SNS

Beantwoord

Waarom moet ik een kopie van mijn ID en kopie salarisspecificatie opsturen bij creditcardaanvraag?

  • 6 januari 2017
  • 38 Reacties
  • 5399 Keer bekeken

Hallo,

Ik ben recent overgestapt naar SNS, wat tot nu toe goed bevalt. Ik heb/had bij mijn vorige bank een creditcard (CC), en wil er nu een aanvragen bij SNS.

Een van de redenen dat ik bij de overstap gekozen heb voor SNS, is dat het overzicht van CC-transacties en -bestedingsruimte geïntegreerd is in de internetbankieren-omgeving 🙂.

Ik zie een CC als belangrijk onderdeel van mijn betalingsmogelijkheden (voornamelijk voor bestellingen in het buitenland).

Nu lees ik dat ik bij de aanvraag een kopie van een ID en een kopie van een salarisspecificatie moet meesturen. Dit verbaasde me nogal. Ik zou verwachten dat ik de CC kan aanvragen vanuit Mijn SNS, zodat identificatie al gedaan is. Daarnaast vind ik een salarisspecificatie nogal overdreven, aangezien ik een CC zonder gespreid betalen wil, en, aangezien ik gebruik wil maken van de overstapactie met €50,-, mijn salaris sowieso iedere maand op mijn SNS betaalrekening ga storten.

Mijn voornaamste problemen zijn:

- Ik wil zo min mogelijk kopieën van identificatiebewijzen versturen (hetzij via de post, hetzij online): vind het geen prettig idee dat die eventueel onderschept zouden kunnen worden. En aangezien jullie de Digipass zien als een identificatiemiddel, lijkt dit me erg onnodig.

- Ik zie mijn salarisspecificatie als privé-informatie. Ook hier geldt: die stuur ik liever niet op.

- Een gevoel van gebrek aan vertrouwen. Ik begrijp het wel hoor, het zal vast nodig zijn om misbruik te voorkomen. Maar het voelt toch niet prettig. Mijn vorige bank had geen bewijs van inkomsten nodig (al kan het zijn dat dit komt doordat ik al een CC had als student zonder vaste baan, en de rekening na die tijd simpelweg is omgezet naar een niet-studentenrekening)

Concrete vragen:

1. Waarom is de identificatie nog nodig, als ik al een Digipass heb als identificatiemiddel?
2. Kan ik ook bij een SNS-winkel langs voor het aanvragen van een CC, of i.i.g. daar het identificatiegedeelte afhandelen?
3. Kan ik ook bij een SNS-winkel langs om een salarisspecificatie te tonen, en zo goedkeuring krijgen (dus alleen tonen, geen kopie)?
4. Áls mijn salarisspecificatie echt gescand moet worden en opgenomen moet worden in jullie systeem, dan zou ik vantevoren alles onleesbaar maken, behalve Werkgever, mijn naam en adres, en het netto salaris. Dat zou genoeg informatie moeten zijn, toch?

Lang verhaal, veel vragen 😛. Maar zou iemand van SNS ze kunnen beantwoorden?
icon

Beste antwoord door Irene 15 februari 2017, 13:59

Hoi ChillinR,

Sorry voor de late reactie. Hierbij de antwoorden op je vragen. Vanwege veiligheidsredenen vragen we je om de aanvraag met een kopie van je identiteitsbewijs op te sturen, zo weten we zeker dat jij de aanvraag doet. Deze aanvraag wordt vervolgens beoordeeld door de betreffende collega's. Ze bekijken of alle documenten geldig zijn en voeren de budgettoets uit. Dit mag een medewerker uit een winkel niet doen, daarom is het niet mogelijk om daar het inkomensbewijs of de identiteitsbewijs te laten controleren.

Een document waarop is gestreept is niet geldig, daarom mag je niets wegstrepen op je inkomensbewijs en identiteitsbewijs. Je kunt er wel voor kiezen om een tekst erbij te zetten, zoals 'Alleen voor aanvraag creditcard SNS'. Let er daarbij op dat het niet de tekst op het document kruist.

Daarnaast kun je ervoor kiezen om de aanvraag te sturen naar info@sns.nl in plaats van het versturen per post.
Bekijk origineel

38 reacties

De SNS is niet heilig voor het verkrijgen van een CC. Er zijn m.i. voldoende andere instanties die wel een cc willen uitgeven. Maar ja, ook dan moet je met je billen bloot, oftewel, aangeven wat je inkomsten zijn en waarvandaan ze komen. Maar alternatieven zijn er gelukkig wel.
Badge +2
Goedemorgen Bigmoose,

Wat vreemd dat je geen melding kreeg van onze berichten. Fijn dat je onze reacties alsnog hebt weten te vinden. De keuze is natuurlijk aan jou, dus ik begrijp dat je op dit moment geen nieuwe aanvraag indient. Fijne dag 🙂
Hallo Marijke,

Bedankt voor je antwoord. Normaal gesproken krijg ik een bericht als er gereageerd is op een topic, maar ik heb dat niet ontvangen, noch van Dennis, noch nu van jou. Dus het antwoord van Dennis is mij totaal ontgaan.

Ik ben niet van plan om de gegevens die gevraagd worden op te sturen. De reden daarvan is dat de AOW en pensioen van zowel mijn vrouw als van mijzelf gewoon op de lopende rekening gestort wordt. Ook het spaartegoed is bij SNS ondergebracht. Tijdens de aanvraag voor een rekening zijn alle gegevens omtrent mijn persoontje en van mijn vrouw afgegeven, dus waarom moeten jullie dan opnieuw een ID bewijs ontvangen? Daar knelt het bij SNS die kennelijk alles wil dubbel checken.

Hoewel ik bij ING ben vertrokken om reden dat het gegraai van de top mij tegenstond, moet ik wel nageven dat ING een veel gemakkelijker beleid kent als het om het aanvragen van een creditcard gaat.

Je geeft aan dat jullie alleen bijschrijvingen kunnen zien. Dat is dan toch meer dan genoeg. Dan kunnen jullie gewoon zien wat waar vandaan komt.

Je schrijft: "Als we stukken opvragen, kunnen we ook een aantal andere belangrijke zaken beoordelen, zoals de samenstelling van het inkomen en de bestendigheid richting de toekomst".

Tja, zo blijf je aan de gang. Dat is nu net wat allang bekend is en ik niet snap dat jullie dat nogmaals willen ontvangen.

Je schrijft: " Er is de intentie om het proces te verbeteren maar dit kost tijd en we kunnen niet garanderen dat deze beleidswijziging er uiteindelijk gaat komen. Dit heeft te maken met systeemtechnische hobbels en wet- en regelgeving."

Prima, ik wacht gewoon af totdat het systeem wel verandert, want ik weiger nu een aanvraag in te dienen. Discussie gesloten.
Badge +2
Goedemiddag Bigmoose,

Zoals beloofd in een ander topic, ontvang je een reactie. Dennis heeft je hier 2 weken geleden een mail over gestuurd. In maart hebben we je vraag uitgezet bij de Product Manager Lenen. Het klopt dat ons acceptatiebeleid voorschrijft dat de klant inkomensgegevens en een kopie van het identiteitsbewijs meestuurt in de aanvraag. Ze vertelde ons toen dat men bezig was om het beleid hierop aan te passen maar dat we op dat moment nog niet zo ver waren. Zojuist heb ik weer contact met haar gehad. We snappen dat het gek is om gegevens op te vragen die we kunnen zien in onze systemen. Als het om een kredietverlening gaat, willen we zeker weten dat we onze klanten niet teveel krediet verstrekken. In het systeem zien we alleen de bijschrijving. Als we stukken opvragen, kunnen we ook een aantal andere belangrijke zaken beoordelen, zoals de samenstelling van het inkomen en de bestendigheid richting de toekomst. Er is de intentie om het proces te verbeteren maar dit kost tijd en we kunnen niet garanderen dat deze beleidswijziging er uiteindelijk gaat komen. Dit heeft te maken met systeemtechnische hobbels en wet- en regelgeving.

Je vroeg tevens wat er gebeurt als je een creditcard hebt en er wordt beslag gelegd op je rekening. We doen in principe niets met een loonbeslag maar als we zien dat er een achterstand ontstaat op de creditcard, dan plaatsen we een blokkade zodat de klant niet verder in de problemen komt. Voordat we dit doen, brengen we de klant altijd telefonisch op de hoogte.
Badge +2
Goedemiddag Bigmoose,

Een aantal dagen geleden vroeg Dennis om een aantal gegevens. Tot op heden hebben we nog geen mail ontvangen. Stuur je een mail om de mogelijkheden te bekijken?
Ik zie nog helemaal geen veranderingen. Hoe lang gaat dit nog duren?
Hoi BigMoose,

Je vraag ben ik niet vergeten. Ik heb overlegd met de productmanager en we willen graag kijken wat we kunnen betekenen. Als je een digitaal overzicht van je AOW en pensioen samen met een kopie van je identiteitsbewijs mailt naar: webcare@sns.nl, dan leg ik dit voor aan een creditcardacceptant. Vermeld je in het onderwerp van de mail 'Waarom moet ik een kopie van mijn ID en kopie salarisspecificatie opsturen bij creditcardaanvraag'?
Badge

Een zelfstandige toont zijn of haar inkomen aan met de laatste aangifte inkomstenbelasting met de jaarcijfers (balans, winst- en verliesrekening en toelichting) die door een accountant is

- De meeste zelfstandigen hebben geen (loeidure) accountant maar doen het met een boekhouder of zelfs zelf.
- Ga je toch een accountant hiervoor nemen dan kun je die de boel al in februari laten opmaken en betaal je een vermogen of hij doet het in de rustige maanden en dan duurt het lang, als de accountant ook nog uitstel aanvraagt (altijd) dan gaat het wel een jaar of 2 duren.

Maar dat laatste had ik al geschreven en is zeer merkwaardig niet in jouw reactie meegenomen.

Ja het is de wetgever die stelt dat de consument tegen zichzelf moet worden beschermd en dat is maar goed ook.
Echter is hier tegelijk sprake van een overdreven aktie van SNS die bang is om oninbare schulden aan hun kont te krijgen.
Hoi coinoperator,

Een zelfstandige toont zijn of haar inkomen aan met de laatste aangifte inkomstenbelasting met de jaarcijfers (balans, winst- en verliesrekening en toelichting) die door een accountant is opgesteld.


Hoi Bigmoose,

Op dit moment schrijft ons acceptatiebeleid voor dat de klant inkomensgegevens en een kopie van een identiteitsbewijs moet meesturen. We realiseren ons dat het dubbel voelt dat je als bestaande klant een salarisspecificatie mee moet sturen terwijl het inkomen op je SNS rekening wordt gestort. Daarom passen we ons beleid hierop aan. Op dit moment zijn we nog niet zover en vragen we je nog om de gevraagde stukken op te sturen.


Hoi Dennis,
Dit schreef jij 5 maanden geleden.Ik zie nog helemaal geen veranderingen. Hoe lang gaat dit nog duren?


@Bigmoose,

Dat is een terechte vraag. Het is niet bekend wanneer we het acceptatiebeleid aanpassen. Daarom kan ik hier op dit moment geen concreet antwoord op geven. De wens om het acceptatiebeleid te vereenvoudigen is bekend bij de collega's die hierover gaan.
Badge
Wat een volslagen onzin dit allemaal.
Half Nederland is inmiddels ZZP'er, heeft helemaal geen loonstrook meer en kan pas zijn jaarstukken 2 jaar na dato overleggen.

Hoe moeten die dan een CC aanvragen?

TIP.
Neem gewoon een ANWB CC
Hoi Bigmoose,

Op dit moment schrijft ons acceptatiebeleid voor dat de klant inkomensgegevens en een kopie van een identiteitsbewijs moet meesturen. We realiseren ons dat het dubbel voelt dat je als bestaande klant een salarisspecificatie mee moet sturen terwijl het inkomen op je SNS rekening wordt gestort. Daarom passen we ons beleid hierop aan. Op dit moment zijn we nog niet zover en vragen we je nog om de gevraagde stukken op te sturen.


Hoi Dennis,
Dit schreef jij 5 maanden geleden.Ik zie nog helemaal geen veranderingen. Hoe lang gaat dit nog duren?
Een herziening van het beleid lijkt me ook wel nodig, omdat er nu een onlogische situatie ontstaat.
Je kunt immers met digipas inloggen bij instanties als de Belastingdienst, die deze manier van inloggen gelijkstelt met DigiD.
Als dat nog niet identificerend is.....

We realiseren ons dat het dubbel voelt dat je als bestaande klant een salarisspecificatie mee moet sturen terwijl het inkomen op je SNS rekening wordt gestort. Daarom passen we ons beleid hierop aan. Op dit moment zijn we nog niet zover en vragen we je nog om de gevraagde stukken op te sturen.


Awesome! Fijn om te zien dat SNS ervoor openstaat om het beleid hiervan voor iedereen aan te passen, en dat er ook daadwerkelijk wijzigingen aankomen 🙂
Hoi Bigmoose,


Inmiddels ben ik gepensioneerd en ontvang ik elke maand mijn AOW en pensioen via de SNS rekening. Maar ik ontvang geen salarisstroken meer, want alles gaat digitaal en alleen bij verandering van de hoogte wordt er een nieuwe berekening gemaakt. Hoe gaat het dan?

Op dit moment schrijft ons acceptatiebeleid voor dat de klant inkomensgegevens en een kopie van een identiteitsbewijs moet meesturen. We realiseren ons dat het dubbel voelt dat je als bestaande klant een salarisspecificatie mee moet sturen terwijl het inkomen op je SNS rekening wordt gestort. Daarom passen we ons beleid hierop aan. Op dit moment zijn we nog niet zover en vragen we je nog om de gevraagde stukken op te sturen.


Een ander punt is het argument van beslaglegging. SNS kan bij het controleren van de rekening gewoon zien wat er binnenkomt per maand en daar de aanvraag op af- of toewijzen.
IK zou het mij kunnen voorstellen dat SNS dat wel vraagt als er verder geen rekening bekend is en niet gecontroleerd kan worden als er geen vaste maandelijkse bedragen binnenkomen.
Bovendien kan een beslaglegging ook op een later moment komen, als de creditkaart al binnen is. Wat doet SNS dan?

We doen alleen iets met een loonbeslag als we er bij het ontstaan van een achterstand achter komen. Dan ondernemen we een passende actie. Dit kan zijn dat we alle kredietmogelijkheden blokkeren (inclusief de creditcard), om te zorgen dat de klant niet verder in de problemen komt. Dit doen we altijd in combinatie met een telefoongesprek.
Badge +1
Goedemiddag Bigmoose,

Dank voor je signaal. Ik snap dat je duidelijkheid wil over de punten die je aankaart. Daarom heb ik een collega, die meer kan vertellen over het beleid, gevraagd om hiernaar te kijken. Je hoort van me als ik een reactie heb.
Hoi ChillinR,

We hebben een antwoord ontvangen op je vragen.

De salarisstrook wordt ongeldig als je er zwarte blokken overheen maakt. Dit komt doordat we dan niet kunnen zien of er beslag is gelegd of dat er om een andere reden een bedrag wordt ingehouden van het salaris.

We willen je verder helpen. Als je de aanvraag doet en de inkomensverklaring met de documenten mailt naar webcare@sns.nl o.v.v. ‘Community - Waarom moet ik een kopie van mijn ID en kopie salarisspecificatie opsturen bij creditcardaanvraag?’, dan zorg ik dat deze door een collega wordt behandeld. In dit geval maken we een uitzondering zodat je de creditcard toch kunt aanvragen. Vind je dit een goede oplossing?


Ik heb deze discussie met gemengde gevoelens gevolgd.
Indertijd overgestapt omdat de SNS mij meer aansprak, moet ik nu constateren dat de SNS een nogal strak regime hanteert bij het aanvragen van een creditkaart. Dit was bij mijn vorige bank helemaal geen issue. Niks geen vragen omtrent inkomen, omdat het salaris gewoon elke maand gestort werd bij de bank en dat als leidraad voor de aanvraag gold.
Inmiddels ben ik gepensioneerd en ontvang ik elke maand mijn AOW en pensioen via de SNS rekening. Maar ik ontvang geen salarisstroken meer, want alles gaat digitaal en alleen bij verandering van de hoogte wordt er een nieuwe berekening gemaakt.
Hoe gaat het dan?
Een ander punt is het argument van beslaglegging. SNS kan bij het controleren van de rekening gewoon zien wat er binnenkomt per maand en daar de aanvraag op af- of toewijzen.
IK zou het mij kunnen voorstellen dat SNS dat wel vraagt als er verder geen rekening bekend is en niet gecontroleerd kan worden als er geen vaste maandelijkse bedragen binnenkomen.
Bovendien kan een beslaglegging ook op een later moment komen, als de creditkaart al binnen is. Wat doet SNS dan?
Verder kan de bank bij het BKR toch gewoon alle gegevens opvragen van een persoon die een aanvraag indient? Waarom dan deze extra eisen?
Als laatste vind ik dat het maken van een uitzondering geen goede zaak is en een sfeer creëert die niet thuishoort bij deze bank.
Het zou de bank sieren om het beleid in deze gewoon voor iedereen die moeite heeft met het versturen van persoonlijke informatie aan te passen.
Hoi ChillinR,

Bedankt voor je mail en antwoord. Ik ga ermee aan de slag. Fijn dat we er zo samen uitkomen.
Hoi Wouter,

Oh dat is helemaal super. Dan doe ik de aanvraag per mail en stuur ik je het wachtwoord in een privébericht. Ik heb vandaag al direct een werkgeversverklaring gekregen, dus ik regel het vanavond.
Hoi ChillinR,

Fijn dat we het op deze manier kunnen regelen. Via de post is het voor mij lastig om het proces in de gaten te houden, maar het mag natuurlijk. Je mag er ook voor kiezen om de mail versleuteld te versturen. Als je mij het wachtwoord in een privébericht stuurt, zorg ik dat het bij de juiste afdeling terechtkomt.

In ons klantsysteem heb ik de afspraken die we hier gemaakt hebben vastgelegd. Je hoeft dus geen schermafbeelding van het topic mee te sturen.

Geef je aan voor welke optie je kiest?
Hoi Wouter,

Bedankt voor je reactie, fijn dat er antwoord is. Het is m.i. jammer dat er een uitzondering nodig is, maar ik waardeer het wel heel erg dat jullie open staan voor het maken van een uitzondering, en me hierin tegemoet willen komen - en überhaupt dat we deze discussie zo kunnen voeren.

Ik zal bij mijn werkgever een werkgeversverklaring opvragen en de aanvraag vervolgens z.s.m. doen.

En, ik vind het een beetje vervelend om nog weer door te vragen, maar ik zou de aanvraag dan wel per post willen doen, zodat de informatie niet onversleuteld over het internet hoeft (of anders via een versleutelde mail waarbij ik via het forum het wachtwoord geef, maar dat lijkt me helemaal onwenselijk voor jullie). Dan voeg ik bij de brief een printout van de relevante posts.
Hoi ChillinR,

We hebben een antwoord ontvangen op je vragen.

De salarisstrook wordt ongeldig als je er zwarte blokken overheen maakt. Dit komt doordat we dan niet kunnen zien of er beslag is gelegd of dat er om een andere reden een bedrag wordt ingehouden van het salaris.

We willen je verder helpen. Als je de aanvraag doet en de inkomensverklaring met de documenten mailt naar webcare@sns.nl o.v.v. ‘Community - Waarom moet ik een kopie van mijn ID en kopie salarisspecificatieopsturen bij creditcardaanvraag?’, dan zorg ik dat deze door een collega wordt behandeld. In dit geval maken we een uitzondering zodat je de creditcard toch kunt aanvragen. Vind je dit een goede oplossing?
Graag gedaan. Ik hoop dat we je snel van een antwoord kunnen voorzien. Geniet van je avond.
Hoi Wouter,

Fijn! Bedankt voor de vlotte reactie.
Hoi ChillinR,

Dennis en Irene zijn vanavond vrij, dus ik bemoei met er ook even mee ;-)

We hebben nog geen antwoord op je suggestie, dus ik ben er nogmaals achteraan gegaan.
Hoi Irene en Dennis,

Is er inmiddels een reactie geweest van de productmanager?
Hoi Dennis,

Ah, fijn om te horen. Bedankt voor de update!

Reageer