Beantwoord

Waarom mag je als klant niet kiezen tussen V PAY en Maestro?

• Goed op dreef
  • 7 reacties
Ik heb denk ik een jaar geleden een nieuwe betaalpas gekregen met het vpay logo (de rede van toezending onbekend, oude pas was gewoon nog geldig) gelijk gebeld met klantenservice en dit was nieuw bij sns en zou over alle passen worden gedaan, nu heb ik meerdere passen maar slecht 1 met vpay.
erg lastig hieraan is dat ik soms nog steeds tegen winkels/bedrijven aanloop die geen vpay accepteren! 
Dan moet je eerst naar een geldautomaat om geld te pinnen.... Hoe kom ik van deze vpay pas af? Zometeen ga ik naar de usa op vakantie en heb dan geen zin in geze*k
icon

Beste antwoord door PetervR 17 oktober 2017, 10:25

Sorry, ik was iets te snel met mijn antwoord. Hieronder de juiste tekst:
We streven naar een 50/50 verdeling tussen V PAY en Maestro. Daarom worden er de komende tijd meer V PAY passen uitgegeven. Je kunt met beide passen precies hetzelfde. In sommige landen komt het voor dat de ene kaart beter geaccepteerd wordt dan de andere. Wanneer iemand naar een land gaat waar V PAY of Maestro minder geaccepteerd wordt, dan ontvangt deze klant op verzoek een pas van de andere pasleverancier.
De reden waarom we onze klanten niet vooraf vragen welke pas de voorkeur heeft, is omdat de kwaliteit van V PAY en Maestro gelijk is. Daarom hebben we er voor gekozen om het proces van het uitgeven van passen niet nodeloos ingewikkeld te maken.

Bekijk origineel

224 Reacties

Wat is het verschil dan?
Hallo Memphis,

V-Pay is een debetkaartdienst van Visa. Het is een directe concurrent van Maestro. In Nederland kun je bij alle geldautomaten geld opnemen en bij alle winkels betalen. In het buitenland kun je terecht bij alle geldautomaten en winkels met een V PAY-logo. Er is dus eigenlijk weinig verschil.
Geachte medewerker SNS bank, ben het niet met u eens dat je in alle winkels in nederland kunt betalen met V pay !!
Heb het zelf mee gemaakt dat de ik met vpay kaart in meerdere winkels niet kon betalen doordat de winkelier nog oude pin apparatuur had die niet ge-update was.
Omdat ik dit zeer lastig vond heb ik weer een maestro kaart bij jullie aangevraagd ( dit was trouwens gratis ) 
Nu heb ik nergens meer last van, kan nu weer wel in alle winkels in nederland betalen, wat met Vpay kaart niet het geval was.

Geachte medewerker SNS bank, ben het niet met u eens dat je in alle winkels in nederland kunt betalen met V pay !!
Heb het zelf mee gemaakt dat de ik met vpay kaart in meerdere winkels niet kon betalen doordat de winkelier nog oude pin apparatuur had die niet ge-update was.
Omdat ik dit zeer lastig vond heb ik weer een maestro kaart bij jullie aangevraagd ( dit was trouwens gratis )
Nu heb ik nergens meer last van, kan nu weer wel in alle winkels in nederland betalen, wat met Vpay kaart niet het geval was.

Hallo Mheger,

Fijn dat je geen problemen meer ondervindt met pinnen. De acceptatieproblemen met de V-PAY pas van 2012 zijn opgelost. In sporadische gevallen dat de V-PAY pas niet werkt, is er vaak een pinstoring die ook Maestro kaarten raakt. Op dit moment krijgen we bijna geen klachten meer over V-Pay passen. Individuele klachten kunnen natuurlijk nog steeds worden doorgegeven aan V-PAY.
Ik had zelf ook nog nooit van VPAY gehoord, ik weet dat door heel europa gebruik gemaakt wordt van Meastro / Cirrus.
Voor een 2 jaar terug wat problemen in Berlijn met onze Meastro-passen, maar dit kwam omdat Duitsland nog niet helemaal over was op de Chip.
Gelukkig destijds onze Visa erbij, daarna zeker vaker in Berlijn geweest zonder problemen zowel in winkels/restaurants/pinautomaten
Ik kan nog steeds niet pinnen , bij het apparaat in de winkels met vpay
Hoi Harriet,

Allereerst welkom op SNS Community :).

Wat vervelend dat je niet kunt pinnen met je V-PAY pas. Ik help je graag verder, hiervoor heb ik een aantal gegevens van je nodig. Wil je een e-mail sturen naar [email]webcare@sns.nl[/email], met hierin je rekeningnummer, volgnummer van je pas, gegevens van de betreffende winkel(s), datum en tijd van de transactie en de foutmelding die je kreeg?

Hopelijk zien we je vaker op de Community. Misschien is het leuk om het topic 'Nieuw? Lees dit eerst!' eens door te lezen. Verder kun je jezelf eventueel voorstellen in de Koffiekamer
ik snap er nix van, wilden ze naar Vpay maar is dat afgeblazen. Gaan we alsnog naar Vpay of blijven we Maestro?
Dat vroeg ik me laatst ook af toen ik mijn nieuwe SNS wereldpas kreeg. Het staat me bij dat enkele jaren geleden SNS ervoor koos om met VPAY verder te gaan. Ik kan zo snel de discussie hierover niet terugvinden...

ik snap er nix van, wilden ze naar Vpay maar is dat afgeblazen. Gaan we alsnog naar Vpay of blijven we Maestro?

Hoi Sanne,

Zoals wellicht bekend is er een nieuw Europees betalingssysteem ingevoerd. Daardoor komen er steeds meer aanbieders, zoals VPAY van Visa en Maestro van Mastercard. SNS Bank speelt daarop in door zowel VPAY als Maestro aan te bieden.
SNS Bank is de eerste Nederlandse bank die betaalpassen van VPAY aanbiedt. VPAY is van VISA, bekend van de creditcards. In heel Europa bieden steeds meer banken VPAY betaalpassen aan.

@Stefan Is het hiermee ook duidelijk voor jou? :)
Maar ik kan dus kiezen begrijp ik? Als ik dus graag per se een VPAY kaartje wilt,  moet ik dat dus aanvragen.

Ik ben voorlopig prima tevreden met mijn Maestro kaartje ;)
Wellicht dat als er een alternatief komt van een Europese (liefst NL) aanbieder dat het interessant wordt, maar betwijfel wie het durft op te nemen tegen die twee giganten.

Hoi Sanne,

Zoals wellicht bekend is er een nieuw Europees betalingssysteem ingevoerd. Daardoor komen er steeds meer aanbieders, zoals VPAY van Visa en Maestro van Mastercard. SNS Bank speelt daarop in door zowel VPAY als Maestro aan te bieden.
SNS Bank is de eerste Nederlandse bank die betaalpassen van VPAY aanbiedt. VPAY is van VISA, bekend van de creditcards. In heel Europa bieden steeds meer banken VPAY betaalpassen aan.

@Stefan Is het hiermee ook duidelijk voor jou? :)

Hi Othman,
Helemaal duidelijk! Net als Sanne wist ik niet dat er iets te kiezen was bij SNS. Op zich ben ik prima tevreden met de Maestro pas van SNS. Ik heb via de Vodafone SmartPass ook een Vpay betaalpas van Wirecard AG, dus ben ik momenteel al van beide smaken voorzien.
:cool:
Groeten,
Stefan
Hi Stefan,

Goed dat je vraag zo beantwoord is :o.

@Sanne wanneer je een pas aanvraagt, bepaalt de bank of je een V PAY of een Maestro krijgt. Beide pastypes zouden dezelfde functionaliteiten moeten hebben binnen Nederland. In het buitenland gelden andere afspraken, dan is het belangrijk te controleren welk type pas de automaat ondersteunt.
Hallo,
mijn man en ik hebben ook nieuwe passen gekregen met het V-Pay logo. Gebruikte 'm gisteren voor het eerst. Als je begint met pinnen vraagt het apparaatje: 1.V-Pay
2.V-Pay  Ik wist niet wat ik daarmee aan moest -wilde gewoon van mijn bankrekening pinnen- maar de caissiere adviseerde mij op OK te klikken. Vroeger hadden we Maestro en kregen we geen vragen. Mijn man is al een dagje ouder en wil die veranderingen niet. Wat moeten wij doen om weer Maestro-passen te krijgen?
Vriendelijke groet,
Clijnmarijne
Hallo Clijnmarijne,

Ik kan me voorstellen dat het even wennen is. De vraag van de betaalautomaat om te kiezen tussen 1.V PAY of 2. V PAY komt nog een enkele keer voor en wordt hopelijk op korte termijn aangepast. Als je eerst op 'OK' drukt, kun je daarna je pincode intoetsen.

Bij een Maestro pas zou je in eenzelfde betaalautomaat waarschijnlijk moeten kiezen tussen pin of chip. Dus eigenlijk is er niet zoveel verschil tussen de twee passen. Meer informatie over de V PAY-pas vind je op onze website.

Hallo Clijnmarijne,

Ik kan me voorstellen dat het even wennen is. De vraag van de betaalautomaat om te kiezen tussen 1.V PAY of 2. V PAY komt nog een enkele keer voor en wordt hopelijk op korte termijn aangepast. Als je eerst op 'OK' drukt, kun je daarna je pincode intoetsen.

Bij een Maestro pas zou je in eenzelfde betaalautomaat waarschijnlijk moeten kiezen tussen pin of chip. Dus eigenlijk is er niet zoveel verschil tussen de twee passen. Meer informatie over de V PAY-pas vind je op onze website.

Da's goed Tibor. Ik begrijp het nu. Als mensen ouder worden willen ze het liefst dat alles hetzelfde blijft, dát is het. Een beetje lui van geest worden we dan...
Merci, 
Clijnmarijne
Haha, je bent natuulijk nooit te oud om te leren ;). Mochten jullie nog ergens tegenaan lopen, laat het even weten. Voor nu een fijne dag verder.
Ik voel me echt niet aangesproken!!!
Te oud??:mad: :o
Groet,
Ben :cool:
Waarom krijgen klanten van SNS niet de mogfelijkheid voorgelegd om zelf te kiezen (bij een nieuwe Wereldpas) tussen V-Pay en Mastro. Dan zijn er een hoop problemen uit de lucht. Toen mijn  vrouw een nieuwe pas kreeg en dit een V-Pay pas betrof heeft zij verzocht een nieuwe te sturen, Mastro. Dit verzoek werd ingewilligd en enkele dagen later ontving zij een wereldpas Mastro. Dit gedoe kan gemakkelijk voorkomen worden door de keuze van te voren voor te leggen. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Scheelt ook weer een hoop geld.:)
Hallo Rien de Boer,

Welkom op SNS Community :).

De vervanging door Maestro of V PAY is willekeurig. Het kan daarom voorkomen dat er zowel een V PAY-pas als een Maestro-pas gekoppeld is aan een rekening. Het is niet nodig om in deze situtie één van de 2 passen om te ruilen. Voor Nederland maakt het niet uit in het gebruik. Maar in het buitenland kun je op de ene plaats met beide passen betalen en ergens anders alleen met V PAY en niet met Maestro en vice versa. Ik ga je voorstel intern doorgeven en we komen hier zo snel mogelijk op terug.

Hopelijk zien we je vaker op de community. Misschien is het leuk om het topic 'Welkom op de community' eens door te lezen. Hier stelt het SNS Team zich voor, kun je jezelf voorstellen en vind je de huisregels.
Hoi Rien de Boer,

Ik heb inmiddels een (soortgelijke) reactie voor je. Het (vooraf) zelf laten kiezen van de soort SNS Wereldpas is vrijwel onmogelijk te realiseren. Bankpassen worden namelijk automatisch vervangen rond de einddatum. Bovendien gaan wij er vanuit dat er geen verschil is tussen V PAY en Maestro. Mocht er onverhoopt een probleem zijn met de
V PAY pas, dan horen wij dat uiteraard graag.

Hoi Rien de Boer,

Ik heb inmiddels een (soortgelijke) reactie voor je. Het (vooraf) zelf laten kiezen van de soort SNS Wereldpas is vrijwel onmogelijk te realiseren. Bankpassen worden namelijk automatisch vervangen rond de einddatum. Bovendien gaan wij er vanuit dat er geen verschil is tussen V PAY en Maestro. Mocht er onverhoopt een probleem zijn met de
V PAY pas, dan horen wij dat uiteraard graag.

V-pas in gewoon een probleem, anders had ik niet gereageerd
Natuurlijk is er wel degelijk een verschil in de betaalproducten V-Pay en Maestro. Beide zijn zogenaamde 'debet' producten en staan naast de (in Nederland minder geaccepteerde) 'credit' producten als VISA, Mastercard, AMEX, JCB, etc.

Acceptatie van deze betaalproducten is een keuze van de winkelier. Bij de aanschaf van een betaalterminal en het aangaan van een abonnement voor het verwerken van de betaaltransacties kan de winkelier kiezen om 1 of meerdere betaalproducten te accepteren. 'debet' producten zijn vaak goedkoper voor de winkelier als 'credit' producten. Uiteindelijk maakt de winkelier een afweging tussen kosten, en de te verwachten (extra) omzet per betaalproduct. Om deze reden kun je nog altijd in veel Nederlandse winkels niet betalen met een creditcard. Acceptatie van debetcards zitten meestal in 1 pakket, maar er zijn altijd uitzonderingen.

In Nederland is de acceptatie van Maestro het grootst, op de voet gevolgd door V-Pay. Op creditcard gebied zijn VISA en Mastercard het best geaccepteerd. In Nederland heb ik de indruk dat VISA vaker wordt geaccepteerd dan Mastercard, maar in sommige Aziatische landen is dat precies andersom. Maar Nederland is nog altijd een debetcard land bij uitstek, terwijl je in andere landen juist beter een creditcard op zak kunt hebben.

Uiteindelijk komt het allemaal neer op 1 ding: welke logo's tref je aan op de deur van de winkel? Voor elk betaalproduct is er een sticker voor de winkelier waarmee hij aan klanten kan aangeven welke betaalproducten worden geaccepteerd. Als klant hoef je dus alleen te zien welke logo's er op de deur staan die overeenkomen met de logo's op je betaalpas(sen).

Groeten,
Stefan

PS1.: met de komst van contactloos betalen komen hier weer nieuwe logo's bij zoals PayPass en PayWave.
PS2.: er verdwijnen ook oude logo's die in onbruik zijn geraakt: PIN en Cirrus zijn daar voorbeelden van.
Het is een mooi verhaal. Ga maar eens tanken met een V-pay pas voor € 40,--. Er wordt dan €150,-- van je rekening afgeschreven. Onmiddellijk je bank bellen. Blijkt het vaste bedrag te zijn dat wordt afgeschreven, €40,-- eraf en €110,-- terug. Dat merk je bij Mastro niet. Bij V-pay moet de bank ingrijpen en je later de €110,-- van het voorbeeld terug boeken. Duurt ongeveer 1 week. Dan ben je niet blij. Is in mijn gezin al 3 x gebeurd. Wil dus absoluut geen V-pay card meer hebben en dat vind ik zelf niet zo gek. Keuze lijkt mij nog steeds het meest klantvriendelijk. Kan niet is onzin (kan technisch bij goede wil altijd opgelost worden), wil die lijkt mij aan de orde. De bank zou m.b.t. mijn vorige mail overleggen. Heb nooit meer iets vernomen.
Rien de Boer schreef:

Het is een mooi verhaal. Ga maar eens tanken met een V-pay pas voor € 40,--. Er wordt dan €150,-- van je rekening afgeschreven. Onmiddellijk je bank bellen. Blijkt het vaste bedrag te zijn dat wordt afgeschreven, €40,-- eraf en €110,-- terug. Dat merk je bij Mastro niet. Bij V-pay moet de bank ingrijpen en je later de €110,-- van het voorbeeld terug boeken. Duurt ongeveer 1 week. Dan ben je niet blij. Is in mijn gezin al 3 x gebeurd. Wil dus absoluut geen V-pay card meer hebben en dat vind ik zelf niet zo gek. Keuze lijkt mij nog steeds het meest klantvriendelijk. Kan niet is onzin (kan technisch bij goede wil altijd opgelost worden), wil die lijkt mij aan de orde. De bank zou m.b.t. mijn vorige mail overleggen. Heb nooit meer iets vernomen.

Beste Rien,
Ik neem aan dat je doelt op het tanken bij een onbemand tankstation.
Met Maestro gebeurt onder water exact hetzelfde als met V-Pay, alleen wordt de tijdelijke 'reservering' van 150 euro voor de rekeninghouder meestal niet zichtbaar. Of dat wordt veroorzaakt door de langere verwerkingsduur, of dat dit een specifieke Maestro instelling is, weet ik niet. Ik heb het een keertje uitgetest met Maestro door tijdens het tanken (dus voordat het eindbedrag bekend is) te controleren wat er op mijn rekening gebeurde...
Maar het is zeer vreemd dat het terugboeken van die 110 euro een week duurt bij V-Pay. Dat is niet zoals het hoort. Zodra je de slang terughangt, is het definitieve bedrag bekend bij de pomp en moet het verschil met de reservering meteen worden gecorigeerd.
Groeten,
Stefan

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)