.nl? Als je dit doet o.v.v. ‘Community – Waarom kan ik niet pinnen in Indonesië?’, dan kijk ik wat er aan de hand is.

Bekijk origineel

16 Reacties

Hoi Rene66,

Wat lastig dat je in Indonesië niet kunt pinnen. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Heb je je pas geactiveerd voor ‘Pinnen buiten Europa’? Je doet dit in Mijn SNS, onze app of als je belt met het telefoonnummer: + 31 30 – 219 68 60. Je kunt 24 uur per dag en 7 dagen per week bellen. Een andere oorzaak kan het type kaart zijn. Op je pas staat het logo van V PAY of Maestro. Pin je bij een automaat waar hetzelfde logo op staat? Als geen van beide de reden is dat je niet kunt pinnen, stuur je dan je postcode, huisnummer en geboortedatum naar webcare@sns.nl? Als je dit doet o.v.v. ‘Community – Waarom kan ik niet pinnen in Indonesië?’, dan kijk ik wat er aan de hand is.
Hoi Wouter,

dank voor je antwoord.
Heb er niet eens aan gedacht ..
Pas staat nu aan. Gaan het meteen testen..
Thnks again & vast een fijn weekend!

Gr.
Rene
Graag gedaan. Ik ga ervan uit dat het probleem daarmee opgelost is. Mocht het niet lukken om te pinnen, stuur je dan een mail met je gegevens? Geniet van je tijd in Indonesië.
Wouter,

Niet gelukt.
Ik heb je mijn gegevens zojuist verstuurd.

Gr.
Rene
Voor hen die in de toekomst hier ook mee te maken zouden hebben:
BNI banken geven dit probleem zeker niet.
Daar kun je dus zonder problemen pinnen.

Gr.
Rene & Clara
Fijn dat het probleem is opgelost en bedankt voor de goede tip.
Dank voor je snelle ondersteuning. TOP!

Gr.
Rene & Clara
Reputatie 2
Op Pinnen in Indonesië staat:

De grootste banken in Indonesië zijn BRI, BNI, BCA en Mandiri. De eerste drie van deze hebben elk een Maestro-logo en daar kan dus gepind worden. Bank Mandiri werkt niet met Maestro maar met Visa en daar werken de meeste Nederlandse bankpassen dus niet.

Dus als je een pas met V PAY hebt ben je slecht uit lijkt het in Indonesië. Er hebben we meer mensen geklaagd over de acceptatie graad van V PAY op het forum. Op VISA/vpay vind je dat Visa zich met V PAY uitsluiten richt op de Europese markt. SNS zou met dit gegeven wat constructiefs moeten doen voor internationale reizigers...
Hoi Erik,

Het is van meerdere factoren afhankelijk of je in een land terecht kunt met je pas. Het verschilt bijvoorbeeld per land welke pasleverancier het meest geaccepteerd wordt. De V PAY-pas van VISA wordt wereldwijd geaccepteerd. Er zijn ook landen waar je minder goed kunt pinnen met een Maestro-pas. De Verenigde Staten is dan weer een echt 'credit'-land, daar is het lastiger om met een debetcard van welk merk dan ook te betalen. Er zijn ook landen waar de betaal- en geldautomaten nog niet zijn berekend op de nieuwste technologie.
Reputatie 2
@Dennis, op de website van VISA staat "Wereldwijd worden V PAY Cards overal geaccepteerd waar de EMV-technologie met chip en pin ingeburgerd is.

Het gaat dus om die EMV-technologie, die is nog niet echt gangbaar buiten Europa, al komt het wel op gang, maar dat duurt in niet-westerse landen altijd langer.

Het zou goed zijn als jullie in staat zouden zijn een overzicht per land aan te bieden. Klanten kunnen dan ook kiezen voor het meenemen van andere betaalmiddelen...
eRik19 schreef:

Het zou goed zijn als jullie in staat zouden zijn een overzicht per land aan te bieden. Klanten kunnen dan ook kiezen voor het meenemen van andere betaalmiddelen...

Hallo eRik19,

Goed nieuws: we zijn bezig met het maken van een landenoverzicht voor de website, nog heel even geduld. Dank voor het meedenken :)
Ik ben al vaker in indonesie geweest. Tijdens 1 van die tripjes was het zo dat in die periode veel valse transacties werden gedaan. Toen hebben enkele banken besloten om geld opnames met buitenlandse passen te blokkeren. Het was een heel gedoe om nog een automaat te vinden waar je wel geld kon halen. Dit was ook met een maestro pas! Overigens is het nadeel in Indonesie ook nog eens dat niet alle banken en niet alle automaten (zelfs bij 1 bank nog verschillend) de zelfde maximale bedragen per pin actie autoriseren. Ik heb ze gezien van 1 miljoen tot 2,5 miljoen Roepia. Aangezien je per pinactie betaald is dat niet onbelangrijk. Dan haal ik liever wat meer en pin ik wat minder vaak! Ook hebben ze daar automaten per bankbiljet. Sommige geven alleen 50.000 roepiah biljetten uit en sommige 100.000. Ook dat is van invloed op de max te pinnen bedragen. Staat altijd wel goed aangegeven. Bersenang-senang di Indonesia!
Hallo,

Recentelijk heb ik mijn pas laten aanpassen om buiten europa geld op te kunnen nemen.
Deze mogelijkheid staat aan tot dec 2019.
Normaal kon ik zonder problemen geld opnemen.
Helaas, nu ik in Jakarta ben, blijk ik bij geen enkele ATM geen geld op te kunnen nemen.

Kunt u mij vertellen waarom dit mij niet lukt en kunt u mij hierbij uit de brand helpen?

Gr.
René
Hoi Rene66,

Wat balen dat je net als vorig jaar tegen dit probleem aanloopt. Ik weet niet of je een pas van V PAY of Maestro hebt, maar op onze website vind je voor beide leveranciers een locatiezoeker voor een geldautomaat. Hieronder vind je informatie die eRik19 had uitgezocht toen je vorig jaar niet kon pinnen in Indonesië. Wil je een automaat zoeken via de link en laten weten of je daar kunt pinnen?

[quote=eRik19]Op Pinnen in Indonesië staat:

De grootste banken in Indonesië zijn BRI, BNI, BCA en Mandiri. De eerste drie van deze hebben elk een Maestro-logo en daar kan dus gepind worden. Bank Mandiri werkt niet met Maestro maar met Visa en daar werken de meeste Nederlandse bankpassen dus niet.

De locatie link heeft ons geholpen.
Gelukkig is het dus nog snel goedgekomen.
Thks voor je respons.
Ik reageer 'een beetje' laat. Mijn excuus daarvoor.
Internet is nog altijd even lastig en ben natuurlijk druk met mijn vrouw en kids..;-)

Thks again!
René
Hallo @Rene66,

Wat aardig dat je het ons nog even laat weten! Ik ben blij dat de uitleg van Dennis je heeft geholpen en dat je met je vrouw en kinderen hebt genoten van een fijne tijd in Indonesië. Excuus is niet nodig hoor, we helpen je graag. Als je volgend jaar weer gaat dan weet je ons te vinden hè. Selamat pagi :)

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)