SNS

Beantwoord

Waarom moet ik een kopie van mijn ID en kopie salarisspecificatie opsturen bij creditcardaanvraag?

• 6 januari 2017
  • 38 Reacties
  • 5399 Keer bekeken

Toon eerste bericht

38 reacties

Hoi Bigmoose,

Inmiddels ben ik gepensioneerd en ontvang ik elke maand mijn AOW en pensioen via de SNS rekening. Maar ik ontvang geen salarisstroken meer, want alles gaat digitaal en alleen bij verandering van de hoogte wordt er een nieuwe berekening gemaakt. Hoe gaat het dan?

Op dit moment schrijft ons acceptatiebeleid voor dat de klant inkomensgegevens en een kopie van een identiteitsbewijs moet meesturen. We realiseren ons dat het dubbel voelt dat je als bestaande klant een salarisspecificatie mee moet sturen terwijl het inkomen op je SNS rekening wordt gestort. Daarom passen we ons beleid hierop aan. Op dit moment zijn we nog niet zover en vragen we je nog om de gevraagde stukken op te sturen.

Een ander punt is het argument van beslaglegging. SNS kan bij het controleren van de rekening gewoon zien wat er binnenkomt per maand en daar de aanvraag op af- of toewijzen.
IK zou het mij kunnen voorstellen dat SNS dat wel vraagt als er verder geen rekening bekend is en niet gecontroleerd kan worden als er geen vaste maandelijkse bedragen binnenkomen.
Bovendien kan een beslaglegging ook op een later moment komen, als de creditkaart al binnen is. Wat doet SNS dan?

We doen alleen iets met een loonbeslag als we er bij het ontstaan van een achterstand achter komen. Dan ondernemen we een passende actie. Dit kan zijn dat we alle kredietmogelijkheden blokkeren (inclusief de creditcard), om te zorgen dat de klant niet verder in de problemen komt. Dit doen we altijd in combinatie met een telefoongesprek.

We realiseren ons dat het dubbel voelt dat je als bestaande klant een salarisspecificatie mee moet sturen terwijl het inkomen op je SNS rekening wordt gestort. Daarom passen we ons beleid hierop aan. Op dit moment zijn we nog niet zover en vragen we je nog om de gevraagde stukken op te sturen.

Awesome! Fijn om te zien dat SNS ervoor openstaat om het beleid hiervan voor iedereen aan te passen, en dat er ook daadwerkelijk wijzigingen aankomen 🙂
Een herziening van het beleid lijkt me ook wel nodig, omdat er nu een onlogische situatie ontstaat.
Je kunt immers met digipas inloggen bij instanties als de Belastingdienst, die deze manier van inloggen gelijkstelt met DigiD.
Als dat nog niet identificerend is.....
Hoi Bigmoose,

Op dit moment schrijft ons acceptatiebeleid voor dat de klant inkomensgegevens en een kopie van een identiteitsbewijs moet meesturen. We realiseren ons dat het dubbel voelt dat je als bestaande klant een salarisspecificatie mee moet sturen terwijl het inkomen op je SNS rekening wordt gestort. Daarom passen we ons beleid hierop aan. Op dit moment zijn we nog niet zover en vragen we je nog om de gevraagde stukken op te sturen.

Hoi Dennis,
Dit schreef jij 5 maanden geleden.Ik zie nog helemaal geen veranderingen. Hoe lang gaat dit nog duren?
Badge
Wat een volslagen onzin dit allemaal.
Half Nederland is inmiddels ZZP'er, heeft helemaal geen loonstrook meer en kan pas zijn jaarstukken 2 jaar na dato overleggen.

Hoe moeten die dan een CC aanvragen?

TIP.
Neem gewoon een ANWB CC
Hoi coinoperator,

Een zelfstandige toont zijn of haar inkomen aan met de laatste aangifte inkomstenbelasting met de jaarcijfers (balans, winst- en verliesrekening en toelichting) die door een accountant is opgesteld.

Hoi Bigmoose,

Hoi Dennis,
Dit schreef jij 5 maanden geleden.Ik zie nog helemaal geen veranderingen. Hoe lang gaat dit nog duren?

@Bigmoose,

Dat is een terechte vraag. Het is niet bekend wanneer we het acceptatiebeleid aanpassen. Daarom kan ik hier op dit moment geen concreet antwoord op geven. De wens om het acceptatiebeleid te vereenvoudigen is bekend bij de collega's die hierover gaan.
Badge

Een zelfstandige toont zijn of haar inkomen aan met de laatste aangifte inkomstenbelasting met de jaarcijfers (balans, winst- en verliesrekening en toelichting) die door een accountant is

- De meeste zelfstandigen hebben geen (loeidure) accountant maar doen het met een boekhouder of zelfs zelf.
- Ga je toch een accountant hiervoor nemen dan kun je die de boel al in februari laten opmaken en betaal je een vermogen of hij doet het in de rustige maanden en dan duurt het lang, als de accountant ook nog uitstel aanvraagt (altijd) dan gaat het wel een jaar of 2 duren.

Maar dat laatste had ik al geschreven en is zeer merkwaardig niet in jouw reactie meegenomen.

Ja het is de wetgever die stelt dat de consument tegen zichzelf moet worden beschermd en dat is maar goed ook.
Echter is hier tegelijk sprake van een overdreven aktie van SNS die bang is om oninbare schulden aan hun kont te krijgen.
Ik zie nog helemaal geen veranderingen. Hoe lang gaat dit nog duren?
Hoi BigMoose,

Je vraag ben ik niet vergeten. Ik heb overlegd met de productmanager en we willen graag kijken wat we kunnen betekenen. Als je een digitaal overzicht van je AOW en pensioen samen met een kopie van je identiteitsbewijs mailt naar: webcare@sns.nl, dan leg ik dit voor aan een creditcardacceptant. Vermeld je in het onderwerp van de mail 'Waarom moet ik een kopie van mijn ID en kopie salarisspecificatie opsturen bij creditcardaanvraag'?
Badge +2
Goedemiddag Bigmoose,

Een aantal dagen geleden vroeg Dennis om een aantal gegevens. Tot op heden hebben we nog geen mail ontvangen. Stuur je een mail om de mogelijkheden te bekijken?
Badge +2
Goedemiddag Bigmoose,

Zoals beloofd in een ander topic, ontvang je een reactie. Dennis heeft je hier 2 weken geleden een mail over gestuurd. In maart hebben we je vraag uitgezet bij de Product Manager Lenen. Het klopt dat ons acceptatiebeleid voorschrijft dat de klant inkomensgegevens en een kopie van het identiteitsbewijs meestuurt in de aanvraag. Ze vertelde ons toen dat men bezig was om het beleid hierop aan te passen maar dat we op dat moment nog niet zo ver waren. Zojuist heb ik weer contact met haar gehad. We snappen dat het gek is om gegevens op te vragen die we kunnen zien in onze systemen. Als het om een kredietverlening gaat, willen we zeker weten dat we onze klanten niet teveel krediet verstrekken. In het systeem zien we alleen de bijschrijving. Als we stukken opvragen, kunnen we ook een aantal andere belangrijke zaken beoordelen, zoals de samenstelling van het inkomen en de bestendigheid richting de toekomst. Er is de intentie om het proces te verbeteren maar dit kost tijd en we kunnen niet garanderen dat deze beleidswijziging er uiteindelijk gaat komen. Dit heeft te maken met systeemtechnische hobbels en wet- en regelgeving.

Je vroeg tevens wat er gebeurt als je een creditcard hebt en er wordt beslag gelegd op je rekening. We doen in principe niets met een loonbeslag maar als we zien dat er een achterstand ontstaat op de creditcard, dan plaatsen we een blokkade zodat de klant niet verder in de problemen komt. Voordat we dit doen, brengen we de klant altijd telefonisch op de hoogte.
Hallo Marijke,

Bedankt voor je antwoord. Normaal gesproken krijg ik een bericht als er gereageerd is op een topic, maar ik heb dat niet ontvangen, noch van Dennis, noch nu van jou. Dus het antwoord van Dennis is mij totaal ontgaan.

Ik ben niet van plan om de gegevens die gevraagd worden op te sturen. De reden daarvan is dat de AOW en pensioen van zowel mijn vrouw als van mijzelf gewoon op de lopende rekening gestort wordt. Ook het spaartegoed is bij SNS ondergebracht. Tijdens de aanvraag voor een rekening zijn alle gegevens omtrent mijn persoontje en van mijn vrouw afgegeven, dus waarom moeten jullie dan opnieuw een ID bewijs ontvangen? Daar knelt het bij SNS die kennelijk alles wil dubbel checken.

Hoewel ik bij ING ben vertrokken om reden dat het gegraai van de top mij tegenstond, moet ik wel nageven dat ING een veel gemakkelijker beleid kent als het om het aanvragen van een creditcard gaat.

Je geeft aan dat jullie alleen bijschrijvingen kunnen zien. Dat is dan toch meer dan genoeg. Dan kunnen jullie gewoon zien wat waar vandaan komt.

Je schrijft: "Als we stukken opvragen, kunnen we ook een aantal andere belangrijke zaken beoordelen, zoals de samenstelling van het inkomen en de bestendigheid richting de toekomst".

Tja, zo blijf je aan de gang. Dat is nu net wat allang bekend is en ik niet snap dat jullie dat nogmaals willen ontvangen.

Je schrijft: " Er is de intentie om het proces te verbeteren maar dit kost tijd en we kunnen niet garanderen dat deze beleidswijziging er uiteindelijk gaat komen. Dit heeft te maken met systeemtechnische hobbels en wet- en regelgeving."

Prima, ik wacht gewoon af totdat het systeem wel verandert, want ik weiger nu een aanvraag in te dienen. Discussie gesloten.
Badge +2
Goedemorgen Bigmoose,

Wat vreemd dat je geen melding kreeg van onze berichten. Fijn dat je onze reacties alsnog hebt weten te vinden. De keuze is natuurlijk aan jou, dus ik begrijp dat je op dit moment geen nieuwe aanvraag indient. Fijne dag 🙂
De SNS is niet heilig voor het verkrijgen van een CC. Er zijn m.i. voldoende andere instanties die wel een cc willen uitgeven. Maar ja, ook dan moet je met je billen bloot, oftewel, aangeven wat je inkomsten zijn en waarvandaan ze komen. Maar alternatieven zijn er gelukkig wel.

Reageer