Beantwoord

Waarom moet ik een kopie van mijn ID en kopie salarisspecificatie opsturen bij creditcardaanvraag?


Hallo,

Ik ben recent overgestapt naar SNS, wat tot nu toe goed bevalt. Ik heb/had bij mijn vorige bank een creditcard (CC), en wil er nu een aanvragen bij SNS.

Een van de redenen dat ik bij de overstap gekozen heb voor SNS, is dat het overzicht van CC-transacties en -bestedingsruimte geïntegreerd is in de internetbankieren-omgeving :).

Ik zie een CC als belangrijk onderdeel van mijn betalingsmogelijkheden (voornamelijk voor bestellingen in het buitenland).

Nu lees ik dat ik bij de aanvraag een kopie van een ID en een kopie van een salarisspecificatie moet meesturen. Dit verbaasde me nogal. Ik zou verwachten dat ik de CC kan aanvragen vanuit Mijn SNS, zodat identificatie al gedaan is. Daarnaast vind ik een salarisspecificatie nogal overdreven, aangezien ik een CC zonder gespreid betalen wil, en, aangezien ik gebruik wil maken van de overstapactie met €50,-, mijn salaris sowieso iedere maand op mijn SNS betaalrekening ga storten.

Mijn voornaamste problemen zijn:

- Ik wil zo min mogelijk kopieën van identificatiebewijzen versturen (hetzij via de post, hetzij online): vind het geen prettig idee dat die eventueel onderschept zouden kunnen worden. En aangezien jullie de Digipass zien als een identificatiemiddel, lijkt dit me erg onnodig.

- Ik zie mijn salarisspecificatie als privé-informatie. Ook hier geldt: die stuur ik liever niet op.

- Een gevoel van gebrek aan vertrouwen. Ik begrijp het wel hoor, het zal vast nodig zijn om misbruik te voorkomen. Maar het voelt toch niet prettig. Mijn vorige bank had geen bewijs van inkomsten nodig (al kan het zijn dat dit komt doordat ik al een CC had als student zonder vaste baan, en de rekening na die tijd simpelweg is omgezet naar een niet-studentenrekening)

Concrete vragen:

1. Waarom is de identificatie nog nodig, als ik al een Digipass heb als identificatiemiddel?
2. Kan ik ook bij een SNS-winkel langs voor het aanvragen van een CC, of i.i.g. daar het identificatiegedeelte afhandelen?
3. Kan ik ook bij een SNS-winkel langs om een salarisspecificatie te tonen, en zo goedkeuring krijgen (dus alleen tonen, geen kopie)?
4. Áls mijn salarisspecificatie echt gescand moet worden en opgenomen moet worden in jullie systeem, dan zou ik vantevoren alles onleesbaar maken, behalve Werkgever, mijn naam en adres, en het netto salaris. Dat zou genoeg informatie moeten zijn, toch?

Lang verhaal, veel vragen :-P. Maar zou iemand van SNS ze kunnen beantwoorden?
icon

Beste antwoord door Irene 15 februari 2017, 13:59

Hoi ChillinR,

Sorry voor de late reactie. Hierbij de antwoorden op je vragen. Vanwege veiligheidsredenen vragen we je om de aanvraag met een kopie van je identiteitsbewijs op te sturen, zo weten we zeker dat jij de aanvraag doet. Deze aanvraag wordt vervolgens beoordeeld door de betreffende collega's. Ze bekijken of alle documenten geldig zijn en voeren de budgettoets uit. Dit mag een medewerker uit een winkel niet doen, daarom is het niet mogelijk om daar het inkomensbewijs of de identiteitsbewijs te laten controleren.

Een document waarop is gestreept is niet geldig, daarom mag je niets wegstrepen op je inkomensbewijs en identiteitsbewijs. Je kunt er wel voor kiezen om een tekst erbij te zetten, zoals 'Alleen voor aanvraag creditcard SNS'. Let er daarbij op dat het niet de tekst op het document kruist.

Daarnaast kun je ervoor kiezen om de aanvraag te sturen naar info@sns.nl in plaats van het versturen per post.

Bekijk origineel

34 Reacties

Hi ChillinR,

Goed dat je je zorgen en vragen op het forum deelt. Dat je het niet prettig vindt om kopieën van je identiteitsbewijs en je loonstrook op te sturen, dat begrijp ik. Je vragen vragen zijn zo specifiek, dat ik ze voorleg aan een specialist. Zodra ik een reactie heb, kom ik bij je terug.
Hoi Stefan,

Bedankt voor je reactie. Prima!
Hallo ChillinR! Wel goed dat je deze vragen stelt (en heel terecht). Ben ook benieuwd naar de antwoorden :)
Hoi ChillinR,

Sorry voor de late reactie. Hierbij de antwoorden op je vragen. Vanwege veiligheidsredenen vragen we je om de aanvraag met een kopie van je identiteitsbewijs op te sturen, zo weten we zeker dat jij de aanvraag doet. Deze aanvraag wordt vervolgens beoordeeld door de betreffende collega's. Ze bekijken of alle documenten geldig zijn en voeren de budgettoets uit. Dit mag een medewerker uit een winkel niet doen, daarom is het niet mogelijk om daar het inkomensbewijs of de identiteitsbewijs te laten controleren.

Een document waarop is gestreept is niet geldig, daarom mag je niets wegstrepen op je inkomensbewijs en identiteitsbewijs. Je kunt er wel voor kiezen om een tekst erbij te zetten, zoals 'Alleen voor aanvraag creditcard SNS'. Let er daarbij op dat het niet de tekst op het document kruist.

Daarnaast kun je ervoor kiezen om de aanvraag te sturen naar info@sns.nl in plaats van het versturen per post.
ChillinR heeft wel een punt voor wat betreft identificatie. Hij is al eens geïdentificeerd door de bank. Als hij vanuit zijn 'MijnSNS'-omgeving een aanvraag voor een cc doet, zou dat m.i. genoeg moeten zijn voor/als identificatie.
Irene schreef:

Hoi ChillinR,

Sorry voor de late reactie. Hierbij de antwoorden op je vragen. Vanwege veiligheidsredenen vragen we je om de aanvraag met een kopie van je identiteitsbewijs op te sturen, zo weten we zeker dat jij de aanvraag doet. Deze aanvraag wordt vervolgens beoordeeld door de betreffende collega's. Ze bekijken of alle documenten geldig zijn en voeren de budgettoets uit. Dit mag een medewerker uit een winkel niet doen, daarom is het niet mogelijk om daar het inkomensbewijs of de identiteitsbewijs te laten controleren.

Een document waarop is gestreept is niet geldig, daarom mag je niets wegstrepen op je inkomensbewijs en identiteitsbewijs. Je kunt er wel voor kiezen om een tekst erbij te zetten, zoals 'Alleen voor aanvraag creditcard SNS'. Let er daarbij op dat het niet de tekst op het document kruist.

Daarnaast kun je ervoor kiezen om de aanvraag te sturen naar info@sns.nl in plaats van het versturen per post.



Hoi Irene,

Bedankt voor je reactie. Ik vind dat best ver gaan eerlijk gezegd. SNS heeft al inzage in mijn netto salaris, aangezien ik dat maandelijks op mijn betaalrekening laat storten. Dat is logisch, en helemaal prima.

Maar welke extra informatie heeft SNS dan nog nodig van mijn salarisspecificatie? En gerelateerd daaraan: zou je kunnen uitleggen waarom wegstrepen niet toegestaan is? Informatie wegstrepen is zelfs bij kopieën van identificatiebewijzen vaak toegestaan (Ik weet dat dat o.a. bij kopieën bestemd voor banken niet het geval is). Gaat het erom dat zichtbaar is dat het salaris niet grotendeels bestaat uit eenmalige bonusuitkeringen o.i.d.?

Ik ben niet heel gesloten over mijn netto salaris, maar de volledige uiteenzetting overhandigen vind ik nogal wat. Als het een hypotheekaanvraag zou zijn, dan zou ik het begrijpen, omdat dat een langlopende lening van een (doorgaans) erg groot bedrag is. Maar het betreft hier een (eenvoudige) creditcard, met maandelijkse aflossing.
Hoi Chillin,

Er is een verschil tussen het opsturen van een kopie van je identiteitsbewijs ter identificatie en voor een serviceproces. In het laatste geval (zoals de aanvraag van een creditcard) gelden de regels van De Wet identificatieplicht bij Dienstverlening (Wid) niet. Je mag dan je BSN doorstrepen en de foto afplakken. Het is ook toegestaan om er bijvoorbeeld 'Kopie voor SNS' op te schrijven, zolang de gegevens nog goed leesbaar zijn en we de echtheid kunnen controleren.

Bij de aanvraag van een creditcard vragen we een salarisspecificatie als bewijs van inkomen. Niet iedereen stort namelijk zijn salaris op zijn SNS rekening, dat is geen vereiste voor een creditcard. Met de specificatie controleren we of het bedrag uit vaste of variabele componenten bestaat.
Hoi Dennis,

Bedankt voor je vlotte reactie.

Dennis schreef:

Hoi Chillin,

Er is een verschil tussen het opsturen van een kopie van je identiteitsbewijs ter identificatie en voor een serviceproces. In het laatste geval (zoals de aanvraag van een creditcard) gelden de regels van De Wet identificatieplicht bij Dienstverlening (Wid) niet. Je mag dan je BSN doorstrepen en de foto afplakken. Het is ook toegestaan om er bijvoorbeeld 'Kopie voor SNS' op te schrijven, zolang de gegevens nog goed leesbaar zijn en we de echtheid kunnen controleren.



Ah dat is fijn, bedankt voor de informatie!

Bij de aanvraag van een creditcard vragen we een salarisspecificatie als bewijs van inkomen. Niet iedereen stort namelijk zijn salaris op zijn SNS rekening, dat is geen vereiste voor een creditcard. Met de specificatie controleren we of het bedrag uit vaste of variabele componenten bestaat.



Oke, bedankt voor je uitleg. In dat geval zou het m.i. voldoende moeten zijn als de SNS inzage heeft in mijn basissalaris. Dan zou ik in een tekenprogramma zwarte blokken over de andere componenten kunnen trekken. (Het resultaat kan hooguit een iets minder hoog krediet zijn, omdat de andere componenten dan niet meetellen.) Irene gaf echter aan dat dit het document "ongeldig" maakt. Hoe zit dat?

Verder bedacht ik me nog het volgende: ik kan ook een inkomensverklaring vragen bij mijn werkgever. Voordeel voor mij is dat het wat normaler 'voelt' om aan een bank te geven, omdat het ten slotte gebruikelijk is bij hypotheken. Het is ook iets minder gedetailleerd dan een salarisspecificatie, maar ruim voldoende om een creditcardlimiet op te baseren. Voordeel voor SNS is dat ik dan ook meteen aantoon dat ik een vast contract heb. Zou dit voor jullie een werkbaar alternatief zijn? (Mijn voorkeur gaat overigens uit naar een deels onleesbaar gemaakte salarisspecificatie.)
Chillin, je kunt je CC natuurlijk ook bij bv. ANWB aanvragen (VISA). Daar hoef je geen 'loonstrook' op te sturen. Bij ondertekening moet je je werkgever opgeven en maandelijks inkomen en verklaren alles naar waarheid te hebben ingevuld natuurlijk. Bijkomend voordeel is dat je je uitgaven 'direct' ziet en niet een dag hoeft te wachten.
Je moet wel lid zijn van de ANWB, maar uit dit voorbeeld blijkt dat de SNS te strak de zaken regelt.
Er zijn veel meer mogelijkheden. Zoek maar eens op credit card vergelijken. Veel cards zijn het eerste jaar gratis en je krijgt er vaak ook nog eens 15, 25 of 50 euro cadeau bij! Als je wilt, zou je jaarlijks kunnen hoppen. Kost wat moeite, maar je krijgt er ook wat voor. Succes.
En nog een reden om niet voor een SNS CC te kiezen is dat als je hem daarna opzegt, dat hij dan wel in je internetbankieren zichtbaar blijft :(

En het feit dat je papieren afschriften krijgt die je niet kan stopzetten kan ook een prima reden zijn.
@ eRik19, Blacktomcat en EdwinB: bedankt voor de tips. Ik wil echter juist een CC die wordt uitgegeven door de bank, en geïntegreerd is met internetbankieren.

@ Irene, Dennis: Zouden jullie nog een reactie kunnen geven op de vragen in mijn vorige reactie?
Hoi ChillinR,

Je vorige reactie heb ik voorgelegd aan onze productmanager, hierop heb ik nog geen antwoord ontvangen. Ik meld me zodra ik inhoudelijk op je suggestie kan reageren :)
Hoi Dennis,

Ah, fijn om te horen. Bedankt voor de update!
Hoi Irene en Dennis,

Is er inmiddels een reactie geweest van de productmanager?
Hoi ChillinR,

Dennis en Irene zijn vanavond vrij, dus ik bemoei met er ook even mee ;-)

We hebben nog geen antwoord op je suggestie, dus ik ben er nogmaals achteraan gegaan.
Hoi Wouter,

Fijn! Bedankt voor de vlotte reactie.
Graag gedaan. Ik hoop dat we je snel van een antwoord kunnen voorzien. Geniet van je avond.
Hoi ChillinR,

We hebben een antwoord ontvangen op je vragen.

De salarisstrook wordt ongeldig als je er zwarte blokken overheen maakt. Dit komt doordat we dan niet kunnen zien of er beslag is gelegd of dat er om een andere reden een bedrag wordt ingehouden van het salaris.

We willen je verder helpen. Als je de aanvraag doet en de inkomensverklaring met de documenten mailt naar webcare@sns.nl o.v.v. ‘Community - Waarom moet ik een kopie van mijn ID en kopie salarisspecificatieopsturen bij creditcardaanvraag?’, dan zorg ik dat deze door een collega wordt behandeld. In dit geval maken we een uitzondering zodat je de creditcard toch kunt aanvragen. Vind je dit een goede oplossing?
Hoi Wouter,

Bedankt voor je reactie, fijn dat er antwoord is. Het is m.i. jammer dat er een uitzondering nodig is, maar ik waardeer het wel heel erg dat jullie open staan voor het maken van een uitzondering, en me hierin tegemoet willen komen - en überhaupt dat we deze discussie zo kunnen voeren.

Ik zal bij mijn werkgever een werkgeversverklaring opvragen en de aanvraag vervolgens z.s.m. doen.

En, ik vind het een beetje vervelend om nog weer door te vragen, maar ik zou de aanvraag dan wel per post willen doen, zodat de informatie niet onversleuteld over het internet hoeft (of anders via een versleutelde mail waarbij ik via het forum het wachtwoord geef, maar dat lijkt me helemaal onwenselijk voor jullie). Dan voeg ik bij de brief een printout van de relevante posts.
Hoi ChillinR,

Fijn dat we het op deze manier kunnen regelen. Via de post is het voor mij lastig om het proces in de gaten te houden, maar het mag natuurlijk. Je mag er ook voor kiezen om de mail versleuteld te versturen. Als je mij het wachtwoord in een privébericht stuurt, zorg ik dat het bij de juiste afdeling terechtkomt.

In ons klantsysteem heb ik de afspraken die we hier gemaakt hebben vastgelegd. Je hoeft dus geen schermafbeelding van het topic mee te sturen.

Geef je aan voor welke optie je kiest?
Hoi Wouter,

Oh dat is helemaal super. Dan doe ik de aanvraag per mail en stuur ik je het wachtwoord in een privébericht. Ik heb vandaag al direct een werkgeversverklaring gekregen, dus ik regel het vanavond.
Hoi ChillinR,

Bedankt voor je mail en antwoord. Ik ga ermee aan de slag. Fijn dat we er zo samen uitkomen.
Wouter schreef:

Hoi ChillinR,

We hebben een antwoord ontvangen op je vragen.

De salarisstrook wordt ongeldig als je er zwarte blokken overheen maakt. Dit komt doordat we dan niet kunnen zien of er beslag is gelegd of dat er om een andere reden een bedrag wordt ingehouden van het salaris.

We willen je verder helpen. Als je de aanvraag doet en de inkomensverklaring met de documenten mailt naar webcare@sns.nl o.v.v. ‘Community - Waarom moet ik een kopie van mijn ID en kopie salarisspecificatie opsturen bij creditcardaanvraag?’, dan zorg ik dat deze door een collega wordt behandeld. In dit geval maken we een uitzondering zodat je de creditcard toch kunt aanvragen. Vind je dit een goede oplossing?



Ik heb deze discussie met gemengde gevoelens gevolgd.
Indertijd overgestapt omdat de SNS mij meer aansprak, moet ik nu constateren dat de SNS een nogal strak regime hanteert bij het aanvragen van een creditkaart. Dit was bij mijn vorige bank helemaal geen issue. Niks geen vragen omtrent inkomen, omdat het salaris gewoon elke maand gestort werd bij de bank en dat als leidraad voor de aanvraag gold.
Inmiddels ben ik gepensioneerd en ontvang ik elke maand mijn AOW en pensioen via de SNS rekening. Maar ik ontvang geen salarisstroken meer, want alles gaat digitaal en alleen bij verandering van de hoogte wordt er een nieuwe berekening gemaakt.
Hoe gaat het dan?
Een ander punt is het argument van beslaglegging. SNS kan bij het controleren van de rekening gewoon zien wat er binnenkomt per maand en daar de aanvraag op af- of toewijzen.
IK zou het mij kunnen voorstellen dat SNS dat wel vraagt als er verder geen rekening bekend is en niet gecontroleerd kan worden als er geen vaste maandelijkse bedragen binnenkomen.
Bovendien kan een beslaglegging ook op een later moment komen, als de creditkaart al binnen is. Wat doet SNS dan?
Verder kan de bank bij het BKR toch gewoon alle gegevens opvragen van een persoon die een aanvraag indient? Waarom dan deze extra eisen?
Als laatste vind ik dat het maken van een uitzondering geen goede zaak is en een sfeer creëert die niet thuishoort bij deze bank.
Het zou de bank sieren om het beleid in deze gewoon voor iedereen die moeite heeft met het versturen van persoonlijke informatie aan te passen.
Goedemiddag Bigmoose,

Dank voor je signaal. Ik snap dat je duidelijkheid wil over de punten die je aankaart. Daarom heb ik een collega, die meer kan vertellen over het beleid, gevraagd om hiernaar te kijken. Je hoort van me als ik een reactie heb.

Reageer

    • :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)