SNS

Waarom rente bij roodstand op betaalrekening terwijl mijn spaarsaldo positief is?

• 25 oktober 2010
  • 44 Reacties
  • 2621 Keer bekeken

Iets wat ik nog steeds niet goed snap is waarom ik rente moet betalen als ik op 1 van mijn rekeningen rood sta terwijl ik op de andere rekeningen zeer ruim in de plus sta.In feite hoef ik dus geen geld te lenen en toch worden mij kosten in rekening gebracht alsof ik geld bij de SNS leen. Ook dit is technisch zeer makkelijk op te lossen en zou een dood normale serice moeten zijn.

44 reacties

Oef de reacties lopen echt dwars door elkaar heen! :-(
Ik heb geprobeerd om alles weer door te lezen en op een rij te zetten, omdat Lisa om een reactie vroeg.
Er wordt veel gezegd, maar de kern lijkt me nog steeds simpel en makkelijk uitvoerbaar.

jan_kremer had het over in de min staan terwijl je geen kredietlimiet hebt. Jan ik verwijs je graag naar een discussie over dit niet te verdedigen gedrag van de SNS-bank die ik al eerder had gestart. https://www.snscommunity.nl/conversations/topics/rood-staan-met-een-kredietlimiet-van-%E2%82%AC-000

imzadi had het over automatisch geld overmaken zodra een rekening nog maar een x aantal euro's bevat.
Het is niet nodig om dit te doen, want zoals Corne (die mij gelukkig steunt!) ook aangeeft kan je gewoon alle rekeningen optellen en kijken of het totaal in de min of in de plus staat. Staat dat in de min dan moet je rente betalen, want dan leen je werkelijk geld bij de bank. Staat het echter in de plus, dan leen je werkelijk geen geld bij de bank en hoef je ook geen rente te betalen.

Het is echt super simpel en nee het hoeft helemaal geen extra geld te kosten. Er moet eenmaling worden ingesteld dat er wordt gekeken naar alle rekeningen van 1 klant i.p.v. alle rekeningen stuk voor stuk bekijken.
Zoeken op klant-nummer i.p.v. rekening-nummer. Even optellen en kaar.

Laat s.v.p. een medewerker, maar eens vertellen wat hun gegronde reden is om je rente te laten betalen terwijl je geen geld leent bij de bank.
Kan hier op gereageerd worden door een SNS medewerker?
Nog een aanvulling hierop. Kom in de reactie's een paar keer de term "service" tegen.

Service houdt bij mij in dat er voor die dienst dan niet betaald wordt. Dit kom ik bij de banken echter niet meer tegen. Overal dient voor betaald te worden.

Ook vind ik dat de rentes die voor roodstaan totaal niet in verhouding staat met positief saldo.

Ik weet dat de banken hier hun geld mee verdienen, maar dit zijn dus woekerwinsten. Alle contracten die je afsluit met een bank zijn tenslotte wurgcontracten. Geen een bank uitgezonderd.

Groet

Harry
Beste Rudo,

als systeembeheerder en programmeur durf ik wel een beetje in te schatten wat er nodig is voor zo'n berekening over meerdere rekeningen van een klant.
Daaruit trek ik de volgende twee conclusies:
1. jullie hebben een enorm omslachtig, onlogisch en overbodig ingewikkeld systeem. Waar ik dus als klant niks aan kan doen, dus lijkt het me ook niet dat ik er de duppe van moet zijn met het betalen van rente terwijl ik voldoende geld op jullie bank heb staan.
2. je probeerd dit makkelijk af te doen door te zeggen dat het een technische beperking is. En daarmee is de zaak afgedaan en kan er weer rente worden gevangen van de klanten.

En jammer genoeg denk ik dat mogelijkheid twee hier het geval is, want zo ingewikkeld kan het echt niet zijn.
In plaats van 1 rekening te bekijken tel je er meerdere bij elkaar op en kijk je of je dan in de min uit komt.

Ik begrijp dat de optie van Sanne, om geld bij te storten, niet mogelijk is en voor anderen ook niet altijd wenselijk.

Groet, Ronald
Reputatie 4
Badge +1
ok, thanks voor de reactie
Hoi Sanne,

Namens Rudo van SNS Bank:

"Beste Sanne,

SNS Bank wil dat de klant zelf baas is over zijn geld en transacties. Op deze vorm van dienstverlening is ons technische systeem ingericht. Wij willen de klant helpen bij het beheren van zijn geld door hem te waarschuwen als een tekort op een rekening dreigt. Onze systemen bieden de optie dat de klant dit zelf instelt. Maar geldtransacties zelf moeten altijd door de klant gedaan worden. Er kunnen zich immers situaties voordoen waarbij een automatische verrekening niet wenselijk is. In de huidige situatie is de klant zelf verantwoordelijk voor het beheer van zijn geld.

Met vriendelijke groet,

Rudo"

Groetjes Liz
Hoi Sanne, ga het voor je navragen!

Liz
Reputatie 4
Badge +1
Leuk dat Rudo reageert, maar daar waren we zelf ook al opgekomen -zoals hierboven te lezen is-. Vraag was juist om aan die saldo attentie een overboekingsopdracht te hangen. Is daar echt zo'n grote verandering van system voor nodig??
Hoi Ronald,

Namens Rudo (Asssortimentsmanager Betalen) van SNS Bank heb ik de volgende reactie doorgekregen op jouw bijdrage hierboven:

"Beste Ronald,

Dank voor je bericht. Ik begrijp dat het handig zou zijn wanneer er automatisch verrekening plaatsvindt tussen rekeningen met een positief saldo en een negatief saldo. Maar het technisch inregelen van een dergelijke oplossing vraag om een grote verandering van onze systemen. We hebben wel een andere oplossing die nu al beschikbaar is. SNS Bank heeft een saldo alert ingebouwd. Die kun je zelf instellen via MijnSNS. Zodra het saldo van je rekening onder een bepaalde grens komt, ontvang je (gratis) een waarschuwing in je mailbox. Je kunt deze waarschuwing ook per SMS ontvangen voor ? 0,20 per bericht). Met behulp van SNS Mobiel Bankieren kan het nu nog makkelijker. Je leest meer op https://www.snsbank.nl/particulier/klantenservice/mijn-sns/bankieren-met-je-mobiel.html.
Nadat je van ons een alert hebt ontvangen, kun je zelf op tijd je saldo aanzuiveren en zo roodstaan en debetrente voorkomen. Een bijkomend voordeel is dat je altijd goed op de hoogte bent van je saldo.
We hopen dat dit een oplossing kan zijn voor jouw probleem.

Met vriendelijke groet,
Rudo"
Hoi Ronald,

Dank voor je reactie. Er wordt inderdaad gekeken of we een persoonlijke pagina kunnen maken, zodat reacties op ieders bijdragen te traceren zijn.

Ik heb je bijdrage ook doorgegeven aan SNS Bank.

Groet Liz
Jammer dat ik niet op de hoogte kan worden gebracht van reacties op deze discussie. Ik moest er toevallig weer even aan denken vandaag. Vandaar dat ik hier weer ben. (tipje dus om klanten te binden 🙂 )

Ik ga toch nog even reageren omdat ik echt niet snap waarom hier zo ingewikkeld over wordt gedaan.
Het punt is dat ik al met al (over meerdere rekeningen) in de plus sta en toch moet betalen omdat 1 rekening in het rood staat. Mijn verstand kan daar niks anders van maken dat dure geldklopperij.

De bank biedt verschillende diensten aan en aan de ene dienst hebben ze meer kosten dan de ander.
Ik snap dat daarom de ene dienst goedkoper (meer rente of minder kosten) is dan de ander. Prima.

Maar ik ben er niet van overtuigd dat het kijken naar alle rekeningen in plaatst van het kijken naar elke rekening stuk voor stuk zo duur zal zijn dat ik dit niet mag verwachten van mijn bank.
Naar mijn inschatting is dit in een middag technisch te realiseren. En ik weet zeker dat er daarna geen extra kosten meer voor hoeven te worden gemaakt omdat het huidige technische process enkel is aangepast en blijft geautomatiseerd.
Mocht het aanpassen niet mogelijk zijn door de kosten die daaraan verbonden zijn, dan kan het geld altijd uit de onterecht ontvangen rente worden betaald of je vraagt mij voor een bijdrage en de rest van de klanten wat ze willen bijdragen om dit te realiseren.
Ik ben bereid om het zelf aan te passen of geld in te zamelen om het te laten aanpassen.
Hoi Ben,

Dankjewel voor de toelichting.

Groet Liz
Hoi Liz,

Ik betaal inderdaad niets. Als ik met Visa betaal moet de ontvanger/winkelier provisie betalen. Daarom is niet iedereen er zo happig op om Visa (of een andere creditcard) te accepteren.

Nog een tip; in NL had ik een Visakaart van/via Dixons. Bij voldoende omzet (weet niet meer hoeveel precies) was ook daar de kaart gratis. Daarnaast kreeg ik 2% van de omzet bij Dixons en 1% van de andere omzet, als tegoed bij Dixons. Omdat ik naar DE verhuisde mocht ik de kaart niet meer gebruiken.

Gamma heeft ook zo?n soort Visakaart, met minder voordeel meen ik. Gewoon even rond Googlen zou ik zeggen!

Groet,

Ben

PS de kaarten worden uitgegeven door Laser geloof ik. (http://dixons.lasercards.nl/ ) (www.lasercards.nl )
Hoi Ben,

Dank voor je reactie. Wist helemaal niet dat je met visakaarten geen transactiekosten hoeft te betalen. Geldt dat zowel voor debet als credit?

Groet Liz
Hoi Jan,

Wat vind je hiervan;

In DE heb ik een Visakaart. Daaraan gekoppeld een visarekening. Op die Visa rekening kan ik geld storten en daarop krijg ik een redelijk (nu 1,65%) rente. De Visakaart is gratis boven ?1000 omzet met de kaart. Met de kaart kan ik wereldwijd gratis geld uit de muur pinnen en natuurlijk ook gewoon betalen. Vanzelfsprekend heeft mijn vrouw ook gratis een kaart.

Met mijn pinkaart van de bank hier moest ik kort geleden ?6,95 extra betalen omdat ik ?200 in NL had gepind. Daar krijg ik ook geen rente op mijn priverekening.

Groet,

Ben
misschien dat het allemaal nog eenvoudiger kan... Het feit dat ik nu een spaarrekening heb is omdat ik daar rente op krijg en op mijn betaalrekening helemaal niets (is trouwens makkelijk verdienen voor de bank). Dus ik kan me voorstellen dat veel mensen zorgen dat ze een minimale hoeveelheid geld op de betaalrekening hebben staan en maximaal op de spaarrekening.

Gedoe krijg je doordat iemand moet betalen omdat hij/zij rood staat terwijl hij/zij met spaargeld nog wel in de plus staat. Gedoe krijg je doordat de pinpas het niet doet omdat je aan je limiet zit. Gedoe krijg je doordat de 'roodstaan regels' onbekend zijn. Gedoe krijg je doordat ik regelmatig geld over en weer overboek hetgeen de SNS bank ook (transactie) geld kost.

Waarom niet simpeler? Koppel de rekeningen en als je op de betaal rekening geen geld meer hebt wordt het van je spaarrekening afgeboekt. De rente is op beide rekeningen hetzelfde. MijnSNS gaat dan geleidelijk over naar een boekhoud programma, iets waar veel mensen bij gebaat zijn.

gr

Jan
Hoi imzadi,

Interessante suggestie! Zal m doorgeven.

Liz
Reputatie 4
Badge +1
voor!
+

Groet,

Ben
Interessante discussie.

Misschien een idee om de volgende service als bank aan de klanten aan te bieden: een automatisch in te stellen overschrijving van je spaarrekening naar je betaalrekening, op basis van saldo. Zodat je bijvoorbeeld kunt instellen dat zodra het saldo op je betaalrekening onder de 50 euro komt, dit saldo wordt aangevuld tot bijvoorbeeld 100 euro met geld van je spaarrekening. Je hoeft dan niet zelf steeds je saldo in de gaten houden of allerlei alerts in te stellen, maar laat de bank doen waar ze goed in zijn: je geld beheren volgens jouw wensen.

Je kunt al instellen dat je een alert wil als het saldo op je betaalrekening onder een bepaald bedrag komt. Het enige dat daar aan toegevoegd moet worden is de optie om in dat geval automatisch een bedrag van je spaarrekening over te schrijven naar je betaalrekening, met bijvoorbeeld een vast bedrag, of aanvullen tot een bepaald saldo.
Goede suggesties Jan. Dankjewel daarvoor. Ik zal ze doorgeven.
Interessante bijdrage. Dank daarvoor.
Ik denk ondanks de gebeurtenissen met de banken en de crisis dat het juist net belangrijk is voor banken om te concurreren om zo het vertrouwen te herstellen, je dus te onderscheiden en aan te geven hoe het beter gaat/moet.
Hoe denkt de rest hierover?

Liz
Hoi Jan,

Ja dit is een wazig gebied.

Ik meen dat ik het toen wel ergens gelezen heb, maar weet niet meer waar.

Ik woon in DE en mag op mijn rekening aldaar ook niet rood staan. Al mijn automatische afboekingen worden dan ook geweigerd als er niet genoeg op de rekening staat. Dit betekend dat ik de hele handel handmatig alsnog moet doen (met de nodige extra kosten die soms in rekening worden gebracht).

SNS systeem vind ik dan toch handiger. Ik heb zelf wel rood staan afgesproken. Ik heb ingesteld dat ik een e-mail melding krijg wanneer ik onder een bepaald (positief, ik meen ?100) kom. Werk bij mij prima, sta (bijna) nooit rood.

Groet,

Ben
In het verlengde van deze discussie heb ik een andere issue:

Omdat ik mijn geld goed wil beheren heb ik een een krediet limiet van -1 (sinds kort kunnen de systemen van SNS Bank ook een limiet van 0 aan). Ik heb expliciet aangegeven dat ik niet wil betalen voor 'rood' staan; ik geef de bank namelijk geen toestemming namens mij geld uit te geven/betalen wat ik niet heb. Toch stond ik vorige maand rood! Als antwoord op mijn klacht:

Uit ons systeem blijkt dat u geen kredietlimiet heeft. Dit houdt in dat u in principe niet rood kunt staan op uw rekening. Deze beperking geldt alleen niet voor automatische incasso's. Deze zijn gewoon afgeschreven en hebben er bij u voor gezorgd dat u rood bent komen te staan, ondanks dat u geen kredietlimiet heeft.

N.a.v. deze constructie heb ik de volgende suggesties voor SNS Bank:

- communiceer duidelijk dat ook bij een krediet limiet van 0 je toch rood kunt staan

- beter nog: op het moment dat je rood dreigt te staan, vraag via een allert of ik als klant (verantwoordelijk voor mijn uitgaven) rood wil staan

Ik hoop dat de bank hier iets mee kan?

Groet

Jan
He Ben,

Voor mij persoonlijk zou het de extra kosten niet waard zijn: ik ben redelijk scherp in het niet rood komen te staan op de betaalrekeningen. Ik kan me voorstellen, dat anderen een kleine extra investering wel hiervoor over hebben.

De vraag is alleen of de bank hiervoor extra kosten moet rekenen. Het eerste doel van een ondernemer is natuurlijk winst maken, maar op een gegeven ogenblik zal ook de ondernemer zich moeten richten op klantgerichtheid: kom de klant zoveel tegemoet en zorg dat hij bij je blijft/trek extra mensen aan. Dat vergroot de winst weer.

Het is natuurlijk de vraag of er in het geval van veel banken nog sprake is van ondernemerschap. Als zij moeten aankloppen bij de belastingbetaler om overeind te blijven, is er imho geen sprake van een gezonde situatie. De prikkel om te concurreren op prijs/kwaliteit verdwijnt en zo krijgen we meer van hetzelfde. Ik als klant zit daar niet op te wachten. Maar goed, ik draaf door en wijk af van het onderwerp...

Reageer