SNS

Beantwoord

Waarom krijg ik geen attentie voor het afschrijven van de de rekening?

• 26 december 2016
  • 9 Reacties
  • 463 Keer bekeken

Hallo allemaal,

Allereerst allemaal prettige kerstdagen en alvast een goed 2017 gewenst.
Toen ik net op SNS internetbankieren aan het kijken was vielen me de volgende twee dingen op:
1) Ik heb attenties ingesteld op de automatische incasso's. Deze krijg ik ook van alle incasso's netjes 1 dag van tevoren per email binnen, behalve van de maandelijkse kosten voor het gebruik van de SNS betaalrekening.
2) Er is geen enkele overschrijving of automatisch incasso mogelijk in het weekend of tijdens de kerstdagen/feestdagen. Behalve wanneer SNS zelf een bedrag wil afschrijven van mijn rekening, dat is dan gewoon op eerste kerstdag mogelijk. :-)

Ik zou denken dat voor iedereen dezelfde regels gelden mbt wanneer een bedrag afgeschreven kan worden, of zoals SNS zelf zegt: Dat is toch heel normaal 😉
icon

Beste antwoord door StefanB 27 december 2016, 09:15

Hi remconijenhuis,

Welkom op de community en leuk dat je meteen een topic opent. Mijn naamgenoot heeft het juiste antwoord gegeven. De kosten die SNS afschrijft zijn geen SEPA incasso, daarom krijg je hier geen attentie van. Dit gebeurt bijvoorbeeld ook niet als we debetrente afschrijven. Een automatische incasso vindt plaats op een werkdag. De kosten die SNS afschrijft worden elke maand op de 25e afgeschreven, ongeacht of het weekend- of feestdag is.

Om wegwijs te worden lees je het topic Welkom op de community door. In de Koffiekamer kom je meer te weten over andere leden en stel je jezelf voor.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 3
Badge +1
De maandelijkse kosten voor de SNS betaalrekening worden niet via een SEPA incasso geïncasseerd, maar via een soort van interne overboeking. Het verschil met een gewone overschrijving is dat deze niet door de rekeninghouder, maar door de bank wordt geautoriseerd. Hetzelfde geldt ook voor de maandelijkse betaling van de SNS hypotheek (als je deze hebt).
Hi remconijenhuis,

Welkom op de community en leuk dat je meteen een topic opent. Mijn naamgenoot heeft het juiste antwoord gegeven. De kosten die SNS afschrijft zijn geen SEPA incasso, daarom krijg je hier geen attentie van. Dit gebeurt bijvoorbeeld ook niet als we debetrente afschrijven. Een automatische incasso vindt plaats op een werkdag. De kosten die SNS afschrijft worden elke maand op de 25e afgeschreven, ongeacht of het weekend- of feestdag is.

Om wegwijs te worden lees je het topic Welkom op de community door. In de Koffiekamer kom je meer te weten over andere leden en stel je jezelf voor.
Hi remconijenhuis,

Goedemorgen Stefan. Wanneer komen die attenties er wel of laat het systeem dit momenteel niet toe. Zo is het oncompleet namelijk. Ikzelf noem dat een beetje half werk. Heb het een jaar geleden ook al gevraagd meen ik. Er zijn blijkbaar meerdere mensen die dit in het overzicht willen zien cq. hier een attentie van willen krijgen.
Hoi Sjaakie,

Zoals Stefan aangeeft is de incasso van de gebruikskosten geen SEPA-incasso. Hierdoor krijg je geen attentie. In de voorwaarden van SNS Betalen staat dat we dit bedrag altijd incasseren.
Reputatie 3
Badge +1
Los van het feit dat je alleen bij SEPA-incasso's een SEPA-incasso-attentie kunt krijgen (via instellingen), is er wel degelijk behoefte bij een aantal community leden om ook een attentie te krijgen voor andere soorten afschrijvingen, zoals de maandelijkse kosten voor het gebruik van de betaalrekening.
Nu kun je wel transactie-attenties instellen op basis van de IBAN van de tegenrekening, maar helaas werkt dat niet bij de maandelijkse kosten of de betaling van de debetrente van de betaalrekening, omdat hiervan geen tegenrekeningnummer bekend is.
Dit zou je generiek kunnen oplossen door een transactie-attentie in te stellen op basis van specifieke tekst in de omschrijving. Daarmee kun je ook attenties krijgen op basis van een PIN transactie in een bepaalde winkel. Eigenlijk net zoals dat nu gebeurt in het huishoudboekje bij de toewijzing van een transactie aan een categorie. Is zoiets technisch mogelijk en/of makkelijk te realiseren?
Badge +1
Eigenlijk net zoals dat nu gebeurt in het huishoudboekje bij de toewijzing van een transactie aan een categorie. Is zoiets technisch mogelijk en/of makkelijk te realiseren?
Hoi Stefan,

Dit vraag ik na, je hoort van me als ik meer weet.
Goedemorgen Stefan,

Zojuist kreeg ik een antwoord van onze ontwikkelaar. Het is technisch wel mogelijk om een transactie-attentie in te stellen op basis van de tekst in de omschrijving, maar gemakkelijk is het niet. Het staat daarom niet op de planning voor 2017. We focussen ons in het nieuwe jaar met name op meer inzicht in de mobiele app en in Mijn SNS.
Reputatie 3
Badge +1
Goedemorgen Irene,

Bedankt voor het uitzoeken. Het is goed om van de diverse wensen inzichtelijk te hebben wat de impact is (kosten die uiteindelijk toch op het bordje van de klant komen in het tarief). Deze kun je dan afwegen tegen de voordelen die het biedt voor de klanten die een dergelijke functionaliteit wenselijk achten.

Groeten,
Stefan
Dat ben ik met je eens, Stefan. SNS kiest ervoor om organisatiebreed en samen met de zusterbanken de prioriteiten te stellen. Hierbij is onze wensenlijst ook van belang.

Reageer