SNS

Beantwoord

Waarom ontvang ik geen betalingen in het weekend?

• 30 januari 2017
  • 34 Reacties
  • 22203 Keer bekeken

Sinds in bij de SNS ben en bekenden maken digitaal geld over met de app naar mij op zaterdag of zondag, dan ontvang ik dat niet voor maandagochtend. Dat mag toch niet meer. En het is niet eerlijk, want zo ontvang ik minder rente. Het kan toch niet zo zijn, dat het geld alleen op werkdagen en kantooruren wordt overgemaakt. Het is een digitale wereld. Van ING naar ING duurt 5 seconden.
Ik heb nu al een paar keer aan mensen gevraagd of zij het wel goed hebben overgemaakt. Dat was dus het geval. Volgens mij mag een bank geen geld meer vasthouden sinds SEPA
icon

Beste antwoord door Marijke 30 januari 2017, 11:45

Goedemorgen Rob van der Zeeuw,

Wat je zegt klopt: in het weekend vindt er geen betaalverkeer plaats tussen banken. Het betaalverkeer wordt geregeld door het bedrijf Equens en dit bedrijf is in het weekend gesloten. Als je geld overboekt tussen je eigen SNS rekeningen, dan wordt dit wel verwerkt. Het is logisch dat je dit niet meer van deze tijd vindt. In dit topic legt Olaf uit wat de toekomst van interbancair betalingsverkeer is.
Bekijk origineel

34 reacties

Ik heb vrijdag een groot bedrag overgemaakt en inderdaad staat dat pas nu op mijn rekening. Is dus 2 dagen 'weggeweest'. Ik ben ook benieuwd hoe dit zit met de rente.
Badge +2
Goedemorgen Rob van der Zeeuw,

Wat je zegt klopt: in het weekend vindt er geen betaalverkeer plaats tussen banken. Het betaalverkeer wordt geregeld door het bedrijf Equens en dit bedrijf is in het weekend gesloten. Als je geld overboekt tussen je eigen SNS rekeningen, dan wordt dit wel verwerkt. Het is logisch dat je dit niet meer van deze tijd vindt. In dit topic legt Olaf uit wat de toekomst van interbancair betalingsverkeer is.
Ok, bedankt voor de informatie. Het blijft een zeer slecht actie dat het betalingsverkeer door Equens wordt gedaan en dat er een contract wordt afgesloten dat zij in het weekend niets hoeven te doen.
Wat Olaf schrijft begrijp ik ook. Maar ook daar vind ik van dat als ik het bovenstaande goed begrijp, de banken er gewoon voor moeten zorgen dat Equens ook in het weekend een knopje om moeten kunnen zetten. Dit kan niet meer. Iedereen denkt dat de betalingen niet goed gaan, omdat men niet in het weekend werkt.
Badge +1
Ik heb vrijdag een groot bedrag overgemaakt en inderdaad staat dat pas nu op mijn rekening. Is dus 2 dagen 'weggeweest'. Ik ben ook benieuwd hoe dit zit met de rente.
Goedemiddag Chrisenwen,

Allereerst welkom op de community. Hopelijk verduidelijkt de uitleg van Marijke de duur van een overboeking. Als je een grote overboeking doet vanaf of naar een andere bank, dan is het raadzaam om deze niet in of vlak voor het weekend te doen. Valutering (het vasthouden van geld) door banken is overigens verboden.

Hopelijk zie ik je vaker op de community. Heb je het topic Welkom op de community gelezen?
Goedenacht..vanaf 2019 zou hier verandering in moeten komen..dus nog even geduld. Overigens vind ik het ook heel erg vervelend.
Het is ook wel prettig als je geld tijdelijk zoek is. Overboeken op 30 dec en op 2 jan ontvangen heeft zo z'n voordelen.
Hoi mannen,

Bedankt voor het delen van jullie meningen. Met ‘instant payments’ betaal je in de toekomst (2019) realtime. Tot die tijd wachten we geduldig af. Doen jullie vaak overboekingen in het weekend?

@eRik19 Bedoel je het bijkomende belastingvoordeel? De Belastingdienst kan achterhalen wie deze ‘saldinisten’ zijn en delen boetes uit. Het is daarom slim om 2x na te denken voordat je gebruikmaakt van deze werkwijze.
Ha Jan, die term kende ik nog niet. Er liepen rond de jaarwisseling een paar mensen rond in Nederland met flink wat zakgeld. Het zullen vast geen SNS klanten zijn vanwege de geweldige service van GWK.
Er bestaan verschillende termen, zo is 'saldosjoemelaars' ook een toepasselijke naam.
Als ik over stap naar een anders bank wordt het Dan beter?
Ik vraag mij af of de SNS in het weekend misschien niet werkt? Ik heb vrijdagavond geld over gemaakt naar de SNS, maar het stat nog steeds niet op mijn rekening. Heeft i.e. and hier een antwoord op.
Beter zal het vast niet worden, in mijn geval goedkoper wel. Geld wat word overgemaakt binnen de bank is instant, van buitenaf duurd het wat langer. In jou geval waarschijnlijk maandag 09:00.
Ik heb geen betaalrekening bij SNS. Omdat spaarrente overal nogal laag is heb ik de rest van mijn hypotheek afgelost. Dat scheelt ook weer, dat kon boetevrij.
Hoi Anneke,

Welkom op de community. Slim dat je aflost op je hypotheek nu de spaarrente laag is. Je vraag heb ik verplaatst naar het topic waar Marijke uitlegt waarom er in het weekend geen betalingen van andere banken worden bijgeschreven op je SNS rekening. Is het geld inmiddels binnen?

Leuk dat je het voorsteltopic hebt gevonden. Je vindt er meer informatie over de leden, wees welkom om iets over jezelf te vertellen. Heb je het topic Welkom op de community gelezen?
Mijn vader heeft gisterenavond rond 22:00 geld gestord naar me. Hij heeft Rabobank en ik gebruik SNS. Alleen ik heb het nog niet binnen. Ik had gezien dat sns gewoon werkt op een zaterdag. Dus het is een werkdag. Op een website stond heb je een andere bank en doe je een transactie naar sns. Volgende werk dag gewoon binnen. Of nja voor 18:00. Klopt dit?
Badge +1
Mijn vader heeft gisterenavond rond 22:00 geld gestord naar me. Hij heeft Rabobank en ik gebruik SNS. Alleen ik heb het nog niet binnen. Ik had gezien dat sns gewoon werkt op een zaterdag. Dus het is een werkdag. Op een website stond heb je een andere bank en doe je een transactie naar sns. Volgende werk dag gewoon binnen. Of nja voor 18:00. Klopt dit?
Hoi Kerem0499,

Mooi dat ook jij de weg naar de community hebt gevonden, welkom 🙂 Zoals je ziet, heb ik je vraag verplaatst naar een topic waar al eerder over dit onderwerp is gesproken. Het klopt dat SNS Winkels op zaterdag open zijn, maar zaterdag is geen werkdag. Zo is het bedrijf dat de betalingen verwerkt bijvoorbeeld op zaterdag gesloten. Je ontvangt het bedrag maandag. Hierlees je meer over de verwerkingstijd van overboekingen.

Schroom niet om vaker een kijkje te nemen hier, hopelijk tot snel op de community.
Reputatie 3
Badge +1
Nee, werkdagen zijn van maandag t/m vrijdag, uitgezonderd specifieke feestdagen. Op de SNS website staat hoe lang een overschrijving duurt.
Het geld van je vader staat dus maandag in de loop van de ochtend op je SNS rekening (mijn persoonlijke inschatting op basis van eigen ervaring: zo rond 10:30 uur).
Badge +1

Nee, werkdagen zijn van maandag t/m vrijdag, uitgezonderd specifieke feestdagen. Op de SNS website staat hoe lang een overschrijving duurt.

Hoi Stefan,

Fijne feestdagen gehad? Ik vermoed dat we ons bericht gelijktijdig hebben getypt. Beter 2 antwoorden dan geen 😉 Dank voor je hulp en geniet van je weekend verder.

@eRik19 Bedoel je het bijkomende belastingvoordeel? De Belastingdienst kan achterhalen wie deze ‘saldinisten’ zijn en delen boetes uit. Het is daarom slim om 2x na te denken voordat je gebruikmaakt van deze werkwijze.

Dat lijkt me sterk. Dan zal de Belastingdienst toch op zijn minst moeten bewijzen dat een dergelijke actie opzettelijk was.
Naheffing zou kunnen, maar een boete veronderstelt een misdrijf.

Dat lijkt me sterk. Dan zal de Belastingdienst toch op zijn minst moeten bewijzen dat een dergelijke actie opzettelijk was.
Naheffing zou kunnen, maar een boete veronderstelt een misdrijf.

Geld dat op 30 december (na sluitingstijd Equens) is overgeboekt, is aangekomen op 2 januari. De rentedatum bij de versturende partij zal staan op 2 januari. Volgens mij is het saldo dat de bank aan de belastingdienst doorgeeft, de rentedatum per 1 januari, dus nog inclusief het bedrag dat de 30ste was overgeboekt.
MarcelR, als ik mijn betaalgegevens in SWIFT 940 formaat download (ASNBank), dan zie ik dat mijn hypotheekaflossing 30/12 is verwerkt. SWIFT-940 geeft netjes de balans (open en sluit saldo) bij elke dag weer.
Download in CSV formaat geeft boekings-, valuta/rente- en journaal-datum: zijn alle gelijk van die transactie, nl 30/12 .
De storting is bij mijn hypotheek verstrekker netjes binnengekomen op 2/1.

P.S. Saldinisten onttrekken geld contant, maar rondpompen kan ook.
P.P.S. Voor een aflossing geldt de datum van ontvangst. Vroeger moest je een aflossing aankondigen en twee weken voor het einde van de maand overmaken en dan ging de aflossing in op de eerste (dat was betrouwbaar m.b.t. de fiscus). Mijn hypotheekverstekker geeft mij nu de gelegenheid om mijn aflossing ongedaan te maken: ik kan tot 16/1 mijn aflossing laten terug storten. Een aardige escape, maar dat is niet wat ik wil. Ik ben wel blij met dit handige weekend.
Reputatie 3
Badge +1
Als ik geld overmaak naar een vriend van me op vrijdag 29 december na 16:00 uur, dan telt het bij mij niet meer mee in box 3 en omdat het bij hem pas op 2 januari op de rekening wordt bijgeschreven (andere bank uiteraard), telt het bij hem ook niet mee in box 3. Dat klopt toch?
Of moet mijn vriend in box 3 opgeven dat hij nog een openstaande vordering heeft op mij? Dat is toch onmogelijk om te controleren? Die vordering kan immers ook pas op 2 januari zijn ontstaan.
Tenzij Equens netjes overzichten gaat verstrekken aan iedereen (inclusief de fiscus) van geld dat nog naar de betreffende persoon onderweg is (maar tijdelijk op de balans staat bij Equens). Maar dat zal gezien de privacy regels niet mogen; ik ben immers geen relatie van Equens. Daarnaast voorzie ik een veelheid aan technische implementatieproblemen...
Met andere woorden: ook de fiscus heeft baat bij 'instant payment'.
Als ik geld overmaak naar een vriend van me op vrijdag 29 december na 16:00 uur, dan telt het bij mij niet meer mee in box 3 en omdat het bij hem pas op 2 januari op de rekening wordt bijgeschreven (andere bank uiteraard), telt het bij hem ook niet mee in box 3. Dat klopt toch?
Of moet mijn vriend in box 3 opgeven dat hij nog een openstaande vordering heeft op mij? Dat is toch onmogelijk om te controleren? Die vordering kan immers ook pas op 2 januari zijn ontstaan.
Tenzij Equens netjes overzichten gaat verstrekken aan iedereen (inclusief de fiscus) van geld dat nog naar de betreffende persoon onderweg is (maar tijdelijk op de balans staat bij Equens). Maar dat zal gezien de privacy regels niet mogen; ik ben immers geen relatie van Equens. Daarnaast voorzie ik een veelheid aan technische implementatieproblemen...
Met andere woorden: ook de fiscus heeft baat bij 'instant payment'.

Volgens mij staat dat dan bij jou nog op je saldo; de rentedatum van de betaling bij de verzender zal als het goed is ook op 2 januari staan, dus het lijkt mij dat het saldo per 1/1, dat doorgegeven worden aan de fiscus, het bedrag inclusief de reeds verzonden betaling zal zijn? Anders zou er inderdaad belastingfraude mogelijk zijn via deze route.

@eRik19 Ik weet niet hoe het zit omtrent incasso's.

Rond maart weten we waarschijnlijk meer wat de fiscus aan saldi laat zien...

@eRik19 Ik weet niet hoe het zit omtrent incasso's.

Rond maart weten we waarschijnlijk meer wat de fiscus aan saldi laat zien...

Had ik het over incasso's? Het is een 'extra' aflossing, dus het komt overeen met wat Stefan schreef.
We zullen wachten op het jaar overzicht dat de bank genereert, dat komt m.i. overeen met de fiscale informatie.
Reputatie 3
Badge +1
@MarcelR: nee hoor, bij mij staat de valutadatum gewoon gelijk aan de boekdatum (zoals verplicht gesteld) en dat betekent dat beide op vrijdag staan voor mij als de persoon die de overschrijving doet. Afgelopen weekend nog getest met een overboeking naar een spaarrekening bij een andere bank. Daar werd het bedrag pas op maandag bijgeschreven, zowel boekdatum als valutadatum.
Volgens mij houdt Equens de boel vast. Ik heb dit al een aantal keren gehad. Antwoord SNS toen (meen ik) Kunnen wij niets aan doen, geld blijft bij Equens "hangen". (weekend en feestdagen)
Groet,
Ben 🆒

Reageer