SNS

Waarom krijg ik een enquête die duidelijk (en zeer slecht) uit het Engels is vertaald?

• 10 april 2017
  • 21 Reacties
  • 780 Keer bekeken

Vandaag kreeg ik een enquete over mijn kennis van de risico's van een aflossingsvrije hypotheek. Op zich lovenswaardig dat SNS daar onderzoek naar doet. Echter..... de enquete was overduidelijk oorspronkelijk engelstalig en op zeer slechte wijze vertaald naar het nederlands. Zo krijg ik bijvoorbeeld de keuze uit: "ja" of "geboren", waren zinnen gedeeltelijk nog in het engels. Ik kreeg zelfs de indruk dat alles vertaald werd door google translate en dat de enquete dus eigenlijk in het engels werd aangeboden.
Dit vind ik niet normaal voor een nederlandse bank. In het vervolg zal ik dergelijke enquetes dus ook niet meer invullen.

21 reacties

Badge +1
Mijn eerste reactie is, dit is verdacht. Heb je geen persoonlijke gegevens hoeven in te vullen? De SNS heeft bijna geen Engelse bronnen...
De mail komt van onderzoeksafdeling@sns.nl
Er worden geen persoonlijke gegevens gevraagd en die heb ik dus ook niet gegeven (doe ik sowieso niet bij ongevraagde mails, ongeacht de afzender)
Reputatie 2
Badge +1
Net als eRik19 vind ik het ook verdacht; klinkt in mijn beleving als phishing. Zaken als geboortedatum en postcode (in combinatie met een bankrekeningnummer) kunnen misbruikt worden bij de telefonische klantenservice om jezelf als klant te identificeren. Ik zou je willen adviseren om in ieder geval even een moderator naar te laten kijken!
Badge +1
Goedemorgen Doermin,

Dank voor je signaal. Wil je de mail doorsturen naar webcare@sns.nl o.v.v. 'Community - Waarom krijg ik een enquête die duidelijk (en zeer slecht) uit het Engels is vertaald'? Dan zoek ik uit of de mail door SNS is verstuurd. Het is een positief teken dat er niet om persoonlijke gegevens wordt gevraagd. Op onze website vind je meer informatie over phishing.

@Stefen & eRik19 Bedankt voor jullie alerte reacties.
Hoi Doermin,

Mijn collega's kunnen op basis van je bericht niet herleiden om wat voor enquête het gaat. Stuur je daarom je postcode, huisnummer en geboortedatum per mail? Dan zoeken ze verder.
Hoi Doermin,

Wil je ons verder helpen door je gegevens te sturen?
Reputatie 2
Badge
Ik heb hem ook gehad. Het gaat om een enquete door Miles Research over de gevaren van aflossingsvrije hypotheken. Dat het slecht taalgebruik was is mij niet zo opgevallen maar dat komt misschien omdat ik nu zelf in de VS zit. Mij viel nu weer het belerende toontje op van een bank die dit ooit zelf zo verkocht heeft.
Ik denk trouwens dat het geen phishing is. Zou vrij zinloos zijn want er wordt inderdaad helemaal niets persoonlijks gevraagd.
De enquête is ons inmiddels bekend en we gaan aan de slag met de feedback die in dit topic is gegeven. Dankjewel voor het delen van je mening, Eva. Ook jouw feedback nemen we mee.
Sorry dat ik niet meer heb gereageerd. Ik heb alleen van de eerste 2 reacties een melding gekregen dat er een reactie is geplaatst. Daardoor heb ik de andere reacties en verzoeken om meer gegevens gemist. (Misschien ook iets om te onderzoeken, want dit gebeurt vaker)
Ik begrijp dat er inmiddels verder naar gekeken wordt. Mocht ik nog info moeten geven, dan doe ik dat graag.
Hoi Doermin,

Geen probleem. eRik19 heeft voor ons getest hoe het precies zit met de notificaties. Dit lees je hier. Komt dit overeen met wat jij ervaart?
Ik heb van de reactie van Stefan nog een notificatie gekregen en dat bericht wel gelezen. Weet niet meer of ik dat via de link in de mail heb gedaan. De eerstvolgende notificatie was die van vandaag.
Dat is wel vreemd, ik zoek dit verder uit en kom erop terug zodra ik meer weet.
Dat is wel vreemd, ik zoek dit verder uit en kom erop terug zodra ik meer weet.

Met de notificaties werkt het bij mij als volgt (zie mijn topic over periodieke overschrijvingen op 1 mei):
1. Ik plaats een topic
2. Ik krijg een melding dat er 1 reactie is geplaatst
3. Ik open het topic vanuit de mail en zie dat er meerdere reacties zijn geplaatst en lees deze maar reageer er niet op
4. Daarna wordt er weer een reactie geplaatst (van Irene) maar daar ontvang ik geen melding meer van
Hoi Doermin,

Goed dat je specificeert wat je ervaart. Marc (community manager) is hiervan op de hoogte, ik zet je reactie naar hem door.
Badge +1
Goedemiddag,

Het uitvoerende bureau heeft lang gezocht en uiteindelijk de oorzaak gevonden. Het probleem met ‘vreemde’ vertalingen wordt veroorzaakt door Android als besturingssysteem van mobiele telefoons van Samsung, Huawei, Sony, LG, Motorola, HTC, Lenovo, Blackberry & Google. In enkele gevallen staat 'automatisch vertalen van webpagina’s' aan. Hierbij worden sommige pagina’s als Engels of Frans gezien en vinden er vertalingen plaats. Het onderzoeksbureau zoekt nu een oplossing.
Betekent dit nu dat de enquete wel een serieuze SNS-zaak is?
Hoi Koos,

Het betreft een onderzoek over aflossingsvrije hypotheken dat Miles Research namens SNS uitvoert.
Verwerken zij de antwoorden ook, of doet SNS dat?
En wat doen zij met de resultaten (behalve aan SNS doorgeven)?
Badge +1
Verwerken zij de antwoorden ook, of doet SNS dat?
En wat doen zij met de resultaten (behalve aan SNS doorgeven)?

Hallo Koos,

SNS is opdrachtgever van het onderzoek, Miles voert het onderzoek namens SNS uit. Dat betekent dat Miles ook de antwoorden verwerkt en dat gebeurt anoniem. Het bureau koppelt gegeven antwoorden niet aan een individuele klant. SNS ziet als opdrachtgever alleen resultaten over een (grote) groep klanten. Uitkomsten zijn voor SNS niet herleidbaar naar een individuele klant en dat is ook wat we niet willen vanwege privacy. Naast het rapporteren aan SNS doet Miles niets met de resultaten.
...behalve vernietigen, mag ik hopen.
Dat klopt, Koos. De resultaten worden bewaard, maar zonder gegevens die naar een specifieke klant verwijzen.

Reageer